K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2008, 13:41   #1
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
Kan jeg søge ftp mens jeg har flex?

Hejsa.
jeg er ny i dette - fantastiske - forum.

Det er chokerende hvordan vi åbenbart blir behandlet, og det er måske derfor lidt specielt at møde een som mig, som indtil videre ikke har nogen problemer med systemet...

Jeg fik diagnosticeret dissemineret sclerose for 5 år siden. Efter at have været sygemeldt i et par måneder,fra mit job på Odense sygehus, foreslog min arbejdsgiver fleksjob. Hun indkaldte kommunen til møde, hvor vi aftalte at jeg fik 3 mdr i arbejdsprøvning, hvor jeg selv tilrettelagde hvor mange timer jeg arbejdede uge for uge. Jeg endte vist på 18, og startede direkte efter de 3 mdr i flex med 2/3 tilskud, og diverse skån, efter eget ønske.

Så det er - i mine øjne - forløbet fuldstændig gnidningsløst.

Nu oplever jeg at mine kræfter svinder, og jeg er mere og mere træt efter arbejde, selvom jeg efterhånden er nede på 13,5 timer (også uden diskussion)

Jeg har fået oplyst at min arbejdsplads ikke har fleksere ansat under 12 timer.

Men til et møde med kommunens fleksjobskonsulent, i forb.m. min sidste time-reduktion, fik jeg at vide at der ikke er mange fleksere med så få timer i det hele taget - og at de i stedet fik ftp og havde skånejob.

Det har jeg forsket lidt i, bl.a. hér, og det lyder som om at man han have skånejob - eller "job med løntilskud" helt nedtil 8 timer?

Det ville give mig lidt mere tid inden jeg er nødt til at forlade arbejdsmarkedet, hvilket jeg ikke har meget lyst til...

OK - her er så endelig spørgsmålet:

Kan jeg starte en ftp-sag i god tid, mens jeg stadig arbejder i fleksjob?
Jeg har læst at ftp kan gøres hvilende. Betyder det, hvis jeg blir godkendt, at jeg kan vente med at "tage den" indtil jeg ikke kan holde til mere end 12 timer?
Og så gå "direkte" på ftp?

Efter hvad jeg læser i dette forum, ville det være fantastisk hvis jeg kunne slippe for langtidssygemelding, arbejdsløshed, kontanthjælp (ikke mindst økonomisk). Sådan som mit arbejde og div. pensioner er skruet sammen, vil jeg stort set få det samme på ftp som nu, i flex. Så det handler for mig om at kunne fortsætte i jobbet...

Jeg har ikke talt med min arbejdsgiver om skånejob endnu, men jeg er en værdsat medarbejder og de vil gerne beholde mig, så jeg forestiller mig ikke at de vil sige nej.

Det kan måske for nogen virke som luxus-problemer,
men - Hey - et spørgsmål er vel et spørgsmål...
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 14:56   #2
jens nielsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
jens nielsen er ny på vejen
svar til "kan jeg søge ftp - imens jeg har flex".

Hej

Først vil jeg lige sige at der IKKE er en lovmæssig grænse for hvor lidt timer du kan have i et flexjob - såfremt at du kan finde en arbejdsgiver som vil have dig på de få timer, idet arbejdsgiveren jo taber økonomisk på det - idet de jo max. kan få supp. op til 66 % af din løn - men der er nogle regler vedr. offentlige arbejdsgiver, som kan få supp.op til 12.5 % mere, og de regler må jo også gælde for dig, da du jo er ansat på OUH.

Jeg er selv lige gået fra flexjob til ftp - så jeg vil tro at du sagtens kan starte en ansøgning op om ftp imens du er i flexjob - også når ftp går igennem, gøre den hvilende med det samme - indtil du ikke kan mere/vælger at stoppe i flexjob og genoptager din ftp.

Men du skal huske at tage din sagsbehandler med på råd - sådan at i er enige om fremgangsmåden og tidshorisont, det er meget vigtigt - da det jo er ham/hende som skal indstille dig til pension.

med venlig hilsen

Jens
jens nielsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 15:22   #3
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
Tak for det!

Når du siger sagsbehandler, mener du så fleksjobskonsulenten? jeg har fået at vide at det er hende, som skal starte en evt ftp-sag, og det er den eneste person som jeg har kontakt med hos kommunen...

- jeg elsker disse forum'er -

mvh Kasper
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 19:39   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg vil da godt lige byde ind på denne...

Jeg vil tro at du får mere end almindeligt svært ved at få en førtidspension igennem....sålænge du er i et fleksjob...

Grunden til det er....at der i Lov om social pension står følgende:

Citat:

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Som du kan se...så kan der ikke gives en pension så længe du kan forsørge dig selv i et fleksjob...

Problemet for mange...er at der netop ikke er et mindste time antal for hvornår man kan få en pension eller er fleksjob berettiget...

De kan reelt sige til dig at så længe du kan klare feks 5 timer pr uge....ja så er det fleks du er berettiget til...

Dette selvom du næppe kan finde et job eller en arbejdsgiver der vil ansætte dig med det time antal....da de jo vil miste penge på det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 23:32   #5
kmthorup
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2008
Indlæg: 22
Styrke: 16
kmthorup er ny på vejen
Hmmm.. Det lød ellers lige så godt, det som Jens fortalte.

Men lovteksten fortæller åbenbart noget andet. Det er måske et spørgsmål om, hvordan den enkelte kommune tolker det...

Hvad med dig, Jens, hvordan er du gået fra flex til ftp?
kmthorup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 06:52   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja...jeg kan ikke forstille mig at det kan tolkes anderledes...

Det står jo ret klart...så der må have spillet noget andet ind i Jens´s tilfælde...

Men det kan han måske selv fortælle lidt om...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 13:54   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Orv, det lyder da interessant!

Jeg kan i hvertfald sige så meget, at i Københavns kommune kan man IKKE søge førtidspension NÅR man allerede er i Fleksjob og beviseligt kan kradse timer hjem. I nogen tilfælde er der nogen der søger en §17, men det er vist mere for at 'slå i bordet' og minde om at der er skånehensyn der skal overholdes + at der KAN være visse forværringer af tilstanden der kræver nærmere udredning.

Men det er UMULIGT at gå på Fleksjob, være i beskæftigelse, søge førtidspension samtidig, få den tilkendt, og så arbejde derud af indtil man egentlig hellere vil gøre brug af pensionen...

Iøvrigt er reglerne et SKÅNEjob, når man modtager førtidspension - aldrig et fleksjob.

Så der må næsten foreligge nogle faktuelle fejl i Jens sag, eller i de informationer han har fået....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan skal jeg søge kommunen om flex mut Spørgsmål ang fleksjob 7 30-08-2013 09:32
Er det ikke rigtig gjort af mig og søge flex?????? adams Spørgsmål ang fleksjob 32 02-05-2012 10:49
aktivering mens man er midt i søge flexjob? pruttenQ34 Spørgsmål ang fleksjob 8 24-10-2011 14:42
Ny Bruger- Skal søge flex..Hvordan??? Anja-10 Spørgsmål ang fleksjob 7 03-08-2011 16:40
søge flex empowerment Spørgsmål ang fleksjob 11 06-08-2010 09:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension