K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2008, 10:54   #1
hkirkedal
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2008
Indlæg: 5
Styrke: 0
hkirkedal er ny på vejen
Jeg fatter intet

Hej

vidste slet ikke der var denne side, jeg kopierer lige noget jeg har sendt til en socialrådgiver ved scleroseforeningen..

Jeg har virkelig brug for din hjælp, jeg føler lidt jeg bliver rykket rundt i næsen. Jeg startede med at tage på komunen i April 2008 til min daværende socialrådgiver , da min neurolog havde anbefalet at søge førtidspension. Og vi startede det op der, altså 7 måneder siden, endelig ville de så for et par uger siden sende min "ansøgning" op til juridisk afdeling for en forespørgsel på hvad der ville ske hvis jeg søgte. Og der fik jeg at vide at det ville blive et klart afslag, da jeg ikke havde en medicin plan fra min neurolog og min reumatolog (mht. gigten) jeg prøvede at forklare min socialrådgiver at hverken min neurolog eller reumatolog kan ligge en medicinplan for resten af mit liv da det ikke er sådan disse sygdomme og medicin virker, men det skulle de altså have, jeg har nu snakket med min neurolog som ikke er helt klar over hvordan det skal laves, da hun jo ikke er synsk og ikke kan sige hvilket medicin jeg kan tåle i længere tid og hvilket nyt der kommer.
Jeg prøvede også at forklare socialrådgiveren at hvilket medicin jeg er på ikke rigtig er så vigtigt da der ingen kur er for mine sygdomme, der er ikke noget der kan kurere, i det allerbedste tilfælde kan det måske holde det fra at blive forværret så hurtigt som ellers, så hvorfor de ikke kan blive taget hensyn til hvordan jeg har det nu og søge efter det, da jeg ikke vil blive bedre.

men så vil de så have en medicinplan fra mine læger, så skal jeg i arbejdsprøvning og så kan søges for førtidspension og måske er der så en lille chance for at de vil vudere det , men fik også at vide at min alder talte meget imod det da jeg er født i 1981 fik jeg at vide.

jeg har hørt fra andre der har fået førtidspension (mange der ikke har sygdomme i nærheden af mine) og de kunne ikke få det da de søgte det alene, men fik så hjælp fra fagforening eller lign. og det gik lige igennem ,

SLUT PÅ DET MEN SÅ VED I LIDT OM MIG !

Nu ser jeg så der er mange herinde der snakker om selv at søge det hvordan fungerer det? For som sagt så synes det bare at se ud som om at komunen trækker det ud fuldstændig.!
Er der nogen med nogle gode råd tips ideer eller har mere forstand på dette end mig?

Mange takker
hkirkedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 11:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Hkirkedal.

Rigtig hjertelig velkommen til k10. Du er havnet det rigtige sted.

Du skal vide at din alder absolut ikke har noget med om du kan søge pension eller anden hjælp. Det er noget vrøvl.

Kan du bekræfte at du både har sclerose og gigt som diagnose?

Hvis ja, så er det første du skal have orden i er at søge aktindsigt fra kommunen og hospitaler. Det er meget vigtigt at du har orden i dette.
Fra nu af forgår alt skriftligt imellem dig og det offentlige.
Du skal tage det roligt du er ikke alene mere.

Har du gjort dig nogle tanker om hvad du INDERST inde ønsker dig eller kan klare?
Flexjob eller pension? Hvad er din egen bedømmelse om hvordan din hverdag går?

Hvis du har været igennem disse overvejelser og din neurolog og du er enige findes der en del muligheder. Men mere herom senere du vil snart få flere gode råd fra andre. Så læn dig tilbage og slap af så meget du kan.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 11:36   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Det er da også noget værre vrøvl, de jurister skriver.
Jurister er IKKE læger.

Det er din ARBEJDSEVNE, der skal vurderes, ikke alene dit helbred.

Det er jo en lumsk sygdom, hvor nogle får et attack og aldrig får flere resten af livet, mens nogle får et attack, som invaliderer.

Derfor er det DINE læger, som kender dig og har undersøgt dig, der kan sige noget om dit nuværende helbred og fremtidsudsigter med den krop, du jo har.

Men du slipper nok ikke for en arbejdsprøvning, som kan belyse, hvor meget du magter at arbejde. Det vil typisk tage 3 måneder. Under denne arbejdsprøvning skriver man dagbog og har tæt kontakt med egen læge eller speciallæge undervejs. Dagbogen er et godt værktøj at bruge, når du selv og andre skal se et billede af, hvordan du klarer din hverdag (træthed, smerter, hvad magter du derhjemme, skånebehov under arbejdsprøvning osv. osv.)

Du skal bede om aktindsigt, som Peter skriver, og så skal der laves en ressourceprofil SAMMEN med dig.

Hvis du søger selv og IKKE er arbejdsprøvet, får du højst sandsynligt afslag, så der er nok desværre ingen vej udenom, hvis du ikke er meget, meget alvorligt angrebet af sygdommen.

Men det hedder §17, når man søger selv, og så får man svar på 3 måneder. Kommunen kan IKKE nægte dig at søge den.

Men vær indstillet på et afslag.

Fordelen ved at søge den (selvom du kan forvente et afslag) er, at så kommer der orden på din sag, og en begrundelse for, hvorfor du IKKE får pensionen. Hvis kommunen senere trækker sagen ud, så har du jo en dato på, at der INTET er sket i den mellemliggende periode.

Men hvis jeg var dig, ville jeg begynde med aktindsigt, og tjekke, om der er de fornødne papirer til stede, for søger du §17, så indhentes der IKKE flere papirer... det afgøres på det foreliggende grundlag.

Spørg endelig igen, hvis du stadig er i tvivl.

Der ligger en formular til at søge aktindsigt under nyttige links. Husk at få en kvittering for, at du har afleveret den.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 12:08   #4
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Kære hkirkedal.

Jeg har selv sclerose, og ved at kampen med kommunen kan være sej. Mit forløb gik heldigvis forholdsvis let, da jeg hev scleroseforeningen ind i sagen fra dag 1. Det kan jeg se du også er igang med at gøre. Nu ved jeg ikke hvilken kommune du er bosat i, men den der med medicin planen er jo helt urealistisk med en sygdom som denne....

Da kommunen begyndte at gøre lidt knuder i min sag, ringede jeg straks til min socialrådgiver og bad om hjælp, og hun tilbød at tage med til et møde med sagsbehandleren, og der satte hun det hele på plads. min sagsbehandler mente jeg sagtens kunne komme op på fuld tid i arbejde igen, for måske jeg fik det bedre. Jeg er enormt hårdt ramt kognitivt af sygdommen, og trætheden er lammende. Det fik rådgiveren fra foreningen sat på plads, og jeg kom i arbejdsprøvning 15 timer omugen, hvilket kørte mig helt ned. Jeg stoppede igen efter små 3 uger, og blev herefter indstillet til ftp og fik den.

Mit råd til dig er, at du skal ringe til rådgiveren i foreningen, og sætte denne ind i din sag, og høre om han/hun kunne være bisidder ved et møde. Det er en stor hjælp, og jeg havde ikke været ftp ca. 1 år efter diagnose, hvis det ikke havde været for scleroseforeningen... Hvis din gigt er det der volder største problemer, så tag kontakt til gigtforeningen... måske de kan hjælpe også.

Arbejdsprøvning slipper du ikke for med mindre du er meget hårdt ramt og din neurolog kan skrive at arbejdsprøvning er formålsløst, men heller ikke det er en garanti.

Håber du får hjælp fra scleroseforeningen... eller det ved jeg du gør.

Undskyld hvis mit indlæg er lidt rodet. Har svært ved at formulere mine tanker ned på skrift...

Mange til dig

/mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 15:10   #5
hkirkedal
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2008
Indlæg: 5
Styrke: 0
hkirkedal er ny på vejen
Smile

Nu skal jeg se om jeg kan huske at svare alle, min sclerose er også MEGET de kognigtive problemer, jo jeg har haft nogle størrere attacks men til daglig er det der generer mig mest de kognigtive ved sclerosen, den ufattelig lammende træthed, svimmel, koncentrationsbesvær mm. min gigt er meget slem. Jeg har deforme finger, håndled, albue, knæ, ankelled og tæer. Derudover har jeg gigt i skulder, hofter, kæber (underligt sted men skide irriterende når man skal til tandlægen)

Jeg er som sagt kun 26 (27 om en uge) men jeg blev sygemeldt pga. gigten for 6 år siden, har derefter været i revaliering men måtte stoppe efter en måned da jeg ikke kunne klare det.

Jeg fik for 4 1/2 år siden mit første Sclerose attack, men diagnosen blve først helt sikker for lidt over 1 år siden derfør havde jeg bare fået at vide at jeg havde over 50 procent chance for at udvikle det.

Så ja begge sygdomme (og også psoriasis for den sags skyld) er dokumenteret fra speciallægerne.

Mit største problem er at vi har planlagt at skulle giftes d. 29 august næste år og da jeg startede med at henvende mig ved komunen ang. ftp i marts troede jeg ikke det ville være noget problem. Da jeg er på kontanthjælp pt. efter sygedagpenge revalidering osv. hvis vi så blev gift nu ville jeg miste alle mine penge, hvilket vi ikke har råd til.

Jeg bor i Vanløse så det er københavns komune.

Jeg har lige bedt om aktindsigt hos komunen det kunne jeg nemt høre ikke var populært

Jeg ved ikke om jeg har glemt at svare nogen her men endelig sig til og tusind tusind tak for velkomsten og hjælpen.

Mvh
Henriette

årh jo jeg glemte lige at svare på, det jeg allerhelst ville er have et job enten som felx eller ved siden af pension men jeg tror personligt ikke jeg kan klare det og det skulle nok maks være 6 timer om ugen, men som sagt ser det meget tvivlende ud på at jeg kan klare det. da der ikke er fundet noget medicin der viker på min gigt og der som sagt ikke er nogen medicin der hjælper 100 procent på MS.


Sidst redigeret af Stezu; 18-11-2008 kl. 15:59. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
hkirkedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 19:02   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Bare så det er slået helt fast...ang alder og ansøgning om førtidspension...

Bekendtgørelse af lov om social pension

Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K3

Vi ved alle godt at de i kommunerne siger at man ikke kan få en førtidspension når man er ung...
Men det passer altså ikke...

Det er din arbejdsevne der skal afgøre om du kan få en pension...ikke din alder...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 19:41   #7
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Nej, alder bestemt ingen betydning.... sygdom har jo ingen alder..

Jeg var også kun 27 da jeg fik min førtidspension, så det er altså ingen hindring at man er ung.

Tag kontakt til foreningerne, så de kan hjælp dig.. også i forhold til et fleksjob.

mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 00:17   #8
hkirkedal
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2008
Indlæg: 5
Styrke: 0
hkirkedal er ny på vejen
Igen tusind tak for hjælpen..

Jeg bliver kontaktet af sclerose foreningens socialrådgiver i morgen så håber hun vil være bisidder og hjælpe mig.

I er mere en meget velkomne til at kontakte mig alt det i vil om det er råd eller spørgsmål eller hvis der er nogen der gerne vil have hjælp eller støtte så skal jeg gøre mit bedste

mange takker

Henriette
hkirkedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 01:13   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Henriette.
Det at de begynder at behandle dig på den måde med evt arbejdsprøvninger i din situation harmer.
Men nu håber vi at du vil berette videre her på din tråd og stille flere spørgsmål som vi kan hjælpe med. Men jeg er sikker på at sclaroseforeningen kan og vil hjælpe dig.

Du skal lige vide at hvis din sag begynder at blive en negativ sag har Københavns kommune en "Borgerrådgiver" som en slags lokal ombudsmand.

Men håber også at du fremover vil øse af din erfaring her på k10 når kræfterne slå til.
Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 08:18   #10
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Godmorgen Henriette :-)

Kunne læse af dit indlæg i går, at vi er ramt på de samme områder af sygdommen. Dertil kommer din gigt, som virkelig også har ramt dig hårdt (og tilmed psoreasis)

Jeg sys jo din sag er oplagt til en ftp, men alene det at du selv gerne vil i fleks, er jo en positiv ting. Lad kommunen arbejdsprøve dig, men kun i det omfang du selv kan holde til, for ellers ender du med flere timer end du magter. Super godt at du hører fra foreningen. De er uundværelige i kommune sammenhænge. Der burde være en forening til hver sygdom i Danmark...Måske sagerne så ville gå lidt glattere end mange af dem som man kan læse om herinde... Og der er jo mange flere...

Håber du vil holde os opdateret omkring dit forløb, og spørge igen, hvis du har spørgsmål.

Har du bare brug for en at dele dine tanker med, er du meget velkommen til at skrive en pb til mig...

Hav en rigtig god dag

Knus mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fatter ikke en meter Fodfolket Alt det andet 14 05-04-2011 13:42
jeg fatter NADA! buster Alt det andet 4 01-12-2010 01:05
jeg fatter det bare ikke!!! Lund Det er da strengt ! 13 15-03-2010 15:17
Fatter det ikke malleaa Fremtiden for fleksjob og førtidspension 21 27-11-2007 13:51
Fatter aller en skid. gaxeergud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 14-09-2007 13:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension