K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2009, 21:05   #1
storesøster
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 42
Styrke: 15
storesøster er ny på vejen
ang. regler for brug af et nødkald.

Er der nogen her, der kan hjælpe med de præcise regler for brug af et nødkald.

Hvem vurderer om et nødopkald er relevant? Nødkaldsanlæg er bevilget, men må åbenbart ikke bruges.

Skal en totalt lammet person, som er sengeliggende døgnet rundt og som døjer med en stomipose der giver problemer, virkelig finde sig i at man nægter at komme i "utide", personen har i forvejen visiteret hjælp flere gange dagligt til skift af poser og rensning af sår omkring stedet hvor posen sidder, men ingen hjælp til dette om natten, dèr formodes det af visitationsudvalget at personen sover.

Men personen sover ikke grundet smerter og grundet spasmer, og har af samme grund indopereret en pumpe til automatisk dosering af medicin, denne pumpe sidder lige under stomien, og da tarmen jo virker døgnet rundt kan personen ikke selv regulere hvornår "man skal" og heller ikke regulere mængden, fyldes posen for meget så giver det smerter og hviler for tungt til at medicinpumpen virker.

Personen har fået at vide at et nødkald KUN skal bruges i nød, og personen kan først få hjælp i "utide" hvis posen falder af eller sprænger....enhver kan næsten forestille sig en syndflod og en stank af en her unævnelig substans....hvis dette sker. Kommunen vurderer hvad der er nød for den enkelte borger, og det er ikke nød medmindre posen falder af eller sprænger, det fik jeg at vide så sent som i dag, da jeg på personens vegne rettede henvendelse til kommunen.

Kan simpelthen ikke finde regler for nødkald og regler for hvem der skønner en person er i nød, når nødkald er blevet bevilget. Jeg er chokeret over at en nødhjælp der skulle give en borger tryghed i eget hjem om dagen såvel som om natten, så åbenlyst bliver tvistet til at en af de allersvageste totalt hjælpeløse borger i dette land, muligvis skal ligge i eget #### indtil det passer andre at reagere på et nødkald. En ventetid på 3 timer er ikke usædvanligt i denne sag.

Jeg vil jo mene at der så er visiteret for få besøg, og vil gå ind i den her sag....men mangler simpelthen oplysninger om, hvor findes reglerne for hvad der er nødopkald og hvem skal skønne hvad nød er, i dette tilfælde er det i mine øjne nød, at ligge der og vente på en syndflod af #### for så at vente op til 3 timer på at nogen kommer.

Personens egen læge er informeret nu, og kommer hjem til personen i løbet af ugen samtidig med en hjemmesygeplejeske, kommunens sygeplejesker er søde nok, men har ikke indflydelse på sagen eller visitationen, jeg er også tilstede på det møde der er sat i stand for, at forsøge på, at redde trådende ud, kan lægen gøre kommunen opmærksom på problemerne, så forestiller jeg mig at der så handles. Lægen har dog gjort mig opmærksom på, at han kun kan "indstille/henstille" afgørelsen er helt op til kommunen.

Så gode ideèr efterlyses, og det efterlyses især, hvis nogen kan hjælpe med præcise regler for, hvad et nødopkald er for en størrelse.

Vh storesøster.
storesøster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 21:35   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
beklager, men kan simpelthen ikke hjælpe dig med de præcise regler om nødkald MEN jeg gjorde dette, googlede :regler for brug af nødkald-og der dukkede da en del sider op omkring dette, ihvertfald regler for tildeling.

Da jeg ikke lige ved hvor i landet du befinder dig giver jeg dig her blot et eksempel: www.alleroedkommune.dk/Det.../231801.DOC.ashx

-måske er der noget heri du kan bruge?

Åh jo, kan så fuldt ud forstå din frustration, det må være rædselsfuldt for borgeren at ligge sådan, føj

Jeg vil mene, uden at kende mere til situationen, ja så må det handle om flere -om ikke andet- planlagte besøg og det er således kommunen/plejerne der skal finde ud af dette.
Godt at høre at du engagerer dig så er alt håb da ikke ude for vedkommende.

Men det er jo desværre ofte det der sker derude, man mener at borgeren sover sin tid væk om natten lig med at så kan man spare på nattevagten! ydermere hedder det mange steder i landet integreret pleje, hvilket indebærer at man reelt set kan køre ca 10 kilometer eller mere fra besøg til besøg -og dét er mange gange IKKE indregnet i de i forvejen meget stramme planer lig med max 5 min til hvert besøg
Det er ganske horible forhold man byder alle!
(kan da lige nævne at da jeg nåede op på 27 besøg på en vagt af 8 timer, og vel at mærke uden decideret frokostpause, ja, da knækkede filmen!)

Derfor dejligt at se at du råber op og forsøger at ændre tingenes tilstand

(Hm, blot undrer jeg mig over at man har valgt at sætte meddroppet så tæt på stomien, hm, men der må jo være en grund, det er jo en hel anden snak)

__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 21-08-2009 kl. 21:39.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 23:00   #3
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej

For mig lyder det også helt forkert. Har arbejdet indenfor faget i en del år.

Når folk får bevilget nødkald, så er det også meningen at de kan bruge dem om natten. Alt andet er ikke i orden.

Ved godt visitatorene har været ude og snakke med borgeren, men de glemmer det er mennesker.

Måske ville jeg gå højere op i kommunen, såsom socialudvalgsformand. Måske snakke med ældrerådet om sådanne sager, så kan de råde en.

Det er aldeles uhørt og ikke særligt menneskelig, men åbenbart IGEN tænkes økonomi.

Flot du tør tage fat om problemet.

Det var også nemmere før da det var sygeplejerskerne, sos.assistenter el ssh der vurderede, hvilken hjælp borgerne skulle have.

Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 01:02   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Jeg har ikke selv haft noget med nødkald at gøre, men nogle af mine kollegaer har bevilget nødkald. Det er rigtigt, at nødkald jo kun skal bruges i virkelig nødsituationer. Den besvares via en vagtcentral.
Forestil dig at man bruger denne nødsituation hver aften, fordi der sker det og det. Det vil gøre en kommuneansat til en sygeplejerske/ambulancemand hver gang, hvilket ikke er meniningen med nødkald. Nødkald er feks. når man er faldet og har slået sig, kan ikke komme op osv....
Jeg forstår egentligt godt, at det må være svært i den situation.
Jeg undrer mig lidt over, om hvorfor man ikke er indlagt på hospital, når det er så slemt, som det lyder? Det er jeg ked af at høre, at det sker hos denne person.

Jeg mener ellers, at der ud over en dag-sygepjerske også findes en aftenhjælp. Mon man kan søge om hjælp til om aftenen ligesom denne person får om dagen. Måske kan I prøve at søge om det hos visitationen i kommunen - en hjælp til om aftenen. Hvis afslag, kan man klage over afgørelsen.

Jeg tænker på, at der måske kan være mulighed for at ansætte en til at tage sig af det om aftenen. Man kan søge om penge efter merudgifter § 100 i serviceloven. Dog skal man være opmærksom på, at for at få denne § 100, skal der være tale om udgifter svarende til 6000 kr årligt. (man kan søge flere ting som merudgifter)

Håber lægen kan komme med et bud om, hvilken løsning der må være.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 03:01   #5
storesøster
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Indlæg: 42
Styrke: 15
storesøster er ny på vejen
Tak for svar, noget af det kan jeg bruge.

Først og fremmest, så er jeg nødt til at vide præcis hvad man skal bruge et nødopkald til, og præcis i hvilke situationer....men jeg tror det er noget kommunen kan bestemme, de bestemmer jo graden af service i deres kommune, og det ville være rart om jeg kunne henvise til regler og love på det område...jeg kontakter ældrerådet som en af jer råder til, om ikke andet så kan de måske henvise videre.

Vi får lægen ind over også, afgør han at personen ikke skal ligge med fyldte poser til de springer om natten, så burde sagen jo være klar, enten mere hjælp om natten eller ret til at bruge et bevilget nødopkald.

Tror ikke at mere visitation til mere pleje uden videre bevilges, jeg har talt med kommunen i dag, og min fornemmelse er at de ikke er til at hugge eller stikke i, nødkaldet må ikke bruges med mindre posen springer. Dette kunne jeg/personen dog ikke få på skrift, så det tyder jo på at kommunen ikke handler helt lovligt.

Tak for at i har brugt tid på at svare mig.

Vh S.
storesøster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 08:14   #6
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej storesøster

Prøv at gå ind og læse ang serviceloven § 112 ( hjælpemidler), der står noget om nødkald.

Og under serviceloven § 83 ( pers. hjælpemidler)

Håber du kan bruge det.

Nu er det jo heller ikke sådan, at fordi man har nødkald, at det bruges hver nat...... men ved behov. Og man kan jo måske snakke med borgeren, hvad det drejer sig om. Natteputterne ( som vi kaldtes) , har også ledig tid,( netop til det uforudsete) de er ikke fyldt op på samme måde som om dagen.

Men jeg ville nu, bede kommunen pm at få på skrift man ikke må bruge sit nødkald om natten.

Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 09:53   #7
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
(Hm, blot undrer jeg mig over at man har valgt at sætte meddroppet så tæt på stomien, hm, men der må jo være en grund, det er jo en hel anden snak)
Hej Buster.

Vi har spastisk datter, der sidder denne medicinpumpe, ud fra hvad jeg kan læse mig til, samme sted, som hos denne lammede person.

Tror ikke de kan sætte den andre steder. Og det giver også problemer med krops korsettet, bleen, fastspænding i kørestole mv. og alm. tøjbeklædning, da det IKKE må stramme på/ved/omkring pumpen, da det gør ondt + medicindos. svigter.
Så det er nok ikke for at genere borgeren, at lægerne har indopereret den lige præcis der.
Men ja det er en helt anden snak :-)

mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 10:29   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej storesøster

Jeg har fundet et sted på nettet som en kommune beskriver, hvad nødkald bruges til. Man skal forestille sig, at det er lidt af en form for alarmopkald.
Håber denne kan hjælpe: http://209.85.229.132/search?q=cache...&ct=clnk&gl=dk
Jeg ved ikke hvilken paragraf denne person i forvejen har fået bevilget til hjælp om dagen, men serviceloven § 83 går netop ind og skal hjælpe borgeren med feks. udskiftning af poser mv... Her skal man hjælpe til, der hvor borgeren har mest brug for hjælp, som han/hun ikke selv kan klare at gøre.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 10:54   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
mawbbro, ja, jeg tænkte jo nok der var en grund til at pumpen er placeret hvor den er

__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 11:45   #10
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
Hvis jeg var dig, ville jeg skrive til kommunen og bede om at få nogen præcise regler for hvordan man må bruge nødkalderen (med mindre i har på skrift at den kun må bruges hvis stomien sprænger). Hvis kommunen stadig skriver at den kun må bruges hvis stomien sprænger, så er det bare at gå til pressen med det samme, for det kan simpelthen ikke være rigtigt at man kan behandle mennesker på den måde.

Uanset hvad, så har i på skrift i hvilke tilfælde den må bruges.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har brug for... dpb Dit og Dat 8 18-01-2013 07:54
nye regler allerede i brug Sommerfugl77 Politik og Samfund 9 01-10-2012 14:25
Har brug for råd. Mcavforfanden Spørgsmål ang fleksjob 29 12-03-2011 21:56
Har brug for trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 17-08-2009 09:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension