K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2015, 18:37   #1
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Kan en sag lukkes pga afmelding fra Jobnet når man ikke modtager nogen ydelser?

Er der nogen her, som kan hjælpe med flg spørgsmål?
Kan en kommune lukke en sag om fleksjob/førtidspension, fordi man afmelder sig som aktivt jobsøgende på Jobnet.dk når man ikke*modtager dagpenge, kontanthjælp eller anden offentlig støtte?

Sagen er ikke "startet" op, men vi har blot anmodet, om den blev det.

Hjælp modtages med kyshånd..
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2015, 19:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Mig&charly

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Hvordan har du startet en sag op, ved kommunen, angående fleksjob/førtidspension?

Er det fleksjob eller er det førtidspension du har bedt kommunen om at starte op?

Hvordan har du gjort det? Mundtligt, skriftligt

Hvordan har du erfaret, at kommunen har stoppet al videre vurdering og indhentelse af oplysninger?

Har du søgt førtidspension iht §17 stk.2, på det foreliggende grundlag.

Bemærk teksten " på det foreliggende grundlag"

Er du over eller under 40 år?

Grundet til at du tænker i de baner med fleksjob/førtidspension er det en arbejdsskade?

Området er ikke min stærke side, men fandt følgende:

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post3333.html

Det er en betingelse for, at kommunen kan give en sanktion, at borgeren forud for afmeldingen på grund af manglende tjek af jobforslag har fået skriftlig vejledning om fradrag i hjælpen

Det er en betingelse for, at kommunen kan træffe afgørelse om sanktion, at kommunen forud for afmeldingen på grund af det manglende tjek har vejledt borgeren skriftligt om, at kommunen vil foretage fradrag i hjælpen for de dage, hvor borgeren har været afmeldt Jobnet på grund af manglende tjek af jobforslag, og at borgeren skal tilmelde sig Jobnet for at få ret til hjælp igen.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-09-2015 kl. 19:27.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-09-2015, 20:43   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså man behøver ikke være aktivt jobsøgende på jobnet.
Jeg har aldrig skullet søge jobs, men jeg kan logge på jobnet og se planlagte møder, uddannelsesplan og lignende ting.
Hvis du får sanktioner eller påmindelser om at skulle søge x-antal jobs, og huske at tjekke jobnet, så tror jeg bare du skal bede din sagsbehandler om at ændre din status på siden
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2015, 22:32   #4
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Tak for svar Peter og MistyMiss. Spørgsmålet var lidt løsrevet - jeg beskriver lige forløbet bedre, så giver det måske mere mening .*

Jeg skriver på vegne af min mand, som for halvt år siden fik konstateret sclerose, han er over 40 år og hans speciallæge mener, at han har haft sclerose siden, at han var i starten af 20'erne. Han har det meste af sit liv, jobmæssigt klaret sig på må og få, de sidste mange år har han ikke kunnet arbejde mere end 2-8 timer ugentligt (vikarjob). Vi er gift og bor sammen, og har den tid hovedsaglig levet af min indtægt. Pga af det lave timeantal, er han ikke berettiget til dagpenge/sygedagpenge, hvilket vi først har fundet ud af nu. Han er heller ikke berettiget til kontanthjælp.

Efter det sidste attak i foråret 2015, som gjorde, han fik stillet diagnosen, har han ikke kunnet arbejde pga sclerosen. Han er blevet rådgivet af speciallæge og Scleroseforeningen til at tage kontakt til kommunen, omkring hvad der så skal ske (ressourceforløb, fleksjob, førtidspension). Realistisk kan jeg se, at det ganske givet bliver et længere forløb, da han ikke har været i arbejdsprøvninger ell lign.*

For 3 måneder siden mødte vi personligt op på Jobcenter og bad om at starte sag op om ressourceforløb med henblik på at vurdere, om min mand kan visiteres til fleksjob. Vi blev rådet til, at kontakte kommunen jævntligt og rykke for svar og status på sag.*

Det har jeg så gjort en del gange, først telefonisk da det tog mig omkring to måneder at få oplyst en generel mail-adresse, jeg kunne skrive til. I den tid har jeg ikke kunnet få oplyst status på sag, navn på sagsbehandler eller hvornår vi kunne forvente at høre fra kommunen. De mails jeg har skrevet har jeg ikke fået svar på, på trods af 10 dage frist, som langt er overskredet og jeg kontaktede igen i denne uge afdelingen telefonisk. Her oplyste de mig nu om, at sagen er lukket.*

Jeg har - trods gentagne forsøg - ikke kunnet få oplyst, hvorfor sagen er afsluttet, men vi er blevet bedt om at igen at møde personligt op og starte sagen op på ny. Det eneste jeg har fundet ud af efter flere opringninger, personlig opmøde på generel jobcenter, er at sagen bliver afsluttet dagen efter (!!!), at vi startede den.*

På trods af jeg gentagne gange har spurgt til status, går der altså 2 måneder før, at de oplyser mig om, at sagen er afsluttet. Suk.*

Mit bud er, at de har afsluttet sagen, fordi min mand blev frameldt Jobnet som aktiv jobsøgende dagen efter, at vi startede sag om ressourceforløb/fleksjob. Da han ikke var berettiget til sygedagpenge pga sit lave timetal, og der ikke er udsigt til, at han kan optjene ny dagpengeret, rådede hans fagforening ham til at melde sig ud og spare pengene.*

Han fik en besked om at framelding som aktiv jobsøgende kunne få konsekvenser for hans ret til dagpenge eller kontakthjælp men der stod intet om, at det kunne have betydning for hans sag omkring ressourceforløb/fleksjob. Da han som sagt ikke er berettiget til kontanthjælp/dagpenge, gjorde vi ikke noget ved dette brev.*

Jeg havde ærligt talt ikke luret, at de kunne finde på at lukke hans sag om fleksjob på det grundlag. . Vi er tilbage ved start og starter forfra.*

Nu kan jeg læse herinde, at retssikkerhed på dette område er som en hullet si, og jeg vil gerne bruge kræfterne fornuftigt. Giver det nogen mening at klage over dette forløb? Eller er det bare at æde l.rten og så se og komme videre? - Nu mindre naiv og med plan om at søge aktindsigt FØR vi overhovedet har talt med en sagsbehandler...

Andre råd, når man står her på felt 1 foran et sikkert lang forløb modtages med kyshånd. Jeg har læst med en del herinde, også med råd til nybegyndere, men jeeeesus dether system er en jungle, så råd fra mere erfarne modtages glædeligt. *
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2015, 23:07   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, det nye sociale system, kan godt tage pusten fra en, men....

Kære Mig&charly

.... I er havnet det rigtige sted.

Bliv fremover på denne jeres tråd, så bliver det lettere at overskue sagen.

Fremover taler I ikke med kommunen, men alt foregår skriftligt.

Jeres første skridt bliver at søge aktindsigt.

I/du skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om Jer.

I vil fortryde bitterligt, hvis i overhøre dette råd.

Jeres kommune ser ud til at være en af de tunge, det må vi have gjort noget ved. Hvis ikke du ønsker at offentliggøre kommunens navn, så send mig en PB, Personlig Besked.

Aktindsigt:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger, speciallæger, hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Her findes en lovbunden frist på 10 kalenderdage, hvor I skal have modtaget alt. Hvis ikke aktindsigten, især fra kommunen, ankommer den 11 dag, klages der. Bare rolig, vi skal nok guide jer.

Fremover, når I har kontakt med læger, speciallæger og hospital udbeder i om kopi af hvad der findes af nye oplysninger.

Hold orden i alle papirer, der kommer flere end i forventer.

Den praktiserende læge er og bliver en vigtig medspiller fremover.

Husk, dette er ikke en forening men en privat site ejet af Web som også bestemmer alt. Det gør det nemt.

Når I stiller spørgsmål skal I ikke være nervøse for ikke at få svar, men vi er alle som jer selv, med lidt sygdom ind over. Så vi skal lige tænke lidt over sagerne.

Om få uger begynder i at forstå lidt af lovgivningen, her gives endda garanti.

Hvilken behandling er der foreløbig igangsat?

Medicin, fysioterapi etc.

Har charly pt nogle kognitive og somatiske udfald?

Men endnu engang, hjertelig velkommen.

Undersøg på kommunens hjemmeside om de har ansat en "Borgerrådgiver"

Nej, brug ikke negative kræfter på en klage nu. Nu skal kommunen lige startes op.

Husk, at kommunen er Jeres modpart og I er havnet i en retssal, hvor kun dokumentation og beviser er gældende. Derfor taler I ikke med kommunen, men skriver sammen.

Kommunen er IKKE interesseret i diagnoser, men udelukkende i charly`s arbejdsevne og intet andet.

Som I kan læse her fra i dag er Scleroseforeningen begyndt at bide fra sig.

https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...lje-eller-evne

Hilsen Peter

Bilag.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30498

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

Hvem beslutter om man er stationær?

Sidst redigeret af phhmw; 16-09-2015 kl. 23:49.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-09-2015, 23:25   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nu kan jeg se at svartiden på mail er absurd lang.
Et alternativ til hvis man skal klare ting telefonisk med kommunen, er at få hentet en app til sin mobil, der kan optage samtalerne
Det vigtige er bare, at man har et bevis, hvis de f.eks. ændrer mening eller siger noget der er helt hen i vejret

(og ja, man må gerne optage samtaler uden at sige det, så længe man selv deltager i samtalen)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 07:33   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis i har mulighed for det, så aflever div. henvendelser personligt ved skranken, mod kvittering. D.v.s. at når i afleverer noget, så beder i om en kvittering for, at det er modtaget.

Hvis i har nogen form for dokumentation for jeres henvendelser til kommunen, så synes jeg, at i skal klage.

I første omgang kan i klage til jobcenterchefen.

Men, når i klager skal det fremgå tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.
F.eks. kan i skrive:

"Til Jobcenterchefen

Klage over manglende svar
", så er der ingen diskussion om hvad henvendelsen handler om.

Og den fremgangsmåde benytter i konsekvent hver gang i ikke har modtaget svar indenfor 14 dage. Medmindre i ved, at jeres kommunes svarfrist er andet end 14 dage.
Samme fremgangsmåde benyttes ved anden slendrian.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 09:44   #8
Mig&charly
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2015
Indlæg: 35
Styrke: 9
Mig&charly er ny på vejen
Hej Peter
Tak for velkomst og links, det er dejligt at man kan få så hurtig råd her. Tak for det. Læste også godt artikel fra Scleroseforening den anden dag, godt de råber op.

Charly får medicin og er i genoptræning hos ergoterapeut. I hans papirer er der ingen tvivl om hans diagnose, også pga af tidl. sygedomsforløb og symptomer, som peger hen på, at han har haft sclerose (attakvis) i mange år (20+). Han har en del kognitive udfordringer, dette forventes at blive udredt i større neuropsykologisk test.

Vi søger aktindsigt - jeg har set Charlys journal på Jobcenter, og alt er logget, fra første henvendelse, hvor der fint beskrives, hvad Charlys situation er og hvad han skal udredes for (ressourceforløb mm.), samt videresendelse til rette afdeling. Mine efterfølgende henvendelser telefonisk og pr email er også logget.

Nu ser vi ad, når vi starter sag op igen, men jeg tror, at jeg lader klagen ligge - og koncentrerer mig om at få aktindsigt div steder samt samtale med praktiserende læge. Min mand overkommer desværre ikke så meget, så jeg er primus motor, hvilket han er glad for.

Tak Vovse for dine tips også, vi sørger for kvittering næste gang og aktindsigt med det samme - og hvis det bliver et problem med manglende svar på emails fremadrettet, ved jeg nu, hvad jeg kan gøre. Tak for det.

MistyMiss, jeg ser på at finde app/program, der kan optage telefonsamtaler, også til fremtidige møder med sagsbehandler o.lign. Tak for tip.

Hej igen Peter
Jeg kan ikke sende personlige beskeder før jeg har lavet 5 indlæg her...men jeg vil gerne give dig oplysning om kommune "bagom"
Mig&charly er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 10:09   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
En måde at få kommunens opmærksomhed på, er at søge en førtidspension på det foreliggende grundlag, og så vedlægge det I har fra sygehuset. Det er nok blot at skrive det på et stykke papir, husk bare at der skal stå på det foreliggende grundlag.

Det afleveres ved skranken mod kvittering.

Så har de en frist på 3 mdr til at sende et svar. Det bliver så et nej, fordi der mangler oplysninger, men så tager de det måske alvorligt, når I henvender Jer for at få at vide hvordan der så skaffes de oplysninger der mangler.

Det er desværre ofte set at netop sygemeldte på ægtefælleforsørgelse syltes, da de koster gratis så længe kommunen ikke foretager sig noget..

Husk også at gøre opmærksom på, at det skyldes sygdommen, at han hidtil kun har kunnet arbejde så få timer.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2015, 13:38   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg afventer din PB med kommunenavn...

Kære Mig&charly

Lige et par oplysninger:

Mange følger med på k10
Folketingspolitikere
Journalister.
KL
Embedsfolk
Socialrådgivere

Det i sig selv er jo godt, men vi mangler reaktioner fra dem.

Fremover skal i være bevidst om, at I er på vej ind i et langt mørkt rør, men alle mørke rør har en lys udgang.

Når i har "gået" havvejen, kan I begynde at tælle nedad.

Hold pause fra k10 og selve den sociale sag, 1-2-3 dage ad gangen hvor i beskæftiger Jer med alt andet en ventetid, §§ og ikke taler om det juridiske.

Ellers bliver I tosset i hovedet.

Stol kun på Jer selv.

I må ikke være naive og tro, at de professionelle, sagsbehandlere, sagsformidlere eller socialrådgivere har viden om selve diagnosen eller konsekvensen af denne. Udtrætning eksempelvis og kognitive problemer.

Vær forberedt på at Jeres nuværende SB sandsynligvis vil blive udskiftet..... måske adskillige gange.

Derfor er det så vigtigt, at DU hele tiden har check på, at hvad der skrives i den kommunale journal dels er korrekt og der ikke mangler noget.

Charly modtager optræning ved en ergoterapeut

Prøv at forklar hvad den optræning går ud på.

Hvem har henvist til denne optræning?

Betaler I noget for denne optræning?

Er Charly normalvægtig, inden for BMI?

Bruger Charly nogen form for hjælpemidler hjemme som ude? Alt skal med!

Hvis ikke, har han nogle ønsker, som kunne hjælpe ham i dagligdagen?

Har de/den behandlende scleroselæge ellers vejledt Jer omkring muligheden for de tilbud Scleroseforeningen har?

Charly har vel tilknytning til et hospitals sclerose-afdeling og dermed en behandlende læge?

Har Charley ellers andre vedkendte diagnoser, fysiske eller psykiske?
Dette spørger jeg om for at være forberedt på fremtidens sagsbehandling, som I nok vil undre Jer over.

Bliv ikke overrasket over eventuelle standard-breve, som om omgivelserne ikke kender til diagnosen sclerose.

I skrift og tale, er kommunens mål, at Charley bliver selvforsørgende med 37 timer om ugen. Det tager I bare som en kendsgerning, uden vrede og følelser.

Ordet "Stationær" eller "Ikke-stationær" skal I kende til.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30476

http://www.socialjura.dk/content-sto...271161f04704af

4.1. Stationærtidspunktet

Retten til sygedagpenge kan ophøre tidligere end nævnt ovenfor, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension, jf. lovens § 7, stk. 5, 2. punktum.

Lægeligt set er der tale om en helbredsmæssig stationær tilstand, når alle disse betingelser er opfyldt:

1. den eller de behandlende læger ikke finder behov for yderligere diagnostik,

2. lægerne vurderer, at tilstanden er fyldestgørende behandlet, og

3. der er gået den tid, lægen har angivet for, at behandlingens fulde virkning kan bedømmes.

Alle tre forhold skal være gældende.

Det, at en lidelse er stationær, og der således ikke længere kan forventes en bedring i helbredstilstanden, er ikke i alle tilfælde ensbetydende med, at arbejdsevnen ikke kan udvikle sig.



Det er her I opdager, hvor svært det hele er. Charly vil bliver erklæret "Stationær" eller "Ikke-stationær" alt efter hvad kommunen vil opnås af økonomiske fordele for dem selv.

Det tager I også stille og roligt uden brug af negative følelser, men som faktuelle kendsgerninger.

Hvad ønsker Charly lige nu, hvor det hele er nyt og mange tanker flyver rundt?

Fleksjob eller førtidspension?

Her skal I også være bevidste om, at samfundet/Folketinget ønsker så få mennesker på førtidspension og en del bliver tvunget i fleksjob helt ned til 900 sekunder om ugen.

En del borgere bliver tvunget i arbejdsprøvninger i hospitalssenge.

Selv dette vanvid, skal ikke have lov til at ødelægge vores humør, men tager det som fakta.

Jeg fornemmer at du "Mig" er og bliver dygtig til at køre Charly`s sociale sag.

Som nævnt før, jeres praktiserende læge er en særdeles vigtig medspiller i den sociale sag. Det forstår I senere.

Denne er den eneste, af alle læger der har retten til at dels bruge ordet førtidspension eller foreslå kommunen en given forsørgelse, fleksjob, førtidspension eller andet, som kommunen skal tage med i sine overvejelser.

Alle andre, 100% må ikke ytre sig om hvilken form for forsørgelse der skal bevilges. Rehabiliteringsteamet, som I også skal kende til, INDSTILLER og kommunens "Pensionsteam" AFGØRE, som de eneste.

Kun afgørelser kan man klage/anke over.

OBS!

Lige nu er jeg personligt i tvivl, så andre må godt byde ind.


Charly, har ingen indkomst, intet arbejde pt, underlagt hustruforsørgelse og har diagnosen sclerose.

Nu skal der vel i første omgang en sygemelding fra praktiserende læge til kommunen? S.U.

Men her kommer vel en indkomst ind til Charly ind i billedet? S.U.

Kommunen vil ikke Charly, da de ikke overholde de lovbundne frister men undlader at reagere på mails.

Først det sekund Charly afmelder Jobnet, så reagere kommunen.

Ved en eventuel sygemelding træder Charly vel ud af hustruforsørgelsen og skal have en indkomst på kontanthjælps niveau? S.U.

Dette område vil min hjerne simpelthen ikke forstå.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension