K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-07-2009, 09:00   #1
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Endnu en hæftig fattigdomsdebat...

Ja så er debatten igang igen, hvis nogen skulle have overset den... en hulens masse bedrevidende liberalister ved som vanligt alt om hvad det vil sige at være fattig, eller rettere, de giver mere udtryk for at den slet ikke findes... men det er vi jo så vandt til... man ynder at bruge alle kneb for at skjule at man har skidt ved siden af kassen i VKO kredsende

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle1194256.ece
  Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 10:12   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!!

Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 10:32   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!!

Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....

Problemet som jeg ser det er, at nogle mennesker bla.a. har gæld... nogle har meget høje huslejer... nogle har forskellige behov i hverdagen, hvor nogle behov er en hel del billigere end andres, da nogle har behov for bil når de bor langt væk osv...

Det er svært at sætte beløb på fattigdom, men det gør ikke den sociale fattigdom mindre af den grund... VKO har lært danskerne at være forbrugere, og de har hævet danskernes forbrug betragteligt, hvilket betyder at alle dem på bunden af rangstien ikke er fulgt med op, og så er det jo naturligt, at nogle føler sig fattige, selv om de ikke nødvendigvis er så fattige at de mangler mad på bordet... de er bare låst økonomisk fast.

Personligt føler jeg mig heller ikke fattig... men herregud, jeg har været vandt til kontanthjælp hele mit liv så det er jo ikke så underligt.

Det jeg bliver harm over er at se hvordan dem der har job, volvo og vovhund i den debat, ideologiserer sig ud af alt ansvar for at tage fattigdommen seriøst, og det er ydermere bræksomt, når vi udmærket godt ved HVEM det er der piver mest, når de er blevet fyret, og skal til at få understøttelse... jo mere luksus du skal af med, jo mere piveri, og derfor synes jeg den debat oser af dobbeltmoral... specielt fordi de fleste brokker sig over at de ikke er fattige, men INGEN vil bytte med deres tilværelse.

Problemet er, at dem der har nok, ønsker at dem der er på overførselsindkomst skal "blive dernede" og ikke have mere... men dem "dernede" vil gerne følge med op, når lønninger og forbrug også stiger generelt i samfundet.

Jeg synes også kun det er rimeligt, at man følger med op, når man er på overførselsindkomst, for vi skal kunne gebærde os i det samfund som de rige jo uden tøven sætter dagsordenen for... det er dem der skaber kulturen, forbruget, priserne, trends'ne osv. osv.

Det sjove er så, at når økonomien vender, og de rigeste skal til at stramme livremmen ind, så ønsker de ikke længere at dem på overførselsindkomst skal "blive hvor de er økonomisk"... nej så skal de sandelig med ned, når de selv skal nedad...

det er så fandens dobbeltmoralsk... ja i nogle tilfælde skal vi endnu længere ned, sådan at de an forblive i deres festrus og luksus...

Så jeg synes at vi må se på helheden, og den relative fattigdom i forhold til rig/fattig, og ikke bare på den fattige alene, og deres mulighed for at overleve.... Social fattigdom handler ikk eom at overleve, men om at være social med alle andre... og på det punkt halter DK enormt for rigtig mange mennesker der ikke lige er heldige at bo vildt billigt, ingen gæld har, intet behov for bil osv. osv.
  Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 10:34   #4
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Pu ha da da. Er dybt rystedet over alle de kommentar som mange bedrevidende mennesker er kommet med til familien.

Vi her inde ved jo at familien ikke bare lige kan skifte deres måske dyre gammel bil ud med en billiger nyer bil. De kan jo ikke mulighed for at låne til sådan en bil når de er på kontanthjælp og ft.

Og flytte til noget billiger og mindre er jo heller ikke løsningen. Det er dyrt at flytte og skal Nick så dele værelse med en af sine søskende for at få mode tøj på kroppen, nej jeg tror faktisk at Nick vælger livet på landet..... Og det er jo vild dyr at flytte.

Jeg ville også gerne flytte til noget billiger at bo i og med mere plads, men ak nej, jeg kan ikke låne til et nyt indskud og jeg har ikke mulighed for at spare op til et nyt indskud, så ja jeg må jo så desværre bare blive boende i min lille alt for dyre lejlighed.....

og sådan er det jo desværre at være fattig i danmark...
Ak, havde jeg dog bare bil og 4000 kr til rådighed hver mdr, så ville jeg være glad men jeg klager ikke over mit liv, jeg klare mig.

AnnetteH
__________________
Smil til verden, trods alt

Sidst redigeret af AnnetteH; 15-07-2009 kl. 10:35. Årsag: huller i teksten :-)
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 10:52   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Bare det at nogen hidser sig op over at drengen har et par modebukser... hvor smålig kan man være!? ... det er jo netop DER den sociale fattigdom gør sig gældene... det er da muligt, at det ikke er livsnødvendigt, men det er dæleme vigtigt for drengen, så han ikke bliver set ned på af resten af klassekameraterne, der har forældre med røven fuld af penge, og dermed sætter trenden.

Og der er sjovt nok INGEN der overhovedet OVERVEJER i den debat, om drengen SELV har betalt for de bukser, da han vidst efter hvad jeg kan huske, gik med aviser.

Hele debatten syder af ideologier, fordomme og tanker om denne familie, uden at man har ét eneste grundlag af facts om de udtalelser man kommer med.

Vi så det samme i debatten om Gro der var inviteret i folketinget af Öslem... samme snævertsynede, fordomsfulde ideologier.

Desvære tror jeg ikke man får omvendt een eneste af disse selvfede typer, før de selv prøver at få håret i postkassen... Liberalisterne ved UDMÆRKET hvad de laver, men gør alt hvad de kan for at afskrive alt fattigdom i DK, så de slipper for at skulle stå til ansvar for det forbrugs-syndrom de selv har skabt.

Sidst redigeret af Razmo; 15-07-2009 kl. 10:56.
  Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 11:10   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De behøver såmænd ikke bo mindre, selvom de bor billigere - jeg betaler 5300 kr for en stor 5 værelsels. Og takkede nej til flere kvadratmeter, bedre omgivelser og 2000 kr mere i husleje....
I ovenstående historie, glemmer Ekstrabladet også at regne de mange børnecheks med ind i regnskabet, så der er der også et par tusinde mere om måneden OVEN i rådighedsbeløbet....

Men selvfølgelig, VIL man ryge, VIL man have bil, VIL man have store hunde, VIL man bo i hus og ikke få boligsikring osv, jamen så koster det!!

Jeg TROR (uden at vide det) at rigtig mange fattige familier, bruger deres penge forkert. At de ikke forstår at tænke økonomisk og dermed få vendt skuden til et rigere liv, fordi pengene bliver brugt på unødvendigheder og goder de slet ikke har råd til. Det nytter jo ikke noget at have champagnesmag og ølgage...

Jeg kan da se min overbo, som har været fattig i mange år, har fået vendt skuden via en utrolig dygtig bankrådgiver der fik fjernet alt den dyre glatgæld og samlet det hele til ét overskueligt lån. Hun fik lagt et budget, droppede bilen, og er nu pludselig gået fra fattig kontanthjælpsmodtager med et barn og bonhår, til velklædt kvinde påvej ud i verden med styr på tilværelsen. Pengene har hele tiden været der, hun brugte dem bare fuldstændig forkert, så der virkelig ikke var nogen når alt var betalt! Nu hvor hun har budgettet, ser hun aldrig en regning, og har et ret pænt rådighedsbeløb hver måned så hun og datteren kan leve standsmæssigt.....

Og jeg tror der sidder MANGE der har det på samme måde.
Overstående familie kan inkluderes!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 12:00   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
De behøver såmænd ikke bo mindre, selvom de bor billigere - jeg betaler 5300 kr for en stor 5 værelsels. Og takkede nej til flere kvadratmeter, bedre omgivelser og 2000 kr mere i husleje....
I ovenstående historie, glemmer Ekstrabladet også at regne de mange børnecheks med ind i regnskabet, så der er der også et par tusinde mere om måneden OVEN i rådighedsbeløbet....

Men selvfølgelig, VIL man ryge, VIL man have bil, VIL man have store hunde, VIL man bo i hus og ikke få boligsikring osv, jamen så koster det!!

Jeg TROR (uden at vide det) at rigtig mange fattige familier, bruger deres penge forkert. At de ikke forstår at tænke økonomisk og dermed få vendt skuden til et rigere liv, fordi pengene bliver brugt på unødvendigheder og goder de slet ikke har råd til. Det nytter jo ikke noget at have champagnesmag og ølgage...

Jeg kan da se min overbo, som har været fattig i mange år, har fået vendt skuden via en utrolig dygtig bankrådgiver der fik fjernet alt den dyre glatgæld og samlet det hele til ét overskueligt lån. Hun fik lagt et budget, droppede bilen, og er nu pludselig gået fra fattig kontanthjælpsmodtager med et barn og bonhår, til velklædt kvinde påvej ud i verden med styr på tilværelsen. Pengene har hele tiden været der, hun brugte dem bare fuldstændig forkert, så der virkelig ikke var nogen når alt var betalt! Nu hvor hun har budgettet, ser hun aldrig en regning, og har et ret pænt rådighedsbeløb hver måned så hun og datteren kan leve standsmæssigt.....

Og jeg tror der sidder MANGE der har det på samme måde.
Overstående familie kan inkluderes!!
Enig HeleneKR, men det ændrer ikke på det skel der derved er mellem middelklassen og så de "fattige" hvis de skulle være så hensynsfulde i forhold til deres udgifter, som du beskriver man KAN være.

For det første er det ikke alle der KAN vælge alt det billige, af mange forskellige årsager... for det andet gør det ikke sagen bedre rent socialt... hvis resten af danskerne tager skyhop i rigdom, og dem på overførsel bliver nede på det niveau de hele tiden har været, så KOMMER der et større skel i den sociale fattigdom, da det ER mellemklassen der sætter de fleste trends og normer for "hvordan man lever anstændigt"...

Problematikken er i mine øjne stadigvæk FORSKELLEN på rig og "fattig" i sociale sammenhæng... og den ER blevet større, for ellers ville disse artikler jo ikke dukke op med mellemrum som de gør. Folk prøver bare at følge med tiden, men at følge med tiden koster penge, hvis nogen ikke skal blive socialt udsat.

Så må man jo vurdere hvad man mener DK skal være for en velfærdsstat... skal vi blot kunne overleve fysisk? og derved smide mennesker ud i social udstødelse, eller skal vi sørge for at de følger med op i et tempo der giver mulighed for at være en social del af samfundet?

Jeg ved godt hvad jeg synes... og jeg ved også godt hvad de fleste liberalister synes.... det er vel bla.a. det der er forskellen på rød/blå.
  Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 12:28   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!!

Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....

Nu er det heller ike de fleste, som får 22000 udbetalt i kontanthjælp. Den almindelige bruttoficerede kontanthjælp er ca 9200 efter skat. Hvis man bor sammen med en og begge kan få det samme udbetalt, ser det meget pænt ud, men så vidt jeg ved bliver der skåret når folk bor sammen. En enlig kan have svært ved simpelthen at få det til at hænge sammen, hvis der hænger ting som studiegæld osv. Jeg selv ligger og kæmper for bare at kunne beholde min basisforsikring. Forøvrigt!! Hvis man som KH-modtager får boligsikring, - ja, så modregnes den såmænd bare i KH´en. Gevinst: Mere besværlige regnskaber!

Sidst redigeret af mukke; 15-07-2009 kl. 12:35.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 12:29   #9
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!! Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....
Hmm.... det er jo en solstrålehistorie HeleneKr

Hvordan i alverden har du undgået "Loven om loft over kontanthjælp"? Og hvordan i alverden kommer du fremover til at klare dig kun på førtidspensionen? Det må, i så fald indebære et dramatisk økonomisk deroute for dig. Nu forstår jeg altså ikke længere, hvorfor du har kæmpet så længe om FP, når du kunne sidde økonomisk trygt og velhavende på KH:
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
De behøver såmænd ikke bo mindre, selvom de bor billigere - jeg betaler 5300 kr for en stor 5 værelsels. Og takkede nej til flere kvadratmeter, bedre omgivelser og 2000 kr mere i husleje....

I ovenstående historie, glemmer Ekstrabladet også at regne de mange børnecheks med ind i regnskabet, så der er der også et par tusinde mere om måneden OVEN i rådighedsbeløbet....

Men selvfølgelig, VIL man ryge, VIL man have bil, VIL man have store hunde, VIL man bo i hus og ikke få boligsikring osv, jamen så koster det!!
Denne bolig af den type du bor i vil jeg gerne be` om. Den koster mindre end den bolig jeg bor i nu på 33. år og så hedder det her endda noget af det billigste på Sjælland. Snart 6500 kr for en 3-værelses og dette endda uden el og varme osv.

Der er ikke meget man kan gøre ved sin bolig når man bor i Haderslev og omegn. Der vrimler helt sikkert ikke med superbillige udlejningsejendomme i en mindre jydsk by, forestiller jeg mig. Flytning på tværs af landet, nyt indskud osv. koster penge. Offentlig transport til nærmeste by koster kr 48 kr pr person bare den ene vej. For mindre end det kan alle transporteres samme vej og tilbage i selv en afdanket bil, mere end en gang når man skal til købmanden, til læge eller på biblioteket osv., ikke? Rygning? Ja, det var vist hjemmerullede og det er sikkert derfor de to voksne så så afpillede ud - sikkert fordi de hellere røg de dyre hjemmerullede, end de spiste mad (?).

TV? Et sted afsides kan man ikke få TV-signal uden parabol, hvis man skal kunne se andet end DR. Andre steder, hvor der er fælles antennetilslutning skal man alligevel betale et tvangs-beløb på mellem 200 og 300 kr månedligt, uden at kunne få lov til at slippe, fattig eller ikke fattig. Hunde? Ja, dem kan man give væk eller aflive. Man kan også bortadoptere ungerne, eller aflevere dem til offentlig forsorg, hvis man ikke kan beholde det hele og blæse med mel i munden.
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg TROR (uden at vide det) at rigtig mange fattige familier, bruger deres penge forkert. At de ikke forstår at tænke økonomisk og dermed få vendt skuden til et rigere liv, fordi pengene bliver brugt på unødvendigheder og goder de slet ikke har råd til. Det nytter jo ikke noget at have champagnesmag og ølgage...

Jeg kan da se min overbo, som har været fattig i mange år, har fået vendt skuden via en utrolig dygtig bankrådgiver der fik fjernet alt den dyre glatgæld og samlet det hele til ét overskueligt lån. Hun fik lagt et budget, droppede bilen, og er nu pludselig gået fra fattig kontanthjælpsmodtager med et barn og bonhår, til velklædt kvinde påvej ud i verden med styr på tilværelsen. Pengene har hele tiden været der, hun brugte dem bare fuldstændig forkert, så der virkelig ikke var nogen når alt var betalt! Nu hvor hun har budgettet, ser hun aldrig en regning, og har et ret pænt rådighedsbeløb hver måned så hun og datteren kan leve standsmæssigt.....

Og jeg tror der sidder MANGE der har det på samme måde.
Overstående familie kan inkluderes!!
Lige det ved jeg ikke hvad jeg skal sige til og om, hvis jeg ikke skal komme til at overtræde reglerne om at "gå efter bolden" her på K10. Godt nok har jeg ikke selv været på KH, eller for den sags skyld anden overførselsindkomst undt. A-kasse for mange år siden - så jeg kan ikke styrke min næste påstand med personlig erfaring. Men jeg har altså set gennem de sidste år, mange gode, fornuftige, beskedne mennesker og familier gå "fladt" under og til bunds på netop den KH du mener er så rigelig at man kan endda leve af den som velhaver, bare man ikke bruger penge til noget ("forkert").

Enten har du i årevis haft sagsbehandlere, der konstant har overtrådt regler om hvad man måtte udbetale til sociale klienter, og du har fået bevilget masser af supplerende ekstra-ydelser (berettiget/uberettiget, et handicappet barn eller flere osv., eller hvad ved jeg....) - eller kan det, simpelthen ikke passe hvad du skriver.

I hvert fald har du lige bidraget til, at fordomme mod de fattige (der iflg. dig kun er selvforskyldt fattige) nu også spredes her på K10. Det er jeg ked af på de fattiges vegne, og jeg er sikkert ikke ene om det.

Sidst redigeret af Tante Ana; 15-07-2009 kl. 12:44.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2009, 12:32   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
I øvrigt må det være inden der kom loft over kontanthjælpen at du fik 22.000,- udbetalt HeleneKR... der er ingen der får det beløb i dag på en kontanthjælp, det tror jeg simpelthen ikke på uden nogle facts ... jeg formoder at dette beløb var MED børnecheck indberegnet i øvrigt, samt andre tilskud man kunne få før Fogh diktaturet?
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Endnu en dom Connie Politik og Samfund 3 01-04-2010 23:05
Endnu et par føs'dage Viper Dit og Dat 7 03-01-2010 20:50
Endnu engang... Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 24-11-2009 22:04
Endnu en ny hed. museen Din historie 16 22-10-2008 09:31
Den kører endnu...... guffii Dit og Dat 4 28-03-2007 02:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension