K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2009, 10:52   #1
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 67
Indlæg: 68
Styrke: 16
Lilli Susanne er ny på vejen
Operation til 170.000 kr. for egen regning

Operation til 170.000 kr. for egen regning
JP/Århus, s. 1, 8 og 9
16.09.2009
En mor til en døvfødt dreng er kommet i klemme i det offentlige sundhedssystem og står nu tilbage med en regning for en operation på 170.000 kr., som hun ikke kan få refunderet. I lighed med en række andre familier har Mette Gammelby af egen lomme betalt for - i udlandet - at få indopereret en kunstig hørelse, et såkaldt cochlear implant, på sin søn. Mette Gammelby, som har søgt om refusion hos Region Midtjylland, havde ikke indhentet en forhåndsgodkendelse inden operationen i Sverige. Region Midtjylland, som lokalt forvalter sundhedsloven på sygehusområdet, siger blankt nej. Sundhedsdirektøren i Region Midtjylland, Leif Vestergaard Pedersen, er nervøs for, at det kan skabe præcedens for andre typer operationer, hvis regionen refunderer pengene til Mette Gammelby. Derfor fastholder regionen sit nej til hende. "Denne sag handler ikke kun om cochlear implant-operationer. Den handler også om alle mulige andre, der tager til udlandet for at blive behandlet uden først at indhente et betalingstilsagn i hjemregionen. Som udgangspunkt betaler vi ikke for folk, som på egen hånd uden forhåndsaccept tager til udlandet for at blive opereret og bagefter kommer til os med regningen," siger Leif Vestergaard Pedersen.

Link indsat af Web http://www.aarhus.dk/default.asp?Id=...rDcmntId=12353

EDIT af WEB

Der skal vedlægges link til artikler ifølge de alm copyright regler og K10´s regelsæt...
Man risikere at få sine indlæg slettet hvis man ikke overholder dette...
Lilli Susanne er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 11:12   #2
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan som sådan godt forstå, at man som kommune gerne vil have, at borgere ikke bare tager til udlandet, og kommer hjem og lægger regningen helt uanmeldt... men problemet er jo nok, at folk simpelthen ikke regner med, at det bliver godkendt aligevel.... derfor bliver det nogle rigtigt dårlige argumenter kommunerne kommer med i sidste ende, når udfaldet med 99,99999% sikkerhed aligevel bliver et "nej!".

Man bør se at få gjort noget ved det velfærdssystem...
 
Gammel 16-09-2009, 11:20   #3
Lilli Susanne
Elsker at være her på K10
 
Lilli Susannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-04 2009
Lokation: tilflytter til Slagelse
Alder: 67
Indlæg: 68
Styrke: 16
Lilli Susanne er ny på vejen
Ja,det forstår jeg

Såmænd også godt, Men jeg tænker at der ligger mere deri
Tror ikke at de "bare" har taget afsted, uden at have talt med sagsbehandler osv

Men det er helt galt efterhånden



Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Kan som sådan godt forstå, at man som kommune gerne vil have, at borgere ikke bare tager til udlandet, og kommer hjem og lægger regningen helt uanmeldt... men problemet er jo nok, at folk simpelthen ikke regner med, at det bliver godkendt aligevel.... derfor bliver det nogle rigtigt dårlige argumenter kommunerne kommer med i sidste ende, når udfaldet med 99,99999% sikkerhed aligevel bliver et "nej!".

Man bør se at få gjort noget ved det velfærdssystem...
Lilli Susanne er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 11:30   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg synes i det hele taget, at det burde være et velfærdsgode, at få udført sådan en operation... Liberale mener, at alle skal have lige muligheder.

Hvordan får denne liile dreng nogensinde lige muligheder, hvis han ikke får foretaget denne operation? ... som døv har han i hvert fald ikke samme muligheder som resten af samfundet for at begå sig, tvært imod får han meget mere besvær med at finde både job og uddannelsesmuligheder osv.

Så hvis man mener, at alle skal have lige muligheder i vores velfærdssamfund, så bør sådanne ting være noget man får betalt igennem velfærdsstaten... det er IKKE noget drengen kan arbejde sig fra, før han er blevet voksen, hvis han vel at mærke kan finde et job som han kan tjene 170.000 ekstra på, og hele barndommen ville bestemt ikke være fair, hvis man KUNNE have givet ham sådan en operation der vill ekunn ehjælpe ham igennem barndommen og ungdomslivet osv...

Det velfærdssystem vi var så stolte af, kan ligge på et MEGET lille sted efterhånden... så lille et sted, at det kan være i baglommen på Lars Løkke Rasmussen.
 
Gammel 16-09-2009, 13:24   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lilli Susanne Se meddelelser
Såmænd også godt, Men jeg tænker at der ligger mere deri
Tror ikke at de "bare" har taget afsted, uden at have talt med sagsbehandler osv

Men det er helt galt efterhånden
Lilli Susanne... Det er en borgers egen skyld, hvis de ikke undersøger tingene og reglerne, før de foretager noget og bare sådan lige betaler en kæmpe regning og "tror" man bare kan få penge tilbage bagefter.
Jeg kender det selv fra mit eget arbejde. Der er love og regler, der skal overholdes, så jeg kan godt forstå at Region Midtjylland ikke vil tilbagebetale pengene.
Som feks. i en lov siges der noget lignende "der kan ikke gives tilskud før, der gives bevilling". Det bør være logisk, men der er stadigvæk en del mennesker, som ikke forstår, hvordan tingene hænger sammen nu om dage.

Jeg kunne godt tænke mig, at du vil kunne give din egen mening ud fra artikler, du lægger ud på K10 og ikke bare sætte historie ind... Hvis der skal være debat omkring dine indlæg, så vil vi også gerne høre om, hvad du selv mener....

Sidst redigeret af curls; 16-09-2009 kl. 13:27.
curls er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 13:50   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg kunne godt tænke mig, at du vil kunne give din egen mening ud fra artikler, du lægger ud på K10 og ikke bare sætte historie ind... Hvis der skal være debat omkring dine indlæg, så vil vi også gerne høre om, hvad du selv mener....
Jeg har skrevet til Lilli Susanne ang dette....

Men lige for at fortælle det til alle andre....så står det faktisk i K10´s regelsæt...at man selv skal komme med sin mening om det emne man sætter ind...plus at der SKAL vedlægges link til det man sætter ind...

Ellers er der jo ikke meget debatoplæg i det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 14:51   #7
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Man kan vel ikke som borger bare tage til udlandet og få en operation og så bare smide regningen hos regionen, når man kommer hjem? Efter min mening er det logisk at man skal have en forhåndsgodkendelse hos regionen! Bare min ydmyge mening
gh72 er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 16:47   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Men diskutionen handler vel ikke kun om, at det er en god idé at sige først inden man tager til læge i udlandet!? ... det handler vel lige så meget om, hvorfor man har gjort sådan?... og i aller højeste grad om HVORFOR man nægter at betale pga. at man vil se en masse andre med lignende operationer gøre det samme?

Handler det afslag mon ikke lige så meget om, at man ikke VIL betale for den slags operationer fordi det ikke udføres i danmark, hvor man aligevel ikke har kompetencen? det er set før ... er det ikke rimeligt, at den lille dreng får sin operation?

BURDE den her sag ikke have været endt med et "ok, vi betaler den her operation, og så slår vi fast med syvtommersøm overfor hele landet, at der SKAL foreligge aftaler før man kommer hjem med regninger for operationer i udlandet!"?

Hvorfor skal denne enlige mor have smadret hele økonomien pga. at kommunen vil undgå lignende problemstillinger i fremtiden? ...

Nogen gange synes jeg at sådanne debatter bliver drejet ind på et fastlåst spor, hvor ikke alle sider af problemet bliver debateret ordentligt... JA! Den enlige mor burde have advaret om regningen først, enig, men hvad med de andre spørgsmål som artiklen åbner op for?

Ville kommunen mon have givet operationen hvis den havde fået at vide, at man gerne ville have foretaget operationen? ... eller havde de mon givet et nej? ... det får vi nok aldrig at vide af kommunen nu, men jeg ved udmærket hvad JEG tror.
 
Gammel 16-09-2009, 17:28   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Men diskutionen handler vel ikke kun om, at det er en god idé at sige først inden man tager til læge i udlandet!? ... det handler vel lige så meget om, hvorfor man har gjort sådan?... og i aller højeste grad om HVORFOR man nægter at betale pga. at man vil se en masse andre med lignende operationer gøre det samme?

Handler det afslag mon ikke lige så meget om, at man ikke VIL betale for den slags operationer fordi det ikke udføres i danmark, hvor man aligevel ikke har kompetencen? det er set før ... er det ikke rimeligt, at den lille dreng får sin operation?
Man kan godt få den operation i DK. De har kompetencen i Danmark. Problemet med CI operation har været, at man dengang i Danmark kun ville få opereret det ene øre. Det var først senere, man fik lov at få CI i det andet øre. CI er stadigvæk lidt nyt i hele verden, og i Danmark havde man nok valgt at være forsigtig med at operere børn, da der altid er risiko ved sådanne operationer. Kender selv nogen, der har fået det, nogen er det gået godt, andre desværre ikke..

I dag kan man godt få opereret CI til begge ører.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Ville kommunen mon have givet operationen hvis den havde fået at vide, at man gerne ville have foretaget operationen? ... eller havde de mon givet et nej? ... det får vi nok aldrig at vide af kommunen nu, men jeg ved udmærket hvad JEG tror.
Hvad har det med kommunen at gøre? Det er sundhedsvæsenet (sygehuset), der foretager sådanne operationer. Det er også derfor sygehuset, der skal betale. Kommunen skal forhåbentligt ikke gøres til et hospital.
curls er ikke logget ind  
Gammel 16-09-2009, 17:33   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Man kan godt få den operation i DK. De har kompetencen i Danmark. Problemet med CI operation har været, at man dengang i Danmark kun ville få opereret det ene øre. Det var først senere, man fik lov at få CI i det andet øre. CI er stadigvæk lidt nyt i hele verden, og i Danmark havde man nok valgt at være forsigtig med at operere børn, da der altid er risiko ved sådanne operationer. Kender selv nogen, der har fået det, nogen er det gået godt, andre desværre ikke..

I dag kan man godt få opereret CI til begge ører.




Hvad har det med kommunen at gøre? Det er sundhedsvæsenet (sygehuset), der foretager sådanne operationer. Det er også derfor sygehuset, der skal betale. Kommunen skal forhåbentligt ikke gøres til et hospital.
Nu kan jeg ikke huske HVEM det var der havde sagt nej til at betale, men så vidt jeg husker stod der "kommune" i artiklen... står der noget andet, jammen så flytter vi bare spørgsmålet over til dem... det gør ikke mit spørgsmål mindre relevandt, for det handler om systemet, og om velfærden i DK... det er jo ikke private der får regningen vel?
 
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Operation eller ikke operation... det er spørgsmålet. Twingo Alt det andet 14 02-01-2012 16:43
Gladsaxe: Ingen regning! buster Politik og Samfund 10 26-07-2011 13:41
Hjælp til operation efter operation? Camille Hjælpemidler til handicappede 5 18-07-2010 22:25
betaling af tandlæge regning Marolle Alt det andet 29 28-11-2009 21:07
Orlov for egen regning ? Stella Spørgsmål ang fleksjob 6 09-05-2009 10:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension