K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2012, 18:33   #21
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Hej Scorpion.

Godt spørgsmål. Jeg tror ikke ansøgning om fleks. bevirker at de ikke har ret til at stoppe sygedagpenge, men jeg ved det ikke. Måske en anden person her på K10 ved det.

Man kan kun få førtidspension hvis erhvervsevnen er nedsat til det ubetydelige i alle erhverv.

Men selvom de siger det, er det eneste der kan ske ved at man søger førtidspension, at man får afslag. Får man det, kan man så enten anke afgørelsen eller søge fleksjob.

Til gengæld så får du jo udb. sygedagpenge i tiden der går fra du søger føtidspension og indtil ansøgningen har været igennem systemet. du er sikret mod at de stopper dine sygedagpengene, hvilket jo er en fordel.
1) Man kan ikke søge fleksjob selv. Gælder det sygedagpenge og stop i forbindelse med varighedsbegrænsningen, der er det nærmeste nok, at søge forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4.

2) Man kan søge pension iht §17, det kan alle, men det kan ende med afslag hurtigere end man aner.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 19:06   #22
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
1) Man kan ikke søge fleksjob selv. Gælder det sygedagpenge og stop i forbindelse med varighedsbegrænsningen, der er det nærmeste nok, at søge forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4.

2) Man kan søge pension iht §17, det kan alle, men det kan ende med afslag hurtigere end man aner.
Da jeg modtog sygedagpenge, sagde jeg til min sygedagpenge - sagsbehandler at jeg ønskede at søge fleksjob.

Hun sagde at det syntes hun ikke jeg kunne ha. At hun ville anbefale team om at afslå bevilling.

Jeg sagde jeg alligevel ville ansøge om at få fleksjob bevilling, og bad hende om at sende ansøgning om fleksjob.

Jeg modtog senere bevilling til fleksjob.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 21:05   #23
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Da jeg modtog sygedagpenge, sagde jeg til min sygedagpenge - sagsbehandler at jeg ønskede at søge fleksjob.

Hun sagde at det syntes hun ikke jeg kunne ha. At hun ville anbefale team om at afslå bevilling.

Jeg sagde jeg alligevel ville ansøge om at få fleksjob bevilling, og bad hende om at sende ansøgning om fleksjob.

Jeg modtog senere bevilling til fleksjob.

At fleksbevillingen så skete via din sagsbehandler er en helt anden ting. Du skrev det som om man selv kunne søge fleks, som en "afslutning" på sdp. ala en pension §17. Beklager hvis jeg misforstod dit tidligere indlæg.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 21:51   #24
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Scorpion Se meddelelser
Min Sbh har ikke en gang lavet en ressourceprofil, så de kan finde ud af om jeg kan få, Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job.
Ifølge Ankestyrelsens principafgørelse D-10-05 har ressourceprofilen (iht dets bekendtgørelse) karakter af garantiforeskrift, hvis manglende anvendelse forud for den trufne afgørelse medfører afgørelsens ugyldighed.
Med andre ord - hvis der ikke foreligger en ressourceprofil, er afgørelsen ugyldig

Desværre betyder ulovlig afgørelse bare ikke at man så får forlænget sygedagpengene. Det får man kun hvis betingelserne for forlængelse er opfyldt.

Men om disse betingelser er opfyldt, kan der først tages stilling til når der foreligger en ressourceprofil.

Der er ingen sanktionsmuligheder, og ingen erstatning til borgeren her. Hvis man klager, vil kommunen blot få en løftet pegefinger. Så selvom din sagsbehandler her bryder loven, hjælper det dig ikke en dyt

Derudover fremgår det også af retssikkerhedsloven §3 stk 2,2, at "hvis fristen ikke kan overholdes, skal ansøgeren have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse"

Og principafgørelserne R-1-06, D-14-03, samt D-14-08, som med henvisning til retssikkerhedslovens §7a fastslår at overholder man ikke 14 dages fristen, er afgørelsen ugyldig
(men, igen, det medfører ikke automatisk forlængelse af sygedagpenge - konstaterer bare at loven er brudt - igen uden sanktioner over for kommunen)

Men du kan da prøve at klage med henvisning til ovenstående, og se om det alligevel ikke kan skræmme din sagsbehandler til handling

PS - og send en kopi af klagen til afdelingsleder samt job-og borgerservicechefen
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 24-08-2012 kl. 22:03.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 15:52   #25
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej igen

Jeg ved bare, at efter jeg fik afslag på pension, så sagde min sagsbehandler, at hun SKULLE undersøge, om jeg var berettiget til fleks. Det gør, hun så endnu.

Jeg siger ikke, det er løsningen, men det kan købe lidt tid. Og det er bedre end ingenting. Desuden så har det ikke nogen indflydelse på din sag senere hen, at du har søgt pension og fået afslag. Så jeg kan simpelhent ikke se, hvorfor man ikke skulle gøre det.

Du kan jo godt søge forlængelse efter de andre forlængelses muligheder, men som sikkerheds net, kan du nederst i svaret på partshøringen skrive at såfremt de ikke vil forlænge i forhold til dine andre argumenter, så vil du søge pension på det foreliggende grundlag.

Det kan man iflg. min sagsbehandler også gøre mht. fleks bagefter, så skal de nemlig undersøge, om man er berettiget til det.

Det er i hvert tilfælde det, der er sket i min sag og hun har været i gang med undersøgelsen af fleks siden juli 2011. De er meget langsomme i min kommune. Desværre så langsomme, at jeg ikke kan nå at blive godkendt til fleks inden den 1-1-2013, hvor reglerne bliver meget dårligere for fleksjobbere.

Held og lykke
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 16:35   #26
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej sopka,

Jeg kan ikke forestille mig, at du kom tilbage på sygedagpenge efter afslag på førtidspension søgt og behandlet via pensionsnævnet med et efter flg. afslag??

Derfor er det ikke noget at anvise til Scorpion.. Han/hun kan jo ikke komme tilbage på sygedagpenge hvis han/hun søger ftp. eller dennes sagsbehandler gør via en §18. Så jeg ved ikke lige hvad du hentyder til? Måske taler du om at sagsbehandler lige kan undersøge om der overhovedet er mulighed for at søge f.eks ftp. og hvis ikke så kan der søges fleks, men du kan ikke først gennemføre en ftp. ansøgnings process helt til ende under sdp. for derefter så at kunne returnere på sdp.

Scorpion mht. din situation, er du da stationær i dine lidelser siden der syntes problemer med forlængelses punkterne i sdp. loven?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 16:56   #27
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej Enteneller

Nej, jeg kom IKKE tilbage på sygedagpenge. Jeg fortsatte på sygedagpenge, mens behandlingen stod på i kommunenes pensionsudvalg. Det jeg mener, er, at man kan søge pension på det "foreliggende grundlag". Det har alle ret til og iflg. sygedagpengeloven skal sygedagpenge forlænges efter § 27, stk. 7, mens der behandles en ansøgning om pension.

Og jo, man kan godt søge pension på det foreliggende grundlag, og modtage sygedagpenge mens behandlingen af pensions afsøgningen står på. Hvis man IKKE allerede har mistet sygedagpengene. Så har du ret, så kommer men ikke på sygedagpenge igen.

Når man så får afslag, SKAL kommunen foretage en ny vurdering og partshøring om sygedagpenge stop, før de kan stoppe dem. Ved den nye vurdering kan man jo så håbe på, der er kommet nye oplysninger i sagen. Er der det, er sagsbehandleren forpligtet til at indhente de nye oplysninger først, INDEN sygedagpenge stop.

Jeg anbefaler det blot, som en mulighed for at købe lidt tid. Og når man får afslag på pension på det foreliggende grundlag, skal sagsbehandleren undersøge om, man er berettiget til fleks inden stop af sygedagpenge, såfremt man også har søgt om dette. Igen kan det købe tid.

Ved godt det ikke er løsningen i det lange løb. Men blot man skal skrive det til sidst i partshøringen vedr. sygedagpenge stop. Som et sikkerhedsnet til ikke at miste sygedagpengene med det samme.

Det var i hvert tilfælde, det der skete i min sag. Afslag på pension og derefter undersøgelse om berettigelse til fleksjob. Fordi jeg skrev at såfremt de ikke ville godtages mine argumenter for ikke at stoppe sygedagpenge, så ville jeg søge pension på det foreliggende grundlag, og såfremt jeg fik afslag på dette, ville jeg søge om fleksjob.

Og jeg mener jo bare ikke, det nogensinde kan skade ens sag at købe lidt tid. Så det er da dumt ikke at gøre det.

Sopka
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 00:41   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
De fleste kommuner vil stoppe sygedagpengene efter et afslag på pension, idet du jo selv mener at du ikke kan genindtræde på det ordinære arbejdsmarkedet, hvorfor at sygedagpengene fratages.

Meget, meget dårligt råd at give andre, da du tilsydenladende har en meget fleksibel kommune.

Dette er desværre langt fra tilfældet i de fleste kommuner.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 15:26   #29
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
De fleste kommuner vil stoppe sygedagpengene efter et afslag på pension, idet du jo selv mener at du ikke kan genindtræde på det ordinære arbejdsmarkedet, hvorfor at sygedagpengene fratages.

Meget, meget dårligt råd at give andre, da du tilsydenladende har en meget fleksibel kommune.

Dette er desværre langt fra tilfældet i de fleste kommuner.

VH Popiae
Enig med Popiae og det er lig med hvad vi alle herinde har erfaret og hvad loven foreskriver. Sygedagpengene bortfalder prompte i forbindelse med reel ansøgning om pension, dette hvadenten det er på en §17 eller §18.

Sdp. modtagere skal kun bruge §27 stk. 1 nr. 7 i det tilfælde de har en klokkeklar pensionssag eller ikke ser anden udvej end, at vinde lidt ekstra tid på sygedagpenge. Alt andet lige vil de stoppe så snart pensionsansøgningen er færdigbehandlet. Sådan er reglerne i al fald.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 15:57   #30
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
enig med de andre

fint du har fået hjælp af kommunen, eller de er meget fleksibel
eller faktisk ikke kender loven.

har aldrig hørt om nogen er foresat på sygdagpenge efter et afslag på pension før
når man selv har søgt.
samt man giver faktisk et dårligt signal ved at søge pension, når man oven i ikke ønsker eller ved at man får afslag.
så du har været heldig i lotto, men at give det råd til alle, er en meget dårlig idé
især når du ikke kender hverken sagen til bunds eller kommunen
alle sager og kommuner er forskellige. kun loven er den samme
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sdp Stop Scorpion Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 17-09-2012 06:31
Sdp-stop hej Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 25-07-2012 14:24
Stop af revalidering?? joseemma Alt det andet 10 12-08-2011 14:05
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Råb op og sig stop! Tante Ana Det er da strengt ! 13 05-03-2009 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension