K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2009, 11:03   #1
Lifeat40
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2009
Lokation: Haderslev
Alder: 56
Indlæg: 3
Styrke: 0
Lifeat40 er ny på vejen
Nok at have en Borderlinediagnose.......

Hej
Er det nok at have en Borderline-diagnose til at kan få tilkendt førtidspension ?
Desuden har jeg mega-dårlig ryg.....er blevet opereret for en diskusprolaps. Jeg er 41 år og har uddannelse som pædagog men har været sygemeldt i 3 år.
Lifeat40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2009, 12:53   #2
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lifeat40 Se meddelelser
Hej
Er det nok at have en Borderline-diagnose til at kan få tilkendt førtidspension ?
Desuden har jeg mega-dårlig ryg.....er blevet opereret for en diskusprolaps. Jeg er 41 år og har uddannelse som pædagog men har været sygemeldt i 3 år.
Som udgangspunkt nej... FP gives pga. mangel på arbejdsevne, og ikke pga. sygdom... det er lige netop DET Hjort lavede om i 2003 med de nye resourceprofiler.

At finde ud af om man er berettiget til FP sker ved at du desværre skal testes i en masse tiltag som praktik, arb. prøvning, revalidering osv. osv. meningen er at de vil belyse, om du på trods af din(e) sygdom(e), aligevel skulle kunne varetage evt. et fleksjob på nedsat tid eller lign.

Ydermere kræver det en masse diagnoser stillet af læger og faglæger.

Det er altså en længere process, som man desvære ikke kan sige 100% hvordan vil forløbe og hvor lang tid det tager, for det afhænger af så mange faktorer så det er en gru nogen gange.

Men som udgangspunkt er en diagnose en kraftfuldt "våben" i din kamp for en dag at få en FP, hvis det er det eneste rigtige for dig, og desvære er systemet bygget sådan op at det er DIG der skal bevise at du ER for syg til at arbejde, og den eneste måde de accepterer det på, er ved at se dig fejle i arb. prøvninger, revalideringer osv... man stoler ikke længere på når borgeren siger at man ikke kan holde til det.


Men altså igen; man får ikke FP pga. sygdom, men pga. manglende arbejdsevne (resourcer). Så du kan godt få FP på et borderline syndrom, hvis det har medført så store skadelige effekter for dig, samkoblet med dine ryg problemer osv., at de finder frem til at det betyder du ikke kan bestride et job... det er denne afklaringsprocess som mange desvære så bliver ødelagt af, eller holdes i på udefineret lang tid.

Men er der noget, så spørg her inde... vi er flere der har været møllen igennem.

Sidst redigeret af Razmo; 27-04-2009 kl. 13:00.
  Besvar med citat
Gammel 28-04-2009, 01:44   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
hejsa og velkommen til.

Hvis du har været sygemeldt i 3 år, så SKAL der være en ressourceprofil med planer for, hvordan du bliver selvforsørgende med de skavanker, du har.

Du burde også have været arbejdsprøvet, hvor det skulle fremgå, hvor mange timer du kan magte...og med hvilke skånehensyn, du har.

Man får IKKE pension UDEN at have været alt det igennem.

Det undrer mig meget, hvis du ikke har været alt det igennem.

Der skal jo løbende tages stilling til, om du skal revalideres, have fleksjob eller pension.

Så jeg er dybt forundret, hvis din kommune ikke har gjort det i din sag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 13:56   #4
Crazycatlady
Hvor skulle jeg ellers være
 
Crazycatladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 104
Styrke: 16
Crazycatlady er ny på vejen
Ville skrive noget af det samme som Razmo. Man får ikke ftp. på baggrund af, at man lider af en sygdom. Det kommer helt an på ens arbejdsevne. Der er stor forskel på folk, der lider af en borderline forstyrrelse; nogle kan arbejde og andre kan slet ikke.
Jeg lider selv af borderline (+andre psykiske og fysiske ting), og er ved at søge pension, og regner også med, at den går igennem (mangler at nævnet godkender den nu, men den er rejst af pensionsteamet efter §18). Men det er jo pga. min ikke-eksisterende arbejdsevne, og ikke pga. sygdommen i sig selv, at jeg indstilles til pension.

Men jeg synes, du skal prøve at snakke med din sagsbehandler om de her tanker. Og om at få lavet en afklaring på dit fremtidige forsørgelsesgrundlag. Det er jo ikke holdbart at blive ved med at gå sygemeldt. Din sagsbehandler kan sætte gang i, at du bliver arbejdsprøvet og får lavet speciallægeerklæringer på din ryg og psyke, så det kan blive vurderet, om pensionssagen kan rejses, eller man vurderer, at der er flere behandlingsmuligheder for dig og/eller en form for arbejde, som de vurderer, du vil kunne klare, trods dine lidelser.
Crazycatlady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 20:34   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hvor er det irriterende at finde en af de få relevante tråde og så der ikke er respons fra spørger.

Så... Lifeat40, hvis du kigger forbi, så giv lige en opdatering :-)
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 20:38   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du kan alternativt også forsøge at sende peronen en besked!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension