K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2009, 11:38   #1
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
A-kasse eller ej....

Hejsa.

Jeg har nu kigget sider igennem her på K10 og synes ikke jeg kan finde svar på mit spørgsmål.

Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal opsige min a-kasse.
Jeg har haft ringet til A-kassen men fik et svar der forvirrede mig noget.
Han sagde at hvis jeg kom i flexjob(venter jeg på) så kunne min flexydelse afhænge af om jeg var medlem a A-kassen eller ej, og det forstår jeg slet ikke.
Som tingene er nu er jeg ikke berettiget til understøttelse længere da jeg har været sygemeldt for længe og jeg vil jo heller aldrig komme på det ordinære arbejdsmarked igen så jeg forstår det ikke!!!

Jeg har naturligvis stadig min fagforening:-)

Håber I kan hjælpe mig med et knap så indviklet svar.

Chenvide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 11:52   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det sikreste er at vente, til man har fleksvisitationen på skrift.

Og rådet hænger sammen med, at indbetalingerne til efterløn (fleksydelse) kan falde bort, hvis du melder dig ud før fleksbevillingen.

Når/hvis du får fleksbevilling, så SKAL kommunen vejlede dig om fortsatte indbetalinger til fleksydelsesordningen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 11:57   #3
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.
Okay, tak for svar.
Så var der altså noget om at det hang sammen jeg kunne bare ikke lige forstå sammenhængen:-)

Tak for hjælpen.

MVH Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 14:46   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
okay, men hvis man så ikke har betalt til efterløn, og derved flexydelse.. så behøver man vel strengt taget ikke blive.. når man som jeg har været syg i ca 3½ år.. eller hvad mener I.?
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 15:18   #5
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Se Huldra nu fik du mig til at sidde og gruble igen:-)

Jeg forstår det stadig ikke helt.
Som Zuza skriver kan det for virkning på flexydelsen når jeg har indbetalt til efterlønnen.
Jeg er med på at det jeg har betalt til efterlønnen ikke er spildt men jeg forstår ikke det helt alligevel.
Hvordan kan det få virkning på min flexydelse??

Som du skriver Huldra så betaler du ikke til efterlønnen og derfor har det vel reelt ikke nogen virkning om du er i a-kasse eller ikke????

Håber nogle kan beskrive det så mit lille hoved også kan følge med:-)

Chnevide.

P.s Ved at det er fradragsberettiget men alligevel en stor post at betale til a-kassen på sygedagpenge....synes jeg ihvertfald.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 16:31   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
undskyld... hvis jeg gjorde dig endnu mere forvirret.
jeg har valgt ikke at betale til efterløn fordi jeg ikke tror på den er der til den tid.. at jeg så er blevet syg i mellemtiden, har jeg ikke haft med i overvejelserne...

det er vel fordi man betaler til efterløn/flexydelse over sin fagforening, men at det vist også kræver at man har været medlem i et antal år.. mange.... og har betalt i år til efterløn/flexydelse.. altså før end man kan få noget udbetalt..

ja, jeg må se at få overvejet om jeg skal melde mig ud af a kassen..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 01:30   #7
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Lige for at klare begreberne lidt op:

Man betaler til efterløns ordningen via sin A-kasse, denne har i princippet ikke noget med resten af ens fagforening at gøre (andet end at den som regel administreres af fagforeningen)

Hvis man bliver visiteret til Fleksjob, kan man ikke længere betale til efterlønsordningen, men istedet betaler man til fleksordningen (samme vin på andre flasker)
Dette opkræves ikke af fagforeningen/a-kassen, da det er en helt anden kasse du betaler til.

Om man vil stå i en fagforening eller ej, det er en anden snak.
(er selv medlem, og agter ikke at melde mig ud, de er stadig til stor hjælp når jeg har behov for dem)


Personligt vil jeg råde til at vente med evt. udmeldelse, ligesom Zuza skriver.
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 01:58   #8
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hej med jer!!!

Jeg er helt med på hvad min A-kasse skal bruges til og hvad min fagforening bruges til:-)
Det jeg ikke kan forstå er hvad jeg reelt har at bruge A-kassen til dersom jeg ikke længere er dagpengeberettiget.
Dagpengene ophører som regel efter 2 år på sygedagpenge eller sådan der omkring:-)(hvad jeg har fået oplyst)

Jeg betaler stadig til efterlønsordningen men det kan jeg vel gøre om jeg er i A-kasse eller ej?? Man betaler jo til A-kassen for at være økonomisk sikret i tilfælde af ledighed.

Fagforeningen har jeg ikke i sinde at opsige ihvertfald ikke før min sag er færdig, så må man så overveje om man kan bruge den eller ej når den tid kommer.

MVH
Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 18:46   #9
bibs
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
bibs er ny på vejen
alt det omkring at man lige så godt kunne melde sig ud af akassen, fordi man ikke kan få dagpenge efter 2 eller 3 års sygdom gjorde mig noget nervøs, og jeg fandt da også frem til at det kan man.

jeg fandt dette.

a) at et fuldtidsforsikret medlem har haft beskæftigelse som lønmodtager i en tid, som sammenlagt svarer til beskæftigelse i fagets fulde sædvanlige arbejdstid i mindst 52 uger inden for de sidste 3 år,

dertil kommer at sygdom forlænger de 3 år med op til 2år.
bibs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2009, 19:46   #10
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hej Bibs.
Jeg forstår ikke helt ordlyden af det du har sat ind men jeg kan fortælle kort min egen historie.

Jeg har været sygemeldt i næsten 5 år alle på sygedagpenge.
Forinden jeg blev syg har jeg haft fast arbejde og fuldtidsarbejde i 19 år.

Jeg får da jeg har været sygemeldt i 4 år af vide af min a-kasse at jeg ikke længere er dækket i a-kassen(tilfældigt, mener selv at de godt kunne oplyse mig omkring dette da man går og tror man har en forsikring og så alligevel ikke har det!!!!), dette vil sige at hvis jeg skulle blive meldt ledig istedet for syg så vil jeg ikke være berettiget til dagpenge.
Jeg lurer lidt da jeg igennem hele min sygdomsperiode har været betalende A-kasse medlem.

Jeg undersøger sagen nærmere og får af vide at det er rigtigt.
Når man har været sygemeldt i 2 år begynder taxameteret at tikke ned af således at jeg idag ikke er dækket økonomisk hvis jeg skulle blive rask og meldes ledig.

Jeg har også fået af vide at man som nyt medlem i a-kassen skal være medlem 1 år for at være dækket men at jeg som har været medlem hele tiden KUN skal arbejde et halvt år på fuld tid for igen at være berettiget til dagpenge.
Meeeeeeeeeeeen så er det jeg spørg??? Hvilket formål er det at være medlem af a-kassen??
Jeg kommer ALDRIG på fuld tid igen(kan holde til 15 timer pr. uge)

Således har jeg fået det forklaret.
Håber ikke jeg forvirrer mere end jeg gavner men tag evt. en snak med a-kassen omkring problemet.

MVH Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
A-kasse??? Tanjuda Spørgsmål ang fleksjob 9 09-08-2012 16:40
A-kasse Dancer Alt det andet 29 18-06-2012 16:38
A-kasse - blive eller opsige? Priks Alt det andet 26 13-12-2011 01:01
A-kasse Storm67 Spørgsmål ang fleksjob 6 07-11-2011 14:35
A-kasse Bassemanden Alt det andet 12 13-08-2010 11:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension