K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-12-2015, 23:47   #1
Rasmussen43
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Rasmussen43 er ny på vejen
Spørgsmål om arbejdsprøvning / fleksjob

Jeg har haft sygdommen idiopatisk hypersomni / narkolepsi siden 2000, har fået medicin i 7 år, men på trods af forskelligt medicin virker det ikke optimalt længere. Er desuden begyndt at ha søvnlammelser oveni.
Har skiftet job pr 1. juni 2015 og er blevet deltidssygemeldt pr 20.11.15.
Jeg har været hos Arbejdsmedicinsk klinik på Bispebjerg efter henvisning fra egen læge. De vil indstille /anbefale et fleksjob. Vi har haft møde på min arbejdsplads omkring dette, men de vil ikke fortsætte en deltidssygemelding eller noget med fleksjob at gøre. Så jeg vil blive opsagt efter 120 dages regel (står skrevet i min kontrakt).
Jeg har efterflg. mailet til jobcentret og anmodet om en tidlig indsats, blev kontaktet dagen efter og oplyst, at de vil forsøge at etablere en arbejdsprøvning på min nuværende arbejdsplads og hvis ikke de vil, så finde et andet sted max 3 mdr, derefter til teamet med henblik på fleksjob.
Er der nogle gode råd at hente hos jer, kan jeg selv gøre noget ?

Jeg har netop anmeldt tab hos Danica, er der nogen der ved hvorvidt man måtte få afslag fordi sygdommen er startet for 15 år siden ?

Alle råd er velkomne - hilsen en meget bekymret
Rasmussen43 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2015, 10:11   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Rasmussen43

....hvor 43 hentyder til din alder, altså over 40 år? S.U.

Bliv her på din tråd fremover, fordi der dukker mange spørgsmål op i nærmeste fremtid.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Godt du er begyndt at skrive sammen med kommunen, som man skal og ikke hyggelige telefonsamtaler fordi en social sag drejer sig udelukkende om dokumentation og intet andet.

Kommunen er ikke interesseret i diagnoser men udelukkende din arbejdsevne og dokumentation herfor.

Husk det!

Sørg for, at der i din kommunale journal ligger læsestof om din diagnose, som et aktstykke således at dine skiftende sagsbehandlere, sagsformidlere eller socialrådgivere kan sættes sig ind i konsekvensen af din diagnose.

http://soevnklinik.dk/Andres%C3%B8vn...6/Default.aspx

http://soevnklinik.dk/Andres%C3%B8vn...1/Default.aspx

Din praktiserende læger er en særdeles vigtig person i din sociale sag fremover.

Men en arbejdsprøvning lyder da fornuftigt, men meget trist at din arbejdsgiver kun har et i hovedet, at komme af med dig.

Men hvis dine fremtidige arbejdsprøvninger viser et stort antal timer, bliver du selvforsørgende.

Ingen private aftaler, uden om kommunen, med arbejdsgiver om nedsat tid.

Har du overvejet en §56 aftale? (hvilket arbejdsgiver nok også afviser)

Senere, når du har bevilget et fleksjob kan man godt få en §56 aftale på de resterende timer:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-arbejdsgiver/

Men dit første skridt bliver at få fuld indsigt i hvad andre, læger, speciallæger, hospitaler, skriver om dig i dine journaler. Søg aktindsigt nu.

Du vil fortryde bitterligt hvis ikke du følger dette råd nu, i begyndelsen af sagen.

Aktindsigt

http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Journaligseringsliste
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Læger, hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.... senere
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Fleksjob
http://www.fleks.nu/v%C3%A6rd-vide-o...jobordningen-0

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 28-12-2015 kl. 10:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-12-2015, 18:19   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rasmussen43 Se meddelelser
Jeg har haft sygdommen idiopatisk hypersomni / narkolepsi siden 2000, har fået medicin i 7 år, men på trods af forskelligt medicin virker det ikke optimalt længere. Er desuden begyndt at ha søvnlammelser oveni.
Har skiftet job pr 1. juni 2015 og er blevet deltidssygemeldt pr 20.11.15.
Jeg har været hos Arbejdsmedicinsk klinik på Bispebjerg efter henvisning fra egen læge. De vil indstille /anbefale et fleksjob. Vi har haft møde på min arbejdsplads omkring dette, men de vil ikke fortsætte en deltidssygemelding eller noget med fleksjob at gøre. Så jeg vil blive opsagt efter 120 dages regel (står skrevet i min kontrakt).
Jeg har efterflg. mailet til jobcentret og anmodet om en tidlig indsats, blev kontaktet dagen efter og oplyst, at de vil forsøge at etablere en arbejdsprøvning på min nuværende arbejdsplads og hvis ikke de vil, så finde et andet sted max 3 mdr, derefter til teamet med henblik på fleksjob.
Er der nogle gode råd at hente hos jer, kan jeg selv gøre noget ?

Jeg har netop anmeldt tab hos Danica, er der nogen der ved hvorvidt man måtte få afslag fordi sygdommen er startet for 15 år siden ?

Alle råd er velkomne - hilsen en meget bekymret
Jeg synes det lyder for godt til at være sandt at din arbejdsevne kan afklares på 3 måneder, ikke for at tage modet fra dig, men et sådan forløb kan tage rigtig lang tid. Held og lykke.

Med hensyn til Danica, så formoder jeg at det er forsikring for erhvervsevnetab du har anmeldt. Hvis denne forsikring er en du har tegnet selv (ikke gennem arbejdspladsen), så har du afgiivet helbredsoplysninger, og er de afgivet korrekt skulle der ikke være nogen problemer. Hvis du derimod har tegnet forsikringen efter sygdommen er opstået, og ikke oplyst om denne, så kan det give problemer.

Hvis forsikringen er igennem din pensionsordning ved arbejdsgiveren, så er du højst sandsynligt forsikret igennem en såkaldt gruppeforsikring, hvor du ikke skulle give helbredsoplysninger, og så er der ingen problemer, selv om sygdommen bestod da du fik forsikringen. I dette tilfælde skal der normalt kun afgives helbredsoplysninger hvis du vil forsikres ud over den standarddækning der tilbydes.

Kort sagt, hvis du har afgivet helbredsoplysninger, så er der ingen problemer, blot du har afgivet korrekte oplysninger og ikke fortiet noget.

Danica vurderer om du er dækket efter lægelige oplysninger, dækningen kan du se i din forsikringspolicer.

Spørg endelig, hvis jeg ikke har forklaret det godt nok.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2015, 23:07   #4
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
En §56 kan ikke bruges af fleksjobbere, men refusion fra 1. sygedag er indbygget i fleksjobbet.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2015, 09:16   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
de fleste kommer i min 2 arbejdes prøvninger inden de kommer for temet, så der går noget længere tid, dels er der tit ventetid for teamet og dels skal du afprøves først, hvis du ikke er ordenligt afprøvet, så bliver du bare afvist,

3 mdr lyder godt men er ikke særlig realistisk, at arbejdes medecin klinink syntes du skal i fleks job, hjælper dig ikke ret meget man kommer ikke i fleks pga, ens sygedom men pga. ens arbejdes evne.

derfor skal du først og fremmest afprøves og som sagt vil de ofte afprøve dig i 2 ting og mindst i 3 mdr af gangen.

det hurtigste jeg har hørt om er 10 mdr. men ofte er det 3-5 år
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2015, 12:08   #6
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Rasmussen43

Hvad arbejdsmedicinsk klinik eller andre speciallæger anbefaler af sociale ydelser, herunder fleksjob , har kommunen ikke pligt til at følge.

det er udelukkende kommunen som vurdere arbejdsevnen...........desværre.

som de andre skriver skal de fleste i flere arbejdsprøvninger, men det KAN lade sig gøre at afklare arbejdsevnen på 3 mdr. det skete for mig i 2013.

jeg var i 1 arbejdsprøvning . som endte med fleks visitation til 1 times arbejde 3 gange om ugen, med massive skånebehov ( jeg blev i år førtidspensionist)

når du kommer i arbejdsprøvning, er det ekstremt vigitigt at .........

dine skånebehov på forhånd er nedskrevet så både du og praktikstedet kender og retter sig efter dem. (altså de skånebehov som på forhånd er kendt)

at du laver dagbog, hvor du beskriver din dag før under og efter arbejdsprøv.n dagen er slut, således at der kommer et billede af hvordan dit liv ser ud.
om du har overskud til et liv efter praktikdagen er slut, overskud til dagligt bad, hygiejne, familie venner, daglige pligter mv.

krydser fingre for det lykkes for dig
vh og godt nytår
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2016, 18:53   #7
Rasmussen43
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
Rasmussen43 er ny på vejen
Jeg giver hermed en opdatering på min sag, Min arbejdsgiver gik alligevel med til en arbejdsprøvning på 3 mdr, jeg har netop været til møde hos rehabiliteringsteamet faktisk Idag, jeg er blevet godkendt til fleksjob med max 15 timer pr uge. De havde alle sat sig grundigt ind i min sag.
Hele forløbet fra jeg blev deltidssygemeldt til nu har taget 6 mdr, så det kan altså lade sig gøre når ens dokumentation / udredelser er på plads.
God vind til jer alle derude
Rasmussen43 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2016, 19:34   #8
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Stort tillykke!!

Dejligt at læse, at systemet virker en gang i mellem :-)
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension