K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2008, 16:47   #1
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Exclamation Ryglidelse og graviditet

Hej
Skriver herinde, da jeg kan se at mange ligger inde med viden, som jeg/vi har meget brug for.

Vores situation er den at min kone, efter 15 års arbejde indefor slagteribranchen, har en meget skidt ryg. Hun er født med skæv ryg og jobbet har ikke gjort det bedre Derfor mente vi hun skulle prøve noget andet, og da hun er meget glad for børn (vi har 2 og 1 på vej) søgte hun ind som dagplejemor. Vi fortalte til ansættelsessamtale om rygproblemerne men de mente der ville være masser af hjælpemidler, så det var nok ikke noget problem.. Det var det dog og min kone blev efter 4 måneders ansættelse sygemeldt med ryggen.. Lige efter hun blev sygemeldt fandt vi også ud af at vi var gravide som vi er meget glade for.

Hun har nu været sygemeldt i ca. 3 måneder og hendes sagsbehandler vil nu raskmelde hende, dog med betingelse om at hun ikke må udføre rygbelastende jobs.. Lægen siger hun kan udføre jobs som ikke er rykbelastende, men siger også at graviditeten selvfølgelig spiller ind nu..

Har læst lidt andre tråde og vi klager nok over sagsbehandlerens afgørelse om at raskmelde min kone, men mangler bare lidt indsigt i reglerne.. Så er der nogle der kan hjælpe ??

Der er hverken lavet fremtidsplaner eller noget til min kone og sagsbehandleren mener heller ikke hun kan give revalidering da min kone er ufaglært. Jeg har sagt at det ikke er ifølge loven, men hun siger at sådan er praksis. Ingen uddanelse ingen revalidering Hun har selvfølgelig ikke skrevet dette i nogle papirer, men det vil jeg nu forlange..

Problemet er at hvis min kones arbejdsgiver mister sygepenge støtten vil de jo nok fyre hende, og så skal hun gå på dagpenge frem til graviditeten samt barselsdagpenge derefter Da jeg selv lige har lagt på sygehuset i ½ år er vi godt ramt på økonomien i forvejen

Håber nogle herinde kan hjælpe os
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 17:09   #2
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bobsy1974 Se meddelelser
Ingen uddanelse ingen revalidering
Jeg kender ikke til lovene/reglerne på området, men jeg kender en, som i øjeblikket er igang med en revalidering, efter en arbejdsskade, og han har ingen uddannelse i forvejen.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 17:22   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Sagsbehandler kan slet ikke raskmelde. Meget mere kompliceret er det faktisk ikke, det er kun lægen der kan det.
Jeg håber i har det på skrift, i så fald klag! hvor i, i klagen spørger efter hvilken § der siger at sagsbehandlerne kan raskmelde.. Hvis det kun er muntlig samtale, skriver i noget i retningen af at til mødet (dato) blev vi oplyst at sagsbehandler ville raskmelde xxx, dette er xxx´s læge uenig i. Derfor ønsker vi skriftlig dokumentation på at kommunens sagsbehandlere må raskmelde klienter som reelt er syge.... I kan også skrive at i ønsker at klage over den afgørelse.

Og raskmelde til hvad??? alm job kontanthjælp... hvad???

At din komme ikke kan få reva fordi hun er ufaglært er det værste gang bæ at lukke ud... spørg igen efter §´en der siger det, og klag over afgørelsen. (dog skal i vide at for-reve oftest foregår på kontanthjælp, og at kun få ikke bliver for-revalideret)

Er din kone stadig under behandling? i så fald skal vi have fat i sygedagpenge loven (det skal vi sikkert alligevel, men det lader jeg andre om) for kommunen må ikke stoppe sygedagpengene mens man er under behaldning.

Det aller første i skal gøre er at søge agtindsigt. der efter finder i §§ der siger at der SKAL laves jobplan og ressourceprofil, og så klager i over at de 2 ting ikke er blevet lavet, hvilket i jo kan se fordi det ikke ligger i agtindsigten, og ved fordi din kone ikke har skrevet under på ressourceprofilen, sådan som loven siger at hun skal... hun er ikke blevet parts hørt.

Det lyder lidt som om de liiiige skal se om de ikke kan presse din kone tilbage på job, og se om i er til at løbe om hjørner med (det har de sikkert forsøgt før med held, ellers ville det ikke være så groft som det er, de de gør) Men det skal være slut nu, godt du/i kom til denne side *s*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 18:02   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Bobsy...du skriver at det er LÆGEN der siger, at din kone kan udføre jobs der ikke er rygbelastende, skønner din læge det og det har han jo skrevet, er det svært fortsat at være sygemeldt. Masser af mennesker er på det ordinære jobmarked men med skånehensyn i jobbet, eller også har de skiftet til et "lettere" arbejde. Kan din kone i stedet for blive sygemeldt på graviditeten, som jo er hård ved en i forvejen skidt ryg, så kan i måske få det til at passe med sygedagpenge og barsel....og når det hele er overstået, gå i gang med en egentlig sag...hvis din kone kan blive sygemeldt på sin ryg til den tid.

Jeg kan ikke rigtig li`den med du skriver, at LÆGEN anbefaler jobs der ikke er rygbelastende, min erfaring med den formulering er, at kommunen så "udskriver" en af systemet, til ordinært ikke-rygbelastende arbejde.

Sagsbehandler kan ikke bare raskmelde folk, men det er selvmodsigende at din læge skriver han anbefaler ikke-rygbelastende arbejde, samtidig med at han sygemelder...jeg ville helt sikkert skrive en klage, med den ryg din kone har burde hun som minimum revalideres eller man burde undersøge mulighederne for fleksjob.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 01:35   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Jeg tror, at et besøg hos lægen vil kaste lys over, hvad lægen egentlig mener.

Det er vigtigt, om lægen skriver, hvor længe sygemeldingen skal vare og detaljeret beskriver skånebehovene.

Ellers er det jo rigtigt, at man godt kan stå til rådighed for ikke-belastende arbejde og derfor ikke behøver at være sygemeldt.

Revalidering er kommunerne meget fedtede med, så det bliver nok svært at få kommunen med på, men undskyldningen med manglende uddannelse er IKKE en begrundelse for afslag.

Husk forresten, at AL kommunikation med kommunen skal foregå pr. skrift, og hvis sagsbehandleren påstår noget, så bed om at få det på skrift.

Hvis I meget gerne vil have en revalidering, så send en skriftlig ansøgning om revalidering.

Få evt. fagforening med på banen.

Hvis man er raskmeldt med skånebehov, kan man få dagpenge fra a-kassen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 02:13   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Din kone kan jo udmærket have fået bækkenløsning pga graviditeten - jeg fik det selv i 10'ende uge!!!

Så hvis hun har ryg problemer i forvejen, OG nu også har bækkenløsning, så har hun ret til en sygemelding helt frem til fødslen og 8 uger efter!! Eller ér det 4 uger efter?? Hmm.

Bækkenløsning giver jo symptomer som 'forstuvet bækken' 'elekstriske stød' 'træt ryg' og kan virkelig være invaliderende (det forsvinder efter fødslen) og er et udslag af de graviditetshormoner der blødgør hele bækkenet (så barnet kan fødes). Nogen får det bare meget tidligt i graviditeten, andre senere...og de heldige, slet ikke.

Jeg fik det under de sidste to graviditeter - og under de første to graviditeter skete der ikke noget....

Så det kan være hun skal tjekkes for dét hos lægen, det kan jo være han tror det bare er de gamle rygproblemer der er blusset op...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 13:33   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
helenekr Hvis en BL er forsvundet inden for 6 måneder efter barnet er født har det ikke været en BL men ledbåndsmerter. En BL forsvinder ikke nødvendigvis igen hos de fleste jo, men bestemt ikke alle, en BL kan indvalidere en kvinde for livet, det er netop den meget store forskel på BL og ledbåndsmerter, ledbåndsmerter er fuldstændig harmløse, det er en BL ofte ikke.

Mange alm praktiserende læger kender ikke forskel på de to ting (læs det kan gøre satans ondt at have bække dele) og siger BL til patienterne, mens der reelt skal en prof til for at kunne finde ud af om det er det ene eller det andet, kun meget få alm praktiserende læger har udd nok til at kunne vurdere det, fordi de 2 former i symptomer minder ekstrem meget om hinanden.

Jeg fik BL med min nr 2, som ikke helt forsvandt, det forsvandt nok til at det ikke generede i større betydning. Naturligvis fik jeg det også med 3. barn, det er nu 11 måneder siden jeg har født, og jeg er stadig MEGET plaget af det, der er nu gået så lang tid at jeg ikke skal regne med at det bliver meget bedre, det vil aldrig forsvinde helt, det kan måske blive lidt bedre, men udsigterne er ringe.

Jeg har været i huset hos en kvinde som er blevet invalideret af BL for resten af hendes dage, nogle perioder er hun tvunget til at ligge i sengen og få hjemmehjælp, og når nu er på benene er hendes bevægelsesfrihed meget indskrænket.

Så du kan tro BL kan være invaliderende, også oftere end man skulle tro, fordi de fleste BL´er reelt ikke har været BL, men ledbåndsmerter.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 22:40   #8
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Question

Tusind tak for velkomsten samt alle svarene

En stor undskyldning til jer først.. Vi fik ikke tydeligt skrevet at lægen, i form af lægeerklæring, har sagt god for raskmeldingen, dog med omtalte skåneerklæring på ryggen.. Men han siger dog også at graviditeten nu spiller ind..

I morgen vil vi nu prøve at klage over raskmeldingen, og samtidig søge læge og få undersøgt om det måske er en BL, eller ledbåndssmerter i forbindelse med graviditeten der forudsager smerterne. Vi kan vel klage over at der hverken er lavet jobplan og ressourceprofil ???

Ellers må hun jo raskmeldes og så se hvad arbejdsgiveren siger, for hun vil højst sandsynligt hurtigt blive sygemeldt igen.. Smerterne kommer og går hele tiden

Desværre er min kone af den type, der ikke kan lide at sige at hun har ondt, og derfor har de nok førhen kunnet presse hende hurtigere tilbage, eller bare give hende en §56 og så håbe på at det var nok. Men det skal det bare ikke være mere. Håber i vil hjælpe os til at dette ikke sker, i form af jeres gode råd. Så skal vi nok prøve at være mere nøjagtige i vores formulering af omstændighederne
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2008, 09:59   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det jeg ikke helt kan se af indlæg er:
Din koner er stadig ansat i jobbet som dagplejer?
Hvis hun pludselig kan klare jobbet, men med skånehensyn, Hvordan?

Eller skal din kone, søge andet arbejde?
Hvis hun er raskmeldt, kan hun vel få dagpenge, hvis ikke, få det skriftlig fra A-kassen, det er de så nødt til at forholde sig til!
Skriv skriftlig, og forlang skriftlig afgørelse!
Gør evt lægen opmærksom på, at din kone bliver raskmeldt!
skriv igen.(har lige gennemgået sygedagpengeloven(igår), gr. min egen sag, kan måske svare).
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2008, 21:12   #10
Bobsy1974
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2008
Lokation: Struer
Alder: 49
Indlæg: 18
Styrke: 16
Bobsy1974 er ny på vejen
Efter besøg ved lægen i dag blev konen sygemeldt pga BL og hun kan nu ikke fyres

Så må vi tage slagsmålet med revalidering engang efter graviditeten, eller skulle man måske gå igang nu ??

Hvad er jeres erfaringer ?? Er det bedst at være på forkant, eller sker der ikke noget ved dette ??

God jul fra os i Struer
Bobsy1974 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Graviditet ping Spørgsmål ang fleksjob 1 10-06-2013 15:54
Graviditet og Flexjob Merri Spørgsmål ang fleksjob 7 03-06-2013 15:51
kontanthjælp og graviditet..?? Guldfax Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 28-09-2012 12:07
Rygning under graviditet? Abraxus Politik og Samfund 35 07-07-2012 01:48
Syg+graviditet.. Mejer85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 11-01-2012 15:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension