K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2014, 20:26   #1
Multe1978
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2014
Indlæg: 9
Styrke: 0
Multe1978 er ny på vejen
Tvangsmedicinering ?

Jeg står i den situation, at min læge (og jeg !) tænker i en førtidspension.

Én af mine problematikker er at jeg har haft smerter gennem de sidste 20 år og min nye læge, vil nu sende mig til reumatolog for at finde ud af, om jeg har fibromyalgi.

Jeg har læst lidt om det og kan se, at man kan "medicinere" med TCA (antidepressivt medicin).

Men bryder mig søreme ikke om de rimelig tunge bivirkninger, man kan komme ud i og tvivler også på at mit i forvejen lave blodtryk på 90-100/65 vil bryde sig om, at medicinen gør det endnu lavere.

Og så er det jeg tænker - ift førtidspension skal "alle behandlingsmuligheder være udtømt".

Men betyder det så, at jeg SKAL prøve den medicin, hvis jeg overhovedet vil kunne gøre mig forhåbninger om at blive indstillet til en førtidspension ??

Og det samme spørgsmål gælder min angst gennem 20 år - som er blevet meget bedre uden medicin i de år, men som dog er blevet værre de sidste par år.
Har ikke rigtig nogle angstanfald, men mere tanker og derved undgående adfærd.

Kan jeg også tvinges til at få medicin for det ?
Vil jeg rigtig gerne ARBEJDE med angsten og der nytter det ikke at være på medicin.

Håber der er nogen, der kender til reglerne vedr. tvangsmedicinering.
Blev NOGET trist da jeg læste om fibromyalgien, må jeg indrømme.
Multe1978 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2014, 22:19   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Multe1978.

Ja, du har ret, medicin løser ikke alle problemer.

Bliv her på din tråd fremover, så bliver det lettere for os andre.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Du skal forberede dig på, at førtidspension er særdeles vanskeligt at få bevilget. Regeringer arbejder på så få førtidspensioner som overhovedet muligt.

Er du over eller under 40 år?

Men tilbage til dit spørgsmål om tvungen medicinering:

Nej, regeringen har i en forsøgsperiode på 2 år stoppet al tvang i behandlingen herunder tvungen medicinering. Iøvrigt bla på k10 beskedne foranledning.

Her ser du hele forløbet i en førtidspension:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Hvor der nederst beskrives om tvang:

Har patienten ret til at sige nej til lægebehandling?

Efter de normalt gældende regler i lov om social pension, er det som hovedregel en forudsætning for påbegyndelse af en sag om førtidspension, at alle relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen er udtømte, og at der foreligger dokumentation for, at arbejdsevnen ikke varigt kan forbedres.
Det indebærer, at kommunen som led i at træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension kan stille krav om, at patienten deltager i nødvendig lægebehandling.

I en forsøgsperiode på 2 år fra 1. juli 2014 har patienten nu ret til at sige nej til anbefalet lægebehandling uden, at det får konsekvenser for en eventuel tilkendelse af førtidspension. Der er tale om lægelig behandling i snæver forstand som fx behandlinger foretaget af egen læge, operationer og behandling med lægeordineret medicin. Det omfatter ikke fx genoptræning efter operation eller behandling hos fysioterapeut eller psykolog


Så nej, ingen kan tvinge dig til en ordination som er dig imod.

Bemærk, at hvad dine omgivelser SIGER har ingen betydning men hvad der SKRIVES i din kommunale journal har stor betydning.

Din praktiserende læge er en meget vigtig faktor i en social sag, i dag.

Hilsen Peter

Her kan du læse om hele forhistorien om tvang i behandlingen

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Information

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...algi-oversigt/

http://www.fibromyalgi.dk/

Sidst redigeret af phhmw; 07-09-2014 kl. 00:23.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-09-2014, 07:57   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du vil nok skulle igennem smerte klinik og der afprøves der midecin, hvis alle muligheder ikke er afprøvet er chancen for pension lig nul, i forvejen er den meget lille
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2014, 08:54   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke tåler en medicin, skal du jo bare have lægen til at dokumentere dette.

Det er nok den lettelse vej.

Du kan IKKE tvinges til nogen medicin, men tåler du det IKKE, skal dette blot dokumenteres!
BRUG DIN LÆGE!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension