K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2009, 11:51   #1
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Førtidspension (skizofreni)

Hej Alle...

Er ny herinde, og fandt forummet ved et tilfælde! -Det er skønt at kunne spørge og rådgive sig med andre, det er tror jeg vi er mange "sociale tilfælde" der mangler!!!

Jeg har lidt af skizofreni i 5-6år. Jeg har en hel del indlæggelser, bæltefixeringer og meget andet traumatisk bag mig. Jeg er netop flyttet fra et bosted, som jeg boede på i ca. 4år.

For omkring et år siden søgte jeg pension. -Jeg havde simpelthen brug for ro!!
Følte mig presset af kommunen, på trods af at jeg er sindslidende og får den forøhjede kontant-hjælp.

-Nu, erfter et år, er min sag stadig ikke afgjort. det er en forfærdelig pine at gå rundt i uvisheden.
Jeg fik igår en opringning fra min konsulent (en som kommunen betaler for at gøre min sag færdig). hun ville sende nogle papire til mig en af dagene, hvorefter de skulle sendes tilbage til hende, og så til kommunen, tilbage til hende igen. -OG så skulle min sag færdigbehandles!!

Jeg har hørt, at man er berettiget til kompentation for de måneder sagen har været. altså fra man anmoder om pension til afgørelsen.
(hvis svaret er ja, selvf.)

Er det noget i ved noget om??
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 13:39   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Til dit spørgsmål kan man svare både ja og nej, for det kommer an på din ansøgning.

Hvis du fra kommunen har en bekræftelse på, at din sag er PÅBEGYNDT, så må der maksimalt gå 3 måneder, så det går jeg ud fra, at din sag ikke er.

Og så går jeg ud fra, at det er din ressourceprofil, du får til underskrift.

Så sendes den videre i systemet, hvor din sag skal GODKENDES til PÅBEGYNDELSE.

Og HVIS kommunen vil det, SÅ går der 3 måneder, før du får brev om pension eller afslag.

Kommunen kan også afslå at påbegynde en sag om førtidspension.... så er du forberedt på det værste.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 13:55   #3
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Min sagsbehandler sagde, at førtidspension altid tilkendes fra den første
i den efterfølgende måned, og at den først udbetales på den sidste hverdag
i måneden, så man får ingen udbetaling fra ansøgningstidspunktet, men
bliver du f.eks tilkendt pension fra imorgen, gælder det fra d.1 september
med udbetaling sidste hverdag i september.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 14:54   #4
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Til zuza...

De 3 måneder kommunen har, er KUN i det tilfælde af at man vælger at søge på baggrunden af de informationer de i forvejen har liggende dernede.

-Jeg (og mit bosted) vidste og kunne godt fornemme, at det ikke var meget de egentlig vidste!!
Derfor valgte vi mulighed 2 der er at de skal indhente oplysninger fra læger, special-læger arbejdsprøvninger og meget andet. (her kan de åbenbart ikke oplyse en tidsgrænse... )

Men uvisheden er den værste. og jeg kan godt fornemme, at man skal forberede sig på det værste. -Så kan man kun blive glædeligt overrasket.
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 15:20   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, så er det datoen for påbegyndelse, der tæller. Ikke før.

Og der er så 3 måneders sagsbehandlingstid... og hvis du får pension, så bliver det fra den 1. umiddelbart efter.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 16:58   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Min sagsbehandler indstillede mig til førtidspension, og hun sagde de
havde 3 måneder at behandle den i, det var efter paragraf 18, alle
papier var indhentet forinden, hun mente dog ikke der ville gå 3 måneder,
der gik også kun 1, jeg mistede en del ved at blive førtidspensionist, da
indtægten er afhængig af ægtefællens indtægt, så det er med at spare,
hvor man kan, jeg synes det lyder underligt at der er gået et år siden
du startede sagen om førtidspension.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 17:29   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanja Se meddelelser
Min sagsbehandler indstillede mig til førtidspension, og hun sagde de
havde 3 måneder at behandle den i, det var efter paragraf 18, alle
papier var indhentet forinden, hun mente dog ikke der ville gå 3 måneder,
der gik også kun 1, jeg mistede en del ved at blive førtidspensionist, da
indtægten er afhængig af ægtefællens indtægt, så det er med at spare,
hvor man kan, jeg synes det lyder underligt at der er gået et år siden
du startede sagen om førtidspension.
Ved mig gik der præcis 1 og 7 mdr fra jeg underskrev ansøgningen om førtidspension og til jeg fik tilkendelsen - og dette endda uden arbejdsprøvning!!
Og så er jeg endda blevet fortalt (og har også selv erfaret), at det er en af de hurtigere §18.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 17:51   #8
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Min sagsbehandler sagde, at de havde 3 måneder til at behandle
sagen i, men selvfølgelig kan der jo være tilfælde hvor noget skal
belyses bedre.
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener at have læst
at hvis man søger over paragraf 17 og de ikke afgør sagen inden 3
måneder, men f.eks 7 måneder, og man bliver det bevilliget, så
er det med tilbagevirkende kraft i de 4 mdr.

Sidst redigeret af Tanja; 12-08-2009 kl. 17:53.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 09:52   #9
schjodtz
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-08 2009
Indlæg: 29
Styrke: 15
schjodtz er ny på vejen
Når man søger om førtidspension kan man gøre to forskellige ting:

-Søge på det foreliggende grundlag.
eller...
-søge med indhentning af oplysninger.

-vælger man at søge på det foreliggende grundlag, er der en tidsgrænse på 3mdr.
-Men i dette tilfælde bliver det afgjort på baggrund af det som kommunen allerede har liggende i din sag!!

-Jeg vidste, at de ikke havde sælig meget liggende!! (ingen sygehistorie, ingenting omkrin arb og skole som jeg havde forsøgt mig med)
derfor valgte jeg sidstnævnte. at de skulle indhente oplysninger!!
-Desværre kan jeg ikke få en tidsgrænse af dem, og derfor har det taget et års tid indtil videre...
schjodtz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2009, 10:11   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Samme rumle med mig Schjodz! Jeg søgte også på det bredde grundlag - hvor de skulle indhente informationer...
Og de kan simpelthen ikke give nogen konkret tid eller dato, for det kommer også an på hvor hurtige/langsomme de er i den anden ende hvor de skal have informationerne fra.

Min erfaring er dog, at når alle informationer så endelig er hentet og der ikke er mere at komme efter, så beror det hele på lægekonsulenten. Er lægekonsulenten enig i alt hvad der er beskrevet, så er det kun ressourceprofilen man skal have til partshøring inden sagen kan 'pakkes' og gøres rimelig hurtig færdig (somregl på under 3 mdr). Men tolker lægekonsulenten at lægerne i virkeligheden ikke kender den varige tilstand og er i tvivl om hvor man skal placeres, så begynder der et nyt helvede i form af arbejdsprøvning som kan tage kanon lang tid....

Men lige så snart sagen overgår til socialforvaltningen, må der højest gå 3 mdr, hvilket man også plejer at blive informeret om.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Paranoid skizofreni superman Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 03-08-2013 01:53
Skizofreni og førtidspension maipeace Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-08-2012 07:18
Spørgsmål om skizofreni logikeren Dit og Dat 19 28-07-2011 16:36
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension