K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-12-2008, 20:36   #1
MHH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
MHH er ny på vejen
Førtidspensionister i arbejde?

Jeg har lige fået førtidspension i 2008 efter 8 års hård og opslidende kamp med kommune og utallige arbejdesprøvninger,for nu at læse at arbejdesmarked komisionen har kig på at førtidspenionister skal revuders og sendes i arbejde igen.....Hva fanden er det snart for et samfund vi lever i...Bare fordi man er bange for at røre ved efterlønnen og dagpenge reformen mislykkedes,så skal det i stedet gå ud over os svage og psykisk syge... Er det mon alle førtidspensionister som bliver berørt eller er det dem fra før 2003 el de unge fra 20-30 eller op til 40 år....Nogen som ved noget om det???

Sidst redigeret af MHH; 23-12-2008 kl. 20:40.
MHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2008, 21:56   #2
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Det er som sagt, mest rettet mod dem der har fået en førtidspension før 2003, hvor onde tunger mener, at alt for mange har fået deres førtidspension på et for løst grundlag. Og ak - det er som om at de glemmer hvorfor der er noget der hedder skånejob.

Der tales således også om, at det skal være et tilbud, men tro mig, hvis de kan komme til at fratage førtidspensionen, så gør de det uden at blinke.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-12-2008, 22:33   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg fik.....

....oprindeligt førtidspension i 1995 på grund af ryggen, Diskusprolaps, diskusdegenerationer i nakke og brysthvirvler, det tog over 2 år fra ansøgningstidspunkt til bevilling, med diverse, både mere og mindre behagelige speciallægeudredninger.

Det er det der nu står som grunden til min førtidspension, men siden da er der stødt yderligere 3 diagnoser til, Trigeminus Neuralgi i midten af 90erne, Lupus i 2001, og for 3 måneder siden svær depression, samt nogle mindre skavanker, bl.a. D-vitamin mangel som jeg skal være medicineret for resten af livet. Men kun det med ryggen står i pensionsbevillingen.

Jeg er nu 49 år, jeg ville blive frygtelig ked af det, og jeg tror ikke jeg ville kunne holde til det, hvis man nu begyndte at ændre på reglerne, og forsøge at trække os "gamle" tilbage på arbejdsmarkedet. Man bruger mange år på at omstille sig, at lære at akceptere sin situation og sine begrænsninger. Hvis der så pludselig skal stilles tvivl om alt det igen, så går jeg da helt i stykker.

Det eneste som jeg har kunnet finde om emnet, og det var utroligt lidt, var at man mente, at blandt mange af de under 30 årige der har fået tilkendt pension, der kunne der hentes det der svarer til ca. 10.000 stillinger, fordelt på fuldtid, deltid, flexjob og skånejob.

Men hvor meget der er om snakken, eller hvor meget der bliver om snakken, det må fremtiden jo vise.

I 90erne sagde et vittigt hovede i sjov, "Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge". VKO regeringen har ingen humor, så de tog det alvorligt.

Glædelig jul,

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2008, 13:01   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ved ikke med jer, men jeg begynder efterhånden at fornemme at slaveriet er blevet indført i Danmark igen anno 2008. Jeg er SÅ træt af det skide opsving, der har givet mangel på ledige, for det gør at syge mishandles.

Jeg håber dæleme snart at vi får en 80'er krise tilbage igen, så man i det mindste holder op med at tvinge syge mennesker i arbejde.

Vi skal høre stolpe op og ned om hvor forbandet vigtige vi er for arbejdsmarkedet og samfundet, og vi skal straffes hvis vi ikke indretter os efter deres dirigeren... men jeg ved også, at den dag der igen er mangel på arbejde, så vil de have arbejdet til sig selv, og vi kan bare blive parkeret på alle disse ydelser, som de under opsvinget har sidet på som dragen på kisten.

Jeg er SÅ træt af at skulle lægge øjne og ører til alt den dobbeltmoral. Når de ikke kan få nok, så er vi gode nok, og når båden vender kan vi bare daffe af... jesus...
  Besvar med citat
Gammel 24-12-2008, 16:06   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Razmo med fare for at lege lyseslukker så tror jeg desværre ikke at en krise hjælper

Krisen er jo på vej men det har ikke stoppet regeringens sindsyge tiltag, det jeg håber på er at (og det er ondt) at rigtig mange alm lønmodtager rammes så de kan få øjene op for hvordan virkeligheden ser ud, tænk bare på regeringens løgn om at man ikke kan fylde parken med de ledige fordi der er for få, og vi ved så alle sammen at det er løgn fordi de har så kreativ en bogføring på området ...

Selvfølgelig er der ikke nogen arbejdsløse når flertallet af dem holdes ude af div statistikker .. der pyntes gevaldigt på de tal ..

Men ve mig om ikke der er mangen en dansker der får en brat opvågning her i det nye år, jeg ved at jeg kender til et par borgerlige vælger som har fået deres chok her i slut 08 de mistede jobbet og troede at der ville være et nyt til dem dagen efter , for der skriges jo på arbejdskraft , men snydt det blev de sq godt nok og de er ikke glade for regeringen nu (flere af dem har allerede nu beluttet at den regering skal de ikke stemme på igen når de fylder dem med løgn ) og os der er vågnet for lang tid siden kan jo bare se på og sige .. hva sagde jeg

Men dit ønske om en 80 er krise tror jeg der er en god mulighed for at få opfyldt ...

God Jul til dig
  Besvar med citat
Gammel 25-12-2008, 09:58   #6
MHH
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2008
Indlæg: 31
Styrke: 16
MHH er ny på vejen
Ja men lad os nu se hva de finder på først,så vidt jeg ved er det læger,sygeplejesker og andre med lidt højere uddanelser som bliver mangel på i fremtiden.og tror ikke der findes mange af dem blandt os førtidspensionister....Tænk på hvor mange recurcer og hvor meget det vil koste samfundet,hvis alle fp skal revuderes og i arbejdesprøvning,tror ikke det er blandt os de finder den store arbejdes styrke....Men det er jo nemmere at sparke til folk som ligger ned,og ikke kan forsvare sig,frem for at røre ved efterlønnen,som er nøglen til fremtidens flere hænder,men det tør man ikke,sikke et rama skrig der ville blive...Næh de er ligeglad med os,det hele er jo et politisk spil om stemmer og magt
MHH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2008, 12:04   #7
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MHH Se meddelelser
Tænk på hvor mange recurcer og hvor meget det vil koste samfundet,hvis alle fp skal revuderes og i arbejdesprøvning
Netop, det vil "holde hjulene igang".
Forestil jer hvad der vil ske, hvis først der bliver ryddet op i alle de gamle sager, og fristerne bliver overholdt i de nye.
Mange af dem, der pisker os rundt i manegen, vil så blive arbejdsløse.
Min holdning har i flere år været, at systemet KUN er der for systemets skyld, derfor denne FAKTA-sagsbehandling (vi vil så gerne have, at du bliver lidt længere), det er da udelukkende for at holde systemet kørende.

Allerede da jeg var barn havde man den opfattelse, at var man først blevet kommunalt ansat, så var man gået ind til den evige hvile.
Og jeg har set så mange gange, at hvis der ikke længere er brug for personen i den ene afdeling, så finder man en plads i en anden afdeling.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2008, 16:36   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Razmo med fare for at lege lyseslukker så tror jeg desværre ikke at en krise hjælper

Krisen er jo på vej men det har ikke stoppet regeringens sindsyge tiltag, det jeg håber på er at (og det er ondt) at rigtig mange alm lønmodtager rammes så de kan få øjene op for hvordan virkeligheden ser ud, tænk bare på regeringens løgn om at man ikke kan fylde parken med de ledige fordi der er for få, og vi ved så alle sammen at det er løgn fordi de har så kreativ en bogføring på området ...

Selvfølgelig er der ikke nogen arbejdsløse når flertallet af dem holdes ude af div statistikker .. der pyntes gevaldigt på de tal ..

Men ve mig om ikke der er mangen en dansker der får en brat opvågning her i det nye år, jeg ved at jeg kender til et par borgerlige vælger som har fået deres chok her i slut 08 de mistede jobbet og troede at der ville være et nyt til dem dagen efter , for der skriges jo på arbejdskraft , men snydt det blev de sq godt nok og de er ikke glade for regeringen nu (flere af dem har allerede nu beluttet at den regering skal de ikke stemme på igen når de fylder dem med løgn ) og os der er vågnet for lang tid siden kan jo bare se på og sige .. hva sagde jeg

Men dit ønske om en 80 er krise tror jeg der er en god mulighed for at få opfyldt ...

God Jul til dig
Jeg er fuldt ud klar over, at den regering vi har NU, den helmer ikke før vi alle er enten i fuldtids arbejde, eller ligger 10 fod under efter et møde med syge-systemet i Danmark (eller manglen af et system i sidste ende).

Men fordelen ved en krise i mine øjne er, at man i samfundet ikke længere har belæg for den indædte holdning om at alle syge bare er dovne hunde fordi der er arbejde nok at få, samt at enhver udmelding fra en syg om at man ikke KAN arbejde bliver opfattet som et "jeg gider ik arbejde!".

Når først der er krise, og selv de raske (vælgerne) ikke kan få job, så vil den fordomsfulde opfattelse ikke nødvendigvis vende, men et andet billede vil vinde fokus i befolkningen; nemlig deres EGNE problemer med at finde jobs. De jobs der så er der, dem vil de raske jo utvivlsomt mene at de SELV skal have, og derfor tror jeg på at borgernes generelle opfattelse vil ændre sig til at det er helt logisk at tage "hensyn" til syge.

Det vil kort og godt betyde, at Claus Hjort vil få serdeles svært ved at overbevise om hans sindsyge beskæftigelsespolitik overfor de syge, social udsatte osv... jeg tror simpelthen ikek på at han vil kunne overbevise en arbejdsløs rask, som gerne vil have job om, at disse "udsatte" skal bruges uhyrlige sumemr på at få i job, når de selv sider og "lider" med 70-80 ansøgninger om måneden. Hjort's beskæftigelsespolitik er KUN funktionel når ledigheden er meget meget lav. En lav ledighed som bestemt ikke skyldes hans politik, man derimod opsvinget hvis man spørger mig.

Hvis man læser på www.checkjobnet.dk, er sideindehaveren inde på lidt af det samme... nemlig at HVIS Hjort virkelig har haft så god en politik der har fået så mange i arbejde, og det ikke skyldes opsvinget... hvorfor begynder folk så at blive fyret nu hvor der er krise?... er Hjort aligevel slet ikke så dygtig til at få folk i arbejde?

Jeg opfatter hans "ære tagen" for den lave ledighed lige så troværdig, som at jeg kan tage æren for at solen står op hver dag.

Og som du selv er inde på, så betyder flere fyret også flere der skal "skæbnen igennem"... og jo flere bliver vi, og derved er kravet til at regeringen tager de "svageste" alvorligt (og jeg sætter det i anførselstegn, for raske der bliver fyret, er rent ud sagt nogle piverøve, når de opdager hvad vi andre har måtte finde os i, i årevis) mere markant.

Jeg tror ikke på, at en borgerlig regering på noget tidspunkt vil være i stand til at side på magten i en kriseperiode, for de tager KUN hensyn til de rigeste i sidste ende, og hvis de ikke gjorde det, så ville de ikke være blå.

Når der er krise skal der spares, hvilket også betyder at der vil være mindre penge fra staten til at udføre ledighedspolitiken... og som vi alle ved har Hjort brugt ufattelige summer på sin galimatias, hvilket nok vil blive beskåret ret så kraftigt.

Derfor hilser jeg en krise velkommen... for selv om en krise har sine "drawbacks", så har den også en del fordele tror jeg. Det største, nok at den vil give en ny regering.
  Besvar med citat
Gammel 25-12-2008, 19:39   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg er....

....enig med Jess i, at en krise er noget vi herinde kan se frem til med glæde, desværre, for det burde jo ikke være hverken krise eller opsving der bestemte hvordan syge og svage borgere bliver behandlet. Syge og svage borgere, den gruppe er der vist ingen der ønsker at høre til. Heller ikke os, der sidder midt i den, det er ikke og har aldrig været en fed fidus at være på overførselsindkomst, og det bliver det såmen ej heller i fremtiden.

Vi sidder her fordi omstændighederne tvinger os til det, ikke fordi vi ønsker det. Men som Jess siger, og som jeg selv har set og følt på egen krop og eget liv, så er det høj- og lavkonjukturer der bestemmer hvordan vi bliver opfattet og behandlet af omverdenen og systemet. Og det er ravruskende forkert, man er så syg eller svag, som man nu er, uanset hvordan konjukturerne bevæger sig, opad eller nedad.

Endnu er krisen mest noget vi læser om i aviserne, og endnu er den mest noget fra det store udland, jo der er nogen der allerede har mistet deres arbejdsplads, men det er endnu fåtal, ikke noget man rigtig har kunnet måle endnu. Derfor kan CHF roligt kører fremad med sin politik lidt endnu, mens han kan sidde og håbe på at den går Danmark ram forbi.

Der dog allerede røster fremme om at vi kan forvente at langt flere vil stille sig i ledighedskøen i løbet af 2009 og 2010, og efterhånden som køen vokser, så vokser "medmenneskeligheden" også, jeg sætter "medmenneskeligheden" i citationstegn, da det ikke er den der egentlig vokser, men bekymringen for at hytte eget skind. Så bliver de syge og svage i samfundet en trussel mod de arbejdsledige "The selfish gene - af Richard Dawkins", og hvis regeringen, med CHF i spidsen, til den tid stadig, forsøger at presse syge og svage ud på arbejdsmarkedet, så vil protesterne komme helt af sig selv, men ikke fordi man ønsker en mere fair behandling af de syge og svage, det må man ikke tro, men fordi det har med overlevelse at gøre.

Jeg husker midten af 90erne, hvor arbejdsløsheden lå et godt stykke over de 200.000, dengang blev der brugt mange resourcer og meget energi på at fortælle os syge, der dengang søgte eller blev instillet til pension, at man sagtens kunne have et godt og værdigt liv væk fra arbejdsmarkedet, at der var mange måder hvorpå man stadig kunne have værdi for samfundet, at man stadig var et ligeværdigt menneske selvom man ikke kunne arbejde, så var der jo så mange andre måder man kunne bidrage til fællesskabet på. Sjovt som ordene kan drejes alt efter om vi står midt i høj- eller lavkonjuktur.
Dengang brugte man førtidspensionen til at gøre ledighedskøen kortere. Ikke bare syge blev sat på førtidspension, men også alkoholikere, narkomaner og dem med socialt dårlige tilpasningsevner. Derfor havde man det der hed "almindelig forhøjet førtidspension" (det var med den at begrebet "socialpension" blev vakt til live), den var beregnet for disse grupper, med den i hånden, kunne kommunerne frasige sig ansvaret overfor disse borgere, selvom det hed sig at det var for at de kunne få en vis form for fred, så blev det fred til at fortsætte i deres misbrug, og kommunerne kunne sige når en dukkede op på kommunekontoret, du har jo fået pension, vi kan ikke give dig mere.
At også disse grupper kunne få førtidspension, istedet for blot at være på kontanthjælp, gav også begrebet "førtidspension" en dårlig smag i munden, da når nogen spurgte, hvad man lavede, og man svarede "Jeg er på førtidspension", så kunne man næsten høre andre tænke, "Nåh, er du så alkoholiker eller stofmisbruger". Derfor var det vigtigt for de der var syge, ikke bare at komme på førtidspension, men at komme på "mellemste" eller "højeste" førtidspension, for at komme væk fra stigmaet, misbruger eller social taber.
Det var også dengang tilladt for en førtidspensionist at arbejde ved siden af førtidspensionen, begrænset, og selv om der ikke eksisterede en direkte lov om det, så var det ilde set hvis en førtidspensionist, indgik i et arbejdsforhold der kunne skubbe andre ud af arbejdsmarkedet.

Så jo jeg mener også at hvis vi får en stigende arbejdsløshed igen, så vil der også blive et behov for og et krav om, at give det arbejde der er og de stillinger der bliver skabt til de arbejdsløse, og ikke til syge og svage borgere.
Men det vil tage tid før det sker, der kommer ingen forandringer i morgen, næste måned eller sågar næste år, vi skal nok op og runde de 100.000 - 150.000 arbejdsløse før der kommer nogle ændringer i forhold til os.

Men der er s'gu trist at det er noget sådant som en krise der skal til før vi kan forvente at få en ordentlig behandling, før vi kan få lov til at beholde vores selvrespekt og værdighed, det er såmen svært nok uden det galematias der lige nu hersker.

Mange venlige julehilsener &

Hrefna

PS. Hvis der er nogen der har nogen ideer til fora og debatsider, hvor jeg kan postere det jeg lige har skrevet til. Så må i gerne lige skrive det her, jeg skal selfølgelig nok fjerne Jess' navn, selvom jeg ved at han ikke er bange for at stå ved det han siger, og det har han min dybeste respekt for.

__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 25-12-2008 kl. 22:17.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspensionister tvinges i arbejde beha Politik og Samfund 47 07-10-2010 18:59
Førtidspensionister kan arbejde på fuld tid hjernet Politik og Samfund 11 30-05-2009 01:38
Førtidspensionister kan arbejde på fuld tid Webmaster K10 Nyheder 0 28-05-2009 03:51
Førtidspensionister kan roligt søge arbejde... Missmoon Nyttigt at vide for Førtidspensionister 18 01-02-2009 23:50
Unge førtidspensionister tilbage på arbejde FlemmingLeer Midlertidig Førtidspension 90 05-08-2008 17:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension