K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-05-2014, 18:22   #1
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kan jeg droppe sygedagpenge?

Jeg er i den situation, at jeg snart bliver afskediget pga sygefravær efter kræftbehandling. Jeg er kræftfri men kørt helt ned efter den lange og hårde behandling og kampen for at bevare mit job. Jeg er ved at søge midlertidig invalidepension i min pensionskasse. Jeg trænger til "at hive stikket ud" i mindst et år, hvis jeg skal have en chance for at komme mig. Jeg er dog nervøs for, at jeg i opsigelsesperioden (seks måneder), hvor min arbejdsgiver får dagpenge, bliver tvunget ud i arbejdsprøvning og derved bliver endnu dårligere.

Det samme hvis jeg får tilkendt invalidepension: Jeg er vel ikke tvunget til at søge sygedagpenge/kontanthjælp etc? Hvis jeg kan klare mig for min private pension, kan jeg vel holde mig uden for det offentlige system?
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 18:39   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.773
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjertelig velkommen..

Kære Strandpige.

Bliv her på din tråd fremover, så bliver det lettere for os andre.

Gode råd for nye:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Der er vedtaget mange reformer den sidste tid og der er flere på vej.

Der er ikke noget der hedder "midlertidig pension" men pension med revision.

Kommunen er ikke interesseret i diagnoser overhovedet, men udelukkende din arbejdsevne.

Husk dine private forsikring om du har mulighed for udbetaling af kritisk sygdom.

Er du over eller under 40 år?

Lige umiddelbart vurderer jeg, at du er på vej ind i den sociale verden, trods dine private forsikringsforhold.

Så derfor bliv her på din tråd, der dukker mange spørgsmål op i nærmeste fremtid.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2014, 20:18   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du kan klare dig for din private pension, må du gerne det.
De andre ydelser er ydelser man skal søge, og søger man ikke, får man dem ikke og får lov til at gå i fred.

Men gå nu ned og tal med din læge, for din læge har mulighed for at frede dig helt i en periode også.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2014, 14:57   #4
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Tal for svar.

Der er mulighed for midlertidig pension i min pensionskasse, det er socialrådgiveren i min fagforening, der har gjort mig opmærksom på det. Jeg har snakket med pensionskassen og fået tilsendt papirer. Jeg fik udbetalt forsikring for kritisk sygdom, da jeg fik min diagnose. Er 53 år.

Jeg var ikke klar over, at ens læge kunne frede én, det vil jeg huske. Formålet med orlov/pension er netop at give mig selv en chance for at komme mig, og det går jo lidt fløjten, hvis jeg bliver stresset og presset af noget andet.

Socialrådgiveren i fagforeningen siger, at lægen ikke kan frede mig ift arbejdsprøvning. Hvad er det for en paragraf?
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 10:27   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
det kan godt ske at lægen ikke kan frede éen.

Men min læge sygemelde mig efter første dag jeg havde været afsted og meddelte jobcentret at det ville forværre min rygskade at være afsted - siden blev jeg ikke sendt nogen steder hen og min sag blev afgjort på lægepapirer/ funktionevnebeskrivelse m.v. alene - så det var faktisk en fredning min læge lavede
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 11:46   #6
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Jeg er dog nervøs for, at jeg i opsigelsesperioden (seks måneder), hvor min arbejdsgiver får dagpenge,
Vedr. ovenstående. jeg tror ikke man kan forhindre at ens arbejdsgiver vælger at få dækket en del af lønnen i forbindelse med opsigelsesperioden.
Jeg blev opsagt pga varig funtionsnedsættelse, og blev fritstillet i opsigelsesperioden på 6 måneder. Men min arbejdsplads fortsatte med at få kompensation fra kommunen.

(det mest mærkelige var, at da jeg blev opsagt arbejdede jeg på nedsat tid, og virksomheden kunne derfor kun søge kompensation for de timer jeg ikke kunne arbejde. Men da de fritstillede mig, imod mit eget ønske, kunne de så få kompensation for alle 37 timer.)
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 13:12   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Jeg er i den situation, at jeg snart bliver afskediget pga sygefravær efter kræftbehandling. Jeg er kræftfri men kørt helt ned efter den lange og hårde behandling og kampen for at bevare mit job. Jeg er ved at søge midlertidig invalidepension i min pensionskasse. Jeg trænger til "at hive stikket ud" i mindst et år, hvis jeg skal have en chance for at komme mig. Jeg er dog nervøs for, at jeg i opsigelsesperioden (seks måneder), hvor min arbejdsgiver får dagpenge, bliver tvunget ud i arbejdsprøvning og derved bliver endnu dårligere.

Det samme hvis jeg får tilkendt invalidepension: Jeg er vel ikke tvunget til at søge sygedagpenge/kontanthjælp etc? Hvis jeg kan klare mig for min private pension, kan jeg vel holde mig uden for det offentlige system?
Hvis du "trækker stikket ud" vil du i systemet stå som raskmeldt.

Du kan melde dig rask overfor kommunen. Dette betyder at der ikke er nogen opfølgning vedr. Arbejdsprøvning m.v. Din arbejdsgiver vil ikke få sygedagpengerefusion, men hvis du er fritstillet kan du være ligeglad, du skal have løn i opsigelsrsperioden. Man kan ikke fritstilles med betingelse om at man skal være sygemeldt.

Dette er en måde at gøre det på, men det kan have nogle konsekvenser som det er svært at overskue.

Det er jo et spørgsmål hvordan om din pensionskasse vil udbetale hvis du er raskmeldt overfor kommunen. Jeg synes du skal rådføre dig med din fagforening eller andre der har forstand på tingene inden du gør noget som kan få katastrofale følger.

Mvh. Susanne.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2014, 21:27   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ressourceforløb.

Du skal være opmærksom på at hvis du ikke er tilmeldt en ydelse i kommunen, så er jobcenteret ikke interesseret i at tale med dig om eventuelle skånebehov mm.
Det er kun i de perioder du er aktivt tilmeldt at du kan være aktivt i kontakt med jobcenteret.

Nu siger du at du har behov for at blive fredet i en periode...
dem der bliver tilkendt ressourceforløb får ofte en periode hvor eneste indhold er fred og ro.
Måske er det et ressourceforløb du skal stile imod, sekundært indehold kunne være at du efter x-tid så småt kunne begynde at træne dig tilbage til arbejdsmarkedet.
For mig lyder dit behov nærmest til at være "skoleeksemplet" på hvad et ressourceforløb skal bruges til.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2014, 11:12   #9
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Tusind tak for jeres råd Jeg vil være opmærksom på ikke at gøre noget forkert.

Jeg har idag været hos lægen for at få lavet en helbredsattest til kommunen. Lægen henviste mig til en psykiater for at få afklaret om jeg evt. har en depression. Han mener, at jeg under alle omstændigheder har brug for en pause men at det er en mulighed at antidepresiv medicin også kan hjælpe på min træthed.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 19:31   #10
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
(Er usikker på om jeg skal blive i denne tråd eller starte ny emne)

Jeg er sygemeldt pga kronisk træthed/udmattelse efter kræft.
Får sygedagpenge. Visitationskategori 2: fuldt uarbejdsdygtig.
Jeg får midlertidig invalidepension fra min pensionskasse.

Jeg skal til opfølgningssamtale i jobcentret, og SB har sendt mig kopi af min praktiserende læges udtalelse. Lægen skriver, at jeg ikke kan arbejde overhovedet, og anbefaler fred og ro, ingen aktivering og ny lægeundersøgelse om seks måneder. Lægen skriver også, at hun har snakket med min kræftlæge, og at han mener, der er en dårlig prognose ift til arbejdsevne, fordi jeg stadig er træt så længe efter behandlingen. Min læge vurderer ikke at der er behov for speciallægeudtalelse.

SB skriver, at hun vil få en vurdering hos lægekonsulenten. Jeg troede dog disse var afskaffet?

Jeg er blevet pænt og respektfuldt behandlet af jobcentret igennem hele mit sygeforløb, men jeg bliver lidt urolig nu, da jeg også fik en mødeindkaldelse, der lagde op til, at jeg snart kunne raskmeldes - det lignede dog umiddelbart et standardbrev, som ikke var tilpasset mig. Håber jeg.

Sidst redigeret af Strandpigen; 21-05-2015 kl. 19:53. Årsag: Manglede info
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension