K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2014, 14:30   #1
Hexen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Hexen er ny på vejen
Sygedagpenge-pension

Hej. Jeg er en af dem der har været syg i 22 uger, og min sagsbehandler siger, hun nok ikke kan forlænge mine sygedagpenge, da jeg bl.a. ikke har søgt om førtidspension. Det skal lige siges at på mit sidste møde med sagsbehandler spurgte om jeg kunne få førtidspension, og min ledsager spurgte om det samme. Hvortil SB sagde at det kunne ikke betale sig, da der konsekvent blev givet afslag.
jeg får et brev ang partshøring og der står en del ting, jeg ikke forstår, så SB ringer i dag for at forklare forskellige ting, og hun siger at hun havde forstået på os på sidste møde, at vi trak ansøgning om førtidspension tilbage. Da jeg siger til hende, at det ikke er tilfældet, siger hun, at hun i så fald ikke må bruge nye oplysninger fra min læge. Jeg skal snakke med ham om nogle undersøgelser, jeg har været til siden han sendte brev til kommunen.
Det ender med at jeg siger, at jeg skal have snakket med nogen inden jeg snakker mere med hende.
Kan det være rigtigt, at jeg bliver bondefanget på den måde?
Venlig hilsen Hexen
Hexen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 14:38   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du har søgt fp efter §17 stk 2 på det foreliggende grundlag, skal der ikke indgå nye oplysninger i sagen. Den skal behandles på grundlag af det materiale, der forelå på ansøgningstidspunktet. Så hvis det er det, der er sagen, er du ikke blevet bondefanget, men kørt efter reglerne.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 14:41   #3
Hexen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Hexen er ny på vejen
Tak Stampe for hurtigt svar.
Så det bedste jeg kan gøre er, at snakke med lægen, få en nyere udtalelse, og så derefter søge pension
Hexen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 14:57   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Hexen.

... det danske sociale system, som raske endnu ikke har opdaget har været igennem reformer, som har vendt op og ned på mange ting.

Jeg forstår du har søgt, mundligt, førtidspension.

Men er det iht §17 eller...

§17, på det foreliggende grundlag, §17 stk.2 hvor du bemærker sætningen "på det foreliggende grundlag"

Som betyder, at der går en bum ned og sagsbehandleren kan ikke mere indhente flere oplysninger til din sag.

Derfor søger man aldrig førtidspension, før man har søgt aktindsigt ved alle, læger, speciallæger, hospitaler og kommunen for at sikre sig at kommunen har alle relevante oplysninger i din sag.

Så hvis ikke du har søgt aktindsigt skal du gøre det NU!

Her findes en lovbunden frist på 10 kalenderdage hvor du forinden skalhave modtaget din aktindsigt.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Du skal vide alt om hvad andre skriver om dig i dine journaler.

Læs og følg disse råde til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Læs og forstå alt her:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Har du været partshørt om varsel af sygedagpengestop?

Er du over eller under 40 år?

Er det en arbejdsskade og har du skriftligt fra ASK, Arbejdsskadestyrelsen at de har anerkendt den som arbejdsskade?

Læs om sygedagpengestop her og forlængelsesmulighederne:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Fra nu af taler du ikke med din SB men alt foregår på skrift!

Din praktiserende læger en en særdeles vigtig del af din sociale sag.

Alle andre læger må ikke ytre sig om hvad de mener du skal bevilges, uanset hvad du har af diagnoser.

Rehabiliteringsteamet og din SB afgøre ikke men indstiller dig til hvad de nu mener, men det er altid kommunen som afgører din sag, ingen andre, heller ikke lægerne.

Læs om: Drop din "på det foreliggende grundlag"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30465

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-10-2014 kl. 15:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-10-2014, 15:00   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det er dig der bestemmer om du vil ansøge om førtidspension efter Pensionslovens § 17.2 . Sagsbehandleren kan sige hun ikke mener den vil gå igennem, men hun kan ikke forbyde dig at søge.

Men ved at søge om førtidspension som første forlængelse af sygedagpengene afskærer du dig muligheden for at søge forlængelse efter de andre paragraffer.

Jeg synes du skal kigge alle Sygedagpengelovens forlængelsesmuligheder igennem og i dit svar på partshøringen bede om forlængelse efter den paragraf du tænker det er mest sandsynligt at blive forlænget efter. Hvis din arbejdsevne ikke er blevet afprøvet i en virksomhedspraktik vil det sandsynligvis være muligt at få en forlængelse efter 27.1.2.

Her har du listen over alle forlængelsesmulighederne:

Sygedagpengelovens § 27.
Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet,

4) kommunen har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension,

5) en læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Stk. 3. Hvis sygedagpengene til en sygemeldt, der har fået forlænget sine sygedagpenge efter en eller flere af bestemmelserne i stk. 1, ikke kan forlænges yderligere, har pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


p.s. Du skriver du har fået brev om partshøring. Hvad er din tidsfrist for at svare på den?

Sidst redigeret af Akvamarin; 23-10-2014 kl. 15:08.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2014, 08:12   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør inddrage din fagforening, og få hjælp af disse.

Hvis du skal ansøge førtidspension, skal du ansøge senest i partshørring, eller fastholde din tidligere, hvilket giver mulighed for at kommunen ikke vil inddrage sidste nye.
Jeg er ikke helt sikker på, at du kan ansøge i partshørring, eller om det så er for sendt.

Brug hellere en af de andre forlængelses muligheder.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension