K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2009, 21:03   #1
Perfume
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
Perfume er ny på vejen
Mangler information/viden...

Hej jer er ny på siden,,men prøver mig frem.
For det første en rigtig god side, med mange gode informationer.

Jeg skriver herinde, fordi jeg er tvivlet på mange punkter.
Det handler om min tante, der har slidgigt, hvilket gør hun har svært ved at arbejde nu (hun har arbejdet hele sit liv med rengøring). Sidste år mistede hun sit arb, pga sygefravær...efter hun raskmeldte sig, kom hun på dagpenge.... Nu skal jbcentret sende hende til ngt kursus og ngt løntilskudsarbejde,,,(vi ved ikke mgt om det endu).

Problemet er her, at min tante ikke kan sidder eller stå op længe g hun tror ikke hun kan klare at starte på et kursus...hun er total forvirret og har smerter hele tiden...

Jeg har tit sagt til hende at hun skal droppe A-kassen, og blive hjemme, for jeg kan se hvordan hendes situation er blevet..
Men vi ved ikke om det er godt at droppe A-kassen,, og hvad nu hvis hun vil søge førtidspension på et tidspunkt,,hvad gør man så??

Er der ngn der kan hjælpe lidt her...
Hvad nu hvis hun starter på kurset, men bliver syg..hvad gør man så?
hvordan kan man søge fleksjb?
Skal man være medlem af an A-kasse/fagforening, for at søge om fleksjob g førtidspensiion?

undsyld, det blev for mange spørgsmål på en gang....men håber i vil hjælpe..
Perfume er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 21:27   #2
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Nej, man skal ikke være medlem af en a-kasse/fagforening for at kunne søge førtidspension eller fleksjob. Alt afhængig af fagforening kan de måske hjælpe undervejs i processen, men det kan variere fra fantastisk til ingen hjælp.

Hvis hun bliver syg, så må hun melde sig syg. Hvis hun vil søge fleksjob eller førtidspension sker det via Jobcenteret der hvor hun bor. Det er nok en god idé hvis hun taler med sin praktiserende læge først, og evt. har noget skriftligt med ned på jobcenteret.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 21:36   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil lige supplere med lidt flere svar til dig.

Citat:
Men vi ved ikke om det er godt at droppe A-kassen
Det er vigtigt at fortsætte i A-kassen, indtil et fleksjob eller pension er bevilget.

Årsagen er, at man ellers ryger på kontanthjælp, og er man gift, får man intet.

Man kan hos lægen få udfyldt papirer med skånebehov, så man ikke skal stå op eller sidde for længe.

Man kan få a-kasse, selvom man har skånebehov. Man står så bare ikke til rådighed for de ting, man skal skånes for.

Men, som Kohai skriver, få en god snak med lægen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 21:50   #4
Perfume
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2009
Indlæg: 2
Styrke: 0
Perfume er ny på vejen
ej tusind tak for jeres hurtige svar..

vi har snakket med lægen,,,, hun er også under behandling, hvor hun hver 3 måned for en indsprøjtning hos en speciallæge,,,,
Hendes egen læge er mgt sød, men han mener at hun skal prøve, for at kommer ind i systemet, så de selv kan se at hun ikke kan klare arbejdet.... det eneste han skrev var, at hun ikke burde vende tilbage til rengøringsarbejde, pga belastning på knæene, og det gav hun til a-kassen. Så sagde de nemlig ikke ngt ang. det arbejde.

jeg har sagt til hende at hun kan starte på det kursus som jobcenterret har valgt, og hvis hun får det dårligere, må hun sygemelde sig,,,, men er det så kommunen der tager sig af "sagen" så??
Kan hun så søge førtidspension, mens hun er sygemeldt? altå kan man direkte søge om førtidspension, eller skal man igennem fleksjob osv.???

Det næste problem min tante sidder med, er at hun havde planlagt en sommer rejse,,,sidst i juli måned..... hun er bange for at hvis hun sygemelder sig når hun er startet på kurset, at hun så ikke kan få lov til at rejse.
Ved i ngt om det, om man kan holde "ferie" hvis man er sygemeldt?
Perfume er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 21:51   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Perfume.

Velkommen til og du skal overhovedet ikke undskylde noget. K10 er DIN site, Nu er du/I nybegyndere og senere er i erfarne og kan hjælpe andre nybegyndere.

Når der dukker flere spørgsmål op så fortsæt her på din/jeres tråd. Så bliver det lettere at danne sig et overblik når andre skal råde.

At søge flex eller pension er langt vanskeligere end man tror. Grunden til dette er at i 2003 vendte man loven på hovedet. På papiret og teorien ganske fornuftigt. Men virkeligheden er en anden.

FØR så man på hvor uarbejdsdygtig man var. NU ser man på om der findes bare den mindste arbejdstrest tilbage og den skal udnyttes. Bla med flex-job. Alle muligheder skal grundigt undersøges før en afgørelse, enten til flex-job eller pension.

Her skal i forstå at det er sagsbehandleren som egenrådeigt bestemmer når en sag er belyst, så brug tid på at berolige for ingen kan løbe fra virkeligheden.
Hvis man er syg skal man sygemeldes, ingen skal presses til at forværre ens situation.

Der er mange ting man skal vide. Det tager tid.
Men absolut ingen udmeldelse af A-kasse nu.

Først til den praktiserende læge for samtale. Hvad findes der af diagnoser? Hvad siger lægen? Findes der hospitalsjournaler?

Hold orden, fra nu af, i alle papirer. Hvis der findes noget i kommunen skal I bede om aktindsigt - behandlingstid 10 kalenderdage.
Absolut ingen telefonsamtaler men alt på skrift.

Tag det roligt og bliv ved med at stille spørgsmål. Her på K10 findes der ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ( er endnu ikke set her på k10) Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 22:10   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis hun af lægen får en skrivelse med skånebehov for, at hun IKKE kan klare kurset, så er hun raskmeldt og har krav på ferie som alle andre i a-kassen.

ALT andet SKAL være forsøgt, før man man få fleksjob eller pension.

Der er mange muligheder, omskoling, §56(tilskud til arbejdsgiver ved kronisk sygdom), diverse løntilskud, osv. osv.

Så derer laang vej endnu, men rigtigt, som lægen siger, at så kan de selv se det efterhånden, når hun møder op.

Det er vigtigt at holde tæt kontakt med lægen og at skrive dagbog over hverdagen, smerter, nattesøvn, hvad magter hun, hvad må hun opgive. Alt, hvad der kan være relevant pga. helbredet og dagligdagen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 23:37   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Din tante kan allerede nu sygemelde sig mens hun er på a-kasse hun behøver ikke at starte på kurset for at komme ind i noget system ..

Men hun skal være forberedt på at hun som syg ikke må tage på ferie , hvis din tante syge melder sig så kommer hun i kommunens system det vil sige at de skal lave en opfølgnings samtale med hende de skal matche hende efter arbejdsmarkedet for syge (1,2 og 3 ) alt eftger hvor langt de mener hun er fra arbejdsmarkedet , så meget kommer an på hvor meget papir hun har , altså fra læger og special læger ...

Og hvad det er for noget kursus de vil have hende på det kan jo være at det er et kursus der kan hjælpe hende ...

Der er jo også en mulighed for revalidering sådan at din tante kan få en uddannelse hun vil kunne klare et job indenfor ...

Måske det ville være en god ide at snakke med fagforeningen , det har jo også noget at gøre med hvor hårdt din tante er ramt af gigt osv ...

For mig at høre så skulle hun jo nok ikke være rask meldt i sin tid men afklaret hos kommunen i stedet for ...
  Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 23:48   #8
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 38
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Hej Perfume.

Jeg vil lige svarer på det spørgsmål vedr den ferie din tante har planlagt.
Jeg går ud fra at hun godt kan få sin ferie hvis hun er i det kursus som jobcenteret har givet hende. Så skal hun jo bare bruge sine feriedage som hun har.
HVIS hun melder sig syg før ferien, og kommer på sygedagpenge, så kan hun også godt tage på ferie, men hun vil miste sine sygedagpenge i den periode hun er udenlands.
De starter så igen den dag hun kommer tilbage til Danmark.
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Viden du skal vide....... phhmw Den nyttige viden vi alle har 9 03-12-2017 10:14
Børnetræning og viden phhmw Et godt link! 1 04-03-2013 15:50
God viden om smerter!! Ninja Alt det andet 6 16-07-2009 19:22
Ny viden: Posttraumatisk stress Kjersti Den nyttige viden vi alle har 3 23-07-2008 21:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension