K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2010, 19:12   #11
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Carmen.

Er lidt uklar på flg.: har du klaget også over sagsbehandlingen?

Sagsbehandlingstiden er påtalt i kommentarer til BAN (søgt sep. 2005, afgjort jun. 2010) uden én eneste opfølgningsamtale fra feb 2006 til nov. 2009, samt at jeg i 2004 hjemvises til kommune fra JSV med besked: Borger er for syg til flexjob.

Samt at BAN har alt dokumentation fra 1990 til og med 2010. Dermed burde BAN også, efter min mening, tage stilling til det lange sagsbehandlingforløb indeholdende lovbrud.

Det er mit indtryk fra læsning af principafgørelser, at de kunn forholder sig til det der konkret er anket over, og hvis du ikke har klaget over sagsbehandling har de derfor ikke forholdt sig til denne, og måske kunne denne vinkel give noget?

Bare et indfald, da det virker som om selve sagen er kørt totalt i hårdknude, som trænger til først oprydning, derpå at få din sag på ret køl igen. Det er mange år, og kræver nok sin SB af format, at kunne holde rede i det hele og få den på ret kø igen.
Tja, hårdknude kan man godt kalde det - man har blot ladet stå til: Indhentet bl.a. statusattester fra egen læge og hospitaler i ny og næ, ikke handlet på det og lagt sagen i en bunke igen...

Det er ikke acceptabelt!

Der er først taget fat i sagen i 2009, hvor man oprettede en Task Force på Musvågevej for at behandle 1700 nytilkomne førtidspensioner plus alle førtidspensionsansøgninger af ældre dato (oplysning fra den socialrådgiver, der udarbejdede min Arbejdsevnevurderingjournal dec. 2009).
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 11:36   #12
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Carmen.

Undskyld jeg først vender tilbage nu.

Du skriver, du har påtalt sagsbehandlingen. Desværre kan de jo vælge, at se det kun som en påtale og ikke en egentlig klage. Er der sket dette?

I forhold til dette:
Citat:
Der er først taget fat i sagen i 2009, hvor man oprettede en Task Force på Musvågevej for at behandle 1700 nytilkomne førtidspensioner plus alle førtidspensionsansøgninger af ældre dato (oplysning fra den socialrådgiver, der udarbejdede min Arbejdsevnevurderingjournal dec. 2009).
Er der så kommet noget ud af denne indsat, hvis ikke, så må der igen klages over sagsbehandlingen. Hvis de har så mange sager, er det jo ikke et ukendt fænonem, at de der råber mest og bliver taget først. Ikke fordi de bifalder man "råber op"/ klager, men den eneste måde de kan slippe for det, er ved at gøre noget ved sagen. Har selv oplevet at hvis man finder balancen mel. irritation over henvendelse og lysten til at få fred, så bliver der gjort noget ved det.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 16:19   #13
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Carmen.

Undskyld jeg først vender tilbage nu.

Det er helt okay, Gunvor, du bidrager mange steder herinde og som bekendt kan man kun være ét sted af gangen :-)

Du skriver, du har påtalt sagsbehandlingen. Desværre kan de jo vælge, at se det kun som en påtale og ikke en egentlig klage. Er der sket dette?

Nej, der er ikke indgivet særskilt klage til BAN, udelukkende påtale i kommentarerne til BAN, efter kommune giver afslag på at behandle pensionsansøgningen, som jeg anker, hvorefter kommune videresender til BAN.

I forhold til dette:

Er der så kommet noget ud af denne indsat, hvis ikke, så må der igen klages over sagsbehandlingen.

Ja, min pensionsansøgning af 2005 er nu behandlet, afslag i kommune og afslag i BAN.


Hvis de har så mange sager, er det jo ikke et ukendt fænonem, at de der råber mest og bliver taget først. Ikke fordi de bifalder man "råber op"/ klager, men den eneste måde de kan slippe for det, er ved at gøre noget ved sagen.

Om de andre sager er behandlet i Task Force, ved jeg ikke, men i min proces blev der lagt pres på i form af brev fra min bisidder (i forbindelse med hjemmebesøg/udarbejdelse af AEVJ) en advokat fra min fagforening - alligevel gik der 6 mdr. før jeg havde en afgørelse.

Har selv oplevet at hvis man finder balancen mel. irritation over henvendelse og lysten til at få fred, så bliver der gjort noget ved det.
Ja, Gunvor, men mit liv er bare i bitte små bidder pga. helbred (som florken beskriver det i sin tråd, der endelig slutter med en førtidspension) og i forhold til mine kræfter har jeg gjort en del: Ringet, skrevet, Borgerrådgiver, Socialminister, Overborgmester osv..

Lige nu er jeg igang med at sammenstykke anke til BAN's afgørelse, som skal være returneret til revurdering senest 2/1-2011.

I den forbindelse kan jeg oplyse, at vurdering af medicinsk konsulent i BAN blot er en halv sides fluebens-krimskrams og navnet på lægen fremgår ikke.

Samt at behandlingen af sagen fylder ganske lidt - blot små fem sider, tyndt beskrevet, og ikke optræder i journalform, som jeg havde forventet...

...giver et meget forhastet indtryk, som afslaget også tyder på.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 16:32   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Er det normalt, at BAN ser bort fra et sådant forløb og kun ser på kommunens afgørelse, eller?
Nævnet ser ikke på f.eks. hvor lang tid sagsbehandlingen har været... De ser kun på, om afgørelsen er rigtig eller ej. En hjemvisning af sagen til kommunen ville betyde, at de skal gøre den om, fordi kommunen har gjort noget forkert i et forløb.

At man klager til socialminister hjælper det ikke sådan lige, da de ikke går ind i enkeltsager. Kommunerne har selvstyre og har derfor et bestemt klagesystem - nævnet, ankestyrelsen.... Men en borgerrådgiver kan godt gå ind og se, om dit sagsforløb er gjort rigtigt. Men de kan ikke udtale sig, om du f.eks. skulle have været tilkendt førtidspension. Det er altid kommunen, som afgør - de har kompetencen til at vurdere og afgøre....

Det hele handler sådan set om dokumentation og atter dokumentation på, om man har en svær og varig funktionsnedsættelse og også nedsat arbejdsevne osv...

Hvis du klager over nævnets afgørelse, så har de også 4 uger til at se på afgørelsen. Fastholder de den, bliver den sendt til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen tager den kun op, hvis de mener, den har af særlig betydning...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 17:14   #15
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Nævnet ser ikke på f.eks. hvor lang tid sagsbehandlingen har været... De ser kun på, om afgørelsen er rigtig eller ej.

Når en afgørelse i kommunen ikke findes korrekt i BAN, SÅ ser man på sagsbehandlingstiden, jvf. Helsingørdommen.

En hjemvisning af sagen til kommunen ville betyde, at de skal gøre den om, fordi kommunen har gjort noget forkert i et forløb.

Helt enig!

At man klager til socialminister hjælper det ikke sådan lige, da de ikke går ind i enkeltsager.

Enig, men...mener dog, det er set, at ministre har ageret på borgerhenvendelser.

Kommunerne har selvstyre og har derfor et bestemt klagesystem - nævnet, ankestyrelsen....

Kommunen har Forvaltninger, må du mene, styrelser og direktorater er statslige.

Men en borgerrådgiver kan godt gå ind og se, om dit sagsforløb er gjort rigtigt.

Enig!

Men de kan ikke udtale sig, om du f.eks. skulle have været tilkendt førtidspension.

Helt enig, tror jeg sørme heller ikke :-)

Det er altid kommunen, som afgør - de har kompetencen (magten!) til at vurdere og afgøre....

Det hele handler sådan set om dokumentation og atter dokumentation på, om man har en svær og varig funktionsnedsættelse og også nedsat arbejdsevne osv...

Helt enig!

Hvis du klager over nævnets afgørelse, så har de også 4 uger til at se på afgørelsen.

Ja, fremgår til slut i BAN's afgørelse.

Fastholder de den, bliver den sendt til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen tager den kun op, hvis de mener, den har af særlig betydning...

Ja, fremgår også til slut i BAN's afgørelse (generel eller principiel betydning).
Tak for respons, Curls!

P.S. I afslaget fra kommunen står der bl.a. ..."år 2004, hvor du blev fundet omfattet af af reglerne om førtidspension"...

Sidst redigeret af Carmen; 18-12-2010 kl. 17:18.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 17:32   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvad begrunder kommunen dit afslag med
fik selv en helt præcis henvisning til hvad der mangler
skal til den sidste undersøgelse i januar
søgte jo netop en §17 fordi kommunen ikke vil ud med hvad de synes der manglede
havde jo arbejdsprøvning og lægepapir som peger på pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 17:58   #17
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvad begrunder kommunen dit afslag med
fik selv en helt præcis henvisning til hvad der mangler
skal til den sidste undersøgelse i januar
søgte jo netop en §17 fordi kommunen ikke vil ud med hvad de synes der manglede
havde jo arbejdsprøvning og lægepapir som peger på pension
Ja, husker efterhånden din sag, MTV!

Begrundelsen blot standardformuleringer:

...alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger, som vurderes at kunne forbedre din arbejdsevne, ikke har været afprøvet.
...heller ikke særlige forhold, der gør det helt åbenbart, at din arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger."

Gab!

Fra AEVJ er kun fremhævet uddannelser.

Visiteret til flex i 2004, "blot ikke været muligt at få etableret konkret flexjob" -nej, for der har været forværring siden da, hvilket egen læge beskriver i funktionsniveau.

Har hjemmehjælp 2 timer/uge.

"Helbredsmæssigt lægges ISÆR vægt på spec.lægeerklæring" købt af kommune, som overordnet siger: Ryggen er ikke så god, led og fibromyalgi er bare psykisk!

Det er begrundelsen i hovedtræk og speciallægeerklæringen er den, der vægtes tungest, uanset egen læge giver en sammenhængende helbredsbillede over seneste 8 år, som viser et forløb med adskillige rygtilbagefald flere gange årligt - ligger brak!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 18:14   #18
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ok ja det kan man ikke bruge til meget
for det kan være lige fra arbejdsprøvning til nye special erklæringer

i min begrundelse var en ydeligere special erklæring og en undersøgelse
var ønskeligt. intet om arbejdsevne

min erfaring er ens egen læge vægter et stort nul

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-12-2010 kl. 18:23.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2010, 18:36   #19
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ok ja det kan man ikke bruge til meget
for det kan være lige fra arbejdsprøvning til nye special erklæringer

i min begrundelse var en ydeligere special erklæring og en undersøgelse
var ønskeligt. intet om arbejdsevne

min erfaring er ens egen læge vægter et stort nul
Det sidste er desværre også min erfaring!

Du har evig ret, begrundelsen kan ikke bruges til meget! Jeg har set andre afslag refereret herinde, hvor der i det mindste var en brugbar begrundelse for afslag (set med mine øjne, kan jo godt tænkes at ansøgeren ikke er enig).

Tak for respons, MTV!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2011, 08:59   #20
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...er der nogen, der har en idé om, hvordan man vinkler en sag til at være af generel eller pricipiel betydning, så sagen kan behandles i Ankestyrelsen?

...jeg basker med anke/klage (læs tilbagevisning til BAN for revurdering af deres afgørelse), men er i tvivl, hvordan jeg bedst sikrer mig, at Ankestyrelsen vil behandle sagen...

P.S. Har fået forlænget klagefristen til 21/1, hvis nogen studser over tidligere nævnt klagefrist.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på førtidspension maiken Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 24 04-02-2013 18:02
Afslag på førtidspension Caktuz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 13-02-2012 16:09
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Afslag på førtidspension Arne12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 11-05-2010 15:43
afslag på førtidspension pruttenQ34 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 05-06-2009 19:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension