K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-08-2009, 18:00   #1
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Enhedslisten TØR hvor andre TIER!

ja... her er så en lille nyhed fra Enhedslisten, som jo gør, at jeg som vanligt står i et dilemma: Skal jeg stemme på dem, som jeg egentligt inderst inde gerne ville, eller skal jeg stemme på SF som man med sikkerhed ved bliver over spærregrænsen?

Ja det er et dilemma jeg længe har sidet med... Enhedslisten tør at melde ud, og de tør at stå imod, selv om de er små... på en måde lidt som mange af os her inde... mon ikke de kunne gå hen og få en noget højere stemmeandel til næste valg, end man lige umiddelbart tror, pga. krisen og den generelle træthed af borgerlige partier som man synes at fornemme i samfundet?

jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg vil, men jeg har da heldigvis også et års tid og lidt til endnu at finde ud af det i

her er nyheden:

http://politiken.dk/politik/article776761.ece

Og glem alt om at kommentere, at jeg bare skal stemme blåt... det virker IKKE!
  Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 19:40   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hmm....

....jeg forstår godt din følelse af at stå mellem to stole Razmo, jeg har det selv på samme måde.

På den ene side ved vi at hver stemme tæller, og er bange for at spilde en stemme på et parti der måske, måske ikke kommer over spærregrænsen, og det sikreste vil være at stemme på det alternativ man er sikker på kommer i folketinget.

På den anden side, hvis vi alle tænker og handler efter den konklusion så kan vi da være helt sikre på at enhedslisten ikke klarer skæret.

Så er der jo også det at, de stemmer der evt. går til et parti der ikke kommer over spærregrænsen, automatisk ender hos flertallet, og der er en risiko for at det er VKO, så en stemme på enhedslisten kunne ende med at blive en stemme på de blå. Gys!

Det skulle være sådan at man skulle have en 1. og en 2. stemme, så hvis det parti man stemte på ikke kom i folketinget, kunne man selv vælge hvilket andet parti stemmen skulle gå til. Så ville det være meget lettere.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 19:57   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
....jeg forstår godt din følelse af at stå mellem to stole Razmo, jeg har det selv på samme måde.

På den ene side ved vi at hver stemme tæller, og er bange for at spilde en stemme på et parti der måske, måske ikke kommer over spærregrænsen, og det sikreste vil være at stemme på det alternativ man er sikker på kommer i folketinget.

På den anden side, hvis vi alle tænker og handler efter den konklusion så kan vi da være helt sikre på at enhedslisten ikke klarer skæret.

Så er der jo også det at, de stemmer der evt. går til et parti der ikke kommer over spærregrænsen, automatisk ender hos flertallet, og der er en risiko for at det er VKO, så en stemme på enhedslisten kunne ende med at blive en stemme på de blå. Gys!

Det skulle være sådan at man skulle have en 1. og en 2. stemme, så hvis det parti man stemte på ikke kom i folketinget, kunne man selv vælge hvilket andet parti stemmen skulle gå til. Så ville det være meget lettere.



Ragdoll
Det er netop præcis som du beskriver, at jeg selv har tænkt... også det med en 2. stemme, for det er seriøst på grænsen til hvad jeg vil kalde semi-valgsvindel, at ens stemme enten ryger ud i den blå luft, eller går til de borgerlige... jeg er dog ikke så sikker på, at de borgerlige vinder næste valg mere.

Det vil bare være synd at miste EL i folketinget, for de er de eneste der TØR sige imod... selv dem på deres egen side, som det ses tydeligt i den nyhed her... jeg kan nogen gange godt synes, at SF er blevet lidt FOR stuerent, for det er nogen gange som om, man prøver at tiltuske sig stemmer, ved at se mere socialdemokratiske ud... jeg kan ikk ehelt finde ud af, om det er et spil for galleriet, som vil ændre sig når de kommer i regering, eller om vi bliver helt glemt under den nuværende sang om ledighed, invandrere og krise...

... det virker nemlig som om man helt har glemt alle de problemer folk på overførselsindkomst har haft igennem de sidste små 10 år... ja ind imellem ser jeg enda små udladninger fra selv SF, der set hurtigt på virker som om de begynder at sige det samme som de blå...

et eksempel er hele debatten om at man skal gøre noget ved dagpengene, efterlønnen, samt fleks og førtidspension... i mange år har SF kæmpet for bedre kår på disse felter, men i et forsøg på at være efter Hjort's udmeldinger om ikke at ville røre noget af det, så begynder SF og andre at brokke sig!?!? hvad handler det om!?

Vil SF nu gerne have at dagpengeperioden sættes ned? ... vil de gerne fjerne efterlønnen? ... eller endnu værre, vil de til at gøre førtidspensionerne sværere at få, siden de hilser arbejdsmarkedskommisionens nye forslag velkommen!?

Må indrømme, at SF nogen gange kan være lidt svære at forstå, men jeg har valgt at tro på, at det bare var en god oportunity til at gå i flæsket på Hjort og regeringen.
  Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 19:59   #4
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg ved ikke rigtig, hvem jeg skal stemme på.

Jeg vil stemme på et parti, som IKKE ønsker at førtidspensionen
skal være afhængig af ægtefællens indkomst, mener de radikale
er enige i det, men ellers ved jeg ikke lige, hvilke partier der har
den holdning, de radikale batter jo ikke meget i folketinget!
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 20:11   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
De Radikale....

.... er som et pendul der hænger og svinger fra side til side, alt efter hvor de tror de kan få mest indflydelse, og da det sommetider er den ene side og sommetider den anden side af salen, så må de nødvendigvis ende med at gå på kompromis med deres egen politik.

Enhedslisten har, så vidt jeg ved, som det eneste parti, afskaffelse af den "(g)ensidigede forsørgelsespligt" med på deres dagsorden.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 20:29   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Jeg ved ikke rigtig, hvem jeg skal stemme på.

Jeg vil stemme på et parti, som IKKE ønsker at førtidspensionen
skal være afhængig af ægtefællens indkomst, mener de radikale
er enige i det, men ellers ved jeg ikke lige, hvilke partier der har
den holdning, de radikale batter jo ikke meget i folketinget!
De radikale er dog dem der har råbt højest op om, at arbejdsmarkedskommisionens ideer skal gennemføres... det vil sige kortere dagpenge, afvikling af efterløn, men ikke mindst ENDNU SVÆRERE TILGANG TIL EN FØRTIDSPENSION SAMT FORRINGELSE AF FLEKSJOB ORDNINGEN...

Så måske de ønsker den omtalte ægtefælleforsørgelse for førtidspensionister væk, men hvad hjælper det når de samtidigt vil have færre på ordningen?

Når man hele tiden vil stramme FP ordningen og fleksjob ordningen, ender vi op med et endnu større "syge twilight zone" i det offentlige system, som bliver parkeret på sygedagpenge og kontanthjælp på ubestemt tid, fordi de er for syge til at blive afklaret i et umenneskeligt stramt system... de bliver ligesom jeg selv var det i f****** 20 år, dømt til at vandre rundt som sociale zombier på samfundets kant...

Personligt ser jeg de radikale som borgerlige i rødt jakkesæt... så jeg vil under ingen omstændigheder stemme på dem... men det skal da ikke afskære hverken dig eller andre fra det... bare man sørger for at tjekke de vigtigste ting i partiprogrammet efter inden man sætter sit kryds, så man også kan stå ved deres politik bag efter de evt. er kommet i regering.

Det er fint nok, at man synes deres idé om at fjerne ægtefælleforsørgelsen er god... specielt når man måske selv allerede ER kommet igennem nåleøjet, og er blevet FP'er ligesom jeg selv... men man må også gerne lige tænke tilbage på den tid man selv sad i lort til halsen, og jeg har personligt IKKE lyst til at andre skal bruge 20+ eller måske endnu længere tid på at komme igennem den afklarings-skærsild som det efterhånden er blevet.

Sidst redigeret af Razmo; 27-08-2009 kl. 20:37.
  Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 20:49   #7
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg kender ikke meget til politik, men ved ikke lige hvordan SF eller
S, ser på ægtefælleforsørgelse og generelt førtidspensionister?
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 21:24   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Jeg kender ikke meget til politik, men ved ikke lige hvordan SF eller
S, ser på ægtefælleforsørgelse og generelt førtidspensionister?
Mit bud er, at de bestemt ikke er tilhænger af ægtefælleforsørgelse... men jeg har ingen reele artikler at understøtte den tanke med... jeg tænker her på SF, for S er jeg mildest taget meget usikker på... har lidt fornemmelsen af, at de ville sælge deres egen mor for en slik, hvis det bare ikke betyder tabte stemmer... nogen gange med S får jeg den her fornemmelse af, at man er social fordi at "det ska' man jo som socialdemokrat"...

Prøv at se på påklædningen i folketinget... alle de borgerlige er stort set i mørke jakkesæt, slips, og ligner mappedyr hele bundtet... kigger man på enhedslisten og SF, så ser vi afslappet påklædning... trøjer, veste... bare almindeligt tøj hos langt de fleste...

Men se på socialdemokraterne... det er en blandet landhandel, men tit er det igen jakkesæt og lærredsbukser ligesom den borgerlige fløj, men farverne er brune og mange andre nuancer...

Måske det lyder som "sjovt", at jeg bringer det på banen, men tøjet fortæller faktisk en hel del om mennesker, og den opfattelse jeg får af at se på tøjstilen hos S er, at de sådan lidt billedligt talt ligner borgerlige i "røde jakkesæt" som jeg kalder det... og på det grundlag tør jeg ikke stole en S'er over en dørtærskel, da både deres fremtræden og deres tøjstil signalerer en HEL DEL borgerlige "tendenser". Helle Thorning er absolut IKKE min kop the... hun virker som en kvindelig udgave af Anders Fogh, i "rødt outfit"... eneste forskel er at mappen er erstattet af en Guchi taske...

Så nej tak... jeg sætter mit kryds ved enten SF eller EL... ved bare ikke hvor endnu
  Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 21:37   #9
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Men SF samarbejder jo med S.
Jeg synes Villy har været meget synlig, Helle Thorning synes jeg mangler
gennemslagskraft, men EL synes jeg også har mange gode synspunkter.
Jeg tror SF får et kanonvalg, bare vent og se!
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 21:47   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Men SF samarbejder jo med S.
Jeg synes Villy har været meget synlig, Helle Thorning synes jeg mangler
gennemslagskraft, men EL synes jeg også har mange gode synspunkter.
Jeg tror SF får et kanonvalg, bare vent og se!
Ja... og spørger du mig, så handler det samarbejde i meget høj grad om at få samlet opositionen, så der er et bæredygtigt alternativ til VKO ved næste valg... det nytter jo ikke der står en masse partier på venstre side, med hver deres ideer og så ellers står med foldede hænder og næsen i sky og ik vil samarbejde om noget som helst... det er det der har været opositionens største fejl ved de sidste mange valg.

Villy har flere gange sagt, at man er gået væk fra kun at ville sin egen politik, og til også at kompromitere... man kan ikke få alt hvad man vil, men man kan få NOGET igennem ved at samarbejde.

Derfor synes mange nok, at SF mere og mere ligner det S oprindeligt var før i tiden, men jeg tror man skal passe på med den antagelse, for deres værdier lader stadig til at være mange af deres oprindelige... men i stedet for at afskære sig når man ikke får sin vilje, har Villy jo sagt, at det er bedre at indgå i forhandlinger, og så få LIDT indflydelse...

Så jeg tror personlgt på Villy... det har jeg hele tiden gjort... jeg tror til gengæld at dem der tror de er blevet mindre "SF" af de omvæltninger de har lavet, kommer til at tage grueligt fejl.

I grunden er det SF gør faktisk ikke andet end det vi har set DF gøre de sidste små 10 år... og når de kommer i regering, vil de også presse en masse af deres politik igennem vil jeg tro... det handler om indflydelse, præcis som Villy flere gange har sagt det.

De partier JEG ikke kan blive klog på, er faktisk S, V og R... de kager rundt inde i midten, og kan ikke finde ud af om de er røde eller blå....
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor kan vi spare, aktiviteter og andre rabatter for mennesker på FP Nøgne tær Politik og Samfund 23 03-01-2014 08:29
Enhedslisten Abraxus Politik og Samfund 1 28-02-2013 23:52
Enhedslisten Abraxus Politik og Samfund 18 07-08-2012 23:47
Jeg er FÆRDIG med Enhedslisten! :( logikeren Politik og Samfund 38 25-07-2012 10:03
Ekstra Bladet tier hvor andre... også tier? Tante Ana Politik og Samfund 4 27-04-2009 12:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension