K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-06-2009, 17:56   #1
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hvem må speciallægen videregive opltsninger til?

Jeg har været til speciallæge (henvist af min egen læge) Hun var meger negativ og mente ikke der var nogen behandlingsmuligheder. Jeg ser nødig at hendes konklusioner kommer videre. Jeg har ikke skrevet under på at speciallægen må videregive oplysninger - så hvem kan hun informere uden mit samtykke?

Sidst redigeret af Ida; 29-06-2009 kl. 17:57. Årsag: Prøvede at rette slåfejlen i overskriften - men kunne ikke
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 18:02   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så længe du ikke har underskrevet en samtykkeerklæring på kommunen, så må speciallægen ikke vidrebringe sine vurderinger, men er underlagt tavshedspligten.
Dog må man påregne alm korrespondance mellem egen læge og speciallæge, da det er din læge der har henvist for at få svar på nogle spørgsmål. Men din læge er også underlagt tavshedspligten, så det skulle kun blive mellem de to...og så dig.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 22:29   #3
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Arrow

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Så længe du ikke har underskrevet en samtykkeerklæring på kommunen, så må speciallægen ikke vidrebringe sine vurderinger, men er underlagt tavshedspligten.
Dog må man påregne alm korrespondance mellem egen læge og speciallæge, da det er din læge der har henvist for at få svar på nogle spørgsmål. Men din læge er også underlagt tavshedspligten, så det skulle kun blive mellem de to...og så dig.
Hej

En samtykke erklæring gælder et år og hvis du ikke vil have at der foregår en kommunikation imellem lægen og kommunen, er du nød til selv at henvende dig og trække tilladelsen tilbage.

En samtykkeerklæring gælder ikke kun i 3 måneder med mindre det står klart og tyderligt i den erklæring du underskriver.

Især hvis du har skrevet et kryds i rubrikken "andet", så kan de indhente oplysninger alle steder indenfor sundheds sektoren.

Hvis kommunen har bedt om en speciallæge udtalelse går udtalelsen videre fra lægen til kommunen fuldt ud lovligt fordi det kun er en læge som kan visitere dig videre til en speciallæge.

En undersøgelse eller udtalelse går altid tilbage til den der har betilt dem.

Du har ret til at få en kopi af alt kommuninkation læge og andre imellem, men du skal selv huske at bede om at får den sendt.

Det brev du har fået fra speciallægen er ikke det samme brev som lægen får tilsendt.

Du skal bede speciallægen eller din egen læge om at sende en kopi af det brev som din egen læge har fået og du vil sikkert få en overraskelse over at der ikke står helt det samme som i det brev du selv har fået.

Mvh
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 22:50   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
Hvis kommunen har bedt om en speciallæge udtalelse går udtalelsen videre fra lægen til kommunen fuldt ud lovligt fordi det kun er en læge som kan visitere dig videre til en speciallæge.
Jeg ved ikke om det er mig der misforstår det du skriver, når jeg forstår det sådan, at du ikke mener, at kommunen kan henvise en borger til en speciallæge, uden at det skal gå gennem praktiserende læge.

En sagsbehandler kan godt henvise direkte til en speciallæge, uden at borgerens praktiserende læge bliver blandet ind i det.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 01:33   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er nok et endnu større problem.

Hvis man nægter, at kommunen må indhente oplysninger, så risikerer man at miste penge fra kommunen. (Hvem sagde frivilligt?)

Så vær opmærksom på konsekvenserne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 09:26   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis Zuza!

Og da jeg fik alle mine papirer med i partshøringen, så kunne jeg se at de havde indhendtet informationer i perioder, hvor jeg IKKE havde underskrevet en samtykkeerklæring!! Så de indhenter simpelthen som vinden blæser....okay, nu faldt det hele så ud til min fordel (så ka' jeg jo GODT leve med det, hahaha!), men jeg synes da stadig det er vildt strengt!!!

Og der lå også ret megen korrespondance mellem min læge/sagsbehandlere og mine sagsbehandlere/speciallæger og sagsbehandlere/lægekonsulenter - noget som jeg har været HELT uvidende om. Og som først kom for dagens lys under partshøringen hvor jeg fik al korrespondance og interne notater udleveret.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 17:01   #7
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
Red face

Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg ved ikke om det er mig der misforstår det du skriver, når jeg forstår det sådan, at du ikke mener, at kommunen kan henvise en borger til en speciallæge, uden at det skal gå gennem praktiserende læge.

En sagsbehandler kan godt henvise direkte til en speciallæge, uden at borgerens praktiserende læge bliver blandet ind i det.
Hej

Nej en sagsbehandler kan ikke visiterer dig videre uden din læges medhjælp.

Det er derfor at kommunen / jobcentret skal have din samtykkeerklæring for så skal de ikke spilde tiden de næste 12 måneder med at spørge dig først.

En samtykke erklæring gør at kommunen / jobcentret kan henvende sig til lægen uden at give dig besked først og lægen tjener jo også penge på den konsultation fordi det er dine person data der bliver brugt, sådan omgås persondataloven fuldt ud lovligt og lægen kan tjene fede penge igennem kommunen / jobcentret.

Mvh
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 18:44   #8
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Tak for jeres svar

Jeg har ikke nogen sag hos kommunen lige nu - og kommunen har intet med henvisningen at gøre. Men på den måde kommunen indhenter lægeoplysninger, kunne det se ud til at være en god ide at få speciallægens udtalelser fjernet. Kan jeg få dem slettet?
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 19:05   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, man kan ikke få det fjernet, men man har lov til at sige man ikke er enig og/eller vil have en ny henvisning til en anden speciallæge for en second opinion.....

Kommunen havde hentet informationer på mig helt tilbage fra 1992, og fra speciallæger jeg ikke engang havde mere, eller havde set siden start 90'erne.........

Så hvis du engang skulle få en sag på kommunen, så må du bare lade være med at underskrive samtykkeerklæringen, og så gå ned i ydelse (eller tage kampen op) - men hvis du engang skal søge fleks eller ftp, så støder du nok på problemer......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2009, 19:35   #10
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Ny læge

Ja jeg må skaffe en henvisning til en ny speciallæge - hvis der også ligger en anden udtalelse - kan jeg jo håbe at den nye vejer tungere. Jeg tror heller ikke hendes negative konklusioner er rigtige. Jeg har ikke råd til at lade være at skrive under, hvis jeg skulle komme på sygedagpenge igen - men jeg håber ikke det bliver nødvendigt igen.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem raskmelder hvem? LINGLING Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 25-07-2012 06:44
Når speciallægen siger "ingen arbejdsprøvning"? SanneHansen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 22-03-2012 23:18
Svar fra speciallægen Evaave Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 08-10-2011 22:34
resurse profil hvem hved hvem der gør hvad? c.l.e.o. Alt det andet 0 04-12-2009 09:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension