K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2009, 17:31   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Question Må man hjælpe folk med at dø?

Etisk Råd siger Nej. Sundhedsordføreren fra SF siger ja. Men hvad siger du?

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1210893.ece

Det er et tilbagevendende spørgsmål som vi ofte stiller hinanden i familien. Jeg vil personligt gerne hjælpes af dage, hvis jeg alligevel skal ligge uden fremtid....min Mor har det på samme måde, så vi har lavet en pagt om at hjælpe hinanden. Men jeg ved ikke om vi tør realiserer det hvis det skulle komme til stykket
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 18:49   #2
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Der var en udsendelse om dødshjælp fra vistnok Holland (ej - skrev først Holbæk, måske en ide for byrådet. Sikke der SÅ kunne spares!) og det blev reelt diskuteret, om den måtte vises her i DK.
Det blev den og ja - jeg går helt klart ind for aktiv dødshjælp.
Det sker jo allerede her, ved at man giver morfin i så store doser, at 'man sover stille ind'...
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 24-08-2009 kl. 18:52.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 19:08   #3
viola
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2009
Lokation: KBH
Indlæg: 29
Styrke: 15
viola er ny på vejen
Jeg syntes at hvis en person er så syg at det eneste der er at se
frem til er en lang og pinefuld død så skal muligheden om dødshjælp
være der, sådan er det.

Jeg ved godt at her kan være mange hvis-er, føler den døende ex. sig presset
til at bede om dødshjælp for ikke at være fam. til byrde?

Jeg selv har frabedt mig unødig livsforlængende behandling, og så har jeg
tilmeldt mig donorregisteret. Det er vist hvad vi herhjemme pt kan gøre.

Jeg har set tv udsendelser fra både Shvejs og Holland, 2 meget forskellige
måder at yde hjælp på, og jeg syntes helt klart bedst om modellen
fra Holland.

Hilsen Viola
viola er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 21:48   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nååå ja, jeg kan egentlig godt huske, at der var noget om det på et tidspunkt, men jeg fik aldrig set det.....

Nu kommer Dr, Død snart i biografen med Al Pacino i hovedrollen......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 22:24   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Etisk Råd siger Nej. Sundhedsordføreren fra SF siger ja. Men hvad siger du?

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1210893.ece

Det er et tilbagevendende spørgsmål som vi ofte stiller hinanden i familien. Jeg vil personligt gerne hjælpes af dage, hvis jeg alligevel skal ligge uden fremtid....min Mor har det på samme måde, så vi har lavet en pagt om at hjælpe hinanden. Men jeg ved ikke om vi tør realiserer det hvis det skulle komme til stykket
Jeg synes det er mere end rimeligt, at man kan få lov at bestemme over sit eget liv, hvis man ikke ønsker at være her mere... jeg har altid syntes, at det er underligt, at andre mennesker skulle bestemme over den slags.

Etikken kommer frem, når man begynder at tale om alt andet end dødeligt syge, ved fulde fem der ønsker at dø.

Skal en person der er psykisk syg, og ønsker at sprigne ud foran toget have lov til at blive hjulpet på en menneskelig måde, der ikke også sætter en intetanende togfører i chok?

Skal en person der er psykotisk have lov, i en psykose, at få hjælp til at dø? ... eller skal der evt. vises en psykologisk diagnose på at man er 2ved fulde fem" før det er muligt?

Det er svært... men jeg mener dog stadig, at ethvert menneskes liv, er dets eget og derfor bør man også selv bestemme om man vil herfra igen... og har man ikke muligheden for at få hjælpen, så ved vi jo at det sker aligevel, bare på meget mere tragiske måder.

Men i og med, at man måske mener, at det er ethvert menneskes egen ret til at bestemme, bør man så så overhovedet hjælpe, når det i grunden er personens eget valg? ... det kan være lige så problematisk at give lov, som at sige nej tror jeg.

Sidst redigeret af Razmo; 24-08-2009 kl. 22:26.
  Besvar med citat
Gammel 24-08-2009, 22:54   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Ja, jeg holder mig til budet " Du må ikke slå ihjel "
Jeg så en film om aktiv dødshjælp fra udlandet, jeg ville aldrig kunne gøre
det, og dog er der tale om en i familien som lå i respirartor og var hjernedød,
så ville jeg lade andre, lægerne slukke.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 00:48   #7
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Jeg er klart for aktiv dødshjælp.

Jeg har haft alvorlig sygdom meget tæt inde på livet med min mor, og sådan som hun nedte som en grønsag, det ønsker jeg ikke for min værste fjende.

De ringende ude fra plejehjemmet og sagde nu skal i 4 piger (3 faktisk har en retarderet søster, der skulle pædagogerne hjælpe hende med den beslutning) finde udaf om det jeres mor gør med at klappe tænderne i når vi vil made hende, 2 dage i træk betyder at vi skal stoppe madningen og kun give hende vand i hendes sonde i maven.

Den beslutning er så grum og skulle tage fordi man ved godt det betyder enden på ens mors liv, men langsomt. man kan overleve rigtig længe på kun vand desværre.

vores mor hun havde fået 5 blodpropper i hjernen, mistet evnen til at tale og 2 mdr. efter hun kom på plejehjem kom den 6 blodprop og den resulterede i hun meget sandsynligt ikke kunne genkende os mere. Så gik det ned af bakke, og mon ikke hun selv sagde stop ved at klappe tænderne sammen det håber og tror jeg den dag i dag 9 år efter.

Min mor var en yderst stærk kvinde før de blodpropper satte en stopper for det, og hun ville med garanti havde taget imod med kyshånd hvis hun kunne havde fået aktiv dødshjælp.

Jeg ved godt man kan få lavet livstestamente, men ak er nogen i familien imod så er det deres ønske 'som opfyldes, sagde en bedemand til mig for 9 år siden, da jeg ville havde lavet et.

min mand ved hvis jeg nogensinde ender bare i nærheden af det min mor endte i, så skal han stå fast. jeg vil ikke ende som en grønsag.

Det blev en lang smøre, men det her emne er også yderst vigtigt for mig.

Lone
__________________
"Ingen tænker på, at visse mennesker bruger enorm energi, bare på at være
normale... "

- Albert Camus -
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 01:29   #8
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 38
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Jeg er helt klart inde for aktiv dødshjælp..
Jeg syntes at de gør det til en kæmpe problematisk og får det til at lyde som om at alle og enhver bare kan bede om dø i fred..

Det er jo ikke det folk vil! Feks ham her Kaj! Der kan ikke gøres mere, det sidder lægen selv og siger, så manden kan sådan set bare ligge og vente på at dø!

Hvis man nu lavede aktiv dødshjælp lovligt så kunne man jo lave et "råd" på de forskellige sygehuse, og så tage den enkelte sag op, hvor man så snakker om om det er "forsvarligt" sådan så der ikke er alt for mange der bare får lov til at dø.
Hvis lægen kan sige god for at der virkelig ikke er mere at gøre og det egentlig bare handler om tid, hvorfor skal personen bare ligge og lide, jaja sundhedsministeren siger at man kan medicinere så man ikke mærker smerten, men jeg tror da bestemt at beskeden om at der ikke er nogen ved tilbage er en smertelig ting i sig selv! Også for de pårørende.

Jeg syntes det er så synd for de mennesker der bare gerne vil have fred!
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 09:38   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
det er et rígtigt svært spørgsmål, hm...

Jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp(selv efter mange år i sundhedssektoren) MEN jeg går ind for at alle over 18 år burde tvinges til at tage stilling til livsforlængende behandling, obduktion, donation mm.

Etikken er jo netop -HVEM skal være bødlen?

Har selv taget stilling og bærer altid mit kort på mig hvor jeg giver tilladelse til at de må tage hvad de evt kan bruge samt et nej tak til livsforlængende behandling.

Jeg kan jo kun håbe at mine nærmeste vil respektere mit valg men det er stadig sådan at de nærmeste kan opponere så....

Har selv 3 gange i mit liv stået med afgørelsen i hænderne og jo, den er lige svær hver gang for, så længe der er liv er der håb!

Vil absolut ikke kunne sige hverken det ene eller det andet skulle det gælde mine børn(Gud forbyde det!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2009, 09:43   #10
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det er et svært emne, og jeg er både for og imod.
Synes det er i orden at hjælpe lidt på vej, som man gør idag med lidt ekstra morfin og sådan, men det gør man jo også først, når folk i forvejen ligger på det yderste.
Men kan godt se, at hvis man får en alvorlig sygdom, så kan det være en mere human måde at komme herfra med aktiv dødshjælp.
Ja, det er svært, kan ikke komme med noget entydigt svar, men forstår sagtens, at der kan være situationer, hvor folk ønsker det. Tror dog, de fleste læger helst ville være fri for at udføre det i praksis..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forskel på folk Antoniette Politik og Samfund 7 05-02-2013 23:26
Er der nogle søde folk der kan hjælpe mig? Isabella1 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 06-06-2012 11:13
Et godt råd til folk der har en arbejdsskade!! hidsig lissi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-01-2011 12:41
...ud og tage fat i kraven på folk Stella Dit og Dat 9 12-01-2007 21:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension