K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2011, 11:15   #1
Lax
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Lax er ny på vejen
Jeg er helt ny på forummet og faldt over det i min søgen efter regler og paragraffer da jeg har mistanke om at kommunen er ved at rende mig over ende..

Jeg modtog i mandags et opkald fra min sagsbehandler som fortalte mig at mine sdp ikke kunne forlænges, hun fortalte også at brevet med begrundelsen endnu ikke var færdigt men at hun ville afleverer det personligt til mig onsdag engang..

Jeg kiggede i postkassen imorges og fandt brevet hvor der står at jeg INDEN på fredag d. 25 skal komme med en indsigelse ellers blliver mine sdp stoppet. Ydermere skal jeg imorgen, til møde med kontanthjælpsafdelingen og sagsbehandleren og søge kontanthjælp..

Dvs jeg har henholdvis 1 og 2 dage til at søge kontanthjælp og få udfærdiget en klage/begrundelse om hvorfor jeg mener skal have sdp forsat..

Kan det virkelig passe at jeg får 2 dages varsel fra jeg modtager hendes begrundelse..??

Jeg er virkelig på herrens mark her og støver alt stof igennem men jeg er ikke den største haj, og oven i har jeg massiv post traumatisk stress syndrom..

Jeg skal måske lige nævne at mine sdp rammer begrænsningen d. 28 feb.

Så vidt jeg ved, betyder det at der skulle have foreligget en afgørelse senest d. 14 feb til mig..
Lax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:21   #2
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
prøv at gå i nyttige link.. muligt du kan finde hjælp ind til du får yderligt hjælp her..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:27   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Lax

Velkommen til k10

Du SKAL have 14 dages varsel !

Og dine sygedagpenge kan IKKE stoppes,
før der foreligger en opdateret ressourceprofil !

Læs om sagsbehandling efter Arbejdsevnemetoden :http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
Lov om sygedagpenge : https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135357

Spørg, hvis der er noget, du er i tvivl om.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:30   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
LAX velkommen til

Du er lige nød til at skrive lidt mere inden der er nogen mulighed for at hjælpe dig ordentligt , men indtil da så kan jeg godt give dig nogen generelle råd ..

Det allerførste er at du kigger her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Der har vi lavet en gennemgang af hvad de forskellige § betyder i forhold til forlængelse...

Du skal især også være opmærksom på denne

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Har du fået lavet ressourceprofil/arbejdsevnevudering ? er den opdateret ? er den imellem det du bliver partshørt i ?

Det brev du har fået fra din sagsbehandler hvad står der mere nøjagtigt i det ? har det en forklaring og hvorfor du ikke kan forlænges efter div §er?

Hvad siger lægerne om din arbejdsevne ? er der indhentet lægepapir ? understøtter disse dig i at du ikke kan komme tilbage til arbejdet pt ?

Derudover er det også vigtigt at lægge mærke til denne §

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Det her er bare generelt og noget der kan hjælpe de fleste der er ved at få lukket deres sygedagpenge, men du er nød til at skrive lidt mere om dig selv og din sag hvis man skal have mulighed for at finde det rigtige til dig, og ellers er det muligt at du kan finde alt det du skal bruge under linket som jeg har sat ind
  Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:51   #5
Lax
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Lax er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære Lax

Velkommen til k10

Du SKAL have 14 dages varsel !

Og dine sygedagpenge kan IKKE stoppes,
før der foreligger en opdateret ressourceprofil !

Læs om sagsbehandling efter Arbejdsevnemetoden :http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
Lov om sygedagpenge : https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135357

Spørg, hvis der er noget, du er i tvivl om.
Tak for dit svar. Jeg er netop ved at læse brevet igennem nu, og der foreligger en del fra en ressourceprofil som er ca 1 år gammelt.. Den blev udarbejdet af mig selv (fik ingen hjælp af den gamle sagsbehandler) og derfor er der slettet rigtig mange ting i den da min nye sagsbehandler ikke mener det er vurderinger men direkte min oplevelser..

Kan du fortælle mig hvad den paragraf hedder som du henviser til? Jeg er pt ved at skrive alle spørgsmål og tvivl ned og forsøger at sammensætte noget som jeg kan ringe til SH om..
Lax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:54   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
LaX hvis din profil er som du beskriver så er den IKKE ok så kan du bruge denne her
Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.
Og du kan finde det hele her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
  Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 12:00   #7
Lax
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Lax er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
LAX velkommen til

Du er lige nød til at skrive lidt mere inden der er nogen mulighed for at hjælpe dig ordentligt , men indtil da så kan jeg godt give dig nogen generelle råd ..

Det allerførste er at du kigger her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Der har vi lavet en gennemgang af hvad de forskellige § betyder i forhold til forlængelse...

Du skal især også være opmærksom på denne



Har du fået lavet ressourceprofil/arbejdsevnevudering ? er den opdateret ? er den imellem det du bliver partshørt i ?

Det brev du har fået fra din sagsbehandler hvad står der mere nøjagtigt i det ? har det en forklaring og hvorfor du ikke kan forlænges efter div §er?

Hvad siger lægerne om din arbejdsevne ? er der indhentet lægepapir ? understøtter disse dig i at du ikke kan komme tilbage til arbejdet pt ?

Derudover er det også vigtigt at lægge mærke til denne §



Det her er bare generelt og noget der kan hjælpe de fleste der er ved at få lukket deres sygedagpenge, men du er nød til at skrive lidt mere om dig selv og din sag hvis man skal have mulighed for at finde det rigtige til dig, og ellers er det muligt at du kan finde alt det du skal bruge under linket som jeg har sat ind
Jeg vil rigtig gerne svare på mere, så i skal endelig bare spørge..

Som jeg skrev i indlægget ovenover så er jeg ved at gennemgå brevet fra SB.. Der foreligger som sagt en del fra en rigtig gammel RP samt en arbejdsevnevurdering..

Og ja jeg tror det er en partshøring på fredag.. (jeg forsøger at lede om der er noget i loven der siger jeg stadig skal have x dages varsel inden jeg skal komme med noget)

Der står masser i det brev, rigtig meget.. Hun har været rigtig grundig og det kan jeg jo ikke klage over..

Hun mener ikke hun kan forlænge mig på nogle af de 7 muligheder.. Hun giver en begrundelse for hver især..

Et bonusspørgsmål, kan man kun forlænges i nr 4 een gang, altså gælder de 2x52 uger fra første sygedag eller kan den forlænges under den..? Altså ikke om man kan bruge den to gange men om den gælder hvis man allerede har været forlænget 1 ½ år..

Lægerne siger om min arbejdsevne at der er varige skånehensyn.. Jeg har desuden udviklet PTSD som jeg døjer rigtig meget med.. Psykologen er i tvivl om det er en varig tilstand.. Begge siger der er gode prognoser for at vende tilbage til AM men med skånehensyn..

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
LaX hvis din profil er som du beskriver så er den IKKE ok så kan du bruge denne her


Og du kan finde det hele her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
Det er den.. Hun har taget nogle af de ting jeg skrev tilbage for et år siden og puttet ind, resten har hun slettet og tilføjet nyt til..
Lax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 12:06   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Som Hejdien skriver, er din ressourceprofil IKKE OK.

Citat:
Den blev udarbejdet af mig selv (fik ingen hjælp af den gamle sagsbehandler) og derfor er der slettet rigtig mange ting i den da min nye sagsbehandler ikke mener det er vurderinger men direkte min oplevelser..
Der må IKKE slettes i en ressourceprofil, den skal opdateres.

Fordi din tidligere sagsbehandler ikke har lavet sit arbejde godt nok,
altså sørget for den stringente opbygning af ressourceprofilen,
berettiger det ikke den nye til at slette i den !

Citat:
Kan du fortælle mig hvad den paragraf hedder som du henviser til? Jeg er pt ved at skrive alle spørgsmål og tvivl ned og forsøger at sammensætte noget som jeg kan ringe til SH om..
Det er §28, som Hejdien har sat her ovenfor.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 12:25   #9
Lax
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2011
Indlæg: 16
Styrke: 14
Lax er ny på vejen
Måske skulle jeg også lige tilføje at jeg rigtig gerne vil på AM igen, men jeg har faktisk været uafbrudt syg siden jeg fik kræft for 1 ½ år siden.. Ikke kun i forbindelse med kræften, der fik jeg nemlig varig lymfødem, men også noget som blodprop i hjertet, mavesår, lungebetændelser osv osv..
Dette har trigget min PTSD og gjort jeg ikke fuldt har kunne arbejde med det hos psykologen fordi alle de andre ting skulle bearbejdes..

Jeg mener bare jeg har brug for støtte til at få afklaret hvilke skånehensyn jeg skal tage til mig selv og mit ben..

Desuden ligger de sidste udtalelser helt tilbage fra maj sidste år, hvor jeg mener kommunen har været noget kun langsomme om at bede om nye udtalelser og status fra de forskellige, og derfor fik jeg først besked i mandags pr tlf og idag pr brev om at de måske ikke vil forlænge.. Jeg mener jeg skal have det at vide 14 dage før udløb..

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Som Hejdien skriver, er din ressourceprofil IKKE OK.



Der må IKKE slettes i en ressourceprofil, den skal opdateres.

Fordi din tidligere sagsbehandler ikke har lavet sit arbejde godt nok,
altså sørget for den stringente opbygning af ressourceprofilen,
berettiger det ikke den nye til at slette i den !



Det er §28, som Hejdien har sat her ovenfor.
Ej jeg kan da bare lige lære at læse tingene ordentligt.. -flov-

Det tager jeg lige med når jeg skal forsøge at klage over at mødet allerede er på fredag..
Der står under hvert punkt "slettet"..

Ved du hvor længe der skal gå før man skal varsles og høres..? Kan det passe at jeg ikke har mere end de 2 dage..?

Og hvad stiller jeg op imorgen når de vil have jeg skal søge kontanthjælp..?
Lax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 13:50   #10
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Lax
Citat:
Jeg modtog i mandags et opkald fra min sagsbehandler som fortalte mig at mine sdp ikke kunne forlænges, hun fortalte også at brevet med begrundelsen endnu ikke var færdigt men at hun ville afleverer det personligt til mig onsdag engang..

Jeg kiggede i postkassen imorges og fandt brevet hvor der står at jeg INDEN på fredag d. 25 skal komme med en indsigelse ellers blliver mine sdp stoppet. Ydermere skal jeg imorgen, til møde med kontanthjælpsafdelingen og sagsbehandleren og søge kontanthjælp..
Ja, hun har travlt, og regner med at kunne gøre det hurtigere end Post Danmark.

Hvilken sagsbehandler er det ?

Det er en helt urimelig tidsfrist, du har fået.
Den skal du bede om at få forlænget.

Som skrevet før :
De må ikke stoppe dine sygedagpende med så kort varsel,
der SKAL gives 14 dages frist.

Retssikkerhedsloven :
§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag.
Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde,
at borgeren kan udnytte denne mulighed.

Hvor godt synes sagsbehandleren mon selv det går her ?

Hvordan har hun i øvrigt klaret arbejdet med ressourceprofilen ?
Kan du genkende dig selv i den ?
Er du umiddelbart i stand til at acceptere den ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hurtig hjælp THJ Alt det andet 12 21-10-2013 18:26
Ny i Sygedagpengesystemet - har brug for råd/vejledning MLT Spørgsmål ang fleksjob 43 08-12-2012 10:08
Jeg har HURTIG brug for råd eller hjælp! ladytass Alt det andet 22 13-07-2012 06:21
hurtig hjælp fra Jer Mølgaard Alt det andet 3 03-04-2011 22:40
hurtig hjælp. Mølgaard Alt det andet 2 24-09-2010 15:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension