K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2008, 08:44   #1
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Question Arbejdsprøvning.

Hej
Det er godt nok hårdt at være syg, når man modtager sygedagpenge
Her er lidt om min sag inden mit spørgsmål.
Jeg fik sygedagpenge fra d. 8/11-07 til 27/6-08, hvor de stoppede mine
sygedagpenge pga min livsstil. ( Jeg spiser sundt osv, men kan desværre ikke dyrke motion bla pga astma.)
Nå, men min sag blev sendt til beskæftigelsesankenævnet, som gav mig medhold, således at jeg fortsat skal have sygedagpenge med tilbagevirkende kraft fra 27/06-08. De skrev til kommunen, at jeg skal ha' lavet en ressourceprofil inden arbejdsprøvning.
Jeg var så på kommunen i går ( Odense kommune hos ny sagsbehandler efter min anke) Her fik jeg at vide, at de ikke kunne hjælpe mig, da jeg ikke kan tage bussen til arbejdsprøvning, idet jeg ikke kan gå mere end 100 m, som der også står i mine lægepapirer. Hun gav mig ressourceprofilansøgningen til udfyldelse, inden jeg gik. Samtidig pointerede hun kraftigt, at kommunen ikke havde ansvar for, hvordan jeg kommer til arbejdsprøvning. Det sidste hun sagde, inden jeg gik var, at min sag ville blive lukket i november md, og at jeg så skulle på kontanthjælp i noget der hedder matchgruppe 5.
Mit spørgsmål er: Kan de bare gøre det, fordi jeg ikke er i stand til at gå til og fra bussen?
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 09:31   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
NEJ, det kan de ikke!
Du kan få kørsel under §82.stk 5 i LAB.(lov Om Aktiv beskæftigelsindsats). Du skal måske have din læge på banen.
Få din fagforening på banen.
Eller DUKH. Se under link.
Eller SR-rådgivning.
De kan/må ikke fratage dig sygedagpenge, uden at dine forskellige muligheder for anden forsørgelse er forsøgt. Altså først og fremmest arbejdsprøvning.
Det er vigtigt, at du får hjælp til dette, helst din fagforening. Du må ikke gå til møder alene, alt skal nedføldes på papir.
PS se også §7a i retsikkerhedsloven.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 09:58   #3
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Hej Pia.
Tusind tak for dit svar. Du hjælper mig bare så meget. Jeg vil tage fat i de ting, du foreslår mandag morgen. God weekend.
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 11:16   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De strammer den godt nok... pga livsstil....

Jeg kunne forstå det hvis en borger fik af vide af div læger at denne ikke må løbe, da det kan koste borgerens førlighed, og borgeren så begynder at træne til en marton... men det er jo slet slet ikke en sådan modslettelse af råd og vejledning du har gjort, du har astma og KAN ikke, og følger jo netop de råd og den vejledning lægerne har givet dig. det er da noget helt helt andet.

Jeg sys godt nok det er groft (har du prøvet at smide den del inde på: mitansvar.dk ?)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 11:24   #5
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
og her:

http://www.venstre.dk/index.php?id=4761&tx_ttnews[tt_news]=2308&tx_ttnews[backPid]=4614&cHash=d701b80210

Gå lige imod ham fjolset.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 14:01   #6
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Citat:
Hun gav mig ressourceprofilansøgningen til udfyldelse, inden jeg gik
Jeg ved ikke hvad det er du har fået her. Men jeg fik at vide efter at jeg havde siddet og knoklet med min rp, til jeg var ved at gå helt i opløsning, at det var kommunen der i sammen med mig skulle lave den.

Hun lyder godt nok som en skrap madame, men det betyder ikke nødvendigvis, at hun har ret. Der er nogen der elsker at sparke til folk der ligger ned.

Tror der kommer hjælp til dig her på K10, og spørg endelig.

Gå aldrig alene til møder.

Mvh. Sommer.
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 14:29   #7
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Tak for jeres opmuntring. I skulle bare vide, hvordan det luner.
K.H.
Jose.
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 14:43   #8
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Hej jose - og velkommen til.

Som sommer så ganske rigtigt skriver er meningen med ressourceprofilen, at den skal laves i et samarbejde mellem borgeren og sagsbehandleren. Jeg har en fornemmelse af, at en del sagsbehandlere er så overbebyrdede, at de ikke kan afse tid til at lave ressourceprofilen sammen med borgeren, og derfor udleverer skemaet, så man selv kan udfylde det.
Jeg vil dog sige, at det er en rigtig god ide, at man selv har set, hvilke punkter, der skal arbejdes på, og at man selv har tænkt over, hvad man mener, der er vigtigt at få med. Hvis du skal have hjælp med at fylde skemaet ud, så sig til - dette forum er fyldt med hjælpsomme mennesker
Har du mod på at læse om ressourceprofilen, så se i menuen "Nyttige Links" - der er bl. a. sagsbehandlernes vejledning til den.

Du skriver, at du har været sygemeldt siden nov. 07 og derfor stopper dine sygedagpenge nu til november. Men det lyder højst besynderligt, at du først skal til at lave en ressourceprofil nu! Det er jo den, der danner grundlag for hvad der skal ske med dig og din arbejdsevne
Hvad er der sket i din sag indtil nu? Har du været til opfølgningssamtaler? Og har de ført til noget, andet end stop af sygedagpenge og nu arbejdsprøvning?

Hvad siger din læge?

Og til sidst - man kan få forlænget sygedagpengeperioden under visse betingelser.

Du får lige et par til at lune med
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 15:02   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej jose -og velkommen til

tilslutter mig de øvrige ærede´s svar til dig her på siden og skal understrege -som også Pia nævner- DET ER SAGSBEHANDLERENS PLIGT AT HJÆLPE DIG MED EVT TRANSPORT, basta.
DET SKAL TYDELIGT FREMGÅ AF RP AT DU HAR DISSE PROBLEMER(gr sygdom), ingen tvivl om det

Det er således kommunens/sagsbehandlerens opgave at løse dit problem incl -skulle det være nødvendigt- en liggende transport!
Kan iøvrigt huske at der herinde på et tidspunkt var en form for et skema ang transport men kan ikke lige finde det, desværre, hvoraf det tydeligt fremgik at det er sagsbehandlerens PLIGT at hjælpe.

DET ER ULOVLIGT HVIS DE (I SAMARBEJDE MED DIG) IKKE LAVER EN RP INDEN START AF ARBEJDSPRØVNING.
HUSK -også evt kommunen på at du er jo også stadig under gældende dansk lov ang arbejdsskader!
HUSK -også at når du så langt som til at blive arbejdsprøvet(når rp er på plads) så er det din RET at have evt faglig org med ved forhandling af arbejdsprøvning, uanset hvad de siger, det kan de ikke nægte dig.

Gå ALDRIG til møder alene, ALT på skrift dvs du skal ej heller acceptere telefonbeskeder(det gælder begge veje) og KLAG hvis du ikke er enig, blot min/vores erfaring.

- hold ud og hold fast på dine rettigheder.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 17-10-2008 kl. 15:08.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2008, 15:06   #10
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Hej Vium.
Tak for dit svar. Jo, jeg har da været til opfølgningssamtale en enkel gang. Elles er alt foregået telefonisk.
Nævnet har skrevet til Odense kommune. Jeg citerer :
Odense kommune burde have iværksat en arbejdsprøvning eller lignende afklarede foranstaltninger med henblik på at få din arbejdsevne nærmere belyst, inden Kommunen traf sin afgørelse. Odense Kommune bør derfor snarest iværksætte afklarende foranstaltninger i samarbejde med dig.
Derfor blev jeg bare så ked af det i går, da jeg var ved kommunen. Jeg troede jo lige, at nu ville de hjælpe mig, men ak nu kører den igen.
Venlig hilsen
Jose
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension