K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2008, 16:43   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Borgerinddragelse i ressourceprofiler

Der er lavet en omfattende undersøgelse om borgerinddragelse i ressourceprofiler i forbindelse med fleksjob og førtidspension.

Det er en meget lang rapport, men det kan anbefales at nærlæse den.

Den er lavet i Aalborg kommune.

Her er en smagsprøve:

Citat:
1.1 Ressourceprofiler
En ressourceprofil udarbejdes i forbindelse med tilkendelsen af førtidspension, fleksjob og andre
ordninger for borgere med funktionsnedsættelse5 (BEK nr. 1402 § 6-7). Ressourceprofilen, som belyser
borgernes arbejdsevne, laves på baggrund af indhentede oplysninger om borgeren i forhold til
følgende 12 elementer: (1) Uddannelse, (2) arbejdsmarkedserfaring, (3) interesser, (4) sociale kompetencer
herunder konfliktberedskab, (5) omstillingsevne, (6) indlæringsevne herunder intelligens,
(7) arbejdsrelevante ønsker, (8) præstationsforventninger, (9) arbejdsidentitet, (10) bolig og økonomi,
(11) sociale netværk og (12) helbred. Rådgiveren skal indhente oplysninger om borgeren, på de
punkter rådgiveren finder relevante, og skal derigennem udrede borgerens ressourcer set i forhold til
arbejdsmarkedet (Vejledning nr. 105, pkt. 22). I forhold til disse oplysninger er borgerinddragelse
essentiel for at få et dækkende billede af borgeren:
Udarbejdelsen og anvendelsen af ressourceprofilen skal tage udgangspunkt i en samtale med borgeren.
Denne dialog er afgørende for hvilke elementer i ressourceprofilen, som det er relevant at
arbejde videre med, og hvilket omfang elementerne skal beskrives og vurderes i forhold til kravene
på arbejdsmarkedet (BEK nr. 1402 § 7).
Det er således en dialog mellem rådgiver og borgeren, der skal afgøre, hvilke af de føromtalte elementer
der tillægges størst værdi. Vejledningen gør det ligeledes klart, at denne inddragelse af borgeren
er essentiel for det videre forløb i sagsbehandlingsprocessen. Derfor bliver der også i vejledningen
gjort meget klart, at borgere, der af den ene eller anden grund ikke har mulighed for eller
ressourcer til at deltage i deres egen sagsbehandling, har ret til en bisidder (Forvaltningslovens § 8).
I 2006 udgav Beskæftigelsesministeriet en opdateret udgave af ’Bekendtgørelse om beskrivelse,
udvikling og vurdering af arbejdsevne’, som ligger til grund for ressourceprofilen. Bekendtgørelsen
har til formål at styrke borgerens retssikkerhed ved at stille krav til grundlaget for beskrivelse,
udvikling og vurdering af en borgers arbejdsevne. Derudover er det vigtigt at sikre, at borgeren får
mulighed for at spille en aktiv rolle i sagsbehandlingen og at bidrage til sagens oplysning gennem
dialog med rådgiveren. Ressourceprofilen skal samtidig sikre dokumentationsgrundlaget for den socialfaglige
vurdering og afgørelse, samt sikre ensartethed og gennemsigtighed i sagsbehandlingen.
http://projekter.aau.dk/projekter/re...pplication/pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 16:55   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Se her, hvad nogle borgere blev spurgt om. Det giver sandelig stof til eftertanke.

Citat:
Vidste du, at du havde følgende rettigheder, da din ressourceprofil blev lavet?
- At du har ret til en bisidder (dvs. en person der kan hjælpe dig med at forstå, hvad
der siges på mødet)
- At du har ret til at nægte, at rådgiveren indhenter oplysninger om dig (eksempelvis
lægeerklæring, psykologudtalelse)
- At du har ret til, at din holdning til rådgiverens vurdering skal fremgå af ressourceprofilen
- At du har ret til at skifte rådgiver ved samarbejdsvanskeligheder
- At du har ret til at anke afgørelsen
Kan du genkende dig selv i ressourceprofilen?
- Hvorfor / Hvorfor ikke?
Mener du, at alle relevante oplysninger i din sag blev indsamlet?
- Hvis nej – Hvorfor ikke?
Er der andre parter, du gerne ville have haft inddraget i din sagsbehandling?
http://projekter.aau.dk/projekter/re...pplication/pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 16:59   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Zuza, Zuza, Zuza! Hvor finder du dog alle de gode informationer henne?! Godt vi har dig
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 17:23   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden



Det er ved et tilfælde, når jeg leder efter noget helt andet.

Jeg ledte efter et sted, hvor der står skrevet, at en ressourceprofil er ugyldig, hvis der mangler underskrift, og så "faldt jeg" over ovenstående.

Og så er det ikke engang løgn.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 17:27   #5
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jamen, jeg håber da ikke, at du slog dig
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 18:09   #6
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg ledte efter et sted, hvor der står skrevet, at en ressourceprofil er ugyldig, hvis der mangler underskrift
Ja-ha Zuza !
Det har jeg ledt efter længe !
Men hér på K10 , bliver det påstået gang på gang !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 18:13   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tuxon...

Hvis du læser i den rapport ovenfor, så står der også, at borgeren skal underskrive.

Jeg kan ikke huske sidetallet... du må selv lige pløje dig igennem den. Mener det var en af de sidste 50 sider.

Og jo, ressourceprofilen er ugyldig UDEN underskrift. Kan bare ikke huske, hvor det står henne.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2008, 18:38   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Thumbs up

ja for søren, jeg kan også kun tilslutte mig jubelkoret om alle de fantastiske oplysninger som i kan finde rundt omkring

Rigtig mange af disse oplysninger jeg har skullet bruge har jeg fundet her på K10 for det er bestemt ikke de skarpeste knive i skuffen på kommunen når jeg har forsøgt utallige gange at få svar på mine spørgsmål

TAK for jeres gode hjælp.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 01:40   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Altså nu har jeg ledt og ledt ang det med underskrift og jeg har ikke fundet noget endnu (men ved at jeg har set det ) men jeg leder videre , men faldt lige over nogle andre intressante oplysninger så her er noget mere læsestof til Zuza`s katalog


Citat:
Hvad skal der partshøres over
Der skal partshøres over alle (også lægelige) oplysninger,der har betydning for
afgørelsen, og som er til ugunst for parten, og som parten må formodes ikke at kende, jf. FVL § 19.

Oplysninger, der har betydning for afgørelsen, er de oplysninger,
man bruger,når man afgør sagen, altså allerelevante oplysninger.I sociale sager kan det i praksis være svært at afgøre nøjagtig, hvilke oplysninger
der skal partshøres over.

Det kan f.eks. være vanskeligt at vurdere, om en speciallægeerklæring
eller indholdet af en ressourceprofil er til gunst eller ugunst for borgeren, og det kan være svært og tidskrævende at få et overblik over, hvilke oplysninger
borgeren kender, selvom sagsoplysninger løbende har været drøftet med borgeren.


Den praktiske løsning er derfor at sende borgeren en kopi af alle de aktuelle, relevante oplysninger, som lægekonsulenten eller man
selv som sagsbehandler bruger i forbindelse med afgørelsen og begrundelsen.


Særligt mht. ressourceprofilen skal man være opmærksom på, at selvom borgeren løbende har været inddraget og har bidraget med oplysninger,
og den enkelte oplysning derfor er kendt af borgeren, vil den endelige dokumentation og sammenfatning typisk være så væsentlig
for afgørelsen, at der bør partshøres
over den samlede ressourceprofil.

Reglerne om partshøring er behandlet i retssikkerhedsvejledningen,
pkt. 22. Herunder også reglerne om frist for, at borgeren skal afgive udtalelse: ”Myndigheden kan sætte en frist for kommentarer til partshøringen. Fristens
længde vil afhænge af arten og omfanget af denye oplysninger.

Borgeren skal have rimelig tid til at sætte sig ind i oplysningerne og kommentere disse.”
Også lige denne her også ...

Citat:
Begrundelse

Reglerne om begrundelse gennemgås i retssikkerhedsvejledningen, pkt. 25. Lovbestemmelserne findes i forvaltningsloven § 22-24.

Borgeren skal kunne forstå den begrundelse, som sagsbehandleren baserer sin afgørelse på.

Begrundelsener svaret på spørgsmålet:

Hvorfor er afgørelsen, som den er?

Hvis man ikke kan svare på dette spørgsmål, skal man overveje, om afgørelsen nu også er rigtig. Begrundelsens ti bud findes i afsnit 7.3.

Også lige en sidste ting som jeg ikke var klar over

Citat:
Husk også, at hvis borgeren begærer aktindsigt efter afgørelsen, og der ikke gives aktindsigt inden for 10-dagesfristen, kan klagefris-ten blive suspenderet, indtil aktindsigt gives, se retssikkerhedsvejledningen,pkt. 21.

Ved remonstration forstås et krav om, at den myndighed, der har truffet en afgørelse, skal genvurdere sin afgørelse,før sagen fremsendes til ankemyndigheden.


Reglerne herom findes i RTL § 66.

Der henvises her til nogle punkter og dem kan i alle finde der hvor jeg har taget udsnittene fra og det er http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf jeres sagsbehandler burde om nogen kende disse regler , da det er den bog der undervises efter...

Også lige en ting... partshøring... Jeg skal ikke kunne sige om det forholder sig sådan men i min verden skal man skrive under når man er partshørt , for hvem kan vide om min sagsbehandler bare "siger" jeg er partshørt ???

Nå håber ikke at forvirringen nu er total
  Besvar med citat
Gammel 19-02-2008, 10:13   #10
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Hej

Jeg kan heller ikke finde at profilen skulle være ugyldig med manglende underskrift. De "underskrifter" der findes på linket, er for dem der ønskede at være med i undersøgelsen - så vidt jeg da kan finde ud af ...

Hvis i ikke ved hvordan i søger efter ord på en given side, så hermed et godt råd:
Gå op i "rediger" "Søg på denne side" - og derefter indtaste ordet i søgefeltet. Ret smart


God dag til alle
P.s. Har fulgt med på K10 et stykke tid og vil gerne rose jer for den store seriøsitet der hersker på siden. Nu meldte jeg mig så ind for at skrive dette indlæg
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ulovlige ressourceprofiler zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 145 02-08-2010 22:01
Borgerinddragelse - forklaring til retssikkerhedsloven zuza Nyt om loven 4 07-07-2008 22:34
ressourceprofiler Flisbeth Alt det andet 4 04-11-2007 00:45
Lov om borgerinddragelse zuza Nyt om loven 0 04-07-2007 12:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension