K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2011, 16:29   #1
Hr_Hansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hr_Hansen er ny på vejen
Sygedagpenge ophør, fyring, fleksjob.

Hej allesammen.

Fandt dette fantastiske forum, og har nogle spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe med.
Ved godt at overskriftet er lidt forvirrende, men det handler lidt om det hele, så håber at det er den rigtige kategori.

Jeg har været syg med Sarkoidose og voldsom hovedpine(migræne) siden 2004, derudover er jeg i behandling for en depression som jeg fik ifbm. sygdommen.
I hele perioden har jeg været ansat på samme virksomhed, og var i starten på en §56 aftale hvor jeg arbejdede på nedsat tid. I Marts 2009 blev jeg indkaldt til samtale ved kommunen, hvor vi skulle tale om min fremtid, her blev jeg af min sagsbehandler anbefalet at søge om fleksjob, samtidig kom jeg over på sygedagpenge men arbejdede stadig på nedsat tid. Der er i mellemtiden sket det at jeg er blevet fyret fra mit job som jeg har været i over 15 år, fyringen er sket pga. den langsomlige sagsbehandling fra kommunens side da virksomheden simpelthen ikke kunne vente på en afgørelse. Jeg har 6 mdr. opsigelse og den udløber d. 31.3.2011 samtidig med at min sygedagpenge periode ophøre. Der kommer muligvis en afgørelse på min fleksjobsag i uge 8, og vores store frygt er at jeg får afslag til fleksjob, for så står jeg uden indtægt da jeg ikke står til fuld rådighed for arbejdsmarkedet. Siden sygdommens start og til nu har jeg ikke arbejdet på fuld tid, og kan ikke arbejde fuld tid. Lægerne der behandler min sygdom støtter mig i min ansøgning om fleksjob, men siger desuden at de har set mange tilfælde der er blevet afslået fordi kommunen tolker journaler og statuserklæringer til deres egen fordel.
Vi er ikke gift og bor i et lille parcelhus med meget lille friværdi, og vi har været sammen snart 20 år.

Kan det være rigtigt at jeg slet intet kan få fra kommunen? Det er trods alt dem der har forhalet hele sagsbehandlingen.

Kan kommunen tvinge mig/os til at sælge boligen?

Kan kommunen forlange at jeg låner i friværdien?

Har det nogen betydning at vi ikke er gift?

Hvad med min pensionsopsparing?

Lige en ting mere. Hvis kommunen kan forlange at jeg låner i friværdien, vil det så være en fordel for mig at "give" min kæreste min halvdel i huset?, jeg tænker på går kommunen ind og tjekker sådan noget med tilbagevirkende kraft?

Grunden til alle de spørgsmål er at jeg er utrolig frusteret over min situation, og at jeg helst ikke vil ligge min kæreste til byrde, såsom at låne i vores hus bare for at kunne betale vores udgiftet.

"Huslejen" er ikke ret stor, og det vil nok ikke være mange hundrede kroner sparet ved at flytte i en lejelejlighed.

Jeg håber rigtig meget at i kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Mange hilsner fra en meget meget frusteret borger.
Hr_Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 18:20   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
de kan ikke tvinge jer til at sælge hus eller optage lån, fordi i er to ejere..

du bør da som minimun få kontanthjælp når ikke I er gift.

jeg kender ikke helt reglerne for pensionsopsparing..

tja, desværre kan man ikke regne med at kommunen gør meget for at hjælpe en.. men jeg håber det kommer til at gå for dig.

hæng på, der kommer flere gode råd til dig..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 19:58   #3
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej og velkommen til.


Er sikker på du kan søge kontanthjælp da du ikke er gift.

nu ved jeg ikke hvordan din kommune er, men kommunerne ved godt, hvordan det ser ud for husejer ( selvfølgelig ikke hvis hus er betalt eller næsten).
at du bliver bedt om at tage lån i hus.


Nu kommer det an på, hvilken pensioner det er du har, hvis det er en kap.pen
kan kommunen godt gøre krav på pånær 10.000 hvis alene og 20.000 hvis man er 2 ,men ved ikke når i er sammenboende og ikke gift. ..........

Men prøv og se om der ikke kommer flere på banen her.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2011, 23:10   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kommunen kan ikke forlange at der optages lån i ejerbolig, trods friværdi.

Dette bla fordi det jo vil forøge udgifterne.

Du kan altså sagtes få kontanthjælp, i givet fald.

Vedr. pensionsopsparing er der forskellige regler, alt efter hvilken det er.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:18   #5
Hr_Hansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hr_Hansen er ny på vejen
Mange tak for jeres svar.

Det gør mig mere rolig at kommunen ikke kan forlange at låne i friværdien, da dette muligvis vil betyde at vi er nødt til at sælge vores hus.

Kan I evt. henvise til nogle regler eller love omkring hvad kommunen kan og ikke kan i forhold til kontanthjælp.

Vi har virkelig kæmpet med kommunen de 2 sidste år og føler egentlig ikke de har gjort noget som helst for at hjælpe, faktisk tværtimod.

Venlig hilsen.

Hr Hansen
Hr_Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:36   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Prøv at se under "LINK" bla. Lov Om Aktiv beskæftigelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:54   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Velkommen til k10

Hr Hansen, du skriver :
Citat:
I Marts 2009 blev jeg indkaldt til samtale ved kommunen, hvor vi skulle tale om min fremtid, her blev jeg af min sagsbehandler anbefalet at søge om fleksjob, samtidig kom jeg over på sygedagpenge men arbejdede stadig på nedsat tid.
Dette er endnu et eksempel på den dårlige og inkompetente sagsbehandling,
man giver borgere i Silkeborg kommune !
(se Tassi´s tråd om grotesk sagsbehandling)

Det ER sagsbehandlerens opgave at SAGSBEHANDLE,
så når DU opfordres til at søge om fleksjob, er det fordi h*n IKKE passer sit arbejde.

Hvis der i dit job på §56 aftalen er et nogenlunde fast ugenligt timetal,
kunne dit job have været oprettet som fleksjob, uden det store besvær.

Kommunen har IKKE pligt til at sende dig i en eller anden afprøvning,
for at finde ud af, hvor mange timer, du kan klare, hvis dit job kan vise det.

Du skal læse Arbejdsevnemetodebogen : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
(helst HELE bogen)

Da du var til samtale med kommunen i marts 2009,
SKULLE der have været taget affære i forhold til :

Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,
og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår,
herunder efter overenskomsternes sociale kapitler,
men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob,
så skal kommunen træffe afgørelse om et fleksjob.

En §56 aftale indgåes for 2 år ad gangen, og jeg går ud fra,
at din er fornyet et par gange.

Hvad er årsagen til, at den ikke er blevet fornyet i marts 2009 ?
Er dit helbred blevet forværret gennem perioden 2004 og frem til i dag ?
Har du en tæt kontakt til din egen læge ?
Har du sørget for at få aktindsigt ?

Du skriver, at jobbet ophører 31.3.2011.
Mit råd er, at du læser Arbejdsevnemetodebogen,
noterer alle de punkter ned, hvor din sag IKKE er sket efter loven,
bestiller tid hos din sagsbehandler,
og så beder du om en sagsbehandling efter BOGEN !

For mig at se kan dit job reddes på målstregen,
hvis sagsbehandleren arbejder hurtigt.

FORRESTEN :
Citat:
Der er i mellemtiden sket det at jeg er blevet fyret fra mit job som jeg har været i over 15 år, fyringen er sket pga. den langsomlige sagsbehandling fra kommunens side da virksomheden simpelthen ikke kunne vente på en afgørelse.
Hvordan har din arbejdsgiver været økonomisk dækket af kommunen fra marts 2009 ?
Hvilken afgørelse har din virksomhed forventet fra kommunens side ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 11-02-2011 kl. 11:07. Årsag: FORRESTEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2011, 10:54   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Velkommen til siden

De andre har svaret på de fleste af dine svar, men jeg vil godt lige tage fat i at de stopper dine sygedagpenge den 31.3.2011

Du har indtil nu arbejdet på nedsat tid på en § 56 det kan du kun hvis kommunen har erkendt at du har nogen forhold der gør at du har problemer på arbejdsmarkedet...

Jeg ville klart anbefale dig at (ud over at vi selvfølgelig krydser finger for at det bliver fleks i uge 8 ) at du bekymre dig mest om at holde fast i dine sygedagpenge og ikke bare acceptere at de lukker for dem

Derfor er det vigtigt at du læser den her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Især kan det for dig godt betale sig at bide mærke i

§27 stk »4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


Du burde kunne få forlænget dine sygedagpenge efter den ..

Derudover er det vigtigt at du ikke lader dem slippe afsted med at bare lukke for dine sygedagpenge det skal ankes (det er slet ikke sikkert at de bliver lukket )

Men inden de lukker dem skal de følge §7a

Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning


Og du skal sikker dig at der er lavet en ressourceprofil og at den er opdateret og i den skal der jo også være en slut konklusion og det er ikke nok at de bare mener du kan klare dig på det ordinære marked men også at de beskriver hvordan du kan det ..

Som reglen når kommunen lukker for sygedagpenge så henviser de dig til kontanthjælp og det er så §7a stk 2 de følger der ...

Du kan godt få kontanthjælp , dog er der lige den med din pension som der er andre her på siden som er mere inde i den kan de forlange at du lever af alt efter hvad det er for en .. men igen det er der andre der er bedre til at svare på , måske du lige skulle skrive hvad det er for en pension du har

ang kontanthjælp

For at få kontanthjælp til forsørgelse eller hjælp til dækning af høje boligudgifter/store forsørgerbyrder er det en betingelse, at der er sket en ændring i dine forhold - en såkaldt social begivenhed - således at du ikke længere kan forsørge dig selv og din familie. En social begivenhed kan f.eks. være sygdom, arbejdsløshed eller - i visse tilfælde - graviditet.

Det er endvidere en betingelse at

* dit forsørgelsesbehov ikke kan dækkes af dagpenge eller andre indtægter
* forsørgelsesbehovet ikke kan dækkes af formue
* såvel dine, som eventuelle ægtefælles, arbejdsmuligheder er udnyttet


Du kan læse meget mere om kontanthjælp her i aktiv socialpolitik

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=127214#K4

Og det er vigtigt at du husker at du stadig er sygemeldt selv om de skulle sætte dig på kontanthjælp da du så ikke skal i aktivering ...
  Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 15:44   #9
Hr_Hansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 5
Styrke: 0
Hr_Hansen er ny på vejen
Tusind tak for hjælpen, det betyder meget for mig at i tager jer tid til at hjælpe

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser

Dette er endnu et eksempel på den dårlige og inkompetente sagsbehandling,
man giver borgere i Silkeborg kommune !
(se Tassi´s tråd om grotesk sagsbehandling)

Det ER sagsbehandlerens opgave at SAGSBEHANDLE,
så når DU opfordres til at søge om fleksjob, er det fordi h*n IKKE passer sit arbejde.
Ja, det ser desværre ud til at det er mere reglen end undtagelsen den måde kommunen "sagsbehandler" på.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Hvis der i dit job på §56 aftalen er et nogenlunde fast ugenligt timetal,kunne dit job have været oprettet som fleksjob, uden det store besvær.

Kommunen har IKKE pligt til at sende dig i en eller anden afprøvning,
for at finde ud af, hvor mange timer, du kan klare, hvis dit job kan vise det.

Du skal læse Arbejdsevnemetodebogen : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
(helst HELE bogen)
Det har været et rimeligt fast ugentlig timetal på 3-4 timer dagligt, jeg har haft, men med en del sygedage.

Tak for linket, jeg vil læse bogen, det kommer dog nok til at tage noget tid, da koncentrationsevnen heller ikke er for god i øjeblikket.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
En §56 aftale indgåes for 2 år ad gangen, og jeg går ud fra,
at din er fornyet et par gange.

Hvad er årsagen til, at den ikke er blevet fornyet i marts 2009 ?
Er dit helbred blevet forværret gennem perioden 2004 og frem til i dag ?
Har du en tæt kontakt til din egen læge ?
Har du sørget for at få aktindsigt ?
Ja, den er blevet fornyet flere gange, og ærligt talt ved jeg ikke hvorfor at jeg skulle over på sygedagpenge, det var egentlig bare noget jeg blev informeret om på mødet.

Mit helbred er blevet dårligere med tiden, men i starten af min sygdom var jeg meget syg og sygemeldt i ca. 6 mdr. og startede derefter langsomt op med at arbejde, men er aldrig kommet op på fuld tid.

Vores egen læge er helt fantastisk, hun har flere gange haft fat i min sagsbehandler samt kommunens lægekonsulent for at gøre opmærksom på min situation.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Du skriver, at jobbet ophører 31.3.2011.
Mit råd er, at du læser Arbejdsevnemetodebogen,
noterer alle de punkter ned, hvor din sag IKKE er sket efter loven,
bestiller tid hos din sagsbehandler,
og så beder du om en sagsbehandling efter BOGEN !

For mig at se kan dit job reddes på målstregen,
hvis sagsbehandleren arbejder hurtigt.
Det vil jeg helt sikker gøre, der er mange punkter hvor sagsbehandlingen har været ekstrem dårlig.

Jeg tror desværre ikke mit arbejde kan reddes. Men håber selvfølgelig at der kommer et positivt svar i uge 8, og så vil jeg selvfølgelig gøre alt for at se om de vil beholde mig på den ene eller anden måde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
FORRESTEN :

Hvordan har din arbejdsgiver været økonomisk dækket af kommunen fra marts 2009 ?
Hvilken afgørelse har din virksomhed forventet fra kommunens side ?
Jeg har fået fuld løn under hele forløbet, virksomheden har fået suppleret op både før og efter marts 2009.

Problemet med hele forløbet, helt tilbage fra 2004 hvor jeg blev syg, er at jeg har haft 4 forskellige chefer, og de 3 første har gjort rigtig meget for at beholde mig, både tidsmæssigt samt økonomisk med at indrette arbejdspladsen.
Den sidste og nuværende chef har ikke været forstående over for min situation, og har nok været utålmodig og da ikke fleksjobordningen kom i stand hurtigt nok, blev jeg fyret.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Velkommen til siden

De andre har svaret på de fleste af dine svar, men jeg vil godt lige tage fat i at de stopper dine sygedagpenge den 31.3.2011

Du har indtil nu arbejdet på nedsat tid på en § 56 det kan du kun hvis kommunen har erkendt at du har nogen forhold der gør at du har problemer på arbejdsmarkedet...

Jeg ville klart anbefale dig at (ud over at vi selvfølgelig krydser finger for at det bliver fleks i uge 8 ) at du bekymre dig mest om at holde fast i dine sygedagpenge og ikke bare acceptere at de lukker for dem

Derfor er det vigtigt at du læser den her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Især kan det for dig godt betale sig at bide mærke i

§27 stk »4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


Du burde kunne få forlænget dine sygedagpenge efter den ..

Derudover er det vigtigt at du ikke lader dem slippe afsted med at bare lukke for dine sygedagpenge det skal ankes (det er slet ikke sikkert at de bliver lukket )

Men inden de lukker dem skal de følge §7a

Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning


Og du skal sikker dig at der er lavet en ressourceprofil og at den er opdateret og i den skal der jo også være en slut konklusion og det er ikke nok at de bare mener du kan klare dig på det ordinære marked men også at de beskriver hvordan du kan det ..

Som reglen når kommunen lukker for sygedagpenge så henviser de dig til kontanthjælp og det er så §7a stk 2 de følger der ...

Du kan godt få kontanthjælp , dog er der lige den med din pension som der er andre her på siden som er mere inde i den kan de forlange at du lever af alt efter hvad det er for en .. men igen det er der andre der er bedre til at svare på , måske du lige skulle skrive hvad det er for en pension du har

ang kontanthjælp

For at få kontanthjælp til forsørgelse eller hjælp til dækning af høje boligudgifter/store forsørgerbyrder er det en betingelse, at der er sket en ændring i dine forhold - en såkaldt social begivenhed - således at du ikke længere kan forsørge dig selv og din familie. En social begivenhed kan f.eks. være sygdom, arbejdsløshed eller - i visse tilfælde - graviditet.

Det er endvidere en betingelse at

* dit forsørgelsesbehov ikke kan dækkes af dagpenge eller andre indtægter
* forsørgelsesbehovet ikke kan dækkes af formue
* såvel dine, som eventuelle ægtefælles, arbejdsmuligheder er udnyttet


Du kan læse meget mere om kontanthjælp her i aktiv socialpolitik

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=127214#K4

Og det er vigtigt at du husker at du stadig er sygemeldt selv om de skulle sætte dig på kontanthjælp da du så ikke skal i aktivering ...
Mange tak for links og paragraffer, der er noget der lige skal læses igennem, der kommer helt sikkert flere spørgsmål ifb. med det.

Mange hilsner fra Hr. Hansen.
Hr_Hansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2011, 22:39   #10
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej og velkommen

Har du ikke din fagforening med indover? Har de ikke været med til møderne? Og du har haft din § 56 siden 2004 eller har jeg misforstået noget.

Den burde da have været til højrebenet så du havde fået det flexjob.

Håber det ender ud til din fordel.
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ophør af sygedagpenge AnneLilly Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 28-12-2012 22:00
fleksjob evt fyring dennis0667 Spørgsmål ang fleksjob 6 27-09-2011 14:29
ophør af sygedagpenge fibro At søge førtidspension 14 10-07-2011 21:37
Ophør af sygedagpenge. Amy Alt det andet 0 28-10-2010 13:31
Sygedagpenge ophør Nillan Politik og Samfund 0 17-11-2008 19:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension