K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2009, 15:20   #1
sara
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Indlæg: 64
Styrke: 17
sara er ny på vejen
Hva manger jeg, for selv at kan søge førtidspension.

Hejsa alle sammen.....

håber på lidt støtte fra jer igen

Jeg er efter hånden nået så lang at jeg tror jeg vil søge en pension selv... Orker simpelthen ik at leve i denne uvished mere, og mener bestemt ik jeg høre hjemme på kontanthjælp, hvor jeg har været siden September 08. Men hva vil i mene jeg evt mangler?

Min sag er den at jeg i 2005 var udsat for en arbejdsskade hvor jeg pådrog mig et lænde trauma, som efterfølgende har udviklet sig til et kronisk smertehelvede for mig i ryg og det ene ben.

Sover max 3-4 timer om natten pga kramper og smerter. Spiser ca 21 piller om dagen, som jo også giver en masse bivirkninger. ( koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse, hovedpine, ødelagte tænder, mm)

Været indlagt på Give rygcenter i uger til genoptræning, fys., kiopraktor, uden held.

Bevilliget invalidebil med kran og automatgear. (påtegnelse i kørekort pga svigt og nedsat kraft i v. ben)

Invalidescooter, krykker, lændestøttebælte, manuel kørestol.

gangdistance ca 50-100 m. Hvor efter benet sover og smerter så meget at det svigter. Er faldet en del gange. Bla slået v. knæ. Og knæskald har været gået af led.

Været i 2 arbejdsprøvninger, hvor jeg max nåede op på 10 timer om ugen.

reva-Erhvervsevne forløb, max 10 timer, og en udtagelse fra dem hvor de ikke kan pege på realistiske muligheder for at få mig tilbage som selvforsørgende, ej heller på særlige vilkår. Altså peger de på pension.

Mr scannet 2 gange. Ingen prolaps.

1. Speciallæge erklæring. : Lidelsen er stationær.
2. speciallægeerklæring. : Vægttab og træning ville måske ku bedre min tilstand. (meget uoverflødig undersøgelse. )

3. Psykologisk speciallægeerklæring. Ingen psykologisk overbygning.

Smertecenter: Medicinsk modul. Afprøvet diverse mediciner og vi er nu fundet fremt til det der virker bedst på mig, uden for mange bivirkninger. Dog er jeg stadig langt fra smertefri. Lægen vil anbefale pension.

Smertehåndteringskursus: Det er jeg igang med nu.

Stabiliseringsmodul: Der er blevet rettet lidt til i mine øvelser, men fik at vide at jeg trænede intens og godt. Ryg Øvelser 2 gange om dagen, og varmtvandsbasin 2 gange om ugen.

Har siden Nov. 08 tabt 12 kg. Dog uden effekt

Min recurseprofil er fuld opdateret. og på 40 sider

Jeg har været forlænget alt hva der var muligt på sygedagpenge og er derfor overgået til kontanthjælp, da min gamle socialrådgiver ik mente jeg var færdigudredt Hun mener ik jeg kan ha så ondt når der ingen prolaps er

Men nu sker der ik rigtig noget, og har derfor snakket med fagforeningen om evt selv at søge på det foreliggende.... Men hvordan tror i min sag vil ligge???? Evt noget jeg skal ha på plads først???? Håber bare snart på en afklaring
sara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2009, 15:39   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke se hvad de ellers skulle gøre med dig end pension... ser ud som om de har parkeret dig på kontanthjælp fordi de ikke kunne finde på andet...
Bed om et møde og sig til dem at du selv søger en pension nu... det kan måske hjælpe til at få sagen igang så de indstiller dig... hvis ikke... så har du jo ikke noget at tabe ved at søge selv da du allerede er på kontanthjælp...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2009, 15:42   #3
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
en mangel

Hej Sara


Citat:
Oprindeligt indsendt af sara Se meddelelser

1. Speciallæge erklæring. : Lidelsen er stationær.
2. speciallægeerklæring. : Vægttab og træning ville måske ku bedre min tilstand. (meget uoverflødig undersøgelse. )
Udfra hvad jeg lige kan se, har du en speciallægeerklæring - nr 2 - der skønner at vægttab og træning muligvis ville kunne bedre din tilstand. Sålænge den figurer i din sag - er alle mugliheder ikke udtømte og så længe du er under en eller anden form for behandling såsom smertehåndtering afventer kommunen for evt fremgang.

Derfor mangler du en ny erklæring der kan stadfæste § 16 stk 2.


§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.



Håber det kunne bruges - ellers spørg bare løs

KH
Fussen
__________________
"At undre sig er hjernens første skridt mod opdagelser" - Louis Pasteur

Politikere er "vigtige" personer, med meningsløse meninger og løse enders ubrugelige løsninger
- Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2009, 18:05   #4
Maybe
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2009
Indlæg: 65
Styrke: 16
Maybe er ny på vejen
§17

Ulemperne ved at søge en §17 er alternativet er kontanthjælp

Lige netop det faktum er jo uden betydning i din sag - da det jo er der du er nu.

Ud fra det faktum kan fordelene så være, at kommunen skal komme med begrundelse, og du derefter kan arbejde målrettet mod dette, og via begrundelsen i pensionsafslaget kan du skubbe på at kommunen afklarer dig i den retning!

Ved at søge §17 (vel vidende at et afslag kan være resultatet) har du muligheden for at anke, og ankeinstanserne ser på det med nye øjne.

I ansøgningen ville jeg også flette ind at sygedagpengestoppet var ugyldet jf. sygedagpengelovens §28

Selvom du ikke kan anke sygedagpengestoppet nu, kan du jo sagtens påtale fejlen med at stoppe dem jf. sygedagpengelovens §28.

Jeg tænker også lidt at du måske får afslag nu. MEN......... så kan du søge igen, når smertekurset er afviklet, og dokumenterer hvis det ikke gavner.

Der ud over presser du kommunen for en mere målrettet indsats - sådan som jeg ser det.

Endelig er der jo muligheden for at du faktisk får pensionen.

Det var min holdning - uden at være jurist.

Kort og godt - på baggrund af du er på kontanthjælp allerede nu, ville jeg søge en §17

HELD OG LYKKE

Sidst redigeret af Maybe; 11-02-2009 kl. 18:08.
Maybe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2009, 22:59   #5
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Sara
Jeg vil gerne spørge dig om hvad er et, læned trauma. Det har jeg ikke hørt om før men der er så meget, jeg ikke har hørt om.

Jeg kender selv til rygsmerter og det er jo ikke specielt sjovt

At tabe sig er da sikkert godt og du har da virkeligt gjort noget for sagen. Flot er det, Sara

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2009, 00:05   #6
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Hej Sara



Nu da du har en ajurført RP. Har du haft den til gennemsyn og godkendelse.

Hvad var begrundelsen for stop af sygedagpenge, og var der en klagevejledning med ved begrundelsen for stoppet af sygedagpengene.

Man kan ikke være på kontanthjælp når man har en varigt nedsat arbejdsevne da det er for personer der kan vende tilbage til ordinært arbejde

Jeg har her vedhæftet et link vedr. stop af sygedagpenge som er principelt

http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=d-17-05


MVH Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2009, 00:56   #7
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havmanden Se meddelelser
Hej Sara




Man kan ikke være på kontanthjælp når man har en varigt nedsat arbejdsevne da det er for personer der kan vende tilbage til ordinært arbejde



MVH Havmanden
Kan du ikke lige forklarer den lidt nærmere, for der er da mange der er visiteret til fleksjob, bl.a. mig selv, som der er på kontanthjælp
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2009, 02:38   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Man kan også godt være på kontanthjælp når man er visiteret til fleksjob, det er man hvis man inden man bliver visiteret til fleks er på kontanthjælp....

Det er derfor det er så edder vigtigt at slås for sine sygedagpenge og ALDRIG slå sig til tåls med at de bare stoppes hvad enten man tror man har ret eller ej så ank, heller en anke for meget end en for lidt ....

Når kommunen har stoppet sygedagpenge og sat dig på kontanthjælp , ja så kan de året efter visitere dig til fleks på det samme som du fejlede på sygedagpenge og så er man henvist til kontanthjælp og §2 stk 3 i stedet for ledighedydelse og §2 stk 7 ...

derfor får man ikke kun en laver ydelse på kontanthjælp end de andre flekser men man kan rammes af loftet er man gift kan man ikke få kontanthjælp men er henvist til særlig ydelse (laver sats ) og man er også underlagt andre love i forhold til aktivering osv ... så kæmp for de sygedagpenge det er lidt for dygtigt af kommunerne at stoppe sygedagpenge for derefter kort efter at visitere til fleks .....

ville ønske at jeg selv havde været mere ind i loven og havde anket da jeg i sin tid fik stoppet mine sygedagpenge for det var et klart ulovligt stop men troede på kommunen ...

så jo .. kontanthjælp er også for folk med varigt nedsat arbejdevne det bryder regeringen sig bare ikke om kommer ud til hele befolkningen for så går deres retorik om at syge høre ikke til på kontanthjælp ikke længere ... ...
  Besvar med citat
Gammel 13-02-2009, 11:52   #9
sara
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Indlæg: 64
Styrke: 17
sara er ny på vejen
Heii igen, og tusind tak for svar.... Kom endelig med flere hvis i kan.

Ja jeg har haft min recurseprofil til gennemlæsning og kommet med egne kommentar, så det skulle være på plads.

Det med vægt og træning er jo også på plads. Træner dagligt 2 gange, svømmer/træner 2 gange om ugen i varmtvandsbassin, og er ellers meget bevist om at kroppen skal styrkes og holdes igang. Mit store problem er bare at hvis jeg går det mindste over stregen, får jeg et kæmpe slag i hovedet iform af voldsomme krampeanfald Jeg er meget bevidst på mad, og har siden Nov 08 tabt 12 kg. men i og med at noget af mit medicin direkte er vægtforøgende er det sku en hård kamp.....

Mine sygedagpenge blev stoppet med den begrundelse at det ikke var overvejende sansynligt at revalidere mig, men at der stadig manglede afklaring i min sag. Denne afklaring skulle foregå på kontanthjælp, da jeg havde brugt mine klip på sygedagpenge. Og ja der var en klagevejledning med, men vi orkede intet på det tidspunkt.

Et lændetrauma er som bare det samme som en skade på lænden.... Det er en forvridning i lænden som giver mig sindsyge mange smerter i lænd og v. ben. Jagende brændende smerter, sovende fornemmelser i hele benet og føleforstyrrelse på indersiden af benet, samt nedsat kraft, som alt bliver værre ved belastning. Samt giver rigtig mange kramper i hele benet og lænden.

sara er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2009, 18:39   #10
Havmanden
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-04 2008
Lokation: Ålborg
Alder: 64
Indlæg: 56
Styrke: 17
Havmanden er ny på vejen
Hej Sara

Jeg må sige at jeg skrev at man ikke kunne være kontanthjælp når man har en varigt nedsat arbejdsevne da det er for personer der kan vende tilbage til ordinært arbejde.

Når man bliver visiteret til fleksjob overgår man til ledighedsydelse som er 91%af højeste sygedagpenge hvis man var berettiget til dagpenge da skaden skete. Hvis ikke, er det korekt at man vil komme på kontanthjælp men her kan der være mulighed for at modtage særlige ydelse.

Mine sygedagpenge blev stoppet med den begrundelse at det ikke var overvejende sansynligt at revalidere mig, men at der stadig manglede afklaring i min sag. Denne afklaring skulle foregå på kontanthjælp, da jeg havde brugt mine klip på sygedagpenge. Og ja der var en klagevejledning med, men vi orkede intet på det tidspunkt.

Det er ikke dig der har brugt tiden, hvor det er muligt for kommunen at få refusion fra staten, det er kommunen der ikke har brugt deres tid fornuftigt, og nu ikke kan få refusion fra staten.

Da det ikke var overvejende sansynligt at revalidere dig, og de ikke kunne afklare om du skulle på førtidspension eller have fleksjob er din RP ikke færdig og derved kan der ikke tages en afgørelse så derved er du stadigvæk på sygedagpenge til teamet kan tage en afgørelse om det ene eller andet.

Her et udklip fra ankestyrelsen:

Ankestyrelsen anførte, at der var truffet afgørelse om, at der skulle udarbejdes ressourceprofil i alle sager om ophør af dagpengeretten, hvis afgørelsen forudsatte, at kommunen samtidig tog stilling til spørgsmål om revalidering eller pension. Der henvistes til SM D-13-04, SM D-14-04, SM D-19-04 og SM D-28-04.


Da anvendelsen af arbejdsevnebekendtgørelsen havde karakter af en garantiforskrift medførte manglende udarbejdelse af ressourceprofil normalt ugyldighed. En afgørelse kunne derfor kun opretholdes som gyldig, hvor det var åbenbart, at en ressourceprofil var uden betydning for sagens behandling.


Ankestyrelsen anførte endvidere, at der også tidligere var truffet afgørelse om, at manglende ressourceprofil i en konkret situation kunne anses for uden betydning for resultatet. Der henvistes til SM D-7-05.


Da kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil i den foreliggende sag, forelå der en retlig mangel.


Ankestyrelsen vurderede at den manglende ressourceprofil ikke kunne anses for at være åbenbart uden betydning for sagens behandling.


Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at udarbejdelse i samarbejde med ansøger af en ressourceprofil med en beskrivelse og vurdering af hendes arbejdsevne ville have tilvejebragt en nærmere afklaring af behovet for at iværksætte foranstaltninger efter den sociale lovgivning med henblik på at bringe hende tilbage til arbejdsmarkedet.


Så det er efter dem med det samme.

Jeg fik også at vide at de ville stoppe mine dagpenge i november 2008 men fik et brev fra centerlederen midt i december at det var en fejl og jeg stadigvæk ville få dagpenge. 18. december fik jeg besked om at der var beviliget et fleksjob til mig, 8-1-2009 var dagen hvor jeg var visitret til jobbet og 1-2-2009 Startede jeg som mit fleksjob som projektleder.

MVH Havmanden
Havmanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Selv søge førtidspension pga ventetiden MissSwitchie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-10-2011 21:58
Skal jeg selv søge ftp? Michael Nielse At søge førtidspension 6 24-05-2011 00:20
Fleksjob kan man selv søge?? foetsie Spørgsmål ang fleksjob 10 10-10-2010 14:44
Må man selv søge fleksjob Trylledyr Spørgsmål ang fleksjob 6 31-01-2007 11:02
Jeg er selv ved ar søge førtidspension. Jessica At søge førtidspension 0 12-06-2006 13:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension