K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2008, 16:25   #1
ramon
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
ramon er ny på vejen
psykiater karen marie waagø

Hej. Er der nogen der har erfaringer med denne psyk. Jeg har fået konstateret fibromyalgi for ca 3 år siden efter et langt sygdomsforløb, det var kjetil bjerregård der nåede til denne konklusion. jeg har gennem årene været hos mange forskellige læger uden held, jeg var hos en der hedder Morten Kraft i århus der sagde det var psyko somatisk og jeg bare skulle igang med at lave noget, den har jeg kæmpet med længe. Tilbage til mit spørgsmål, er der nogen der kender hende. Jeg har søgt pension og er sendt fra herodes til pilatus uden nogen egentlig opklaring på min situation for jeg kan ikke holde til det de sender mig ud i. man bliver ganske enkelt idiot af alle de undersøgelser og aktiveringer for hvis jeg kunne arbejde så gjorde jeg det gerne.
ramon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 07:33   #2
pusle
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2008
Lokation: Assens
Alder: 57
Indlæg: 22
Styrke: 16
pusle er ny på vejen
Jeg har har prøvet på at gennemføre et forløb (Mindfullnes) udarbejdet af hende samt min egen psykiater sidste år.
Umiddelbart virker hun ok, men jeg ville foretrække min egen psyk. Hun er ialtfald super
Hvordan Waagø er på tomandshånd ved jeg ikke, vi er jo alle så forskellige
Men jeg tænkte desuden på om din kommune ikke har haft sendt dig til en psykologisk undersøgelse? - du kunne måske gå med et skjult handicap, jeg fik konstateret en lettere ADHD-lidelse!
pusle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 10:54   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Psykosomatisk

Det er grufuldt som ordet psykosomatisk kan misbruges, og så sågar af en læge.
Mange tror at psykosomatisk er næsten det samme som at være hypokonder, det har intet med hinanden at gøre.

Psykosomatisk betyder, at den sygdom man har bunder i noget psykisk, det kan være et traume; fordi man af den ene eller den anden årsag ikke kan overkomme hverdagen; hvis man har været i stor sorg; eller hvis man ikke har lært at sige "Nej", eller sige fra når andre og omverdenen sætter for store krav til en. Hvis dette står på igennem længere tid, og man ikke kan finde en løsning på det, der bringer en sorger, eller hvis man ikke kan sige fra til omverdenens krav, så ender kroppen med at gøre det for en, det er en forsvarsmekanisme, men den sygdom man får er rigtig nok og den går ikke bare væk igen, og der er sygdomme der selv om man får det psykiske behandlet stadig aldrig vil gå væk, den er virkelig og ikke bare noget sindet eller kroppen har opfundet.

At en læge siger "det er psykosomatisk og du bare skal igang med at lave noget" er totalt forkasteligt, hvis lægen mener at din sygdom bunder i noget psykosomatisk, så ville rette procedure være at sende dig til en psykolog, der kan hjælpe dig med at komme over den sorg eller det traume du evt. bære rundt på, eller som kan hjælpe dig til at sige fra og "Nej" når omverdenen begynder at stille for store krav.

Det skal så tilføjes at der er mange læger, der ikke tror på diagnosen fibromyalgi, da det er en sygdom der (så vidt jeg ved) ikke kan testes for. (Ups. det kan der nu )

Hvis man hører til en af disse læger, så ville rette procedure være at sende vedkommende videre til en der gør. For en ting må de dog også være klar over, at selv om de personligt ikke tror på denne diagnose, så er det jo ikke for sjov at et menneske har smerter i hele kroppen, bliver så trætte at de næsten ikke længere kan hænge sammen. Jeg er sikker på, at vi alle herinde har et ønske om, at kunne være raske og friske, at kunne overkomme både arbejde, husholdning og familieliv. Men det kan vi ikke, af den ene eller den anden årsag, og det burde vi ikke straffes for.



Hrefna

PS. har ændret et "du" til "man", da det kunne læses som om jeg også mente at Ramons sygdom er psykosomatisk, hvilket jeg selvfølgelig overhovedet ikke kan udtale mig om
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 13-12-2008 kl. 13:02.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 11:43   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Hrefna....Bare lige for at sige, at der findes tests for at stille og måle diagnosen fibromyalgi, samt at den er godkendt officielt som selvstændig sygdom, og at den er medtaget på samtlige sygdomslister med sin egen diagnosekode.

Jeg vil også gøre opmærksom på, at nogle fibropatienter har det man kalder ledsagende fibromyalgi, opstået af f.eks en langvarig smertetilstand ved en dårlig ryg o.l....og ikke nødvendigvis er udløst af sorg og den generelle "ondt i livet" holdning.

Hvad årsagen end er til fibromyalgi, så er det en anerkendt målbar selvstændig sygdom og har man først fået den, så er ingen helbredelse mulig.

Utrolig er det, at fibromennesker til stadighed skal slås for anerkendelse.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 12:24   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
@ Ingrid

Langvarige rygsmerter (Har selv haft dem siden 1990) er også et traume (fysisk traume der i allerhøjeste grad indvirker på psyken), og angående test for fibromyalgi så mener jeg, jeg sagde "så vidt jeg ved", men da jeg ikke selv er fibromyalgi patient er det ikke noget jeg har fulgt voldsomt meget med i, jeg ved bare at der endnu i 90erne var mange modsatrettede meninger om sygdommen, og at det på det tidspunkt ikke var muligt at klinisk dianogstisere sygdommen. Jeg forlod Danmark i 1999 og vendte tilbage i Nov. 2007 og har som sagt ikke fulgt med på lige netop det område.

Der er langt flere sygdomme end man umiddelbart regner med, der kan have psykosomatiske årsager. Deriblandt mange autoimmune sygdomme, såsom f.eks. Lupus som jeg selv lider af.

Jeg har ikke sagt at Ramons sygdom er/har psykosomatiske årsager, hvad jeg sagde var at hvis lægen mente at den havde det, så ville rette procedure være at han henviste til en psykolog, der så kunne fastslå om det var rigtigt, men selv om en psykolog kunne det ville det ikke kurere fibromyalgien som jo er en fysisk/kronisk sygdom. Men psykologen kunne måske hjælpe med det der i første omgang udløste sygdommen, igen ifald den havde psykosomatiske årsager.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 13-12-2008 kl. 12:59.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 14:08   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej igen....netop fordi du skrev, såvidt jeg ved, reagerede jeg på dit i øvrigt meget fine indlæg, der var intet ironisk ved mit svar.

Jeg reagerer bare hver gang (næsten), talen falder på fibromyalgi, netop fordi det er en led sygdom der sagtens kan udløses af rygsmerter...for de rygmennesker, og det er ca 30 % med rygsmerter der ikke kan få en fast rygdiagnose, syntes jeg, det er vigtigt at man ved at man måske lider af ledsagende fibromyalgi, i al fald er det værd af få undersøgt i disse kommunale diagnosetider, kommunerne VIL jo have nagelfaste diagnoser, og det er svært at få anerkendt uspecificerede rygsmerter...jeg selv er så "heldig" at jeg har nagelfaste rygdiagnoser der forklarer min rygsmerter, jeg havde aldrig selv tanken om at jeg også havde fibro, men en ansvarlig reumatolog fandt på at undersøge mig specifikt for det også, og dermed faldt alle brikkerne på plads.

Det er også meget vigtig, hvis nu folk af en eller anden grund skal ud i klager og anker, fordi deres fibro ikke anerkendes af kommunen i første omgang, at folk ved at fibro er en selvstændig anerkendt sygdom, med egen diagnosekode på WHO`s sygdomsliste...et vægtigt argument når og hvis det bliver nødvendigt at klage/anke

Det var bare det, bestemt ikke fordi jeg var/er uenig i dit indlæg
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 14:13   #7
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Helt enig

Det jeg gerne ville med mit indlæg er at gøre folk opmærksom på at når der siges psykosomatiske sygdomme, så er det ikke det samme som at være hypokonder eller indbildt syg. Det er en fysisk sygdom der er opstået af psykiske årsager af den ene eller den anden art. Men mange der ikke ved dette, også patienterne selv, formoder at det er en form for "pjækkeri" der menes dermed, og den misforståelse vil jeg gerne være med til at viske bort, hos syge såvel som raske mennesker.



Hrefna

PS. Det ville hjælpe utroligt hvis lægerne som korrekt er, begyndte at omtale det som "Sygdom med psykosomatiske årsager" fremfor som de gør idag, at sige "psykosomatisk sygdom"

__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 13-12-2008 kl. 14:24.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 14:27   #8
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Angry

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
Det jeg gerne ville med mit indlæg er at gøre folk opmærksom på at når der siges psykosomatiske sygdomme, så er det ikke det samme som at være hypokonder eller indbildt syg. Det er en fysisk sygdom der er opstået af psykiske årsager af den ene eller den anden art. Men mange der ikke ved dette, også patienterne selv, formoder at det er en form for "pjækkeri" der menes dermed, og den misforståelse vil jeg gerne være med til at viske bort, hos syge såvel som raske mennesker.
Sikke nogen pladder! Det er du nødt til at dokumentere - hinsides al tvivl!

Jeg har ikke selv fibromyalgi!

Gennemgang af begrebet "somatisering" på læge Marie Krouns Hjemmeside i artiklen: "Syndrom sygdomme". Kompliceret, men ovenud nyttigt at læse.

"Mellem sundhed og sygdom: refleksioner over somatisering" af Gretty M. Mirdal/Københavns Universitet

Sidst redigeret af Tante Ana; 13-12-2008 kl. 14:37. Årsag: Link tilføjet
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 14:34   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
@ Tante Ana

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Sikke nogen pladder! Det er du nødt til at dokumentere - hinsides al tvivl!

Jeg har ikke selv fibromyalgi!
Du er velkommen til at spørge en hvilken som helst psykolog

"Psykosomatik er læren om, hvordan individets psykiske tilstand vil påvirke dets fysiske tilstand, heraf i øvrigt ordet "soma", som på græsk betyder hud. Er man således ked af det, vil man være mere modtagelig over for fysiske svækkelser. Det er i dag påvist, at psykosomatiske fænomener skyldes den neurale aktivitet i hjernen; når vi er kede af det, aktiveres et neuralt kredsløb, som svækker kroppens immunforsvar"

Sakset fra Wikipedia



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 21:39   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Det er en fysisk sygdom der er opstået af psykiske årsager af den ene eller den anden art
Der er vi altså uenige.

I min forståelse af det, så er det er FYSISK sygdom, som evt. påvirkes af vores psyke.

Dette fysiske kan påvirkes i både positiv og negativ retning, men den fysiske skavank forsvinder ikke... og er IKKE opstået pga. noget psykisk. Hvis det var tilfældet, så er det en helt anden diagnose.

Og så mener jeg også, at soma betyder kropslig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mail til Karen hr.luko Alt det andet 3 14-07-2009 07:52
Så I Karen Ellemann Maj-Britt Politik og Samfund 14 03-05-2009 15:37
Bye Bye Karen Hejdien Politik og Samfund 48 23-04-2009 09:54
Karen Jespersen Færselsuheld Lægekonsulenternes Rolle 4 05-03-2009 10:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension