K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2015, 13:32   #1
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Brændende ønske om fleksjob

En af mine meget nære venner lider af bipolar lidelse og er pt. i et ressourceforløb, som indtil videre kører to uger endnu. Han har været sygemeldt det meste af 2015, men har nu et brændende ønske om fleksjob - både for at komme i gang igen med også for at komme ud af ressourceforløbydelsen på 8200 kr efter skat. Han har været nødt til at sælge alt for at kunne klare sig, og det hjælper ikke ligefrem på psyken. Han BRÆNDER virkelig for at arbejde lidt, men 37 timerom ugen er umuligt og bliver næppe muligt.
Men hvad så nu?
Seks gange om året skal han til samtale med et team på fem mennesker på jobcentreret, og hver måned en alm. samtale med sagsbehandleren på Jobcentret, men hvem skal han lufte idéen for? Nu kender jeg ikke rigtig til ressourceforløb, men er det noget med, at det skal køre i to år, før man kan gøre andet?
I så fald tror jeg, at min køre ven ryger helt ned i kulkælderen. Han har altid arbejdet og trænger igen til lidt succes på det område.
Han siger til mig, at han drømmer om at kunne få et fleksjob på 15 timer om uger til sommer, men er det realistisk? Som sagt kender jeg ikke rigtig til reglerne på det område.
Derfor håber jeg, at I kan guide mig lidt rundt og fortælle, hvad han nu skal gøre.
På forhånd tak for hjælpen.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 15:21   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.793
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Alle sociale sager er ulykkelige, især når det pasykiske er med i diagnoserne...

Kære BSØ

Vi kan have nok så mange ønsker vi vil, men......

... i en social sag er borgeren havnet i en retssal, med 2 modparter og hvor kun beviser, dokumentationer har betydning.

Kommunerne interesserer sig ikke for diagnoser overhovedet.

Kommunerne interesserer sig udelukkende for borgeren arbejdsevne og dokumentation herfor. Punktum.

Man kan ikke selv køre en social sag, uden først at søge om aktindsigt fra alle omgivelserne, der har skrevet noget i deres journaler, som havner som akter og dokumentation i kommunens journal.

Man kan ikke stille de korrekte spørgsmål, hvis ikke man selv har kendskab til alt og forstår alt.

Derfor er din vens første skridt at søge aktindsigt ved alle 100%

Aktindsigt.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401 bemærk ordet "journaliseringsliste"

Læger, speciallæger, klinikker, hospitaler etc.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Her findes en lovbunden frist på 10 kalenderdage til modtagelse af aktindsigten

Bliv her på din vens tråd fremover, ellers mister vi andre overblik i sagen.

Læs og følg disse råd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 15:58   #3
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BSØ Se meddelelser
Nu kender jeg ikke rigtig til ressourceforløb, men er det noget med, at det skal køre i to år, før man kan gøre andet?

Han siger til mig, at han drømmer om at kunne få et fleksjob på 15 timer om uger til sommer, men er det realistisk? Som sagt kender jeg ikke rigtig til reglerne på det område.

På forhånd tak for hjælpen.
Først skal der som Peter skriver søges aktindsigt

Hvis din nære ven tillader det er det en god ide at i sammen læser papirerne igennem og får en snak om hvad de skriver om arbejdsevnen og målet med ressourceforløbet.

En ting er sikkert... Det team på jobcenteret, han er til møder med, arbejder benhårdt på at din ven får udviklet hans arbejdsevne. Skulle han være frisk nok og eventuelt prøvet en praktik der viser at han er stabil på x-antal timer om ugen, er der ikke noget til hinder for at de afbryder ressourceforløbet og tildeler fleks.

Det er "kun" din ven, lægerne og jobcenteret der kan vurdere om det er realistisk med fleks på 15 timer til sommer.

Hilsen Moi
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 16:56   #4
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Det er desværre ikke bare lige sådan at få et fleksjob.
Jeg har selv været igennem et forløb på 4 år før jeg var afprøvet nok til at det kunne konstateres min arbejdsevne var/er stationær. Har din ven været i arbejdsprøvning siden han ved han kan holde til 15 timer?? Ellers er det en god ide at presse på med sådanne så der kan findes ud af hvad han kan holde til.
Det er desværre som regel lang vej til at få afklaret ens situation og det er trodsalt positivt han er kommet på ressourceforløb.
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 17:02   #5
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bruger2013 Se meddelelser
Det er desværre ikke bare lige sådan at få et fleksjob.
Jeg har selv været igennem et forløb på 4 år før jeg var afprøvet nok til at det kunne konstateres min arbejdsevne var/er stationær. Har din ven været i arbejdsprøvning siden han ved han kan holde til 15 timer?? Ellers er det en god ide at presse på med sådanne så der kan findes ud af hvad han kan holde til.
Det er desværre som regel lang vej til at få afklaret ens situation og det er trodsalt positivt han er kommet på ressourceforløb.
Nej, det har han ikke. Han har arbejde 60+ timer hver uge de sidste 20 år. I år har han dog været sygemeldt. Som jeg har forstået det var de meget kritiske ved sidste møde, da han selv mente, at han var klar til 37 timer i det nye år. De holdt ham nærmest tilbage og mente, at det måske ikke var så urealistisk.
Jeg vil nok tage med til næste møde for at høre, hvad det helt konkret er, der er på tapetet nu.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 17:13   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Med hensyn til økonomi, hvis han bliver bevilllet fleks job
Vil han få det samme udbetalt til han finder et job
Og jobbet skal vare min 9 mdr før han kan få den "store" ledighed ydelse

Bare så han ikke tror at han stiger i ydels
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 17:21   #7
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Med hensyn til økonomi, hvis han bliver bevilllet fleks job
Vil han få det samme udbetalt til han finder et job
Og jobbet skal vare min 9 mdr før han kan få den "store" ledighed ydelse

Bare så han ikke tror at han stiger i ydels
Økonomien lægger netop et stort pres på ham, da han som sagt har været nødt til at sælge alt. Men hvis han bare ved, at der er en vej ud, tror jeg faktisk, det hiver ham lidt op. 8200 kr. er ikke meget for en mand på 40 år, der har arbejdet i 20 år. Det er vel i det hele taget ikke mange penge for nogen.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 18:38   #8
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Nej det er ikke mange penge(går ud fra det er udbetalt), men der er rigtig mange der lever på samme grundlag og får han bevilliget flek vil han jo stadig være på samme ydelse før han finder et fleksjob. Fleksjob hænger desværre heller ikke på træerne.

Har han ikke været i A-kasse og haft ret til sygedagpenge?

Jeg vil dog også lige rose dig for at hjælpe din ven og være der for ham. Når man er syg har man ikke meget overskud til at tumle med alle de praktiske ting der følger med når man er syg.
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 19:31   #9
BSØ
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
BSØ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af bruger2013 Se meddelelser
Nej det er ikke mange penge(går ud fra det er udbetalt), men der er rigtig mange der lever på samme grundlag og får han bevilliget flek vil han jo stadig være på samme ydelse før han finder et fleksjob. Fleksjob hænger desværre heller ikke på træerne.

Har han ikke været i A-kasse og haft ret til sygedagpenge?

Jeg vil dog også lige rose dig for at hjælpe din ven og være der for ham. Når man er syg har man ikke meget overskud til at tumle med alle de praktiske ting der følger med når man er syg.
Jo, men det var samme sats, da han blev snydt og ikke fik sin fulde løn i sit daværende arbejde, og de beregnede så satsen ud fra det.
BSØ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2015, 21:53   #10
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BSØ Se meddelelser
Jo, men det var samme sats, da han blev snydt og ikke fik sin fulde løn i sit daværende arbejde, og de beregnede så satsen ud fra det.
Han har jo haft timer nok til han kunne modtage dagpenge. Jeg forstår det godt nok ikke. Han må da virkelig været unfair behandlet.

Sidst redigeret af bruger2013; 18-11-2015 kl. 22:07.
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension