K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2008, 02:34   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
ØØH, jeg har ingen ressourceprofil!

Synes nok der manglede noget i min sag - men jeg kunne ikke lige finde ud af HVAD. Men nu ved jeg det - jeg har overhoved ingen ressourceprofil og har heller aldrig fået lave en

Det ENESTE de har lavet er deres match med de dertilhørende fem (eller flere) obligatoriske spørgsmål - dét troede jeg faktisk var en ressourceprofil indtil jeg læser herinde et sted, at profilen er endnu mere omfattende og har endnu flere spørgsmål.

Men hvad så nu??

Jeg har søgt førtidspension efter både §17 og § 18 - papir underskevet og afleveret d 5 December 2007 - men ikke én har snakket om ressourceprofil! Ikke én har sagt noget om at den mangler

Ved min sagsbehandler pt er i gang med at indhente informationer hos egen læge, psykiater mf - og jeg venter på svar om det videre forløb.

Kan det tænkes at ressourceprofilen er overflødig i mit tilfælde, fordi jeg har rigtig mange match 5'ere - og derfor ikke har nogle ressourcer??

Og hvordan dælen er det muligt at man kan være på kontanthjælp i over 20 år og aldrig få lavet en ressourceprofil??..

Er der nogen der har et bud på hvad der er gået galt, og om manglen af den er af nogen betydning?

Og der nogen der har en kopi liggende så jeg kan se hvad en ressourceprofil egentlig ér for noget, og hvad spørgsmålene drejer sig om (links andet)?.
Jeg sidder her med blottede tandhalse og hvæser ned i tastaturet uden egentlig at vide hvad det er jeg hvæser over.....

Giver lige mig selv sådan en her
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2008, 03:45   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
HelenKr det er ikke tilladt at give eller nægte en ftp hvis man har en manglende ressourceprofil.

Får du feks afslag så vil din sag omgånde blive sendt tilbage hvis der mangler en ressourceprofil ...

og så skal kommunen i gang igen ...

Måske det var en ide at skrive til din sagsbehandler at du har erfaret at der i loven står at der skal være udarbejdet en ressourceprofil inden man træffer afgørelse om pension og hvorfor i alverden der ikke er lavet en sådan i dit tilfælde, så kan det være at du haste indkaldes til at få lavet en (det er set mange gange før)

Hvad en ressourceprofil er for en størrelse og om du har været de punkter igennem eller ej kan du se på det her link http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf selve ressourceprofilen starter på side 40 men jeg vil kraftigt opfodre dig til at læse det hele igennem ... også selv om der er meget


Den skrivelse om hvordan man vurdere arbejdsevne er den som sagsbehandlerne skulle bruge ...

MVH

Hejdien

PS der er en tråd om ressourceprofiler her også som du måske kan have nytte af http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...essourceprofil
  Besvar med citat
Gammel 27-01-2008, 12:48   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
1000 tak - ja, så må jeg lige ringe til sagsbehandleren her på Tirsdag - jeg har alligevel også yderligere spørgsmål.....

Nu har jeg lige læst linket, jeg kan se at jeg har svaret på spørgsmålene før - det er dem de også bruger til match, dog er de ikke nær så uddybende. Der er også flere punkter i ressourceprofilen som er indlysende jeg ikke kan, men okay, det hele skal jo med.
Glæder mig lidt til at få den lavet, så er dét da overstået.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2008, 15:21   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil anbefale dig at SKRIVE til din sagsbehandler. Evt. en mail.

Så har du dokumentation på det. Nogle sagsbehandlere kommer med en sludder for en sladder, hvis det er mundtligt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2008, 17:44   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg vil anbefale dig at SKRIVE til din sagsbehandler. Evt. en mail.

Så har du dokumentation på det. Nogle sagsbehandlere kommer med en sludder for en sladder, hvis det er mundtligt.

Jamen så vil jeg prøve dét - skal så lige have fat i hans emailadresse, den har jeg heller ikke fået...ej heller hans direkte nummer
Men jeg har så også kun mødt ham en enkelt gang - jeg blev jo indkaldt til opfølgende jobsamtale, og måtte forklare ham at jeg havde en ansøgning om pension liggende, så han blev jo noget forbavset. Dog lovede han at indhente erklæringer og gå min sag igennem og gøre den så ''skudsikker'' som muligt - han har også været pæn hurtig til at fremsende papirene til læge/psykiater mf - og han finder vel også ud af at ressourceprofilen mangler (men må hellere huske ham på det for en sikkerheds skyld)....
Han var iøvrigt meget sympatisk og 'virkede reel nok'....hvilket virker lidt beroligende på mig.

Tak for tippet - tror du har ret i at det er bedst at få alt på skrift
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2008, 02:05   #6
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej helenekr

Kan man ikke kun selv søge førtidspension efter § 17 ?, det mener jeg altså.

Jeg er blevet oplyst fra min kommune at i det øjeblik jeg sætter min underskrift på en ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag, så stopper alt yderlige arbejde fra min sagsbehandlers side. Jeg fik også helt klart forklaret at hvis min sagsbehandler havde f.eks. bedt om yderlige lægeoplysninger og de ikke var kommet frem til kommunen på det tidspunkt jeg afleveret ansøgningen, ja så var forespørgelsen om oplysninger fra lægen blive annuleret og ville ikke indgå i sagen. Eneste mulighed for at de ville kunne indgå var hvis der kun var bedt om journal oplysninger, men hvis det var en status fra lægen, så gik det ikke.

Jeg ville helt klart som det første mandag morgen få fat i kommunen og få dem til at forklare hvad det lige er der sker i din sag lige nu. Din sagsbehandler lyder som en uerfaren mand på dette område. Gå til afdelingslederen i stedet.

Jeg ville også bede om aktindsigt i sagen, for at se hvad de endeligt har liggende på dig.

Hvis de ikke har noget særligt liggende og hvis de heller ikke lige mener de har modtaget din ansøgning om førtidspension, ja så ville jeg nok bide i det sure æble lidt i nu og så få sagsbehandleren til at arbejde ret så kraftig på din sag. Få lavet ressourceprofil (få ham til at lave direkte beskrivelser, og få ham til at skrive nøjagtigt hvad du kan og hvad du ikke kan, endvidere skal han give bud på hvad han evt. mener du kan arbejde med og hvilke tiltag der evt. skal gøres for at nå målet. Kort sagt, han skal have en klar og synligt plan med delmål og mål.

Held og lykke. Håber ikke det er så sort som det umiddelbart ser ud til.

Brug tiden til selv og bed andre om at hjælpe dig med at læse div. love og bekendtgørelser igennem, så du har noget og hænge din hat op på.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2008, 02:16   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
AnnetteH...

Jeg tror, det er forskelligt fra sagsbehandler til sagsbehandler, hvad de gør.

Det er jo urimeligt, hvis kommunen har 3 måneder til sagsbehandling, og hvis de IKKE inddrager et lægepapir, som de kommer i besiddelse af. Det strider jo mod sund fornuft om at få afklaret borgernes forsørgelsesgrundlag. Det er jo på det "foreliggende", hvis det er kommunen i hænde, FØR beslutningen om pension skal tages.

Jeg tror, det er noget sludder, din kommune har bundet dig på ærmet. Men går den, så går den.

Ressourceprofilen skulle gerne være skrevet, FØR sygedagpengene udløber, så det er da pinligt, hvis den IKKE er lavet efter lang tid i systemet.

Mange får faktisk lige pludselig meget travlt med at skrive ressourceprofiler i sidste øjeblik, som har været syltet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2008, 02:25   #8
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Hej Zuza

Ja jeg fik det godt nok penslet godt og grundig ud at det kun og absolut kun var det der lå i sagen, den dag jeg søgte, som kom med i behandling om ft. pension på det foreliggende grunglag. Alt hvad der evt. kom ind efter den dato jeg søgte ville blive annuleret og da de jo selv havde haft min sag til fagligt sparring og der ikke var fundet grundlag for at søge ft. pension til mig ja så ville jeg jo bare forhale mig sag ved at søge selv, da alt sagsbehandling for et evt. videre forløb ville blive stillet helt i bero fra den dag af jeg satte min underskrift på en ansøgning om ft. pension på det foreliggende grundlag.
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2008, 02:56   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Helene tager den lige engang her ang ressourceprofil...

De 12 punkter der er beskrevet skal alle udfyldes ...

Måden det foregår på er normalt..

Du mødes med din sagsbehandler og i snakker sammen om de 12 punkter,sagsbehandleren skriver det ind og derefter sendes den hjem til dig til gennemsyn, det har du 14 dage til..

Du kigger på hvad sagsbehandleren har skrevet (det er jo kun hans opfattelse af dig) er der noget du mener han har misset eller tolket forkert så sætter du det ind som en kommentar , derefter sendes det tilbage til kommunen, sagsbehandleren kigger på det du har skrevet og kan sagsbehandleren stå inde for det du har skrevet (altså ting du mener er forsømt eller glemt ) så underskriver i den samme...

Har sagsbehandleren derimod indsigelser i mod det du skriver, ikke syntes det passer eller noget, så skal sagsbehandleren skrive dette og samtidig med han skriver dette skal han skrive hvorfor han ikke er enig med dig ...

Så sætter i jer en sidste gang går profilen igennem og underskriver den... og først der har du en gyldig profil ....

Du må ALDRIG regne med at noget er givet, der er ALDRIG noget på en kommune der er givet

Hvis din ressourceprofil ikke er udfyldt korrekt og efter loven og du får afslag på en ftp så skal du selvfølgelig bruge dette i en anke sag

Håber jeg har forklaret det ordentligt

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
1000 tak - ja, så må jeg lige ringe til sagsbehandleren her på Tirsdag - jeg har alligevel også yderligere spørgsmål.....

Nu har jeg lige læst linket, jeg kan se at jeg har svaret på spørgsmålene før - det er dem de også bruger til match, dog er de ikke nær så uddybende. Der er også flere punkter i ressourceprofilen som er indlysende jeg ikke kan, men okay, det hele skal jo med.
Glæder mig lidt til at få den lavet, så er dét da overstået.....
  Besvar med citat
Gammel 28-01-2008, 12:29   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af AnnetteH Se meddelelser
Hej helenekr

Kan man ikke kun selv søge førtidspension efter § 17 ?, det mener jeg altså.

Jeg er blevet oplyst fra min kommune at i det øjeblik jeg sætter min underskrift på en ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag, så stopper alt yderlige arbejde fra min sagsbehandlers side. Jeg fik også helt klart forklaret at hvis min sagsbehandler havde f.eks. bedt om yderlige lægeoplysninger og de ikke var kommet frem til kommunen på det tidspunkt jeg afleveret ansøgningen, ja så var forespørgelsen om oplysninger fra lægen blive annuleret og ville ikke indgå i sagen. Eneste mulighed for at de ville kunne indgå var hvis der kun var bedt om journal oplysninger, men hvis det var en status fra lægen, så gik det ikke.

Jeg ville helt klart som det første mandag morgen få fat i kommunen og få dem til at forklare hvad det lige er der sker i din sag lige nu. Din sagsbehandler lyder som en uerfaren mand på dette område. Gå til afdelingslederen i stedet.

Jeg ville også bede om aktindsigt i sagen, for at se hvad de endeligt har liggende på dig.

Hvis de ikke har noget særligt liggende og hvis de heller ikke lige mener de har modtaget din ansøgning om førtidspension, ja så ville jeg nok bide i det sure æble lidt i nu og så få sagsbehandleren til at arbejde ret så kraftig på din sag. Få lavet ressourceprofil (få ham til at lave direkte beskrivelser, og få ham til at skrive nøjagtigt hvad du kan og hvad du ikke kan, endvidere skal han give bud på hvad han evt. mener du kan arbejde med og hvilke tiltag der evt. skal gøres for at nå målet. Kort sagt, han skal have en klar og synligt plan med delmål og mål.

Held og lykke. Håber ikke det er så sort som det umiddelbart ser ud til.

Brug tiden til selv og bed andre om at hjælpe dig med at læse div. love og bekendtgørelser igennem, så du har noget og hænge din hat op på.
Hej AnnetteH.
Der har været tale om ansøgning af førtidspension i MANGE år - min læge har anbefalet det og jeg har luftet tanken for flere af mine sagsbehandlere, men har aldrig selv gjort noget for det (ville ligge afprøve om der skulle være andre muligheder!).
Bunden var for mit vedkommende nået da jeg i December SELV ringede til jobcentret og sagde, at NU skal der ske noget. Jeg fik tid til d 5 December, fast besluttet på at få gang i en førtidspensionssag - desværre brændte sagsbehandleren mig af (hun var der slet ikke!), og jeg nægtede at gå før end jeg havde fået pensionsansøgningen i hånden. Derfor blev jeg akut sat ind hos en anden sagsbehandler hvor jeg græd min nød - han kiggede på dét han kunne finde på skærmen, og tog lidt ''timeout' til at læse kursorisk i min sag, hvorfor efter han udbrød (og jeg citerer ordret):,, For SATAN DA, du er jo fuldstændig fejlplaceret i systemet'', hvorefter han hentede ansøgningen til BÅDE §17 og §18 (på samme stykke papir) - han vurderede at jeg skulle søge efter BEGGE pargraffer, for han sagde (og jeg citerer igen ordret) :,,Det er sjældent ens sag er så detaljeret at den kan stå alene i en pensionssag...du må have en §18 med i ryggen hvis vi skal gøres os nogle forhåbninger om at du kan få tilkendt en førtidspension''....
Derefter underskrev jeg div papir der gav dem lov til at hente yderligere informationer fra læge/psykiater mf.

Jeg HAR kopi af min sag. Min sagsbehandler (ham den nye) ér ved at skaffe div papir (og samle alle de løse ender) så det hele ligger frisk og opdateret i sagen når de pensionsansvarlige modtager den.

Og min sag er tung som bly - jeg har jo pga sygdom været på kontanthjælp, UDEN PAUSER, i over 20 år. Og der er intet at vurdere arbejdsmæssigt, andet end at jeg ikke kan deltage i nogle former for aktiviteter udenfor hjemmets fire vægge. Om det er arbejdsprøvning, kursus, gymnastik, afhentning af lotto gevinst på 40 millioner eller begravelse af familiemedlem, så KAN JEG IKKE komme herfra og dertil (jooo, hvis jeg bliver fulgt af nogen og/eller tager hæftigt beroligende medicin).

Og jeg har naturligvis været alt igennem - psykofarmaca i over 15 år, forsøg med fobiskoler - betalt af kommunen (og 60.000 kr) betalt af familien. Men min tilstand ér og bliver varig. MÅSKE om rigtig mange år, så kan jeg MULIGVIS arbejde et par timer hjemmefra om dagen. Men det er stadig kun en vild drøm og lige pt virker den temmelig urealistisk. Men ud på arbejdsmarked kommer jeg ALDRIG, desværre......

Men jo Annette, du har som sådan ret - man kan kun søge §17 på egen hånd. Men. Hvis sagsbehandleren selv kan se at du er matchet til kotegori 5 gennem flere år og udmærket véd fra sagen (lægeerklæringer, samtaler mm) at alt er afprøvet - og alle muligheder udtømt, så giver de en §18 med i ryggen.
Der er også sagsbehandlere der SELV foreslår klienten at søge efter §17 og/eller efter §18 (eller begge)....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ingen sygedagpenge mere, ingen penge Mivsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 35 05-01-2012 12:20
Ingen arbejdsindsats - ingen kontanthjælp! Ninja Politik og Samfund 158 25-04-2010 20:12
Manglende ressourceprofil - ingen reel betydning zuza Nyt om loven 14 22-09-2009 19:00
Ingen post = ingen sygedagpenge Systeminvalid Det er da strengt ! 24 23-02-2009 14:52
Ingen post betyder ingen sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 22-12-2008 13:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension