K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2011, 21:12   #1
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Question Sygemeldt igen, hvad skal der ske nu?

Hej alle i skønne K10'er

Jeg er blevet sygemeldt af min a-kasse igen da jeg ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Jeg har fået Diagnoserne: ADHD, Aspergers Syndrom

Nu skal jeg så til samtale på jobcenteret på mandag.

Hvordan ser fremtiden ud med de diagnoser?
vil jeg kunne få flex?
Hvad med arbejdsprøvning?

Jeg har kun haft arbejde i ca. 1½år fordel på 2 omgange.

Jeg er 26 år, gift med min mand på 3. år og har 2 små børn på 3 og 2 år

Knus og
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 22:12   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Man får værgen det ene eller det andet på diagnoser i dagens DK, hvilken hylde man havner på bestemmer derimod ens arbejdsevne.

Hvordan ens arbejdsevne så er, er op til din kommune at vurdere, det gør de via arbejdsevnemetoden http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
Den er fra nu af din bibel, ja den er laaang og tung og nej du kan ikke huske det hele, poienten er også mest at du kan huske du har læst et eller andet om, og så ser du som det første i denne.

Behandlingsmessigt skal der ikke findes nogen muligheder for at du måske kan få det bare en millli meter bedre værgen med terapi eller medicinering.

Du skal også i gennem mindst en arbejdsprøvning, for at se hvor mange timer du kan klare, og hvor du ligger henne i forhold til et ikke handicappet menneske, med det mener jeg art man måske godt kan magte 37 timer, men at ens effektivitet måske er halvveret.
Der er det ekstrem vigtigt at du møder op uanset hvordan du har det, ellers påstår systemet at du ikke kan vurderes, at du bliver sygemeldt er ikke godt nok, til gengæld kan du gå ind af døren og sige at du ikke magter det i dag og så tage hjem med det samme, så har du været der, og kan vurderes.

Hvis du er færdigbehandlet lægeligt, og der ikke er det mindste mere at komme efter, vil det være klogt af dig at presse på for at få dine lægelige dokumenter vurderet af kommunens lægekonsulent, for det er bestemt ikke sikkert at denne er enig i at der ikke kan gøres mere, og så ellers presse på for at komme i gang med en arbejdsprøvning så snart alt lægeligt vurderes stationær og ikke flere behandlingsmuligheder.

Det er VIGTIGT! at du sørger for at holde så meget som muligt på skrift, dvs hold dig 5 kilometer væk fra telefon samtaler, SB´erne har en tendens til at sige temelige uheldige og urigtige ting, du lader bare være med at tage den, og kommer du til det alligevel siger du bare at du ikke har tid lige nu, men at de er velkomme til at skrive, pænt farvel og så ligger du på uanset evt protester. Det er for din egen skyld du skal være hård her.

Du har sikkert svært ved at huske som ADHD´er, der vil det være en fino ide at optage samtalerne, det mås du gerne også uden at oplyse om det, så længe du som deltager selv holder det du bruger til at optage med, du kan IKKE straffes for det, efterfølgende går du så hjem og lytter det hele i gennem og får skrevet evt spørgsmål ned, meget gerne hvor du henviser til samtalen den xx/xx.
Lige så tager du ALTID! uden undtagelse en besidder med til møderne, hvem det er, er et fedt, det er bare vigtigt at du ikke er alene, det er godt at have en med der kan huske at spørge? hvor står det? det vil jeg (altså du) gerne have på skrift, det er en standart sætning, der for dig er akkurat lige så vigtig som din nye bibel.

Er der noget du ikke forstår, eller noget du er i tvivl om så kom her ind og spørg (og husk at spørge din SB´er også, skriftligt, i det svarene fra dem kan få vigtig betydning for din sag) så lover jeg at du vil få alle de svar du har brug for, og alt det vejledning k10 overhovedet ligger inde med som er brugbart for dig.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 11:34   #3
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af krizzer85 Se meddelelser
Jeg har fået Diagnoserne: ADHD, Aspergers Syndrom

Nu skal jeg så til samtale på jobcenteret på mandag.

Hvordan ser fremtiden ud med de diagnoser?
vil jeg kunne få flex?
Hvad med arbejdsprøvning?
Det er svært at sige. Der er stor forskel fra kommune til kommune, fra sagsbehandler til sagsbehandler, hvordan man 'behandler' disse diagnoser. Jeg er selv aspergers, og må sande at der indtil nu ikke har været nogen af dem, der har fingrene i min sag, som har fattet en bønne af hvad det går ud på. Heller ikke de klare forklaringer i diverse speciallægeskrivelser har åbenbart kunnet forstås. Lægekonsulenten blev bla hårdnakket ved med at påstå at aspergers kunne behandles, og at der kunne indtræffe en bedring i min situation, hvis jeg søgte hjælp hos Aspergerforeningen (!) Det krævede en speciallæge, der fandt det nødvendigt at påpege at lægekonsulenten beklageligvis ikke virkede til at have den fornødne viden omkring aspergers syndrom, før lægekonsulenten holdt op med de (fleste) groteske påstande

Jeg kender en asperger/ADHD'er som måtte kæmpe en indædt kamp, før han endelig fik ret over for kommunen

Så hvad er dine chancer? Tja, næsten ligegyldigt hvilken diagnose, man har, er det meget svært at opnå noget som helst i visse kommuner i dag, så det kommer først og fremmest an på hvilken kommune, du bor i

Du skal selvfølgelig arbejdsprøves, og så må du se til at dine lægelige papirer er så velbeskrevet og omfattende som muligt - med klare udtalelser fra speciallægerne omkring funktionsbegrænsning, behandlingsmuligheder osv. Du skal være erklæret for fuldstændig udredt og færdigmedicineret. Der kan ikke være den mindste tvivl i dine papirer, for så kommer du sandsynligvis ikke gennem trædemøllen

Jeg synes det er fint, du tager denne kamp i så ung en alder, så du kan få et liv til at fungere på de præmisser, du nu kan klare. Jeg er selv 43 år og endte med at brænde så alvorligt ud, at jeg i dag sidder med en alvorlig, kronisk stress. Jeg forsøgte at leve et 'normalt' liv med børn, job og hele molevitten. Havde jeg fået skånehensyn tidligere i mit liv, var jeg aldrig endt med at være så invalideret, som jeg er i dag
Så kæmp for fleks med næb og kløer. Ellers må du ende med at kæmpe for en førtidspension senere i dit liv
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 19:53   #4
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Update

I dag har været en god og en sørgelig dag på samme tid :S

Jeg var hos min psykiater for at få lavet en speciallægeerklæring og det gik godt

Men men men så fik jeg så den sørgelige nyhed

Hun havde aflyst alle tider på nær dem der omhandler noget kommunerne skal have fordi hun har lige været opereret for kræft og venter på at komme i kemobehandling og fra i næste uge er hun så fuldtidssygemeldt og ved desværre ikke hvornår hun kommer tilbage

Hun vil så skrive til min søde læge så han kan overtage mit medicinering

Så nu skal jeg nok til at finde en anden desværre
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 20:05   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Måske kan du komme hurtigere til hos en anden i og med du er færdigudredt... så det blot er medicinering der skal tilpasses.

Du vil nok blive mødt med et krav fra kommunen om at afprøve medicin i forhold til adhd, for at se om det har en effekt.

Det er så der du har brug for psykiateren, til enten at justere medicin, eller skrive en erklæring om at det har vist sig at være uden effekt.

Diagnoserne giver ikke i sig selv adgang til noget, der er både aspergere og adhd'er der klarer sig fint i forhold til at være selvforsørgende.

Så det kommer an på hvordan du er ramt af det, og om det påvirker din erhvervsevne..

Det finder I kun ud af ved at du arbejdsprøves..

Har du været sendt i aktivering ?
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 20:15   #6
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
jeg er i et motionscenter 10 timer om ugen.

Jeg har så osse fået diagnoserne Periodisk Depression og Skizotypisk sindslidelse.

Min sagsbehandler vil indhente alt det hun skal bruge og så vil hun indkalde mig til møde igen
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 20:18   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jamen så lyder det til der sker noget, det er positivt.

Du skal iøvrigt være klar over at der er et arveligt element i adhd, så du bør være opmærksom på, om dine børn udvikler det, så de får brug for støtte.

Det er ikke sikkert der viser sig noget før omkring skoletid..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 20:22   #8
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Det sagde min psykiater osse og hun vil skrive til kommunen at vi som familie har brug for støtte og især børnene så hun gør hvad hun kan for at hjælpe mig
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2011, 20:26   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det lyder bare rigtigt godt..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2011, 20:34   #10
krizzer85
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 55
Styrke: 14
krizzer85 er ny på vejen
Question Update

I dag har jeg fået Speciallægeerklæringen som min psykiater osse har sendt til min læge og min sagbehandler på jobcenteret.

Nu har jeg så læst den igennem en del gange men kan stadig ikke forstå hvad dette betyder og jeg citerer:

"Det er usandsynligt, at Krizzer85 nogensinde vil komme på det almindelige arbejdsmarked på almindelige vilkår. Hvorvidt der, med støtte, på et tidspunkt kan komme ressourcer svarende til en selektiv placering er for tidligt at udtale sig om."

Hvad betyder selektiv placering?
krizzer85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt på kontanthjælp hvad må man Forsyg Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 28-07-2013 23:30
hvornår kan jeg blive sygemeldt igen stiglic Alt det andet 8 23-01-2012 15:34
Hvad må du som sygemeldt på ledighedsydelse tumnus Spørgsmål ang fleksjob 9 17-11-2010 22:33
Sygemeldt, hvad nu?? BonnieJ Alt det andet 13 28-04-2010 12:39
Hvad nu - sygemeldt fra anden aktør... Etta Spørgsmål ang fleksjob 7 21-05-2008 15:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension