K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2012, 15:03   #1
BjarneV
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
BjarneV er ny på vejen
Mister måske sygedagpenge

Hej alle

Jeg er ny på dette forum og det er godt nok uhyggelig læsning, så jeg håber i kan hjælpe.

Min kone fik nyt knæ september sidste år men er fortsat sygemeldt pga stærke smerter samt stort forbrug af morfin, hvilket påvirker hendes koncentrations evne (hun er bogholder).

Hun har genoptaget arbejde delvist 4 timer per uge som hun selv kan fordele alt efter hvordan hun har det.

Mandag d.10. september skal hun til konsultation med sin kirurg hvor det bla. skal diskuteres om hun skal have en ny operation SB er bekendt med denne aftale.

Til februar bliver hun indlagt på Skælskør Gigthospital i 3 uger til genoptræning og smertebehandling.

Hun er indkaldt per telefon til møde med sin 5. sagsbehandler tirsdag d. 11. hvor hun skal have lavet en resurse plan.

Hendes 52 uger på SD udløber med udgangen af september måned.

Efter at have læst de mange indlæg herinde er der vist ikke tvivl om hvad mødet med SB kan ende ud med og det er stop af sygedagpenge.

For ca. 14. dage siden havde jeg en samtale med SB at SD ikke kan forventes forlænget med mindre hendes kirurg eller læge kan give en eksakt dato for rask melding og en planlagt indlæggelse ej heller i sig selv kan/vil forlænge perioden. Hvis der tvivl om at hun opereres igen anser SB at det gør at hun er uafklaret.

Vil kommunen kunne tage beslutning inden udgangen af september når de ved at der kommer nye lægelige oplysninger efter konsultationen på mandag, hvis de skal indhente lægelige oplysninger.

Da det er åbenbart i dette forum at SB ikke altid er medspiller vil jeg gerne have jeres input om hvordan vi står og gode råd herunder om § 27 stk. 3. kan anvendes.

Ps: Dette har ikke noget med SD at gøre men efter indlæggelse på Montebello og ny genoptræningsplan til kommunen nægtede kommunen at give hende genoptræning/ smertebehandling – Begrundelse hun havde fået genoptræning tidligere. Så har i ide om hvordan kommunen handler.

Mvh
Bjarne
BjarneV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 16:19   #2
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej BjarneV

efter stk. 3:

"3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,"

Iflg. Stk. 3. Skal det KUN skønnes af lægen, at hun kan blive rask indenfor 2x52 uger og IKKE en bestemt dato for hvornår hun kan!!

Jeg har skrevet flere gange med hensyn til at søge pension på det foreliggende grundlag for at købe tid inden sygedagpenge stop. Prøv at læse kigge nedenstående tråde. Er bange for folk er ved at være træt af, at jeg skriver det samme hele tiden

http://www.k10.dk/showthread.php?p=240125#post240125
http://www.k10.dk/showthread.php?t=20738
http://www.k10.dk/showthread.php?t=24134
http://www.k10.dk/showthread.php?t=23963

Held og lykke og god bedring til din kone.

PS. det er kun som sikkerhedsnet mht til ansøgning om pension. Brug de andre argumenter først og skriv det andet, hvis de ikke godtager de andre argumenter. Det kan købe lidt tid, som måske kan være medvirkende til, at I har en bedre afklaring af hendes situation til den tid.

PPS.
hvilke smerter er det hun har. "kun" (må ikke forståess negativt) i knæet eller andre?

Overforbrug af morfin kan nemlig forværre smerterne. Jeg har selv haft et stort overforbrug af morfin, inden jeg tog en kold tyrker. Og nu kan jeg trods alt stå ud af sengen om morgenen uden at skulle tage morfin først.

Ikke ensbetydende med, at mine smerter er væk. Men de er mere udholdelige om morgenen end før og bliver så værre og værre i løbet af formiddagen.

Problemet med overforbrug er også, at virkningen efterhånden forsvinder meget og der skal mere og mere til for at opnå samme effekt.

Skal lige advare om at en kold tyrker er det væreste jeg nogensinde har oplevet. Man har lyst til at hoppe i havnen og er totalt desperat pga. smerter. Det tager ca. en 14 dages tid. (gjorde det for mig). Bagefter var jeg svag et par måneder efter. (ligesom når man har influenza). Det var en kræft anstrengelse bare at gå i bad.

Men nu her bagefter er jeg glad for, at jeg gjorde der. Og jeg har lært, at udholde smerterne og kun tage de 15 dage om måneden, som lægen siger jeg må for ikke at blive afhængig igen. For jeg skal ALDRIG igennem en afvænning igen. Men det kan altså være med til, at morfinen igen hjælper bedre efter en afvænning. Jeg ved ikke om, det kan lade sig gøre for din kone.

Men hvis det "kun" er i knæet smerterne sidder, hjælper det jo nok ikke. Derfor jeg spurgte.

Mit problem er kronisk hovedpine og hovedpine er netop en bivirkning ved alt smertestillende medicin, så jeg var nødt til at finde ud af, hvad der var reel hovedpine og hvad der var medicin bestemt. Men man får jo ikke mere ondt i knæet pga. smertestillende.

Held og lykke til dig og din kone

(undskyld jeg bliver ved med lange indlæg)

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 16:47   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Igen Sopka, lad være med at anvise folk på sygedagpenge om at søge pension medmindre de vil risikere at miste deres sygedagpenge. Dette uanset om de selv søger på det foreliggende grundlag iht. §17 eller lader deres sagsbehandler søge på en §18.

BjarneV, nr. 3 i sdp. forlængelses loven er ikke ringe, at bruge i jeres tilfælde, men det kræver, at din kones læger kan "lægge hovedet på bloggen" omkring det at din kone efter de 2 x 52 uger kan returnere til det ordinære arbejdsmarked!!

Andre forlængelses punkter kræver at din kones lidelser er stationære.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 16:57   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej
Som sopka skriver, så mener jeg heller ikke, at kommunen kan kræve, at din kones læge sætter en eksakt dato for raskmelding, men at lægen med overvejende sandsynlighed skønner, at hun kan blive raskmeldt inden for en periode på max 2x52 uger. Vurderer lægen dette, burde der være en chance for at din kone kan forlænges efter paragraf 27, stk. 3.

Da jeg sin tid blev sygemeldt, blev jeg i hvert fald forlænget flere gange efter den paragraf, alene fordi lægen mente, at der stadig var en chance for, at jeg kunne vende tilbage på ordinære vilkår. At det så siden hen viste sig sig, at jeg aldrig blev rask nok til ordinært arbejde, men fik fleksjob, er en anden side af historien.

Det vigtige er, at lægen mener han/hun kan udtale sig - skriver vedkommende, at det kan der ikke siges noget om, forlænges din kone næppe. Hvis I selv tror, at der er gode chancer for, at hun bliver rask nok på et tidspunkt, så fortæl det til lægen. Sig at I forventer det og håber han/hun bakker jer op
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:17   #5
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Jf. sygedagpengelovens § 27 stk. 7.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------”Forlængelse af sygedagpengeperioden
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.”

Så skal der udbetales sygedagpenge mens pensions ansøgning, der er søgt på ”det foreliggende grundlag” bliver behandlet. Hvordan kan du så sige at folk mister deres sygedagpenge mens ansøgningen om pension bliver behandlet. Jeg taler ikke om pensionsafsøgninger indstillet af ens sagsbehandler, det ved jeg ikke noget om.

Men eftersom hendes situation pt. Er uafklaret vil jeg mene det gælder om at købe tid. Men der er da klart, at de først og fremmest skal gå efter en forlængelse efter stk. 3. Jeg mener blot stk. 7, kan bruges som sikkerhedsnet til at købe tid.

Desuden så kræver stk. 3, IKKE, ”at din kones læger kan "lægge hovedet på bloggen" omkring det at din kone efter de 2 x 52 uger kan returnere til det ordinære arbejdsmarked

Lægerne skal blot SKØNNE, at hun kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Hvis det så viser sig, at det ikke kan lade sig gøre senere hen i behandlingen, så er der jo ikke noget at gøre ved. Man kan jo ikke klandre en læge for at lave et skøn, som så evt. efter endt behandling viser sig ikke at holde stik. Og til den tid skal jobcenteret, hvis det bliver aktuelt tage stilling til sagen igen, efter de nye oplysninger i sagen.

Men eftersom hun ikke når at være færdig behandlet inden sygedagpenge stop, så mener jeg stadig, det er vigtigt at købe tid. For er sygedagpenge først stoppet, så kommer man jo ikke på sygedagpenge igen.

Sig endelig til, hvis du mener, jeg totalt har misforstået loven. Jeg synes jo ligesom, at stk. 7 er rimelig klar. Og jeg kan jo til slut kun sige, at det altså er det der er sket i min sag.
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:22   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Sopka,

Jeg er ved at logge af for idag.

Du kan ikke køre både nr. 3 og 7 i sdp. loven samtidig.

Du eller din sagsbeh. kan søge pension, men ved afslag returnere du/man IKKE til sdp. og dette uanset hvilket pkt. man ellers måtte henhører under i sdp. loven. !!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:33   #7
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Du kan ikke køre både nr. 3 og 7 i sdp. loven samtidig.

Du eller din sagsbeh. kan søge pension, men ved afslag returnere du/man IKKE til sdp. og dette uanset hvilket pkt. man ellers måtte henhører under i sdp. loven. !!


Nej man kan ikke køre efter både stk. 3 og 7. på engang.

Det jeg siger, er jo, at hvis man får AFSLAG på forlængelse efter stk. 3. Så kan der forlænges efter stk. 7.

Efter afslag på pension, skal sygedagpenge sagen behandles på ny inden dagpengestop. Der kan jo være kommet nye oplysninger i sagen i mellemtiden, og så skal det igen undersøges om der er andre forlængelses muligheder.

Men selvfølgelig skal man gå efter stk. 3. i dette tilfælde, det er jo klart det bedste. Men det kan altså nogle gange være nødvendigt at købe tid.

God weekend

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:33   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1 hvis der ikke er sat nogen dato på hvor din kone er klar til arbejdsmarkedet, alså 37 timer
2 alle behandlingsmuligheder er udtømte og man skal afklare om det skal være fleks eller pension. for fleks 2/3 nedsat arbejdsevne.

hvis man ikke opfylder disse, så er det næsten umuligt og få sine sygdagpenge forlænget
sygedagpenge er kun 52 uger, hvor der så er mulighed for at forlænge dem
men meget få kan og kommunen har en økomomisk gulerod til ikke at forlænge dem
alså kontanthjælp eller ingen indtægt overhovedet.

du vil få afslag på en pension og du vil kun opnår 3 måneder ekstra
samt du sender det budskab til kommunen, at i kun ser en pension som mulighed.

hvis man selv skal søge, er der kun to grunde. som jeg mener
at ens sag er 100 klar med ingen funktiosnevne og har været i arbejdsprøvning
hvor der bliver vurderet man har en ubetydelig arbejdsevne
eller kommunen sylter ens sag et år eller mere,

ikke noget jeg vil anbefale i denne sag

Sidst redigeret af MTVRV1; 07-09-2012 kl. 17:38.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:35   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Du kan ikke køre både nr. 3 og 7 i sdp. loven samtidig.

Du eller din sagsbeh. kan søge pension, men ved afslag returnere du/man IKKE til sdp. og dette uanset hvilket pkt. man ellers måtte henhører under i sdp. loven. !!


Nej man kan ikke køre efter både stk. 3 og 7. på engang.

Det jeg siger, er jo, at hvis man får AFSLAG på forlængelse efter stk. 3. Så kan der forlænges efter stk. 7.

Efter afslag på pension, skal sygedagpenge sagen behandles på ny inden dagpengestop. Der kan jo være kommet nye oplysninger i sagen i mellemtiden, og så skal det igen undersøges om der er andre forlængelses muligheder.

Men selvfølgelig skal man gå efter stk. 3. i dette tilfælde, det er jo klart det bedste. Men det kan altså nogle gange være nødvendigt at købe tid.

God weekend

Sopka
hvis der ikke er kommet nye oplysninger i din sag på det 3 måneder de har til at vurdere sagen.
så mister du dem
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 17:56   #10
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
1 hvis der ikke er sat nogen dato på hvor din kone er klar til arbejdsmarkedet, alså 37 timer

Når der nu i sygedagpenge loven står:

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

Så forstår jeg ikke, hvorfor du mener, der skal være en bestemt dato. Der står jo altså, at det skal skønnes, det vil kunne lade sig gøre inden for 2x52 uger. Det behøver da ikke være en bestemt dato.

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flere mister sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 03-05-2012 09:30
Smertepatienter mister måske tilskud buster Politik og Samfund 4 23-11-2011 16:13
Hvor mange mister sygedagpenge? nilla Alt det andet 8 14-06-2010 19:32
Mister mine sygedagpenge men er stadig syg Sandie75 Alt det andet 67 10-04-2010 04:26
Fleksjob pulje mister måske penge helle4 Alt det andet 5 25-03-2009 01:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension