K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2014, 01:01   #1
KBN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
KBN er ny på vejen
Sygedagpenge stopper 30/6, ikke rask, what to do?

Hejsa

Jeg er helt ny herinde - håber I bærer over med evt. dumme spørgsmål.

Jeg er en kvinde på 35 år, gift med børn på 4 og 5, der i maj 2013 blev ramt af rygmarvsbetændelse. Det har desværre givet en del skader (Brown-Sequard syndrome), øget træthed osv.
Senest et dobbeltsyn jeg skal opereres for her 26/6.

Jeg endte med at være sygemeldt i 11 mdr, og har nu været tilbage på deltid i knap 3 mdr. Ovenpå operationen i uge 26, skal jeg forvente 2 ugers sygemelding, og derefter havde jeg umiddelbart håbet på 2 ugers ferie med familien - da jeg kom tilbage med 8 ferieuger tilbage.

Kommunen og arbejdsgiver ønsker at jeg raskmelder mig når jeg er klarmeldt fra hospitalet ovenpå øjenoperationen - og efter ferien prøver at starte op på fuld tid - trods jeg har udtrykt min tvivl.

Hverken min genoptræningsfys eller læge mener jeg kommer på fuld tid.

Hvad skal jeg gøre? Kan jeg på nogen måde få lov at holde ferie med familien uden at raskmelde mig? Hvordan gør man, hvis ens arbejdsgiver kræver raskmelding og arbejdsprøvning på fuld tid?

Umiddelbart lyder det til at sygedagpengerefusion stopper 30/6 trods operation 26/6 med forventet 14'dages sygeperiode - må de godt det?

Hvis du er kommet så langt - så tak for tålmodigheden - der risikerer at komme flere spørgsmål
KBN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 08:08   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør forlænges, fordi du lige nu er igang med behandling, der afsluttes indenfor kort tid.(§27 stk 3).
(behandling og ventetid skal fratrækkes, hvilke betyder at sygedagpengene forlænges)
Men her får du brug for din fagforening.

Ferie kan du IKKE holde som sygemeldt, hvorfor du bør vendte, indtil du evt er rask, og kan arbejde ordinært.
Alternativt skal du afprøves for restarbejdsevne.

Det kan være en dårlig ide at holde ferie, idet det kræver en raskmeldning, som du bagefter skal forklare.

Ferie kan du evt få udbetalt efter ferieåret(sommerferie tæller inden 1.okt.(så vidt jeg husker))er afsluttet, og du ikke har kunnet holde ferie pga sygdom.

Hvis du kan arbejde deltid, fremadrettet, eller over 50% er du i systemet raskmeldt.

Men få din fagforening med i din sag, så du bliver behandlet korrekt.

Sidst redigeret af popiae; 23-06-2014 kl. 08:15.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 08:31   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære KBN.

Følg Popiae råd omgående med kontakt til din fagforening, hvis muligt.

Bliv her på din tråd fremover.

Præcis hvilken ICD-10 diagnose kode har du?

Brown-Sequard syndrome

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli.../spinaltraume/

Følg disse råd for nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Ja, du har ret i, at der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Er det udelukket, at det kan være en arbejdsskade?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 08:36   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej!

Først og fremmest, så vil jeg mene at der er forlængelsesmuligheder. Således at dine sygedagpenge yderligere kan forlænges. Følg Pia's råd

Hvis kommunen absolut mener, at dine sygedagpenge skal stoppes nu her d. 30/06, så er sidste udvej:


http://www.k10.dk/showthread.php?t=30294

Sidst redigeret af Bodrum; 23-06-2014 kl. 08:46.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 09:47   #5
KBN
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
KBN er ny på vejen
Tak for alle svarene indtil videre.

Jeg kender ikke min ICD-10 diagnosekode. Hvor finder man det?
Den reelle diagnose er vist Brown-Sequard syndrom som følge af transversel myelitis i Th6-7.

Hvordan gør jeg det rent praktisk overfor arbejdspladsen? Jeg arbejder skiftehold og er dermed ikke på planen i den aftalte ferie - og jeg skal jo gå fra en fuld sygemelding tilbage på delvis - hvordan meddeles det til arbejde og kommunen?
KBN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 11:05   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal bruge din fagforening for at få det bedst råd og vejledning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 11:08   #7
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Du bør anke det
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 21:33   #8
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,
Det bedst er at du selv søge førtidspension 17 stk 2, forelligende dokumentation. Det har jeg gjort og i dag fik jeg forlænget sygedagpenge med tiltagendebetaling. Kommunen er begyndt fra i dag at behandler min sag ang førtidspension. Nye lov sygedagpenge fra 1 juli 2014, siger helt klart at hvis personen er på sygedagpenge fra. 1 juli så har man ret til forlængelse muligheder efter nye lov. Hvis du har dokumentation for kronisk alvorlige lidelse så har man muligheder til at få sygedagpenge uden tidsbegræsning, eller som der står i lov bliver ikke længere nogen sygemennesker uden økonomisk støtte. Så skal du selv søger førtidspension. Skriver en ansøgning og sender det personlige til kommunen og få en stempel på at du har aflevere det med dato på. Det skal afsendes indtil din sidste sygedagpengedato udløb. M.v.h Eln

Hej,
Jeg tror nok jeg har skrevet forkert. Men jeg skrive det igen til dig. Du skal selv søge førtidspension 17 stk 2. Det har jeg selv gjordt. I dag fik jeg forlænget sygedagpenge og kommunen skal arbejde på førtidspension sagen. Nye lov siger helt klart. Når man er på sygedagpenge den 1 juli, så komme man under nye sygedagpenge regler. Hvis du søger førtidspension så skal det sendes personligt med bekræftelse, stemple at du har afleveret det til kommunen. Kommunen skal behandler din førtidspension og forlænge din sygedagpenge fra den dato indtil din førtidspension er afklaret. Det tager rigtigt lang tid og er forskelligt fra kommune til kommune. Min rådgivning er søger selv førtidspension på foreliggende dokumentation og det skal du hurtig indtil din sygedagpenge sidste udløbsdato. M.v.h. Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 22:37   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kommunen vil hurtig kunne give afslag på den §17 og så er du helt uden sygedagpenge
de har 3 måneder, men hvis sagen ikke ligger til pension, kan de meget hurtig give afslag.
samt du mister dine sygedagpenge under en anke.
så det får man ikke meget ud af og denne sag ligger ikke til pension.
så vidt jeg kan se.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2014, 22:39   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
kommunen vil hurtig kunne give afslag på den §17 og så er du helt uden sygedagpenge
de har 3 måneder, men hvis sagen ikke ligger til pension, kan de meget hurtig give afslag.
samt du mister dine sygedagpenge under en anke.
så det får man ikke meget ud af og denne sag ligger ikke til pension.
I og med, den nye reform træder i kræft d. 01/07-2014
Så skal de også tage stilling til de nye regler i den nye reform.

Denne mulighed skal bruges som sidste udvej, hvis man ikke mener, at man kan forlænges yderligere.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension