K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-03-2011, 13:50   #1
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Min kæreste !

Jeg vil gerne skrive på vegne af min kæreste, gennem de sidste 8år, da han ikke har nogen profil herinde! (endnu )

For snart 7år siden blev han påkørt af en bil. Dette resulterede i at han var sengeliggende i 1år. Han brækkede begge arme. Fik rykket, de fleste af hans nerver i venstre arm, over, og brækket nakken 2 steder.

Idag er han lam i venstre arm, og kan derfor ikke arbejde som kok længere.
Han har også problemer med motorikken og hukommelsen.

Han har været i arbejdsprøve for snart 4år siden, og der sker bare INTET i hans sag. Kommunen prøver stadig at finde ud af om han skal i flexjob (de vil have ham i arbejdsprøve igen) eller om han skal førtidspensioneres. Han ringer til hans jobkonsulent 2-3 gange om ugen, men får aldrig fat i ham. Og får han så endelig fat i ham, er der ikke noget nyt.

Mit spørgsmål lyder så; hvor længe må de trække sådan en sag ud? Han er træt af at leve på kontanthjælp!
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:27   #2
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej frksilverfox - og velkommen i dette forum.

Måske er det en idé at søge pension på det foreliggende grundlag - for at få kommunen tilbage på sagen. De har åbenbart erkendt, at han ikke kommer tilbage på arbejdsmarkedet på normale forhold.

Din kæreste får nok ikke pension af den grund - hvis der mangler en arbejdsprøvning - men kommunen er på den måde nødt til at opdatere ressourceprofilen.

Når din kæreste er på kontanthjælp, vil han ikke blive dårligere stillet ved afslag på pensionsansøgning på det foreliggende grundlag. (§17).

Det er mit forslag - men følg med i din tråd. Det kommer sikkert mange gode råd fra k10-brugere.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 13-03-2011 kl. 14:44.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:29   #3
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
hejsa

Min erfaring er at det er ren kassetænkning fra kommunen når de holder folk på kontanthjælp i årevis. Det er jo billigst fremfor pension og fleksjob. Men det er bare ikke i orden. Er i ikke medlem af en forening eller noget der kan hjælpe jer med at rykke efter en pension eller måske skal i selv søge den på foreliggende grundlag. Det kan man nemlig godt.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:32   #4
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære FrkSilverfox

Har din kæreste fået udarbejdet en ressourceprofil?
Bliver han indkaldt til de lovpligtige samtaler?

Har I jævnligt kontakt il egen læge ?

Hvilke fremtidsvisioner har din kæreste ?
Vil det være revalidering, fleksjob eller førtidspension ?

Som det første bør I sørge for at få aktindsigt i hans sag.

Dernæst bør i tygge Arbejdsevnemetodebogen igennem : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
så I kan se, hvordan sagsgangen BURDE være!

Hvis din kæreste ikke kan blive afklaret,
så kan det være en idé at søge førtidspension §17 på foreliggende grundlag,
det tvinger sagsbehandleren til at tage affære.

De ærede medlemmer herinde har sikkert flere gode råd til jer.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:32   #5
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Min kæreste har en advokat inde over sagen, netop fordi der også er tale om erstatning & tabt arbejdsfortjeneste.

Men kommunen nægter at snakke med denne advokat, og når min kæreste ringer får han bare af vide at han nok skal blive kontaktet når der sker noget. Nu har advokaten så rådet min kæreste til at bede hans sagsbehandler om at lave en tidsfrist for hvornår der kommer en afgørelse. Men det vil sagsbehandleren dælme ikke!!

Min kæreste har snakket om at finde sig et job, men det fraråder hans advokat. For hvis han finder et job, men ikke kan holde til det. Ja så starter de hans sag helt forfra
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:35   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Det er bestemt trættende at være på kontanthjælp, men det må han vænne sig til. Selvom han bliver visiteret til flexjob vil han nok fortsat være på kontanthjælp indtil han får et job - hvilket er svært at finde.

Dog er der vist noget med at man kan få anden ydelse som flexjobvisiteret hvis man er dagpengeberettiget. Kan ikke huske reglerne, men det kan en anden nok.

I har helt ret i, at der skal ske noget.
Er han til møde på kommunen hver 3. måned? De SKAL følge op.
Hvis han er tilknyttet en anden aktør (hvilket han må være...?) kan denne dog tage kontakt til kommunen hvis det vurderes at forløbet kan forlænges, således at man ikke skal til møde.

Jeg syntes, at han skal forlange et møde med sin sagsbehandler.
Jeg forstår ikke helt at du skriver at det er en jobkonsulent han ringer til. Er det hos en anden aktør eller hvad?

Hans sagsbehandler skal sørge for at der sker noget. Han skal tilknyttes en anden aktør som kan afklare hans arbejdsevne.
Hvis ikke han kan få et møde med sagsbehandleren syntes jeg at han har ventet længe nok, og vil derfor foreslå at han sender en klage over langsommelig sagsbehandling til teamchefen i jobcentret.
Den skal de behandle, og dermed bliver de ihvertfald opmærksomme på hans sag hvilket forhåbentlig vil få tingene til at komme igang.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:37   #7
Adi
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2006
Lokation: 7430 Ikast
Indlæg: 94
Styrke: 19
Adi er ny på vejen
Hejsa

Hvis den sagsbehandler er stridbar og stædig så må i være ligeså stædige og klage over hende. Be om en anden sagsbehandler. Skriv til forvaltningen i skal have en anden for i kan ikke samarbejde med hende. Jeg er ikke helt inde i om det er det rigtige at gøre men mener andre har skrevet det herinde.
Man skal DÆLME ikke finde sig i sådan en sagsmishandler.
Adi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 14:44   #8
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Det er hårdt for min kæreste, og jeg får sku ondt af ham. Han er på daglig Dolol & Ibumetin for at kan holde hans smerter ud. I 2009 var han så til noget genoptrænings-fis som ikke hjalp en bjælde!
Han har også fået udarbejdet en ressourceprofil. Han er IKKE til møde hver 3. md. Fordi hans sagsbehandler ikke har "tid". Sidst var hun så flabet at sige "jeg har andre borgere end dig, kan virkelig ikke hoppe & springe for dig konstant" :-O
Hans læge har kontaktet kommunen, med lige så meget held som advokaten!

Forstår godt du bliver forvirret annagw, det blev vi også da han fik et brev fra kommunen om at fremover skulle han kontakte Jobkonsulent (navn) når han havde spørgsmål ang. arbejdsprøve. Men ja det må være en anden aktør for det er ham der skal afgøre hvad min kæreste er i stand til.

Klage har vi også gjort, men der sker heller ikke en fis!
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 15:06   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Han skal ikke ringe til hverken jobkonsulent elle sagsbehandler. Han skal skrive.

Han kan skrive pr. mail, til personens direkte mail eller til kommunens mail og så stilet til vedkommende.

Eller han kan skrive et alm. brev, men så skal han gå op på jobcenteret og aflevere det ved skranken, og så skal han bede om, at få en kvittering på, at de har modtaget det. Dette er vigtigt.

Og så skal han lige tage hensyn til, at de har en eller anden svarfrist, som han må kunne få oplyst hos kommunen.

Hvis han så ikke får svar på disse mails/breve sender han en klage til jobcenterchefen. Og her er det vigtigt, at det fremgår tydeligt, at det er en KLAGE, da den ellers bare lander på sagsbehandlerens skrivebord.

Øverst på siden, her på K10, er der et punkt, der hedder "Nyttige LInks", prøv at gå derind og kig på de love m.m. der kan være relevante i din kærestes situation.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2011, 15:23   #10
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkSilverfox Se meddelelser
Min kæreste har en advokat inde over sagen, netop fordi der også er tale om erstatning & tabt arbejdsfortjeneste.

Men kommunen nægter at snakke med denne advokat, og når min kæreste ringer får han bare af vide at han nok skal blive kontaktet når der sker noget. Nu har advokaten så rådet min kæreste til at bede hans sagsbehandler om at lave en tidsfrist for hvornår der kommer en afgørelse. Men det vil sagsbehandleren dælme ikke!!

Min kæreste har snakket om at finde sig et job, men det fraråder hans advokat. For hvis han finder et job, men ikke kan holde til det. Ja så starter de hans sag helt forfra
Da din kæreste HAR en advokat der i forvejen varetager hans sag om erstatning, så prøv at tale med advokaten om - om det ville være en god idè også, at advokaten bliver hans partsrepræsentant i kommunesagen. Der er forskel på at være bisidder i en sag eller uofficiel rådgiver som jeres advokat jo er på sidelinjen, i forholdet til kommunessagen.

Det vil nok koste lidt i salær til advokaten, men jeg gad godt se den kommune og de sagsbehandlere i kommunen, når de pludselig skal TALE og stå til regnskab over for advokaten om dårlig sagsbehandling og måske også om krænkelse af retsikkerhedsloven.

Det ville værd værd at forhøre sig hos advokaten, om pris og forskellen på at være bisidder/rådgiver og partsrepræsentant. I forvejen er jeres advokat måske partsrepræsentant i ulykkessagen om erstatning m.m.

Min kommune var også genstridig, men alene truslen om at min advokat også skulle varetage min kommunesag (sideløbende med erstatningssagen) var nok til at få fut i min kommunessag, på under 3 mdr. faldt afgørelsen om pension.

Nu endte det med, i min sag, at der kom en afgørelse - men skulle advokaten også varetage min kommunessag så ville det have kostet ca. 25.000 mere i salær. Godt nok mange penge, men er der udsigt til en rimelig erstatning - så går det måske, også så din kæreste kan få den fred han sikkert hårdt trænger til.

Så tal med advokaten - så der kan komme fut i kommunen, advokater som (rigtige) partsrepræsentanter skaber respekt, dem går det ikke at afvise eller sylte i årevis.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan min kæreste bruge mit fradrag? Lotus1 Alt det andet 6 06-05-2012 20:23
Udenlandsk kæreste og ftp? næsebjørn Nyttigt at vide for Førtidspensionister 6 29-01-2011 04:04
Økonomi ifm. syg kæreste lena Dit og Dat 2 25-09-2008 21:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension