K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2010, 09:57   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Anti-depressiv medicin - daglig dosis.

Hejsa,

Jeg undrer mig lidt idet jeg af og til har læst og hørt, at max dosis for en del anti-depressiva er 20 mg. Jeg får 40 mg. så det syntes jeg er underligt ?! Umiddelbart har jeg ikke nogle bivirkninger heraf og det tager toppen af de smerter jeg har, tror jeg i al fald. I mellemtiden er der dog også sket det er jeg er blevet aflastet og har en meget simpel hverdag, hvor jeg mere eller mindre selv bestemmer hvad jeg kan/lave og er blevet god til at sige fra overfor der jeg ikke magter.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres erfaring er i dette sammenhænge. Er der meget forskel på 20 mg. og 40 mg.?

Jeg vil naturligvis tale med min psykiater herom. Pt. får jeg "Escitalopram teva" som er et kopi præperat af cipralex. Faktisk sagde min psykiater da jeg nævnte det navn ved sidste besøg, at da burde jeg have det dobbelte af det jeg ellers får, altså 80 mg., men på indlægsningssedlen står der 20 mg. dagligt som max dosis.??

Min psykiater er god nok og faktisk var det slet ikke ham der ordinerede mig i sin tid, det var den psykiater der skrev min special lægeerklæring i 2007, hvor jeg røg ud af sygedagpenge.

Umiddelbart føler jeg mig ikke generet af de 40 mg. Kun måske i form af nattesved, men det er måske så bare en tidlig årgangsalder (41 år)?. Dog syntes jeg at det er dumt at gå at tage det dobbelte af den dosis man måske kan klare sig ved. Og det siger jeg når jeg har det godt, for når jeg har det dårligt så er jeg fløjtende om jeg tager 60 eller 80 mg. det er svært. Jeg vil dog vente med evt. nedtrapnings forsøg til min ftp. er gået igennem og jeg er blevet undersøgt for fibromyalgi.

Min hoveddiagnose er nok generaliseret (social) angst. Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer med anti-depressiv medicin doser i større eller mindre grad.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 02-02-2010 kl. 09:59.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 10:39   #2
Skovblomst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Skovblomsts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2006
Lokation: Fyn
Alder: 48
Indlæg: 114
Styrke: 18
Skovblomst er ny på vejen
Hejsa

Jeg får 2 x 50mg hver aften/nat (Sertralin) mod generaliseret angst, om det er meget eller lidt ved jeg ikke, jeg har ikke hørt noget om max. doser..
Jeg synes ikke at jeg har nogen bivirkninger, eller det ved jeg ikke rigtigt, for jeg ved ikke om det er pillerne eller angsten som dræner mig for energi

Skovblomst
__________________
Skovblomst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 11:07   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Enteneller

Det kommer helt an på hvilket navn der står på æsken, om dosis er ok, daglig dosis ligger typisk mellem 20-200 mg. Se disse link:

http://www.medicin.dk/show.aspx

http://www.medicin.dk/show.aspx

I øvrigt kan denne hjemmeside anbefales: www.medicin.dk Man kan oprette "sine egne sider" og finder man en tablet/pille på jorden kan dens navn og styrke genkendes via denne side(super side).
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 02-02-2010 kl. 11:10. Årsag: Nyt navn på hjemmeside...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 11:17   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er også enorm meget placeboeffekt i det, min gamle psykiater grinede i skægget engang imellem når patienter berettede om mindre smerter, mere livskvalitet, færre depressioner mm på baggrund af piller der svarede til at tage en vitaminpille, men som de troede var en feks lykkepille...
Som han sagde, så finder man hurtigt ud af hvem der er syge, hvem der tror de er syge og hvem der ikke er.
Nogle af 'fake' pillerne er sågar skruet sådan sammen, at man kan få lette bivirkninger som svarer til man har spist for meget, sveder lidt mere end ellers eller får hjertebanken osv.

Mht dosis kan man roligt regne med at psykiateren ved hvad h*n laver...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 11:22   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Nu blander den "gamle" lægesekretær sig lige igen

Der er meget meget stor forskel på hvad dosis man skal have. Det kommer an på om det er et gammel antidepressivt præparat eller et af de nyere. Det kommer også an på hvad virkstoffet er og om det er MAO-hæmmer, Serotinin-øgende osv.

Desuden kommer det også an på hvordan man reagerer på de forskellige præparater, dosis, hvad de gives for osv. Ikke to mennesker reagerer ens på et præparat eller får de samme bivirkninger.

Bare fordi der står på indlægssedlen at det er lavet for det og det, kan ens læge, psykiater etc. godt have skønnet at det skal gives for noget andet også, fordi de fx har erfaring med at et givent præparat fx også hjælper på smerter selvom det ikke står i indlægssedlen.

Jeg har selv fået Cipralex og en billigere udgave af Cipralex i flere år. Jeg får 10 mg for generaliseret angst og depression. Jeg har prøvet at komme op på 22,5 mg og det blev jeg syg af, altså fik for mange bivirkninger. 10 mg tager toppen af angsten og mine depressive symptomer, men jeg lider stadig af svær angst og depressive perioder, men vi har ikke fundet noget andet præparat endnu jeg fungerer bedre på og uden at få bivirkninger. Jeg lider også af smerter og har bl.a. prøvet Cymbalta, som fx gav mig svære bivirkninger. Det samme med Efexor, som jeg også har prøvet.
Cymbalta var på 60 mg om dagen og Efexor startede jeg på 75 mig og trappede op til 225 mg.

Jeg kender så andre og har hørt om andre der får 40-60 mg om dagen af Cipralex (eller kopi) og fungerer fint uden bivirkninger. Det fik så også mig til at undres og spurgte så min læge... og han gav mig ovenstående forklaring.

Så det er meget meget individuelt hvad for dosis man skal have, også selvom indlægssedlen siger noget andet. 20 mg af Cipralex er den anbefalede dosis.

Håber det gav en forklaring, ellers skal jeg gerne forsøge at uddybe


Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Der er også enorm meget placeboeffekt i det, min gamle psykiater grinede i skægget engang imellem når patienter berettede om mindre smerter, mere livskvalitet, færre depressioner mm på baggrund af piller der svarede til at tage en vitaminpille, men som de troede var en feks lykkepille...
Som han sagde, så finder man hurtigt ud af hvem der er syge, hvem der tror de er syge og hvem der ikke er.
Nogle af 'fake' pillerne er sågar skruet sådan sammen, at man kan få lette bivirkninger som svarer til man har spist for meget, sveder lidt mere end ellers eller får hjertebanken osv.

Mht dosis kan man roligt regne med at psykiateren ved hvad h*n laver...
Tja... tro kan jo som bekendt flytte bjerge

Jeg har så aldrig hørt om "fake"-piller... men nu bliver jeg da enormt nysgerrig på at finde ud af hvad det er for nogle
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 02-02-2010 kl. 11:31. Årsag: kommentar til helenekr
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 12:12   #6
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Jeg vil da også rigtig gerne hører om fake-pillen.

Så Helene nu må du i omdrejninger

Jeg får Efexor 150 mg. dg. Remerom 30 mg. til nat og går der helt ged i den, har jeg Imovane 7,5 mg. at sove på.

Det virker godt på mig. Jeg får dog engang imellem de tick, bare jeg drejer øjnen, det er meget ubehageligt. Psykriateren siger at det er fordi jeg enten får for lidt el. for meget Efexor.

Jeg kan ikke sættes op i Efexor p.g.a. mit forhøjet blodtryk som jeg så får Diovan Comp 160 mg. for.

Jeg tror at kombinationen med medicinen og mine psykolog besøg, er med til at hjælpe mig igennem dagen og vejen.

I får lige en stor sneskovlfuld bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 12:34   #7
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, ved ikke lige om lægen kan gå ud over producentens oplysninger, jeg ville ihvertfald ikke stole på lægen, når/hvis der i indlægsseddelen står: **Lægen kan øge dosis op til 20 mg. dagligt** og så lægen vil give fx 40 mg. dagligt !!!

SAKSET fra medicin.dk:
3. SÅDAN SKAL DU TAGE CIPRALEX
Tag altid Cipralex nøjagtigt efter lægens anvisning. Er du i tvivl, så spørg lægen eller apoteket.
Lægen kan have foreskrevet anden anvendelse eller dosering end angivet i denne information.
Følg altid lægens anvisning og oplysningerne på doseringsetiketten.
Voksne
Depression
Sædvanligvis anbefales en dosis på 10 mg Cipralex, der tages en gang dagligt. Lægen kan øge dosis op til maks. 20 mg dagligt.
Panikangst
Startdosis er 5 mg Cipralex en gang dagligt i den første uge, hvorefter dosis øges til 10 mg dagligt. Lægen kan øge dosis yderligere op til maks. 20 mg dagligt.
Socialfobi
Sædvanligvis anbefales en dosis på 10 mg Cipralex, der tages en gang dagligt. Lægen kan enten nedsætte dosis til 5 mg dagligt eller øge dosis op til maks. 20 mg dagligt, afhængigt af hvordan du reagerer på medicinen.
Generaliseret angst
Sædvanligvis anbefales en dosis på 10 mg Cipralex, der tages en gang dagligt. Lægen kan øge dosis op til maks. 20 mg dagligt.
Tvangstanker/tvangshandlinger (OCD)
Sædvanligvis anbefales en dosis på 10 mg Cipralex, der tages en gang dagligt. Lægen kan øge dosis op til maks. 20 mg dagligt.
Ældre patienter (over 65 år)
Sædvanligvis anbefales en startdosis på 5 mg Cipralex, der tages en gang dagligt.
Børn og unge (under 18 år):
Cipralex bør sædvanligvis ikke gives til børn og unge. Yderligere oplysninger: Se under 2 "Det skal du vide, før du begynder at tage Cipralex".
Cipralex kan tages alene eller i forbindelse med et måltid. Synk tabletten med lidt vand. Lad være med at tygge dem, da smagen er bitter.
Om nødvendigt kan tabletterne deles, ved at du først anbringer tabletten på en plan overflade med delekærven opad. Dernæst brydes tabletterne ved at trykke nedad med en pegefinger i hver ende af tabletten som vist på tegningen.
Citat slut.

Ved godt, jeg er en "tåbe" med hensyn til medicin, men jeg har set alt for mange der er/var overmedicineret og uden den kontrol med levertal osv. der burde følge deres medicinforbrug !!!
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 12:46   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej med jer,

Tak for indlæggene indtil videre. Jeg tror da at næste gang jeg er til psykiater og ringer til min læge for flere piller så vil jeg høre om det ikke var en idé at få målt mit lever tal.

Den måde jeg kan mærke på at jeg får meget er når jeg snupper et glas rødvin eller 3, så går man enten rimeligt hurtigt i gulvet ellers kan man holde sin egen lille private fest .

Der skal sku også være plads til sjov og ballede.

Jeg starter nok også lige en ny tråd med fibronmyalgi for jeg har dælme svært ved at hitte rede i hvad der er symptomer på det ene eller det andet eller om det er et stort sammensurium

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 12:56   #9
Cillenolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
Cillenolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2009
Lokation: Nordsjælland
Alder: 52
Indlæg: 181
Blog Indlæg: 22
Styrke: 16
Cillenolle er ny på vejen
Hej EE

Er faktisk i tvivl om du kan bruge indlægget til noget, men nu skriver jeg det altså .

Da jeg kom til psykiateren med min depression, startede jeg på Fontex og det tog lige toppen af depressionen, men ikke så meget at jeg fik det bedre. Jeg havde så meget tankemylder, tvangstanker, angst og selvmordstanker, at jeg kom over på et anti-psykotisk præparat som i mindre doser virker anti-depressivt, Seroquel.

Det tager jeg stadig i dag. Dosen er mindre end det som indlægssedlen foreskriver, tilgengæld får jeg (synes jeg selv), ret meget Ritalin når jeg hører hvad andre får.

Pyt med det, jeg trives ret OK på min medicin. Nu ved jeg ikke hvor tit du møder din psykiater (jeg er der hver 2-3 uge), men ellers vil jeg da lige tage det op næste gang eller maile til denne, det gør jeg tit .
__________________
Cillenolle - nu med blog
Cillenolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2010, 13:25   #10
Sonnie
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Sonnie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej med jer,

Tak for indlæggene indtil videre. Jeg tror da at næste gang jeg er til psykiater og ringer til min læge for flere piller så vil jeg høre om det ikke var en idé at få målt mit lever tal.

Den måde jeg kan mærke på at jeg får meget er når jeg snupper et glas rødvin eller 3, så går man enten rimeligt hurtigt i gulvet ellers kan man holde sin egen lille private fest .

Der skal sku også være plads til sjov og ballede.

Jeg starter nok også lige en ny tråd med fibronmyalgi for jeg har dælme svært ved at hitte rede i hvad der er symptomer på det ene eller det andet eller om det er et stort sammensurium

Kh. EE
Et glas rødvin eller 3 OVENI at du også er på medicin? Har du fortalt din læge dèt? Medicin og alkohol er, selv om der skal være plads til sjov - som regel en rigtig dårlig blanding.

Alkohol KAN forstærke virkningen af medicin, og medicin KAN forstærke virkningen af alkohol.

Går du rimeligt hurtigt i gulvet som du skriver, eller holder dit eget lille party, så er der måske grund til at tænke alvorligt på, om det er så smart at blande medicin og alkohol.
Sonnie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bivirkninger ved forhøjet dosis? TinaB Alt det andet 5 13-05-2011 09:05
TIP til daglig medicin dosering.... shylock Hjælpemidler til handicappede 13 05-11-2010 10:17
Anti-autoriteten er på retur! buster Politik og Samfund 5 09-08-2010 11:36
Max dosis for cipralex ? Enteneller Alt det andet 9 04-05-2009 11:26
Kronisk depressiv, cancer og førtidspension? optimisme At søge førtidspension 6 06-02-2008 15:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension