K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2011, 21:56   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Principafgørelse: manglende RP forud for afgørelse en retlig mangel

Principafgørelse fra Ankestyrelsen, gældende D 31-05, J.nr. 7000109-05

citat:

Citat:
Resumé:
Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil, inden den traf afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Den retlige mangel kunne ikke anses for at være åbenbart uden betydning for sagens behandling.

Afgørelsen blev derfor ophævet og sagen hjemvist til ny behandling og afgørelse.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ressourceprofilen ville kunne have tilvejebragt en nærmere afklaring af hvilke indsatsområder, der kunne peges på for at bedre kvindens muligheder for at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter endt behandling.

Det var således ikke afgørende, at de helbredsmæssige forhold ikke var eller kunne afklares forud for afgørelsen.
Og endnu en med samme afgørelse, også gældende:

D-17-05 jr.nr. 7000426-04

Citat:
Resumé:
Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil, inden den traf afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge ved varighedsbegrænsningens indtræden.

Arbejdsevnebekendtgørelsen skulle anvendes i forbindelse med stillingtagen til forlængelse efter bestemmelsen om, at dagpengene kunne forlænges, hvis det ansås for overvejende sandsynligt, at revalidering ville blive iværksat.

Den retlige mangel kunne ikke anses for at være åbenbart uden betydning for sagens behandling.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ressourceprofilen ville have tilvejebragt en nærmere afklaring af behovet for at iværksætte foranstaltninger efter den sociale lovgivning for at bringe ansøger tilbage til arbejdsmarkedet, at ansøger havde haft et længerevarende sygefravær, at hun tidligere havde været sygemeldt på grund af samme lidelse, at ansøger ifølge kommunens journal havde problemer med skuldre, arme og fingre, og at kommunen ikke havde foretaget opfølgning i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 7 a.
Og endnu én med samme afgørelse, også gældende:

D-16-05 jr.nr:7000396-04

Citat:
Resumé:
Manglende ressourceprofil kunne ikke anses for at være åbenbart uden betydning ved vurderingen af, om dagpengeudbetalingen kunne forlænges.

Der var tale om en væsentlig retlig mangel ved kommunens afgørelse, som bevirkede, at kommunens afgørelse ikke kunne opretholdes som gyldig.

Begrundelsen var, at de helbredsmæssige forhold var afklarede. Kommunen havde dermed haft mulighed for at udarbejde en fyldestgørende ressourceprofil. Det kunne ikke udelukkes på forhånd, at konklusionen kunne blive, at der var grundlag for at iværksætte revalidering.*)

Note:*) Der henvises til SM D-7-05
Men i dette tilfælde var der et retlig mangel, men ikke væsentlig nok til at give medhold:

D-7-05 j.nr. 7000257-04, gældende:

Citat:
Resumé:
En kvinde, der modtog dagpenge siden november 2000, havde ikke ret til yderligere forlængelse efter september 2003.

Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet ressourceprofil efter arbejdsevnebekendtgørelsen forud for afslag på at forlænge udbetaling af sygedagpenge.

Den retlige mangel var dog ikke væsentlig i den konkrete situation og medførte ikke, at afgørelsen var ugyldig.

Der blev lagt vægt på, at ressourceprofilen ikke kunne være blevet særligt fyldestgørende på daværende tidspunkt, hvor der var stor usikkerhed om diagnose og mulighed for behandling, og hvor kvinden på grund af undersøgelser ikke kunne medvirke til samtale om sin situation og planlægning af arbejdsprøvning på revalideringsinstitution og dermed nærmere afklaring.

Ankestyrelsen lagde vægt på at der efterfølgende var udarbejdet en ressourceprofil, idet det dog indgik i vurderingen, at ressourceprofilen tog sigte på at belyse den fremtidige situation.


Link: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/ Mine fremhævninger
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 20-07-2011 kl. 23:49.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 23:41   #2
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Hej Gunvor

Ved du om arbejdsevnejournal er det samme som en ressourseprofil? Jeg spørger fordi jeg efter at have spurgt efter min ressourceprofil gennem størstedelen af de 52 uger på sygedagpenge, endelig ik tilsendt en arbejdsevnejournal HELT op til varighedsbegrænsningens indtræden. Jeg fik meget meget kort frist til at komme med evt ændringer osv ( fik påsken, uden mulighed for at søge hjælp da alt var lukket), men kom med en masse jeg ønskede ændret eller tilføjet. Fik at vide at jeg ville modtage RP'en kort derefter, men har intet hørt siden, og det var april/maj. Burde jeg have modtaget den endelige og færdige RP, inden sygedagpengestoppet?

Hvis ikke du ved det Gunvor, måske en anden ved det?

Knus Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 23:45   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, det burde du.

Ressourceprofilen er en del af arbejdsevnemetoden, og er lovbefalet ved afklaring af en arbejdsevne, der er truet eller varigt forringet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 23:55   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fibro Se meddelelser
Hej Gunvor

Ved du om arbejdsevnejournal er det samme som en ressourseprofil?
Ja, det er det samme.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 00:16   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nej, der skal stå ressourceprofil.

Dokumentet er lavet af beskæftigelsministeriet, og er det samme for alle kommuner.

Arbejdsevne journal, er som ordet lyder, en journal.
2 helt forskellige ting/dokumenter.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 11:05   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Nej, der skal stå ressourceprofil.

Dokumentet er lavet af beskæftigelsministeriet, og er det samme for alle kommuner.

Arbejdsevne journal, er som ordet lyder, en journal.
2 helt forskellige ting/dokumenter.

VH Popiae
Dette er jeg ikke enig med dig i, medmindre det er ændret indenfor de sidste par år.

I 2007 fik jeg lavet en "arbejdsevnevurderingsjournal" (med partshøring, godkendelse o.s.v.), som kom til at danne grundlag for min fleks-visitation.

I 2009 fik jeg lavet endnu en "arbejdsevnevurderingsjournal" (ja, her i kommunen "låses" den når den er færdig/godkendt, og der laves så en ny næste gang der skal træffes en beslutning i sagen), som kom til at danne grundlag for min tilkendelse af fp.

Hvis man kigger på forsiden af denne: http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf står der da også:

"Arbejdsevnemetode
Metode til beskrivelse, udvikling
og vurdering af arbejdsevne
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 11:14   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Kodeord for dem begge:

Der SKAL jo være noget at træffe en afgørelse på!

Intet grundlag -ingen gyldig afgørelse
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 12:59   #8
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Jeg vil mene, at det er det samme. Jeg har i hvert fald en "arbejdsevnevurderingsjournal" fra november 2010, som har dannet grundlag for min godkendelse af ftp.

Min SB kaldte det en "ressourceprofil", men på papirerne står der "arbejdsevnevurderingsjournal".
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 15:10   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
I min kommune har de skiftet fra RP til arbejdsevnevurderingsjournal.

Jeg fik en arbejdsevnevurderingsjournal ind af døren til gennemgang inden stansning af ydelse, hvor alle oplysninger stort set ordret var overført fra RP´en, men der er så heller ikke den store forskel på selve indholdet.

Jeg spurte min SB´er, om det var det samme som RP´en, og efter flere forsøg på et svar fik jeg et brev hvor svaret er JA, det er det samme, vi er gået væk fra RP og bruger nu arbejdsevnevurderingsjournal.

Så ja det er det samme, og er du i tvivl så spørg din SB´er, det tager de ikke skade af at svare på

Dog når jeg skriver her inde skriver jeg altid RP uanset, men det er mere fordi jeg ikke rigtig sys der er nogen brugbar forkortelse til arbejdsevnevurderingsjournal (man/vi er ikke rigtigt blevet enige om noget bestemt) så er det altså nemmere at skrive RP, man er vel lidt doven *gg*

Men noget helt andet er:

En ting er helt manglende RP, men hvad med manglende opdatering inden stansning??

Sidst redigeret af LUM; 21-07-2011 kl. 15:16.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 19:51   #10
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Forstår jeg det rigtigt, at jeg sådan set skulle have modtaget den helt endelige opdaterede RP/journal, altså med de tilføjelser jeg havde sendt til Sb, efter jeg fik den til gennemlæsning helt op til varighedsbegrænsningen.Jeg så jo aldrig det hun førte til efter jeg så røg af sygedagpengene, så aner ikke hvad der står nu! Selvom jeg faktisk har bedt om løbende aktindsigt, får jeg det jo åbenbart ikke...

Idag var jeg til første samtale hos min nye SB i kontanthjælpsafd. og det var sgu en noget anden snak med hende! Hun rystede på hovedet over at jeg ikke havde fået Rp'en, og havde nu tænkt sig at den skulle bruges til løbende at opdatere hvad der skete, hun virkede SÅ god og rigtigt sød! Hun fortalte de var ved at drukne i kontanthjælpsmodtagere iøvrigt, som kom fra sygedagpenge systemet...ja det tror sgu pokker, med udgangspunkt i min SB, så har hun intet foretaget sig i det sidste halve år, så selvfølgelig når man da så slet ikke, at være afklaret...som hun sagde flere gange...ja vi har jo ikke noget tidspres på os her....nej det opdagede jeg sgu godt og der røg også en gedigen klage afsted til borgmesteren om hendes langtrukne sagsbehandling, det havde hun sgu nok ikke regnet med fra flinke mig, der venligt og villigt havde siddet hos hende i et år og troet hun vel gjorde sit arbejde godt nok.
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Principafgørelse, hvor en processuel beslutning = afgørelse og derfor kan ankes gunvor Den nyttige viden vi alle har 0 18-10-2012 12:01
Principafgørelse: manglende begrundelse for stop af SDP pga. samme oplysningsgrundlag gunvor Den nyttige viden vi alle har 0 07-10-2012 22:35
Principafgørelse forsat berettiget til SDP trods manglende fremmøde gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 23-07-2012 08:56
Principafgørelse manglende RP ved stop af SDP gunvor Et godt link! 0 30-01-2011 04:00
dagpenge - forlængelse - retlig mangel - ressourceprofil - konkret væsentlighed Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 0 19-10-2007 11:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension