K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2007, 23:57   #1
optimisme
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2007
Indlæg: 6
Styrke: 0
optimisme er ny på vejen
Kronisk depressiv, cancer og førtidspension?

Pyh…jeg har en lang historie, som jeg vil forsøge at gøre kort. Er der begrænsning på hvor lang den må være. Smil!
Har lige opdaget denne gode hjemmeside. Ville ønske jeg havde haft kendskab til den noget før i min proces.
Har I erfaring med at få tilkendt FP på grundlag af depressive lidelser, når man søger selv?

Jeg er en kvinde på 40 år.
Har lige selv søgt om førtidspension hos kommunen….det var måske dumt, men jeg følte mig presset økonomisk. Har været sygemeldt i 2 år pga brystcancer og faldt for retten til at fortsætte med det pr 31. jan 07.
Har søgt FP primært pga kronisk depressiv lidelse med suicidal-tanker. Min far var også depressiv og havde forsøgt selvmord mange gange i løbet af min barndom inden det lykkedes for ham i 1987.

Jeg er også i brystkræft-behandling. Har været i behandling i 2 år og forventes at være afsluttet behandling medio 2007. Derefter er der ”bare” antihormonal-behandling i 5 år.
Lægerne på hospitalet udtaler at min prognose er forholdsvis god og at man godt kan arbejde selv om man får den behandling, som jeg modtager for tiden. Det er en form for standard, da de ikke går særlig meget ind i hver patiens sag og jeg taler aldrig psykisk tilstand med dem – kun kræftbehandling. Tidligere da jeg fik kemo og stråler, var de anderledes forstående.

Jeg har også fået konstateret en gen-variation, hvilket vil sige at jeg muligvis er arvelig disponeret for bryst- og æggestokkræft. Har på det grundlag fået fjernet æggestokke (har ingen børn) og afventer min egen beslutning om også at få fjernet mit ”raske” bryst. Da det er en stor beslutning og jeg ikke har haft psykisk overskud, så ligger det altså ude i fremtiden.

Hvis man ser bort fra denne seje cancer-tid i de sidste 2 år, så har jeg lidt af tilbagevendende depressioner siden puberteten og har også flere gange været i antidep. behandling og er stoppet igen pga. bivirkninger. Er derfor uden medicinsk behandling, men er derfor meget sårbar, træt og lider af ekstrem søvnløshed. Det må jo også stå i min privatpraktiserende læges journal, at jeg har været depressiv og i behandling rigtig mange gange i løbet af mit liv.

Kommunen har i dec.06 indhentet statusattester fra en psykolog og en psykiater, som jeg går hos for tiden, som begge udtaler at jeg er uden arbejdsevne for tiden pga kronisk depressiv lidelse, samt at min lange cancer-behandling har været meget hård. Min egen læge skriver også at jeg er uden arbejdsevne pt, men at jeg muligvis kan komme tilbage på arbejdsmarkedet på nedsat tid om noget tid.
Kommunen har sendt ressourceprofil til partshøring, hvortil jeg havde mange skriftlige kommentarer. Der gives afslag på fortsat sygedagpenge og der foreslås uddybende speciallægeerklæring fra en psykolog og evt arbejdsprøvning og de henviser til kontanthjælp eller arbejdsløshedsdagpenge.
De gav mig i øvrigt kun 2 dage til at udarbejde kommentarer til ressourceprofilen og da postgangen var forsinket, modtog jeg først brevet 2 dage efter at jeg skulle have svaret. Jeg ringede naturligvis med det samme og fik derefter bevilget 5 dage mere.

Jeg har lige sendt en mail til kommunen og sagt at jeg gerne vil benytte mig af bisidder, men har endnu ikke fundet ud af hvem det skal være. Jeg kan ikke tale om mig selv og min sag uden at græde hele tiden, så jeg må have en anden til at tale min sag.
Jeg skrev også i mailen at jeg er indforstået med at få udarbejdet en speciallægererklæring og evt arbejdsprøvning. Men hvordan kan kommunen kræve arbejdsprøvning, når statusattest fra både psykolog og psykiater siger at jeg er uden arbejdsevne pt.
Jeg vil lige sige at jeg i mit liv indtil for 2 år siden ikke har gjort brug af socialsystem. Jeg har faktisk holdt mig selv selvforsørgende, selv om det til tider har været ekstremt hårdt, men nu kan jeg ikke mere. Jeg kapitulerer og giver op….Er udbrændt.
Har I erfaring med at få tilkendt FP på grundlag af depressive lidelser, når man søger selv?
optimisme er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2007, 00:23   #2
Vibs
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2007
Indlæg: 19
Styrke: 18
Vibs er ny på vejen
RE: Kronisk depressiv, cancer og førtidspension?

Hej
Det var dog en grum historie, og man er totalt mast, efter sådan en omgang. Jeg syntes det er flot, at du har klaret dig på arbejdsmarkedet tidligere, det burde de belønne.

Så til lidt fakta jeg kender til. Jeg har en veninde, som har fået pension grundet psyken, depressiv o.l. men indstillet af kommunen.

I vores kommune, får ingen pension, som søger selv. De skal indstilles af kommunen. Nedslående - jeg ved det, men sådan er det her

Jeg fik på et tidspunkt kontanthjælp, trods mand med arbejde, hus med nok 300.000 kr. i friværdi, betalt campingvogn og bil, fik jeg fuld kontanthjælp, som var få hundrede kroner under sygedagpengene. Måske det er andet for dig, men det kunne måske lette dig at få det undersøgt ordenligt. Jeg fik det jeg havde krav på, fordi min kommune var ekstremt bange for at gøre noget forker, da jeg har lagt hele min sag ud på nettet, lavet en hjemmeside, hvor jeg skrev alt om hvad jeg oplevede. Tror de var hunde bange for at jeg skrev noget om det.

Jeg har oplevet mange, som har fået afslag på kontanthjælp, men som burde kunne få. Det er helt normalt at kommuner afslår, for de færreste orker at klage, så derfor kan de lige så godt sige nej fra starten, så sparer de penge, når folk ikke magter at klage....

Bisidder er en hyper super god ting, hvis du finder en god en. Har du ikke en fagforening, hvor der er en socialrådgiver som kan hjælpe? Der findes også nogle private foreninger, jeg er lidt skeptisk overfor nogle, det er grundet i personlig erfaring fra nogle jeg kender, men mange er gode. Har du penge er en advokat super, men dyr...

Krydser virkelig fingere for dig, jeg kan mærke helt ned i maven hvordan det var dengang, føj hvor slemt.
Jeg fik super god hjælp på Revalideringscenter. De sagde til mig, at jeg skulle forvente der gik 2 år, før jeg blev "normal" igen, efter at have været i kommunens vold
Vibs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2007, 09:14   #3
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Kronisk depressiv, cancer og førtidspension?

Hej Optimisme
Velkommen til, jeg håber du bliver lige så glad for siden som de andre af os

Jeg søgte selv pension sidste år, pga somatiske og psysiske sygdomme og fik et afslag. Det er meget få der får pension når de søger selv.
Nu venter jeg på en psykologundersøgelse, og min sagsbehandler vil NÅR den foreligger tage stilling til om hun vil indstille mig til pension.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 17:10   #4
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hej

Jeg har været i arbejdsprøvning og kunne ikke klare at arbejde på et kontor, så ville jeg søge pension, men fik vide at 99% får afslag når de søger selv, så skal imorgen over og tale med arbejdsprøvnings læge om førtidspension.
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 12:28   #5
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Vedr. Førtidspension

Hej optimisme.
Vilkommen til dig

Jeg er blevet tilkendt ftp. på grund af depression. Traumatisk stress. Det var kommunen der søgte min pension.


Det de lagde vægt var at jeg ikke kunne blive selvforsørgende ved indtægtgivende arbejde, hverken i støttet eller ustøttet beskæftigelse. Men de vil tage min pension op igen efter 2 år, da det ikke kan udelukkes at jeg får det bedre. Min psykolog gennem nu 4 år, vudere at min tilstand ikke er blevet bedre. Kommunen vil søge oplysninger ved den mest behandlende læge/psykolog. (Det er det min kommune siger men der er åbenbart stor forskel på kommunerne.)

Det er meget vigtig du har en bisidder med, da det kan være svært at huske, hvad der bliver sagt. Det kunne evt. være en fra din fagforening, din psykolog, mand el. god ven/veninde.

Held og lykke med det.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 14:22   #6
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Ups!!! Jeg fik ikke lige set at det var feb. mdr. 2007 du lagde dit indlæg ind.....

Jeg håber det er gået dig godt, optimisme.

Jeg håber at du Naima, får en værdig behandling.

Hilsner fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 15:56   #7
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hej bmcd

Jeg har fået god behandling hos lægen. Nu skal arbejdsprøvning sted tage min sag op imorgen og så snakke om hvad de kan tilbyde mig med arbejde, men som lægen anbefalet har jeg store barrier for at komme på arbejdsmarked. Jeg håber de vurdere det til førtidspension. Jeg kan ikke arbejde med mine sygdomme.
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kronisk smertesyndrom Bertha65 Alt det andet 18 24-03-2015 19:47
Kronisk syg og Arv Bruger9 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 22 12-09-2013 00:34
Kræft cancer phhmw Den nyttige viden vi alle har 1 02-08-2011 18:11
kronisk Bassemanden Alt det andet 9 07-07-2010 09:44
Anti-depressiv medicin - daglig dosis. Enteneller Alt det andet 56 05-02-2010 21:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension