K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2011, 13:48   #1
Sessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
Sessa er ny på vejen
Forlængelse af sygeperioden - ej muligt

Jeg ved godt, at mit spørgsmål sikkert kunne besvares gennem læsning af de i forvejen mange tråde, der ligger om emnet, men kan ikke overskue det lige nu.

Jeg har fået tilsendt en partshøring vedr. varighedsbegrænsning.

Som de skriver:

I forbindelse med vurderingen at, om der er grundlag for at forlænge min ret til sygedagpenge, har man lagt vægt på de lægelige oplysninger i sagen og ressourceprofilen.

Det er vurderet, at der ikke er mulighed for forlængelse jf. Sygedagpengelovens § 27, stk. 1 nr. 1-7, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

Dine sygedagpenge ophører d. 31. marts 2010, hvis du ønsker at søge om kontanthjælp, kan dette oplyses til ut. i forbindelse med partshøring og ut. vil ved evt. afgørelse vedlægge ansøgningsskema m.m.

Kontanthjælpsteamet vil derefter arbejde videre med at være behjælpelig med henblik på en evt. tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Din ressourceprofil er vedlagt.

Inden vi træffer endelig afgørelse om dette, er vi forpligtet til at partshøre dig.
(Lovgrundlag: Forvaltningslovens § 19)


Jobcentret kan kun forlænge sygedagpengene i følgende tilfælde:

(Lovgrundlag: Sygedagpengelovens §27)

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan komme i revalidering. Revalideringen skal føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage i ordinært job

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

2) Hvis det er nødvendigt, at du starter i virksomhedspraktik (eller andre tilbud) for at finde ud af, om du kan klare et job.

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

3) Hvis du har udsigt til raskmelding. Dette kræver, at en læge skønner, at du kan rasmeldes inden for 2 år (2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden)

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

4) Hvis det er uafklaret, om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension.
Den sygemeldte kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og kan dermed ikke vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det er endnu ikke endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

5) Hvis du har livstruende sygdom, der ikke kan behandles

Dette vurderes ikke aktuelt

6) Hvis du har en sag om arbejdsskade. Ifølge vore oplysninger er der ikke rejst en sag om erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade

Dette vurderes ikke aktuelt

7) Hvis der er påbegyndt sag om førtidspension.

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

Jeg skal svare senest i morgen og har foreløbigt tænkt mig at anke med henvisning til § 27 stk. 1 nr. 3 og 4, idet jeg efter tovtrækkeri mellem min læge og sagsbehandler først nu er henvist til smerteklinik.

Min læge mente, at Jobcentret skulle henvise, hvilket jeg sagde til min SB, som svarede, at det var min læge, der skulle henvise. Jeg er ikke klogere på området, end at jeg gik frem og tilbage mellem de 2. Til sidst er jeg så henvist og har været på smerteklinik til den første samtale.

Skal derover i starten af april til "triplekonsultation" hos hhv. fysioterapeut, socialrådgiver og psykolog.

På opfordring fra en HK-konsulent har jeg søgt og fået ny SB, som jeg har set én gang, inden jeg skulle på smerteklinik første gang. Jeg meddelte hende, at jeg havde fået den ny tid i starten af april måned, hvorefter jeg fik partshøringen tilsendt.

Er der nogle af jer derude, der har gode råd til mig også.
Sessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 15:09   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er netop din læge som skal bevise om der er behandlingsmuligheder eller ej
dernæst hvilken funktionsevne du har

kommunen skal så vudere din arbejdsevne, igennem en arbejdsprøvning
men min erfaring er at den faktisk kun gælder, når man er helbredsmæssigt afklaret

går udfra du har været hos en en eller nogle speciallæger i løbet af de 52 uger
ens egen læge er ikke den kommunen vægter særlig meget ud fra.

problemet som jeg selv også er løbet ind i, nemlig at kommunen ikke vurdere man er fuldt afklaret inden de 39 uger og derfor bliver henvist til kontanthjælp
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 15:31   #3
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sessa Se meddelelser
Jeg ved godt, at mit spørgsmål sikkert kunne besvares gennem læsning af de i forvejen mange tråde, der ligger om emnet, men kan ikke overskue det lige nu.

Jeg har fået tilsendt en partshøring vedr. varighedsbegrænsning.

Som de skriver:

I forbindelse med vurderingen at, om der er grundlag for at forlænge min ret til sygedagpenge, har man lagt vægt på de lægelige oplysninger i sagen og ressourceprofilen.

Det er vurderet, at der ikke er mulighed for forlængelse jf. Sygedagpengelovens § 27, stk. 1 nr. 1-7, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

Dine sygedagpenge ophører d. 31. marts 2010, hvis du ønsker at søge om kontanthjælp, kan dette oplyses til ut. i forbindelse med partshøring og ut. vil ved evt. afgørelse vedlægge ansøgningsskema m.m.

Kontanthjælpsteamet vil derefter arbejde videre med at være behjælpelig med henblik på en evt. tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Din ressourceprofil er vedlagt.

Inden vi træffer endelig afgørelse om dette, er vi forpligtet til at partshøre dig.
(Lovgrundlag: Forvaltningslovens § 19)


Jobcentret kan kun forlænge sygedagpengene i følgende tilfælde:

(Lovgrundlag: Sygedagpengelovens §27)

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan komme i revalidering. Revalideringen skal føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage i ordinært job

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

2) Hvis det er nødvendigt, at du starter i virksomhedspraktik (eller andre tilbud) for at finde ud af, om du kan klare et job.

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

3) Hvis du har udsigt til raskmelding. Dette kræver, at en læge skønner, at du kan rasmeldes inden for 2 år (2 x 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden)

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

4) Hvis det er uafklaret, om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension.
Den sygemeldte kan ikke opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og kan dermed ikke vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det er endnu ikke endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

5) Hvis du har livstruende sygdom, der ikke kan behandles

Dette vurderes ikke aktuelt

6) Hvis du har en sag om arbejdsskade. Ifølge vore oplysninger er der ikke rejst en sag om erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade

Dette vurderes ikke aktuelt

7) Hvis der er påbegyndt sag om førtidspension.

Dette vurderes ikke aktuelt, da din helbredsmæssige situation er væsentlig uafklaret.

Jeg skal svare senest i morgen og har foreløbigt tænkt mig at anke med henvisning til § 27 stk. 1 nr. 3 og 4, idet jeg efter tovtrækkeri mellem min læge og sagsbehandler først nu er henvist til smerteklinik.

Min læge mente, at Jobcentret skulle henvise, hvilket jeg sagde til min SB, som svarede, at det var min læge, der skulle henvise. Jeg er ikke klogere på området, end at jeg gik frem og tilbage mellem de 2. Til sidst er jeg så henvist og har været på smerteklinik til den første samtale.

Skal derover i starten af april til "triplekonsultation" hos hhv. fysioterapeut, socialrådgiver og psykolog.

På opfordring fra en HK-konsulent har jeg søgt og fået ny SB, som jeg har set én gang, inden jeg skulle på smerteklinik første gang. Jeg meddelte hende, at jeg havde fået den ny tid i starten af april måned, hvorefter jeg fik partshøringen tilsendt.

Er der nogle af jer derude, der har gode råd til mig også.
Hvis din læge ikke mener der er grund til en henvisning så skal han IKKE og behøver heller ikke, at give dig en henvisning, og slet IKKE fordi kommunen forlanger det.

Vil kommunen have en borgen HENVIST til lægelig specialbehandling/smerteklinik for behandling eller en udtalelse, så må kommunen SELV henvise dig til speciallæge/smerteklinik, for kommunens egne penge forstås.

Så du kan udmærket, i en klage/anke bruge det argument, at din kommune har forlangt behandling/udtalelse på/fra en smerteklinik/smertelæge/speciallæge og har henvist dig til egen læge og dèr få en henvisning som din læge så har skønnet ikke at ville give dig. Ved at kommunen IKKE selv henviser, hvis egen læge mener noget andet, så er det jo ikke dit problem at tiden så bare går.

Så din læge har ret, ville din sagsbehandler have du modtog behandling eller komme med en udtalelse noget før, så går den ikke med, at sige til en borger at de må få egen læge til at henvise stik imod lægens mening og skøn. Men kommunerne gør det, for går den så går den, og regningen kan på den måde tørres af på sygesikringen og ikke kommunens egen kasse.

Jobcentret SKAL selv henvise og betale, hvis de mener en speciallægeudtalelse/behandling skal lægges til grund for en afgørelse - nøjagtig som de gør når de skal bruge en speciallægeudtalelse/undersøgelse.

Så dèt argument er bestemt værd at bruge i en klage/anke.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 15:44   #4
Sessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
Sessa er ny på vejen
Jeg skal lige oplyse, at jeg har været igennem en virksomhedspraktik i 3 mdr., hvor jeg maks. kunne klare 6-8 timer pr. uge.

Det var min læge, der i første omgang mente, at det vist ville være en god ting, at jeg blev henvist til smerteklinik, men lægen sagde, at det var noget Jobcentret kunne henvise til. Dvs. at det var lægen - ikke Jobcentret - der syntes, der var grund til henvisning.

Lægen fortalte, at hun havde flere patienter, som var henvist af Jobcentret og mente derfor, at jeg skulle gå til min SB og bede om en henvisning.

Dette gjorde jeg så i september, hvorefter jeg blev sendt frem og tilbage mellem de to, indtil min læge en dag i januar måned ringede hjem til mig og fortalte, at min SB havde skrevet til hende, at hun gik ud fra, at jeg VAR henvist til smerteklinik. Lægen var fuld af bekymring på mine vegne og undskyldte, hvis hun havde været med til at trække min sag i langdrag, men nu ville hun henvise mig.

Jeg troede, at jeg kunne få sygedagpengene forlænget i hvert fald indtil, der kom en melding fra smerteklinikken.

Sidst redigeret af Sessa; 27-03-2011 kl. 15:53.
Sessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 15:56   #5
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sessa Se meddelelser
Jeg skal lige oplyse, at jeg har været igennem en virksomhedspraktik i 3 mdr., hvor jeg maks. kunne klare 6-8 timer pr. uge.

Det var min læge, der i første omgang mente, at det vist ville være en god ting, at jeg blev henvist til smerteklinik, men lægen sagde, at det var noget Jobcentret kunne henvise til. Dvs. at det var lægen - ikke Jobcentret - der syntes, der var grund til henvisning.
Så har din læge været uansvarlig - og burde have givet dig en henvisning meget før, især når han lægeligt skønner at det ville være en god idè.

Mærkelig læge, ikke at henvise så. H*n burde være til for patienten.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 15:58   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ok

det er din egen læge der ikke helt har forstået hvordan systemet kører
det er ens egen læge der skal henvise dig til andre læger, hvis lægen ikke selv
kan stille nogen diagnose
er selv blevet henvist mange gange til forskellige læger
har også fået 9 diagnoser som det er nu

hvis en kommune henviser, er det som regel lægekonsulenten i kommunnen der henviser
hvis denne gerne vil have flere oplysninger
det plejer ikke at være ens sagsbehandler, fordi de er jo ikke læger
så hvorfra skulle de vide, hvilken læge som de skulle henvise nogen til

formoder din sag har været fordi en lægekonsulent
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 16:57   #7
Sessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
Sessa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
ok

det er din egen læge der ikke helt har forstået hvordan systemet kører
det er ens egen læge der skal henvise dig til andre læger, hvis lægen ikke selv
kan stille nogen diagnose
er selv blevet henvist mange gange til forskellige læger
har også fået 9 diagnoser som det er nu

hvis en kommune henviser, er det som regel lægekonsulenten i kommunnen der henviser
hvis denne gerne vil have flere oplysninger
det plejer ikke at være ens sagsbehandler, fordi de er jo ikke læger
så hvorfra skulle de vide, hvilken læge som de skulle henvise nogen til

formoder din sag har været fordi en lægekonsulent

Ja, jeg er også kommet til den konklusion, at min egen læge burde have henvist mig, men for sent.

Er også fuldstændig klar over, at det ikke er SB, der skal henvise. Men troede fuldt og fast på, at min læge vidste, hvad hun snakkede om, når hun mente, at Jobcentret (= Lægekonsulenten) skulle henvise.

Ja, min sag har været forbi lægekonsulenten.

Min arbejdsprøvning stoppede sidst i december. Min SB var IKKE med til det sidste opfølgningsmøde, fordi hun holdt ferie! (hun havde kendt til datoen i næsten 3 mdr. og jobkonsulenten udtrykte forbavselse over, at SB ikke kom til vort møde).

Medio januar er min sag på socialfagligt møde, hvor lægekonsulenten bl.a. udtaler, at et 6 år gammel piskesmæld ikke kunne have nogen betydning, fordi jeg i de mellemliggende år har passet mit arbejde.

Ca. en uge efter, at min sag har været behandlet på mødet, modtager min SB en statusattest fra egen læge, som bl.a. skriver, at jeg oplever tiltagende smerter fra bevægeapparatet (nakke, fingre, knæ og ankler) og at jeg henvises til Smerteklinikken, RH.

På mødet i januar blev der truffet en beslutning om, at jeg skulle henvises til socialfaglig vejleder. Jeg har dog aldrig hørt mere til denne henvisning. Pga. uoverensstemmelser i SBs notater og virkeligheden, går jeg til min fagforening, som på det foreliggende grundlag opfordrer mig til at søge om en ny SB.

Jeg fik ny SB, som jeg havde et møde med i slutningen af februar måned. Her oplyste jeg, at jeg var indkaldt til samtale på smerteklinik i marts måned. Vi blev enige om, at jeg skulle melde tilbage efter denne samtale, hvilket jeg gjorde. Jeg skrev til SB, at jeg skulle møde på smerteklinikken igen først i april.
8 dage efter konkluderer min SB, at der ikke er mulighed for at forlænge mine sygedagpenge.

ps. hun skriver i partshøringen, at hun har vedlagt min ressourceprofil, men det er en arbejdsevnevurderingsjournal, der var vedlagt. Det er ikke det samme, eller?
Sessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 17:34   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Sessa

Nej en ressourceprofil og en arbejdsevnevurderingsjournal er ikke det samme.
Ressourceprofilen er en del af arbejdsevnejournalen.

Læs Arbejdsevnemetodebogen, du finder den her : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Det er en god ting at sætte sig ind i ovenstående, så finder du ud af,
hvordan sagsbehandling bør foregå, så lovgivningen er overholdt.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 18:29   #9
Sessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
Sessa er ny på vejen
OK - så ressourceprofilen er ikke selvstændig, men ligger som et element i arbejdsevnevurderingsjournalen.


Oplysningerne er flettet sammen derinde, og det virker lidt uoverskueligt, men det er nok, fordi man ikke er så velbevandret i den slags journaler - endnu.

Men jeg tror nok, jeg alligevel vil anke deres beslutning, selvom det er min egen læge, der har lavet en fejl og dermed trukket sagen i langdrag.
Sessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2011, 18:58   #10
mama63
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2011
Lokation: gladsaxe
Indlæg: 11
Styrke: 14
mama63 er ny på vejen
ditto her

Hej sessa jeg har det samme problem netop lige som du,bortset fra at min læge lige netop har skrevet at jeg skal evt til smerteklinik...Sb har netop også vedlagt en arbejdsevne journal med nogle af mine oplysninger inden i,de er fra da jeg kom på sdp i 09 ..men de har så forlænget ming 2x26 uger derudover pga mine behandlinger som nu viser sig ikke at kunne få mig ud på job igen... men du er velkommen til at ringe til mig for jeg fatter heller ikke så meget af det der står måske vi kan hjælpe hinanden.. ring til 22 40 846 4 .
Venligst tina
mama63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forlængelse af sdp..er det muligt? kenneth c Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 14-08-2013 20:23
Er det muligt ? Knp Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 23-06-2013 18:31
Muligt arbejde! FrkSilverfox Alt det andet 13 13-12-2011 13:51
Førtidspension - er det muligt? Miaolsen2000 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 13-11-2010 22:25
Er det mon muligt for mig med fp? Kloster Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-12-2009 17:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension