K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2014, 14:38   #1
Lille løve
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2014
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 1
Styrke: 0
Lille løve er ny på vejen
Info om hvad jeg skal være opmærksom på

Hej jeg kommer muligvis derhen hvor jeg skal have søgt førtidspension for første gang. ( via Jobcenter ) skal have lavet en IQ test nu her i forbindelse med en afklarings proces.
psykiske traumer, forårsaget af dårlig opvækst vilkår med pskykotisk mor, længerevarende mishandling ved plejeforældre , både fysiks og psykisk. en lille hjerneskade pga diverse, og manglede hjælp og forståelse fra de instanser der skulle have grebet ind. Vel det der kaldes post traumatisk stress symdrom + Hjerneskaden
hvilke råd kan i give, hvilke undersøgelser osv skal man evt. igennem, før der kan søges?

Sidst redigeret af Lille løve; 08-10-2014 kl. 14:48.
Lille løve er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2014, 15:28   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.754
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Lille løve.

Hvis, du tænker på at søge førtidspension, skal du først forberede hele sagen og forstå hvilke muligheder der findes.

De sidste måneder har Folketinget vedtaget en del nye reformer, som du skal være forberedt på, gør en ansøgning om førtidspension særdeles vanskelig.

Du er over 40 år.

Hvilken forsørgelse er du på?

Første skridt er, at søge aktindsigt ved alle som du gennem livet har været i kontakt med. Læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Du bruger disse formularer om ansøgning om aktindsigt. Her siger lovgivningen at du inden 10 kalenderdage skal have modtaget aktindsigten.

Her vil det være godt, hvis du har en ven eller anden som du stoler på og bede om hjælp, da det er et stort arbejde at forberede en ansøgning til førtidspension.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Køb en mappe til at holde orden i alle dokumenterne. Så læser du det hele igennem og vurderer om du mener om beskrivelserne er nok til at søge førtidspension.

Men når du har overblik over dine journaler tager du kontakt til kommunen for en drøftelse af dine tanker om førtidspension.

Det er vigtigt at forstå, at kommunen ikke interesserer sig for diagnoser, men udelukkende din arbejdsevne.

Jeg ville tage kontakt til din praktiserende læge for en drøftelse af dine planer og ønsker om førtidspension. Denne er en vigtig person i din sag, hvis det kommer så langt at du træffer en beslutning om at søge førtidspension.

Når du er kommet så lang vender du tilbage her på DIN tråd for at berette hvad kommunen mener om din sag.

Fremover er det vigtigt at alt foregår på skrift med kommunen. Du ringer ikke til kommunen, men skriver hvis du har spørgsmål.

Når du kommer længere ind i din sag har du muligheden for at søge førtidspension, på det foreliggende grundlag. §17 stk.2

Men næsten alle skal først igennem en virksomhedspraktik som i gamle dage hed en arbejdsprøvning.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Held og lykke med at træffe en fornuftig beslutning, men vær forberedt på at det er særdeles svært at få bevilget en førtidspension i dag.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-10-2014, 15:29   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Hej, Lille løve og velkommen på siden.

Det er godtnok en masse, du har i rygsækken.
Jeg ved ikke så meget om den slags undersøgelser, men du skal da lige sørge for at få at vide, hvad det er for en test, hvem, der skal foretage den osv. Der er IQ tests, der måler funktionsniveauet på mange punkter.
Bed i det hele taget om indgående oplysninger, så du ikke står der som et spørgsmålstegn.
Det, jeg lige kunne finde på at råde dig til at være opmærksom på er sagsbehandlingstiden. Der er nogle rammer.
Dem kan du finde en del om her på siderne, - og om lidt er der sikkert mere erfarne brugere, som giver deres besyv med. (Halløjsa, der var allerede en, før jeg havde skrevet færdigt).
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2014, 09:04   #4
lyhne36
Føler sig hjemme på K10
 
lyhne36s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2014
Indlæg: 42
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
lyhne36 er ny på vejen
allerførst agt indsigt i samtlige papirer i hele din sag ved kommune, læge osv .derefter bisidder med, det er enormt vigtig,og alt du aflever på kommunen beder du om en kvittering på , det er mere end vigtig ..

jeg er nået så langt at vi har møde i rehabiliteringsteamet ,om de indstiller mig el ej nu her .. det har taget et år ca at komme der til ,, med div møder på kommunen,agt indsigt jeg selv fik fremskaffet, paoir fra psykolog ,læger osv selv fremskaffede det .. så det er den vej du skal ide de sylter dig gerne.
nu ved jeg jo vi bor i samme kommune så kik i min blok, tråde og kik dig rundt herinde der er mange gode råd..

Sidst redigeret af lyhne36; 10-10-2014 kl. 09:06.
lyhne36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension