K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2015, 11:09   #1
Anker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anker er ny på vejen
Operation i ryg eller ikke L3 og L4

Hej herinde.

Jeg er en kvinde på 55 år og på 8. år med rygsmerter

de er første gang jeg skriver her. Jeg Har gennem de sidste 7 år haft mega ont i min ryg. Hele rygsøjlen i knoglerne fra nakken og hele vejen ned. Hen over lænd og bækken og ud i hø. hofte og hofte spids. Ned i hø. balle, lår med sovende prikkende fornemmelse af og til.

Dec. 2013 gave det et smæld i min lænd hvilket jeg troede "bare var et hold" i april 2014 havde jeg så ondt at jeg gik til min læge som henviste mig til fys. Fik 6 behandlinger uden at det hjalp.

Hen overvinter 2014-2015 blev det så slemt at jeg næsten ingen ting kunne kæmpede mig på job hver dag og var helt ødelagt når jeg kom hjem. (havde endda kun 20 timer pr uge). Slut marts lavede jeg en fratrædelses aftale med min arbejdesgiver og stoppede med at arbejde. Fik løn til og med 31.7.2014er nu på sygedagpenge.

I april 2015 var jeg så hos min læge som sendte mig videre til rtg. det viste sig at jeg har en S-formet skoliose. Blve sendt til fys igen og til en reumatolog som ikke kunne hjælpe. Fys i 5 mdr. hjalp ikke, har forsøgt kiropraktor uden virkning. Tåler ikke morfin, dolol eller lign. tåler ikke kodein. Ipren hjælper ikke ret meget tager kun lige toppen.

Vi forlangte at jeg kom videre i systemet til nogle ryglæger og blev henvist til Gentofte ryg center. Her blev jeg MR scannet og rtg. optagelser af hele ryggen og nakke.
Det viser sig at jeg udover min skoliose har jeg Modic forandringer og at diskus mangler mellem L2 og L3

Vi fik tilsendt en CD rom med MR scanning og beskrivelser og sendte det videre til Hanne Albert på Modic klinikken i Odense. Har fået en tid, men har nu samtidig fået at vide at det ikke vil hjælpe og at der kun er 50/50 % chance for at Modic forandringerne vil blive bedre.

Var til slut evaluering på Gentofte den 21.10.2015 og ryglægen der sagde at der muligvis ville en mulighed for at indsætte en diskus implantat mellem L3 og L2 og L3 eller lave en stivgørende operation.

Så mine kære ryg kollegaer nu er det så at jeg spørger jer, hvad skal jeg gøre. Jeg har hørt og læst SÅ meget dårlig om rygoperationer også disse er der nogen der kan råde mig ??

Jeg er bange for operation har aldrig prøvetdet før og bange for narkose og for alle de komplikationer der er ved en sådan operation.

Og da jeg ikke tåler ret meget medicin vil jeg være svær at smertedække....

Er der nogle af jer der evt. kan hjælpe mig.

KH
Annika
Anker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2015, 11:48   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen...

Kære Anker

Du skulle have oprettet din egen tråd, men det ordner Web sikkert.

Fremover bliver du på din tråd, fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Om vi kan hjælpe dig ?

Ja, naturligvis.

Er du normalvægtig BMI? S.U.

Er der foretaget en MR-scanning?S.U.

Er det udelukket af det er en arbejdsskade?S.U.

Hvilken type Modic forandringer taler vi om 1 - 2 eller 3? S.U.

Kun du alene kan træffe beslutningen om en eventuelt operation.

Hvis du har fået tilbud en sådan operation kan du godt bede om udsættelse. Det er din ryg og tydeligvis mangler du viden generelt.

Men du er havnet det rigtige sted.

Mit råd i første omgang:

Få en vurdering ved http://ofeldt.dk/ som kræver en lægehenvisning fra din praktiserende læge.

Jeg er på vej ud af døren og skal nok vende tilbage med mange oplysninger således at du bedre kan træffe den endegyldige beslutning om operation.

Men en rygoperation kan være en alvorlig ting, men også nødvendigt, naturligvis. Men, men men.......

Alle rygpatienter og deres specifikke situation er ikke ens, så uanset skal du træffe din beslutning på et veloplyst grundlag.

Der er mange ting du skal vide før du træffer en sådan beslutning.

Dit første delmål, må nødvendigvis være smertereduktion af enhver art og helst uden morfica.

Uanset hvad du vælger af optræning, som du ikke kan undgå, må en given behandling aldrig give dig forøget smerter, men resultater inden for en kortere periode. Hvis smerter øges og manglende resultater er det en forkert behandling. Det må være logik for burhøns.

Den nuværende gængse optrænings behandlingsform er under pres, hvilket du skal kende til:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30308

Hilsen Peter


Bilag

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30823

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Sidst redigeret af phhmw; 28-10-2015 kl. 12:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-10-2015, 13:58   #3
Anker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anker er ny på vejen
Hej Peter.

Først tusind tak fordi hjælp og fordi du vil guide mig ind på den rigtige "website" til at skrive i.

Jeg føler mig ret ensom i min position med mine rygproblemer, men jeg har dog en fantastisk støtte i min dejlige mand

Vedr. dine kommentarer så er det følgende.
Jeg har normal BMI.
Der er foretaget MR scannin den 4. 9/ 2015 samt rtg. optagelser af hele ryggen.
Det er ikke en arbejdsskade der er tale om.
Jeg har smerter 24/7, hvilket lægerne ikke tror på heller ikke vores egen praktiserende læger er særlig hjælpsom, men mener sagtens at jeg ville kunne arbejde.

Jeg kan ikke ret meget, for at sige ingen ting. Højst være oppe, 1½-2 ad gangen hvorefter jeg må hvile i et par timer.

Der er tale om svære Modic forandringer, Hanne har ikke sagt hvilke.....

Vi er faktisk der nu hvor vi min mand og jeg gennem lang tid har talt om førtidspension til mig.

For hvis og jeg siger udtrykkelig hvis - hvilket jeg også har sagt til min læge og til jobcenter at der kan være tale om et job kan jeg måske kunne komme arbejde 2-3 timer om ugen .... men jeg vil ikke hænges op på noget

Da det er rygsmerter der er tale om i hele ryggen, bækken, og lænd
hvilket man IKKE kan se, man kan jo ikke se hvor mange smerter en rygpatient har så er det her virkelig virkelig meget frustrerende og man bliver bare kastet rundt i systemet.

Jeg synes det er mega svært at være patient i dagens Danmark og det sundhed system vi har er bare ikke godt nok.

jeg har prøvet i det 12 ugers forløb på Gentofte hvor jeg blev anvist til bassin træning i varmt vand. Blev anvist til 12 ganges træning men dette hjalp heller ikke. Træner nu lidt hjemme, men føler mig lost og fortabt.

Træning gav også forøget smerte og ingen lindring.

Endnu engang tak Peter fordi du vil hjælpe mig.

VH
Annika / Anker
Anker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2015, 19:09   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Glemt alt om hvad I forventer og troede....

Kære Anker.

Alt hvad du/I troede eller forventede af det tidligere sociale og sundhedsvæsen skal du glemme og ikke tale om mere.

I 2011- 2013 er der vedtaget nogle heftige reformer, som skal forhindre at borgerne skal bevilges førtidspension. Det nævnes direkte i lovteksten at unge under 40 år ikke kan bevilges førtidspension, under normale omstændigheder.

Så nu begynder en lang besværlig vandring for dig, som du skal begynde med at tage det første skridt.

Dette link er IKKE for at forskrække Jer, men I skal rette ryggen og være bevidst om, at DU er hovedpersonen i eget liv og vil kæmpe for en værdig sagsbehandling og korrekte afgørelser, men det er dette du er oppe imod, skrevet ikke af mig, med advokater:

http://www.advokatsamfundet.dk/Servi...altningen.aspx

Hvis ikke du har et godt og fornuftigt forhold til din praktiserende læge skal du skifte læge.

Fordi, den praktiserende læge er en vigtig person i den sociale sag, i modsætning til tidligere.

Din praktiserende læge er den eneste uden for kommunen der har ret til at ytre sig om, hvad der burde bevilges til dig, fleksjob, førtidspension etc.

Alle andre, speciallæger, hospitalslæger må ikke ytre sig om dette og deres attester vil blive arkiveret lodret, hvis de begynder at skrive om deres mening og vil modtage en reaktion fra kommunen.

Ærgerligt, at du er begyndt at nævne dit ønske om eventuel førtidspension. Min erfaring er, at patienten aldrig skal begynde at nævne hvad denne ønsker. Fordi, det vil blive noteret i din journal, at patienten er appellerende. Pyt, du skal videre.

Men hvad sker der nu?

Jeg forstår du stadig er på sygedagpenge.

Har du kontakt til en fagforening? S.U.

Du skal kende reglerne om sygedagpengestop og forlængelsesmulighederne:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Generelt, når man havner på sygedagpenge skal man se på sin økonomi, fordi det altid ender med en mindre deroute økonomisk da sygedagpenge er en kortvarig forsørgelse, som kun kan forlænges med de nævnte 7 tilfælde.

At være syg er ikke en privatsag!

Du oplyser:

"Vi forlangte at jeg kom videre i systemet til nogle ryglæger og blev henvist til Gentofte ryg center. Her blev jeg MR scannet og rtg. optagelser af hele ryggen og nakke.
Det viser sig at jeg udover min skoliose har jeg Modic forandringer og at diskus mangler mellem L2 og L3

Vi fik tilsendt en CD rom med MR scanning og beskrivelser og sendte det videre til Hanne Albert på Modic klinikken i Odense. Har fået en tid, men har nu samtidig fået at vide at det ikke vil hjælpe og at der kun er 50/50 % chance for at Modic forandringerne vil blive bedre.

Var til slut evaluering på Gentofte den 21.10.2015 og ryglægen der sagde at der muligvis ville en mulighed for at indsætte en diskus implantat mellem L3 og L2 og L3 eller lave en stivgørende operation.
"

Er der i MR-beskrivelsen nævnt noget om "rodtryk"? S.U.

Hvilket vil sige, at du må siges at være en kronisk rygpatient, der har modtaget forskellige optræningsforsøg, uden succes.

Udover dette er der konstateret en skoliose, som bliver det mindste problem som viser at grundet dine smerter har du kompenceret for dine smerter i for lang tid.

Vær forberedt på, at du snart bliver varslet om stop af sygedagpenge.

Fleksjob, førtidspension er ikke noget hverken du,læger eller andre bestemmer om du skal bevilges.

Det er udelukkende kommunens "Pensionsteam" der afgøre dette. alle andre "indstiller" hvad de mener du skal bevilges.

Men en social sag er, som at være i en retssal, med 2 modparter og hvor beviser og dokumentation har indflydelse.

Derfor fremover taler du ikke med kommunen, hvor alt foregår på skrift.

Kommunen er ikke interesseret i diagnoser men udelukkende din arbejdsevne.

Så nu begynder kommunen og få dokumentation for hvilken arbejdsevne du har.

Men du har svære rygproblemer som er dokumenteret gennem en MR-scanning.

Indtil nu har ingen behandling hjulpet dig og muligvis er der et løst forslag om
"diskus implantat mellem L3 og L2 og L3 eller lave en stivgørende operation."

Nu er vi over i den alvorlige ende af skalaen. Hvad skal du vælge?

Hvis ikke du har, skal du søge aktindsigt ved alle 100%. Du har allerede en MR-beskrivelse med CD. Men mangler du noget?

Du skal nu og fremover vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig.

Aktindsigt
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Aktindsigt med journaliseringsliste, så du kan se om der mangler noget.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger, speciallæger, hospitaler, alle fysioterapier etc
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen etc.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Her findes en lovbunden frist til modtagelsen på 10 kalenderdage.

Husk, du skal vide alt hvad andre skriver om dig, ellers kan du jo ikke se om der er ukorrekte ting eller mangler i din kommunale journal. Du er hovedpersonen i din sag.

Husk hvad du har oplevet med manglende succes med din foreløbige behandling/optræning.

Hvis du har mulighed afstandsmæssigt og kørsel nævner jeg endnu engang for dig, hvad jeg råder dig til, for at udnytte den mindste mulighed for ikke at blive dese-opereret og muligvis implantater i L2 - L3, at blive vurderet ved Øfeldt Centrene, hvilket kræver en lægehenvisning. Jeg ser ingen anden mulighed.

Hvis situationen ændre sig, skal du kende til lægerne "metodefrihed" dit "stationær" eller "Ikke-stationær" og mange andre ting, men først aktindsigt og her kommer der flere spørgsmål.

Til din information er jeg selv opereret for en diskusprolaps og sammenfald i L2 - L5 -L4 - S1 med skoliose og spildt meget af mit liv med nytteløst genoptræning, uden succes.

Så jeg ved hvad jeg taler om.

Aktindsigt og så vender du tilbage med flere spørgsmål.

Hilsen Peter

Bilag

Regler og lovgivning optræning, som du bør læse igennem
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Sidst redigeret af phhmw; 28-10-2015 kl. 20:26.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 12:36   #5
Anker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anker er ny på vejen
Tak for din store hjælp

Hej Peter

Først tusind tak for din store hjælp og for den tid du bruger på mig her. Det har allerede hjulpet mig og min mand rigtig meget selvom der er langvej at gå endnu.

Ja jeg er medlem af HK A-kasse og fagforening og en super god kontakt til dem. Jeg er blevet henvist fra dem til SR rådgivning/bistand som også hjælper meget.

De går desværre ikke med ud til møder med Jobcenter, men jeg har måske fået lovning på at der er én fra SR bistand alligevel vil gøre en undtagerlse i mit tilfælde :-)

Jeg søgt aktindsigt i min sygedagpengesag og bedt om alle mine journalpapirer tilsendt fra Gentofte.

Jeg skal til opfølgende sygesamtale mandag den 9/11 også må vi se.

Skal til min egen læge næste fredag 6/11 og se hvad hun vil sige.

Vi har opgivet Modic klinikken da det er meget usikkert om de kan hjælpe. Og jeg / vi siger formentlig også nej tak til operation. Jeg har bare så dårlige erfaringer fra rigtig mange også fra mine fysioterapeuter.

Men jeg ved også det bliver en slåskamp for jeg kan simpelhen ikke være oppe mere end ca. 1½ time ad gangen og derefter hvile som jeg skrev til dig.

Men ved heller ikke hvad jeg ellers skal gøre . Som situationen ser ud lige nu
ville jeg slet ikke kunne arbejde.

Med tiden og noget mere genoptræning på én eller anden måde af mine ryg og mavemuskler sil jeg måske kunne arbejde nogle få timer - måske 3-4 timer om ugen.

Så det er her jeg er lige nu.

Håber for dig at du har det bedre og tak fordi du er til så STOR en hjælp. Det er få mennesker der forstår rygsmerter og de problemer man som patient havner i.


Jeg håber jeg må og kan skrive til dig igen....

De bedste og varmste hilsner
Annika /Anker
Anker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 14:16   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du vender bare tilbage til os...

Kære Anker


..... der kommer mange spørgsmål i fremtiden.

Men som rygpatient skal du begynde at stille spørgsmål til din optræning og især spørgsmålet. Hvorfor laver jeg denne øvelse?

Du nævner: "Med tiden og noget mere genoptræning på én eller anden måde af mine ryg og mavemuskler"

En rygpatient bruger kun sine mavemuskler til 2 ting!

Når vi går på toilettet og når vi går på stranden og skal vise os frem i bikini og badebukser.

Mavemuskler træner en rygpatient aldrig.

Hvis andre påstår det, bør de fremkomme med en præcis beskrivelse af HVORFOR man dog skulle gøre det. Og HVAD man vil opnå?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 14:27   #7
Anker
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2015
Indlæg: 4
Styrke: 0
Anker er ny på vejen
Hej Peter

Tusind tak igen for hurtigt svar

Okay, det er da ret godt at vide det med at træne mine mavemuskler ???

Det har jeg fået ad vide af 3 fysioterapeuter de siger at det er en del af "det indre korset" og at det er dem der med til at holde ryggen på plads .....

Jeg er blevet foreslået at starte til Pilates træning ??? for at styrke mave- og ryg muskler. dette er foreslået af én af mine fysser. Og egen betaling.....

Har du eller nogle forslag til hvad jeg skal sige til læge, jobcenter.... eller andre gode forslag.

Du virker ret kompetent og til at stole på.

Dbh
Annika/ Anker
Anker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 15:15   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ikke sige noget som helst....

... men bare erkende at du bor i Danmark hvor bogen "Kejserens nye Klæder" blev skrevet.

Hvis bare du tænker nærmere over hvad omgivelserne forlanger af dig og stillet spørgsmål HVORFOR og hvad er MÅLET med en given øvelse.

Mange Modic-forandringer- patienter kan have besvær med at træne påstås det, da de får flere smerter ved træning. Det er jo bare at prøve grænser af.

Men INGEN øvelser eller træningsprogrammer på forøge patientens smerter og jeg taler ikke om lidt muskelømhed, som er sundt for alle.

Jeg træner selv med adskillige Modic-forandringer-patienter, uden de mindste problemer.

Men, hvis en patient optrænes og der ikke fremkommer en form for resultat eller forbedringer, så ville jeg da overveje om det er det rigtige sted.

Hvis du tror at en rygpatient selv kan træne med en verificeret diskusprolaps og sammenfald med lidt bolde og musik til kommunalt holdtræning, som du garanteret havner på, så tager du fejl.

Kun tiden vil bevise at jeg får ret.

Derfor læs alle mine henviste link igennem, der ligger 36 års erfaring bag med smerter i ryggen som ingen kan forestille sig og 56 indlæggelser samt adskillige operationer samt et utal af fysioterapeuter gennem disse 36 år som ikke har kunne hjælpe mig eller andre "svært handicappede"

Hvis andre har andre erfaringer, så skal de naturligvis fortsætte med at modtage behandling hvor de er glade og tilfredse.

Jeg og mange andre kræver resultater af en given behandling - optræning - vedligeholdstræning vederlagsfri eller efter 40/60 % reglerne.

Men valget er dit og dit alene.

Da jeg ikke er læge eller anden sundhedsperson har jeg ingen mening om hvorfor du har så mange smerter. Det eneste jeg råder dig til er at stille logiske spørgsmål, over for dig selv og hvad du kan og skal gøre for at kæmpe for dit helbred.

Hvis ikke du gør det kan du ende som jeg, som svært handicappet, som §4 kronisk smertepatient og mange lammelser som gør mit liv, noget interessant at leve. Ingen ynk da jeg har det godt i forhold til tidlige og har modtaget den korrekte behandling, som har givet mig livet tilbage uden Metadon i litervis.

Dit første mål, må være kan du undgå en deseoperation eller kunstige disk for alt i verden.

Hilsen Peter §4

Bilag.

http://fysio.dk/org/nyheder/Engod-or.../#.VjNulaSdg4Y

http://www.rygforeningen.dk/debatfor...er-og-oefeldt/

http://politiken.dk/forbrugogliv/sun...-bedst-muligt/

Fysioterapi eller kiropraktik kan i nogle tilfælde lindre rygsmerter her og nu, men afkorter ikke forløbet. Når kiropraktik hjælper, skyldes det som regel, at den bevægelse, der giver en knæklyd, for en stund blokerer for krampe i rygmusklerne. Det er meget individuelt, om kiropraktik eller fysioterapi hjælper på rygsmerter. Generelt kan du lige så godt stoppe, hvis 2-3 behandlinger ikke virker.

Men du er ikke en almindelig rygpatient men med alvorlige skader og lægers mulige råd om operation, så du skal forstå hvad du skal og ikke-skal udsætte dig for.

Sidst redigeret af phhmw; 30-10-2015 kl. 17:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension