K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2009, 20:46   #1
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Jobansøgning som førtidspensionist

Jeg er en kvinde på 29 år, der siden 1. marts i år har været førtidspensionist. Det har ændret mit liv helt enormt. Jeg har fået så meget mere overskud, og har fået det rigtig meget bedre helbredsmæssigt.

Jeg var til møde da de tilkendte mig min førtidspension, og betingelsen for det var at jeg selv ville søge mig et job jeg kunne klare. Og så om 3 år skal jeg til møde igen hvor min pension skal genvurderes. Netop for at jeg ikke blot skal forsvinde i min sofa.

Jeg har nu fået så meget overskud og så meget lyst til igen at komme ude på arbejdsmarkedet. Jeg blev tilkendt førtidspension pga. fibromyalgi. Dette kan jo ikke ses. Og jeg er nu i tvivl om, hvad jeg skal fortælle om dette i en job ansøgning. Sidst jeg var på arbejdsmarkedet var i august 2003. Så der er jo et hul i det meste af mine 20er. Men hvad bør jeg skrive???????

Skal jeg fortælle jeg er førtidspensionist???
Skal jeg fortælle om min sygdom????
Og i så fald hvad skal jeg fortælle for at jeg ikke helt afskrækker virksomheden????

Jeg er uddannet kontor assistent, og ønsker et job inden for mit fag, på lige fod med de andre ansatte, og selvfølgelig til alm. løn og det vil jeg også kunne gøre, dog kun i måske 10-12 timer om ugen. Nogle uger måske lidt mindre og andre lidt mere.

Er der nogen der kan hjælpe mig??????!!!!!!
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 22:05   #2
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
For det første, så er det ikke lovligt at give førtidspension med en
betingelse om, at du skal søge job.
Du kan fratages din førtidspension, såfremt dit helbred er blevet så
godt, og at din arbejdsevne er forøget, så man mener du kan blive
selvforsørgende.

Jeg synes du skal skrive at du er førtidspensionist, men gerne vil arbejde
nogle timer, angiv timeantal f.eks 10-15 om ugen, at du har en muskellidelse
men kan arbejde på lige fod med andre.

Skriv endelig, hvad du mener du er god til.

Held og lykke med jobsøgningen.

Sidst redigeret af Tanja; 25-08-2009 kl. 22:08.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 22:24   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal henvende dig hos din sagsbehandler og fortælle om dine planer. Din sagsbehandler kan hjælpe dig med regler, spørgsmål omkring økonomi mm og er den der i sidste ende skal godkende dit job og din jobplan....

Held og lykke.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 22:41   #4
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Det de i det råd der tilkendte mig min førtidspension, ville var at jeg kom ud, og ikke blot satte mig hjem og lukkede mig helt ude af livet. Så de ville jeg skulle søge mig et job et par timer om ugen, eller komme ud i et frivilligt arbejde. Det var vigtigt for dem, pga. min alder at skulle de give mig min pension, skulle jeg love dem, at jeg ville sørge for at komme ud blandt folk.

Citat:
er den der i sidste ende skal godkende dit job og din jobplan....
Jeg bor i Næstved kommune og har på intet tidspunkt fået nogen somhelst information om mit liv som pensionist. Så kan det være rigtigt at jeg som førtidspensionist stadig skal gennem kommunen hvis jeg ønsker at tage et job???? Jeg troede da virkelig, at jeg langt om længe endelig var fri for evig og altid, at skulle fortælle dem alt og bede om lov m.m.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 23:17   #5
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Som jeg opfatter dit første indslag, så lyder det nærmest som om,
du skal arbejde dig ud af førtidspensionen, som de vil se på igen
om 3 år.
Jeg opfatter også dit indlæg som om, du godt kan arbejde nogle timer
om ugen uden nogle skånebehov.

Hvis du søger et skånejob, kan kommunen være behjælpelig.

Hvis du finder et fleksjob, kan kommunen gøre din førtidspension
hvilende, men det er kommunens afgørelse om de vil det.

De personer som kan arbejde over 12 timer om ugen er ofte
under fleksjobordningen, så jeg kan kun tilslutte mig Helenekrs råd,
om at tale med din sagsbehandler.

Sidst redigeret af Tanja; 25-08-2009 kl. 23:28.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 01:02   #6
Lena4700
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2008
Indlæg: 16
Styrke: 17
Lena4700 er ny på vejen
Det var en kamp uden lige at få tilkendt min førtidspension. Og det var kun pga. pres fra egen læge, reumatolog, advokat og kommunens egen borgerrådgiver at jeg endelig fik min førtidspension. Men kommunen mente på trods af mine papir og lægelige udtalelser, der klart siger, at vi taler om 8-10 timer om ugen, jeg vil kunne arbejde, at min fibermyalgi blot skal arbejdes væk. Så de mener på trods af min alder at jeg bare skal ud og bestille noget. Og da de jo havde mulighed for i første omgang, at give mig en førtidspension i 3 år, der herefter gen vuderer min situation, var det den løsning, de valgte, i håb om jeg vil få det så godt at jeg kan klare mig selv.

Men jeg kan godt arbejde ca. 8-10 timer om ugen uden problemer, her mener jeg på lige fod med de andre ansatte, dog vil jeg være rigtig godt træt og brugt bagefter.
Lena4700 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 06:53   #7
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
I stedet for et rigtigt job, hvor du så vil være "godt træt og brugt bagefter", hvad så med aftenskoleundervisning (som også kan være i dagtimerne), VUC eller måske nogle få timer i en genbrugsbutik.
Her i byen har aftenskolerne f.eks. forskellige hold med gymnastik i varmtvandsbassin, som ofte er i dagtimerne.

Som jeg forstår det du har skrevet, så behøver det ikke nødvendigvis at være et job, "bare" noget som får dig op af sofaen.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 09:55   #8
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Hvis du gerne vil ud og bruge dig selv lidt indenfor dit fag, så synes jeg du skal snakke med din sagsbehandler om det. Det lyder jo til at du har kommunens opbakning til det.
Det kan være svært pludselig at have så megen tid til sig selv, selvom man har kæmpet for at få sin førtidspension. Og hvorfor ikke arbejde lidt, hvis man kan klare det?
Naturligvis kan der være en skræk for, at DE så siger: se du kan jo godt arbejde, men så er man jo alligevel ikke fri i det system, hvis angsten styrer.
Der er også stor forskel på at kunne magte 8-10 timer om ugen og så et fuldtidsjob på 37 timer.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 10:03   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det ligger sådan, når man modtager penge af systemet, så er man bundet til kommunen!
Der er rigtig nok ikke nogen der kommer med pisken og svinger den over din nakke mere, men du kan ikke gøre ret meget, uden at du skal fortælle det til kommunen/sagsbehandleren....

Tænker du på job, så skal det gennem kommunen....

Flere skoleprojekter skal gennem kommunen....

Bliver man enlig skal det gennem kommunen...

Får man en samlever skal det gennem kommunen...

osv osv osv

Så det er altid en rigtig god ide at få fat på den sagsbehandler der har ens førtidspensionssag, når man går og tumler med ideer og projekter den kan have indflydelse på ens situation. På den måde kan man ikke lave noget forkert der kan give efterregninger, og samtidig kender de reglerne og kan svare på spørgsmål...tja og endog skabe kontakter til jobcentre, og gribe en igen hvis det går helt galt....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2009, 11:11   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lena4700 ved at søge et skånejob kan du arbejde og tjene op til 60.000 kr om året ved siden af din pension (så der er lidt ekstra penge ) jeg ville ikke hvis jeg var dig satse på et alm job , da du for det første ikke kan være sikker på at kunne klare det og for det andet kan risikere at miste din pension ...

At du skal arbejde dig ud af din fib er jo stupidt tankegang fra kommunes side (sagt af en der selv har fib ) ved at søge et skånejob kan du få nogen timer som du kan klare og du kan samtidig prøve dig selv af i det ved feks at gå yderligt op i tid og finder du så ud af at du feks kan komme op på 15-20 timer så går du til kommunen og søger at få lavet din pension om til et fleksjob

sådan ville jeg gøre det . som andre også skriver her , man kommer aldrig helt ud af kommunens klør men jobbene kan du søge selv du kan finde det selv og så først der gå til kommunen og når du så er startet i job er du væk fra kommunen igen ...




Citat:
Hvad er skånejob?

Modtager du førtidspension, og har du et ønske om at udnytte den arbejdsevne du har tilbage kan du få tilbud om ansættelse i et skånejob. Følgende betingelser skal være opfyldt for at du kan få tilbud om et skånejob.

* Du skal modtage førtidspension.
* Du skal være under 65 år (hvis du er fyldt 60 år inden d. 1. juli 1999 skal du være under 67 år).
* Du må ikke være i stand til at klare et arbejde på normale vilkår, heller ikke selv om det er på nedsat tid.

Det er kommunen der har ansvaret for, at oprette et skånejob. Skånejob kan tilbydes på fuld tid eller deltid, og kan oprettes på både private og offentlige arbejdspladser. Skånejobs kan oprettes inden for alle former for erhverv, bortset fra nogle undtagelser som følge af EU-reglerne.

Løn og arbejdsvilkår.

Din løn fastsættes efter aftale mellem arbejdsgiveren og dig selv, i samarbejde med de faglige organisationer. Det er arbejdsgiveren der udbetaler din løn, og kommunen betaler efterfølgende et tilskud til din arbejdsgiver. Din løn er almindelig skattepligtig A-indkomst ligesom din førtidspension, og du skal derfor være opmærksom på at dine skatteforhold kan blive ændret. Det er kommunen der har ansvaret for at sikre, at din arbejdsgiver er indforstået med at tage de skånehensyn der er nødvendige for, at du kan klare jobbet.

Skånejob og førtidspension.

Ved siden af din løn i skånejobbet vil du fortsat modtage førtidspension, men du skal være opmærksom på, at din arbejdsindtægt kan få betydning for hvor meget du får udbetalt i førtidspension.
Ergo du kan vente med at kontakte kommunen til jobbet er fundet og så først få dem med indenover når jobbet skal oprettes
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobansøgning som flekser, hvordan ? Marolle Spørgsmål ang fleksjob 14 20-08-2012 12:20
jobansøgning som fleksjobber nolle123 Spørgsmål ang fleksjob 6 06-03-2012 03:22
førtidspensionist hanne bjerre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-09-2011 12:45
Afslag på jobansøgning med henvisning til alder var ulovligt – godtgørelse på 25.000 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-05-2010 10:00
Ung førtidspensionist mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 01-09-2006 14:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension