K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2009, 02:28   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Arbejdsprøvning/afklaring - forlænge sygedagpenge

Der er stillet spørgsmål om forlængelse af sygedagpenge.

Og kommuner SKAL afklare arbejdsevne FØR udløbet af sygedagpenge (se den sidste).

Svaret er her:



Citat:
Spørgsmål nr. 175:

”Mener ministeren, at der bør kunne ske forlængelse af sygedagpengeperioden, hvis en sygemeldt, for hvem det er nødvendigt at gennemgå en arbejdsprøvning eller på anden måde få afklaret arbejdsevnen af årsager, der ikke kan tilskrives den sygemeldte, ikke har fået foretaget denne afklaring inden for en periode på 26 uger?”





Endeligt svar:

Sygedagpenge er en korttidsydelse, der som udgangspunkt kan udbetales i op til 52 uger.



Som reglerne er i dag, er der allerede en række muligheder for at få forlænget sygedagpengene ud over 52 uger. En af disse er adgangen til at forlænge udbetalingen af sygedagpenge i op til 26 uger, hvis det er nødvendigt at gennemføre afklarende foranstaltninger for at klarlægge arbejdsevnen.



Derudover er der enighed mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om at udvide muligheden for at få sygedagpenge i yderligere 26 uger i de tilfælde, hvor kommunen konstaterer, at den pågældende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, men hvor det endnu ikke endeligt er afklaret, om den sygemeldte kan klare et fleksjob eller er berettiget til førtidspension. Der er tale om en forlængelsesmulighed, som kan anvendes efter brugen af den ovenfor nævnte gældende forlængelsesbestemmelse. Jeg vil fremsætte et ændringsforslag til L 165 om en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte m.fl. i overensstemmelse hermed.



Afslutningsvis vil jeg nævne, at L 165 indeholder en lang række initiativer, der skal være med til at styrke indsatsen over for sygemeldte, så de kan bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet.

















Kommunerne får således fremover bedre redskaber til tidligt i et sygeforløb at gøre en aktiv indsats. Samtidig får de mulighed for at give tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til alle sygemeldte. Dette er med til at skabe grundlag for en både tidligere og bedre afklaring end efter de gældende regler.





Venlig hilsen









Inger Støjberg
http://www.ft.dk/samling/20081/almde...414/669674.HTM


Citat:
Spørgsmål nr. 172:

”Er det efter ministerens opfattelse rimeligt, at en person, som er gift, er forsikret og under en arbejdsprøvning mister sygedagpengene fordi retten til sygedagpenge er udløbet, ikke kan få nogen som helst tilskud? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse, om det er muligt at beholde sygedagpengene indtil arbejdsprøvningen er slut og hvis ikke, vil ministeren så overveje at indføre denne mulighed?”



Endeligt svar:

Sygedagpenge er en korttidsydelse, som skal dække en persons forsørgelse i en overgangsperiode. Der gælder således en varighedsbegrænsning på 52 uger, dvs. at sygedagpengene stopper, når der er udbetalt sygedagpenge eller løn under sygdom for mere end 52 uger i de forudgående 18 måneder.



I erkendelse af, at der kan være situationer, hvor de 52 uger ikke slår til, er der i sygedagpengeloven fastlagt en række muligheder for at forlænge perioden med sygedagpenge.



En af forlængelsesmulighederne er netop, at man kan forlænge sygedagpengene i op til 26 uger, når det er nødvendigt med en arbejdsprøvning eller en anden afklarende foranstaltning for at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne. Det er en betingelse, at afklaringen kan ske inden for de 26 uger.



Desuden har regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance den 1. april aftalt at udvide muligheden for at få sygedagpenge i yderligere 26 uger i de tilfælde, hvor kommunen konstaterer, at den pågældende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, men hvor det endnu ikke endeligt er afklaret, om den sygemeldte kan klare et fleksjob eller er berettiget til førtidspension. Der er tale om en forlængelsesmulighed, som kan anvendes efter brugen af den ovennævnte gældende forlængelsesbestemmelse. Med den nye forlængelsesmulighed forudsættes det også, at afklaringen kan ske indenfor forlængelsesfristen på 26 uger.























Jeg vil fremsætte et ændringsforslag om den nye forlængelsesmulighed til lovforslaget L 165 om en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte m.fl.







Venlig hilsen









Inger Støjberg

http://www.ft.dk/samling/20081/almde...421/670775.HTM


Citat:
Spørgsmål nr. 162:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. februar 2009 fra Christian Galberg vedrørende sygedagpenge, jf. AMU alm. del – bilag 124.”





Endeligt svar:

Som minister har jeg ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag, men den giver mig anledning til nogle generelle betragtninger omkring sygedagpenge.



Sygedagpenge er en korttidsydelse og derfor er der en varighedsbegrænsning på 52 uger for udbetalingen af sygedagpenge. Der er en række muligheder for at forlænge udbetalingen af sygedagpenge, såfremt betingelserne for de forskellige forlængelsesregler i loven er opfyldt.



Kommunen skal inden sygedagpengene bortfalder foretage en vurdering af den sygemeldtes arbejdsevne med henblik på at undersøge, om personen er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Det følger heraf, at sygedagpengereglerne ikke kan ses alene, men skal ses i en større sammenhæng med de regler, der gælder om f.eks. revalidering og fleksjob.


Regeringen har gennem de seneste år haft fokus på at sikre, at en sygemeldt person får den optimale sygeopfølgning i kommunen, således at der sker en afklaring af borgerens situation inden udløbet af den periode, som borgeren kan modtage sygedagpenge i.

Kommunen har pligt til at foretage opfølgning i en sygedagpengesag. Formålet med sygedagpengeopfølgningen er at medvirke til, at den sygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt.



Sygedagpengeopfølgningen skal være sammenhængende og helhedsorienteret, og kommunen skal koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre. Endvidere skal opfølgningsforløbet tilrettelægges individuelt og fleksibelt, således at der i forløbet tages hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger.



I den forbindelse vil jeg gerne henvise til, at regeringen for kort tid siden fremsatte lovforslag L 165 om en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte.



Lovforslaget rummer en række elementer, der skaber bedre vilkår for en tidlig og mere aktiv indsats for sygemeldte med sygedagpenge. Ved at lægge nye og forbedrede muligheder ind i opfølgningen vil man for det første begrænse antallet af langtidssygemeldte. For det andet vil man mindske risikoen for, at den sygemeldte ved varighedsbegrænsningens indtræden ikke er tilstrækkeligt udredt til, at kommunen kan tage stilling til, om der er grundlag for at udbetale en anden forsørgelsesydelse i form af revalidering, fleksjob eller førtidspension.


For så vidt angår behandlingen af klager over kommunens afgørelse i sager om sygedagpenge er der ikke nogen tvivl om, at det har stor betydning for borgeren, at få en afklaring på en klagesag så hurtigt som muligt.



Jeg synes derfor også, at det er positivt, at Ankestyrelsens opgørelse af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sygedagpengesager i beskæftigelsesanke*nævnene for 2007 viser et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Det fremgår således af Ankestyrelsens ankestatistik, at sagsbehandlings*tiden i beskæftigelsesanke*nævnene på landsplan for sygedagpengesager i gennemsnit var på 137 dage efter den gamle sygedagpengelov, mens den gennemsnitlige sagsbehandlingstid efter den nye sygedagpengelov er nede på 81 dage for sygedagpengesager.





Venlig hilsen









Inger Støjberg
http://www.ft.dk/samling/20081/almde...424/672950.HTM

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 28-04-2009 kl. 02:42.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 17:48   #2
paw thomsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 148
Styrke: 16
paw thomsen er ny på vejen
Det var da dejligt at høre Zuza. Jeg er lige startet i arbejdsprøvning på Kofoeds Skole, og de har bestemt det skal vare 6 til 8 mdr så det kan meget vel blive relevant for mig at få forlænget mine Sygedagpengefra Paw
paw thomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 17:57   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Dejligt med den tilbagemelding, Paw.

Det viser, at jeg ikke spilder tiden, når jeg finder ting på nettet.

Dejligt, at nogen får glæde af det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forlænge sygedapenge tulipana Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 09-08-2011 20:35
Hvornår kan man blive arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 15 22-09-2010 11:08
arbejdsprøvning/afklaring Heart2breake Alt det andet 3 15-07-2010 12:49
Arbejdsprøvning/afklaring ikalene Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 09-03-2010 15:43
Undersøgelse/afklaring/arbejdsprøvning?? Har brug for råd her. Silly Alt det andet 14 09-08-2009 14:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension