K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2008, 20:41   #1
mor4
Føler sig hjemme på K10
 
mor4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2008
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 35
Styrke: 16
mor4 er ny på vejen
Spg vedr kontanthjælp

Hej

Har lige høre lidt af en "uhyggelig" sag her i mit nærmiljø ... derfor har jeg nu følgende spørgsmål, for at vide hvordan vi selv vil komme til at stå hvis det skulle se for mig(os)

Har prøvet at søge her på nette men uden brugbar resultat

Håber I kan svare/hjælpe mig.

Hvis jeg pludselig/af en eller anden grund skal på kontanthjælp - hvordan er vi så stillet. hvis de stoppet mine sygedagpenge fx efter årets forløb

Jeg er gift og vi har 4 mindre børn og bor i hus.

Kan bare læse at ægtefæller har forsørgepligt overfor hinanden.....
* er det fuldstændig lige meget hvor meget manden tjener - hvis han tjener noget, så kan man intet få?????
* eller er der en max for hvor meget han må tjene for at jeg kan få kontanthjælp.
Vi har slet ingen mulighed for at klare os kun for hans løn.

Hende fra mit nærmiljø kan ikke få kontanthjælp fordi manden tjener for meget; men altså de kan jo sikkert heller ikke undvære penge fra hende.... så rådet var bare, at så måtte de jo lade sig skille ....... Det kan man s.. da ikke byde folk!!!!!

Håber nogen som kender svaret vil bruge tiden på at svare mig
God weekend
mor4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 21:31   #2
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 18
Louise er ny på vejen
Ja det er faktisk rigtig grotesk her i Danmark, man har forsøgerpligt over for hinanden. Hvis du skulle ryge på kontanthjælp, ville du ikke være berettiget til noget, jeg kan ikke lige huske alle reglerne men det er et meget lille beløb som din mand må tjene hvis du skulle være berettiget, tror at han max må tjene 13000 før skat (er ikke helt sikker på beløbet) Jeg står i samme situation så jeg krydser fingre på at det hele går, ellers ved jeg ikke hvad vi skulle gøre.
Der er sikkert andre som kan svare dig mere konkret.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 23:48   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Fyldt 25, forsørger børn § 25, stk 1, nr. 1 12.249kr. månedligt.

Det beløb er pr person, dvs tjener ens ægtefælde mere end 12.249 trækkes man tilsvarende i hjælpen, altså må Hun´s mand tjæne mere end 24.498.

Forsørgere med et hjemmeboende barn § 14, stk. 1 3.400 kr. månedligt

Der er 4 børn, de giver så yderlig ret til 13.600 pr måned, dvs Hun´s mand tjener mere end 38.098 kr FØR!!! skat.

Efter 6 måneder vil børnsatsen blive nedsat med 650 kr for det første barn og 500 for 3 4 5 osv barn. Så er vi på 26.648
Der til må der blive trukket 2.198 til sammen fra de voksne.
Det giver en indtjening på 24.450, som Hun´s mand tjener mere end....kunne vi bare få det på en FP, men næ næ børn koster ikke penge når man er på den ydelse (der er så andre ulemper ved en kontanthjælp)

Der er sikkert????? også noget med at man mindst kan få xx antal kr får man det eller der under, brodfalder kontanthjælpen helt... men jeg så ikke lige noget om det, så det er ikke sikkert, jeg ved den er ved FP

Der ud over er der ekstra ydelser i form af boligydelse ol, som jeg ikke har kigget efter, som muligvis ville kunne hæve beløbet.

Prøv borger.dk der har jeg fundet talene.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 00:54   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lum nu har jeg ikke lige været inde og nærlæse det du skriver, men jeg kan ikke få det til at hænge sammen med dem jeg kender hvoraf den ene arbejder og den anden modtager kontanthjælp og har lige ringet til min veninde og spurgt...

Det hun får er suppleret op

Hvis hendes mand tjener over to gange kontanthjælp for forsørger så kan hun ikke få noget, der er ikke noget med ekstra penge til børnene så det er den jeg mangler ...

I hendes papir står der at hvis hendes mands indtægt overstiger 24498 kr så vil hun ikke kunne få suppleret op , intet sted har jeg kunne finde noget om at man skal have mere fordi der er børn ..

Men jeg vil da helt klart ind og læse på det for forholder det sig som du siger så kender jeg godt nok mange der må føle sig som den kat der er afbildet andet sted her på forum
  Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 01:09   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Måske man skal tjekke under 300-timers reglen også, eller 450-timers reglen.

Så bliver det endnu værre.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 01:51   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=113628 under: Særlig støtte, grænsebeløb, boligudgift: Forsørgere med et hjemmeboende barn Lov § 34, stk. 52) Kr. mdl. 3.500

Og denne (som er fuindet gennem Borger.dk) http://www.bm.dk/sw23441.asp stadig under Særlig støtte:
Forsørgere med et hjemmeboende barn § 14, stk. 1 3.400 kr. månedligt
Forsørgere med et udeboende barn § 30, stk. 2 3.600 kr. månedligt

Jeg kikkede nærmere på det ud fra teksten: "Hvad får du i kontanthjælp?
Størrelsen af kontanthjælpen afhænger blandt andet af din alder, og om du har forsørgelsespligt over for børn." og det finder man her: http://www.adir.dk/sw15050.asp Og jeg er derfor gået ud fra at man naturligvis får pr barn (også fordi jeg fik det af vide i sin tid... vi blev rådet til at få børn og mange af dem af en sagsbehandler, fordi det ville give mere i kontanthjælp... at hun så ikke har fået lov at bestemme noget om det er en anden sag... dog er det altså mange år siden) jeg har ikke læst §§ kun satserne.

Og har ikke kikket nærmere på 450 timers reglerne, da de ikke kan tages med her i og for sig med at vi ikke ved om Hun (hende mor4 omtaler) har kunnet opfylde de timer eller ej.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 02:11   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan læse mere om §34 her: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29850

Der står en masse nyttig viden om hidtidig indtægt osv.

Man kan også søge enkeltydelser - eks. tandlæge, medicin osv. større uforudsete udgifter.

Så der er masser af mulighed for at få hjælp.

Bliver det aktuelt, så vend tilbage med mere konkrete spørgsmål, så er det nemmere.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 02:54   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
§34 kender jeg godt til , men ikke den med børnene men Lum er det mange år siden så kan det være derfor

Jeg kan huske i 80 erne da jeg ventede min første søn, der var jeg selv ansat på kommunen og her var der også en kollega der sagde til mig at i tilfælde af at jeg blev alene eller andet så ville jeg stå bedre økonomisk end på kontanthjælp, forstået på den måde at man betalte husleje for borgeren og el og så fik man som voksen et rådighedsbeløb og det samme gjorde man til sine børn...

I de 4 år jeg var på kontanthjælp inden jeg fik fleksjob fik jeg ikke en krone ud over de ca 12.000 som man får som forsørger, så kunne jeg søge §34 (gjorde jeg aldrig for jeg kendte ikke den § dengang ) og så boligsikring ikke noget som helst særligt til børnene ..


Så jeg tror desværre at de 3.600 kr. månedligt
er noget man kan søge under ganske særlige vilkår men det er klart værd at undersøge det ... men jeg tror nu ikke på den ...desværre ...
  Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 08:56   #9
mor4
Føler sig hjemme på K10
 
mor4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2008
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 35
Styrke: 16
mor4 er ny på vejen
mange tak

Mange tak for alle jeres besvarelser

Har ikke læst i alle link endnu; men nu ved jeg hvor jeg skal kigge

Det var i forhold til mig selv og min familie jeg skrev (så jeg kunne danne mig et indtryk af hvordan vi stod, hvis vi kom ud for lign.)

Kender ikke hende i mit nærmiljøs "historie" særlig godt. Kun at hun var blevet lovet forlængelse af sygedagepenge i et 1/2 år yderligere, for 14 dage efter at få at vide at det kunne hun ikke alligevel pga ....??? og så hed det kontanthjælp = ingenting. Men det kan man vel klage over????

Jeg har heldigvis en anden sagsbehandler/socialrådgiver og indtil videre har hun virket god og fair... så håber ikke jeg kommer til at stå i situationen.
Har 4 mdr tilbage ved de 52 uger på syge(dag)penge; men de kan jo hurtigt gå.
Skal som skrevet et andet sted til samtale den 17/12 til opfølgning efter arbejdsprøvning
mor4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 17:06   #10
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
skilt

Tja, vi blev skilt et år før mine sygedagpenge løb ud. Vi ville gerne flytte sammen igen og for ikke at komplicere dette forløb yderligere ift at vi så skulle komme til at stå endnu dårligere økonomisk end vi gør pt med mig på kontanthjælp(ja for det skete.... at min sag ikke et tæt på afsluttet her efter 1½ år) Min mand tjener ikke over 25000, men jeg kunne ikke overskue alle reglerne, så var det lettere bare at blive skilt. Og det betyder intet for vores forhold, det er kærligheden og ikke et stykke papir, men ja det er da surt man skal opføre sig sådan, bare for st få et minimum af havregryn på bordet. Men hvis vi var blevet trukket i min kontanthjælp, havde vi ikke haft penge nok, blot til mad og så var vi nok nød til at være gået fra hinanden, og så er dette her trods alt bedre.
Kender en der sidder i hus og er gift. De måtte sælge huset, men de kan ikke komme af med det. Fik så af vide, at de skulle bruge deres friværdi før hun kunne få kontanthjælp. Det ville de ikke, så nu arbejder hendes mand 60 timer om ugen, for at få det til at hænge sammen. Man må vælge det bedste for en selv i den situation man er i og vide, at ingen af løsningerne, som syg på kontanthjælp er en fed løsning....
KNUS Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr. Kontanthjælp heidi1972 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 29-09-2013 09:34
Vedr tilbagebetaling af kontanthjælp - aktivering Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 21-07-2013 09:13
Vedr. Kontanthjælp,jobklub & afbud Hygeria Alt det andet 9 07-10-2011 22:16
Spørgsmål vedr kontanthjælp jensen79 Alt det andet 17 11-02-2010 23:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension