K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2008, 00:50   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvor finder jeg noget om lovgivningen ang arbejdsprøvning

............jeg leder og leder, og søger og søger, men uden resultat

Hvor er det det står helt konkret, at man kan undgå en arbejdsprøvning??

Hvilken lovgivning (§§) høre det mon ind under??

Jeg kan godt huske at der står noget med at arbejdsprøvningen skal være formålsløs og/eller skal forværre ens tilstand, før end man kan omgåes reglerne.

Men hvor står det helt konkret, sort på hvidt??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 01:08   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der ligger en afgørelse her fra Ankestyrelsen. Den vedrører fleksjob, men hvis din arbejdsevne er mindre, så kan den bruges til pension.

http://www.www.k10.dk/showthread.php?p=13289


Her er endnu mere om formålsløs arbejdsprøvning osv.

Hvis du ikke kan bruge noget af det, så må du komme med flere stikord, ikke?

Lidt søgeforslag er, at hvis man vil finde noget her på siden, så skriv så mange søgeord som muligt, så begrænser det antallet af indlæg, man skal gennemtygge.

Jeg har f.eks. her for at hjælpe Helenekr skrevet følgende i søgefunktionen:

arbejdsevne+formålsløs+forværring

Husk at skrive + mellem hver ord uden mellemrum.

Men her er, hvad jeg fandt:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=33476&postcount=3
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 25-11-2008 kl. 01:20.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 01:14   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis jeg husker korrekt....så får du kontanthjælp...ikk Helene..

Hvis du gør...så er der måske noget du kan bruge i denne lov...

Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik

Citat:
Udnyttelse af arbejdsmulighederne

§ 13. Det er en betingelse for at få hjælp efter § 11, at ansøgeren og ægtefællen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at de aktivt søger at udnytte deres arbejdsmuligheder.

Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen

1) afslår et formidlet arbejde,

2) udebliver fra en jobsamtale eller en cv-samtale hos staten eller kommunen i jobcenteret eller hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering hos kommunen i jobcenteret,

3) udebliver fra en opfølgningssamtale i kommunen,

4) undlader at give meddelelse til staten i jobcenteret, kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver,

5) undlader at give meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den ledige er indkaldt til en sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller

6) afviser eller udebliver fra deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning.

Stk. 3. Det er en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren og dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. For ansøgere, der modtager hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller stk. 12, nr. 3 eller 4, og som ikke forsørger eget barn i hjemmet, er det endvidere en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren medvirker ved beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at modtage eller modtager ansøgeren eller ægtefællen hjælp alene på grund af ledighed, har de dog ikke pligt til at udnytte deres arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om arbejde efter stk. 1 eller tilbud eller beskæftigelsefremmende foranstaltninger efter stk. 3, hvis

1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,

2) den pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis det hidtidige arbejde fortsættes,

3) afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=113596#Kap4

EDIT
Hvor er du hurtig Zuza
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 01:36   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
ÅÅÅÅH JA! Nu er vi inde på noget af det rigtige

Oh jo Web, jeg er på kontanthjælp - snart på 21'ende år!

Jeg kan sagtens bruge Zuzas andet link, men jeg VED at det med arbejdsprøvningen er en del af en §, men jeg ved ikke hvilken pargraf...under hvilken lov

Jeg har engang læst om det ude på nettet, læst hele lovgivningen hvor dét med arbejdsprøvningen var en del af §érne....måske §20??

Jeg må bare prøve at søge videre, alle foreslag skal være mere end velkomne!!

Det må jo findes et sted...når nu jeg har læst om det før.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 01:41   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Helenekr.... i det link, jeg lagde til dig, var et link til Velfærdsministeriets hjemmeside, hvor du kan læse det hele.

Nu får du lige citatet og det direkte link:

Citat:
Formålsløs afprøvning af arbejdsevnen
I visse særlige tilfælde kan førtidspensionssagen begynde uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det drejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen med henblik på forbedring vil være åbenbar formålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand.


Eksempler på særlige tilfælde
Som eksempler på tilfælde, hvor en afprøvning af arbejdsevnen kan anses for at være åbenbar formålsløs, kan være borgere med en betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personer med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt fremadskridende.




http://www.social.dk/ministeriets_om...ension_ny.html

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 01:56   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jojo Zuza, jeg så den godt og læste den også, men det jeg har brug for er selve pargrafen! Jeg er ved at skrive en klage, og har brug for en § at henvise til.....jeg kan jo ikke bare skrive ,,gå ind på social.dk og læs hvad jeg mener''

Jeg bliver nødt til at skrive med henvisning til § dit, under stykke dat, at hvis en arbejdsprøvning er formålsløs så bla blabla....

Det er nok også mig der udtrykker mig lidt dårligt, undskyld!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 13:50   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Fandt det

§ 24. Kommunalbestyrelsen skal behandle en ansøgning om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning.

Stk. 2. Behandlingen af en sag om førtidspension kan først påbegyndes på det tidspunkt, hvor det konstateres, at alle aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger har været afprøvet, jf. § 15, stk. 2. Dette gælder dog ikke i de tilfælde, hvor det vurderes, jf. stk. 1, at erhvervsevnen er ubetydelig og ikke kan forbedres efter de nævnte foranstaltninger i 1. pkt.

Det står under kap. 3. altså i FP-loven
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 14:08   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Linket til pensionsloven er nedenfor, men §24 er altså udgået i din version af loven, LUM.

LUM... er du sød at lægge link på, når du finder noget? (Og jo, jeg forstår godt, hvis man ikke kan gennemskue alle de versioner, der findes af loven, for regeringen ændrer lovene i huj og hast.)

Nu står der i stedet sådan her, og Helenekr... det er det om ARBEJDSEVNE, du skal hæfte dig ved, og så må du henvise til ovenstående indlæg, bl.a. fra Velfærdsministeriets egen hjemmeside, ikke?

Bemærk OGSÅ, at der SKAL angives KONKRETE ARBEJDSFUNKTIONER, og det kan din kommune ikke, vel? Det er jo UREALISTISK, at du bliver selvforsørgende.

Citat:
§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Socialministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.


https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 15:12   #9
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
............jeg leder og leder, og søger og søger, men uden resultat

Hvor er det det står helt konkret, at man kan undgå en arbejdsprøvning??

Hvilken lovgivning (§§) høre det mon ind under??

Jeg kan godt huske at der står noget med at arbejdsprøvningen skal være formålsløs og/eller skal forværre ens tilstand, før end man kan omgåes reglerne.

Men hvor står det helt konkret, sort på hvidt??
HeleneKR:

Jeg blev selv forsøgt aktiveret i juli, da de nye aktiverings-regler på refusionsområdet trådte i kraft.

Jeg klagede dog ifølge de paragrafer som nogle har vist dig her... nemlig at aktivering kun vil forvære mit helbred.

Det betød, at MIN sagsbehandler indhentede læge statusattest fra min egen læge, hvor hun spurgte ham direkte, om det var forsvarligt at aktivere mig. På baggrund af min læges nægtelse af at svare på det, men henviste til yderligere psykiatrisk udredning hvis hun ville have svar, gjorde at de tog min psykiaters ord for gode varer... han skrev, at jeg udvikler svær angst og stress når jeg bliver aktiveret, arbejdsprøvet eller kommer i job.

Dette var NOK til at de stoppede aktiveringen... Desvære havde min sagsbehandler ikke kun spurgt til aktivering, men også arbejdsprøvning, og derved fået samme svar der... de glemte så lige at give mig afklaringen af den klage over aktiveringen, hvorfor ved jeg stadig ikke.

Jeg var så, så heldig, at jeg klagede til borgmesteren om min sag generelt, og i den afgørelse kom det frem, at man havde frifundet mig for BÅDE aktivering og arbejdsprøvning af helbredsmæssige årsager... det kom altså ad bagveje.

Det er jeg så, så heldig at have papir på nu, med underskrift...

Men intet af det gjorde at sagsbehandleren ikke havde i sinde at arbejdsprøve mig ved sidste møde for nogle dage siden... jeg havde dog papirerne i orden, så hun blev sat på plads.

Jeg kan kun råde dig til, at undersøge dine papirer... har du nogen lægelige udtalelser på, at arbejdsprøvning vil forvære dit helbred, og de ikke lytter, så klag til borgmesteren! til Jobcenteret! Til Villy Søvndal! Line Barfoed! ja selv Hjort!!! ... klag overalt du kan, jo mere "åben" din sag bliver, jo mere pinlig er den for kommune og stat, og jo hurtigere tror jeg der vil ske noget.

Sidst redigeret af Razmo; 25-11-2008 kl. 15:16.
  Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 17:40   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20626

Og den er gældende (siger søgningen, jeg har søgt på førtidspensionsloven og valgt den øverste)

Sjovt der er den forskæld for i bunden på din står der:
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. § 1, § 2, nr. 6 3) , og § 3, nr. 4, træder dog først i kraft den 1. juli 2007.

I min står der:
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. § 1, § 2, nr. 6, og § 3, nr. 4 1) , træder dog først i kraft den 1. juli 2007.

Altså stort set det samme... det ER da underligt???

Sidst redigeret af LUM; 25-11-2008 kl. 17:47.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvor finder man reglerne? TNS Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 07-03-2013 15:11
hvor finder man en søsser98 Alt det andet 12 15-01-2013 16:18
hvor finder jeg paragraffer??? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 21-03-2011 12:06
Hvor finder jeg . . . hobby4me Alt det andet 2 26-10-2010 21:53
Hvor finder jeg... Risa Alt det andet 4 27-07-2008 08:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension