K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2008, 22:21   #1
Berit p
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2007
Lokation: esbjerg
Indlæg: 91
Styrke: 17
Berit p er ny på vejen
Patientuddannelsen

Ja jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skal ligge dette indlæg. Så jeg håber det her er rigtigt.

Jeg er begyndt på noget der hedder "Patientuddannelsen". Ja det lyder måske som noget underligt noget, men det er rent fakstisk noget jeg kan anbefale til alle der har muligheden.

Kurset går ud på at få nogle værktøjer til at håndtere sin sygdom, hverdag og kommunen/lægerne. Man lærer blandt andet at sig nej. Det er et stort problem for mig. Men tit drejer det sig om en misforståelse. Måske spørger en veninde/familiemedlem om jeg ikke godt kan hjælpe dem med noget. Inderst inde ved jeg godt at jeg ikke kan klarer det. Men jeg siger ja alligevel fordi jeg ikke vil gøre vedkomne ked af det. Personen der spørger tænker måske at de hellere må spørge selvom de godt ved at man ikke kan klarer det. Men de vil j ikke gøre en ked af det eller få en til at føle sig mindre værd eller udenfor. Så hvem har egentlig glæde ved det. Ingen af os. Det er jo en misforståelse på begges side.

Man får ideer til hvordan man kan kalrer nogle af de ting som virker uoverskuelige eller som man gerne vil men ikke kan. Man får idder til hvordan man kan klarer hverdagen og stadig tage hensyn til sygdom.

Man får også mulighed for at snakke med andre i samme situation. Finde ud af hvrdan man kalrer forskellige problemer.

Noget at det bedste er at de undervisere jeg har selv er syge. Så det er ikke bare nogen der har læst det i en bog, men nogen der selv har været igennem det hele.

Og så er pårørende også velkommen. Vi har nogle stykker på vores hold. Og de har så masser af glæde af hinanden. Men på den måde lærer man (også selvom det ikke er ens egen pårørende) en masse om den andens situation og deres tanker osv.

Jeg ved ikke om det er noget alle kommuner har, men det er her i Esbjerg kommune. Og man kan læse mere om det på www. patientuddanelse.dk


Dem der har mulighed for det. PRØV DET. Det giver en masse. For mig er det guld værd.

Ja jeg skal måske lige nævne at det sådan set er lige meget om du er på sygedagpenge, i flexjob, søger flexjob, pensionist eller andet.
Berit p er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 00:19   #2
Emma
Føler sig hjemme på K10
 
Emmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2008
Lokation: sjælland.
Indlæg: 39
Styrke: 16
Emma er ny på vejen
hej Berit P.

Hej Berit P
Tak for din information, har godt set disse kurser omtalt, men var ikke helt klar over hvad de gik ud på.
Kender godt til det med, det kan være frygtelig svært at sige nej, ....og man kan blive bange for, hvordan andre mennesker vil modtage dette nej...flinkeskolen har jo lært os noget andet.
Dette med at mødes og tale med andre i samme situation lyder også godt, så vil bare lige sige tak til dig, fordi du fortalte lidt om det, vil da undersøge om det findes i min kommune.

mange hilsner fra Emma.
Emma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 09:35   #3
Bigmum
Føler sig hjemme på K10
 
Bigmums avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2009
Lokation: sydsjælland
Indlæg: 36
Styrke: 16
Bigmum er ny på vejen
Hej Alle!

Jeg svare lige på dette noget gamle indlæg om patientuddannelsen, fordi jeg gerne vil varmt anbefale det. Jeg er 34 år, og virkelig fået noget ud af det. Ikke kun en veninde for livet, som jeg mødte her igennem. Men også en masse redskaber til at mester mine sygdomme/sygemelding.
Jeg tog den på peterbangsvej - der hvor "cafe kram" også ligger.

Jo, det kan godt være noget af det, ved man godt. Men bare det man for talt om det og gjort det mere synligt. Det har hjulpet mig frem mod bedre at kunne acceptere at jeg er blevet syg. Og som så meget andet så er det ikke alt man kan bruge, men der vil højtsandsynligt være et eller andet man kan tage med sig når kurset er færdigt.

Nogen fra vores gruppe mødes stadig hver måned, netop for at støtte hínanden, ofg høre hvor langt man er i systemet.
Jeg har bla fået hjælp til hvad man skal sige og ikke skal sige ved kommunen, formuleringer til breve. mv

Jeg siger bare PRØV DET.

Bigmum
__________________
Husk altid at have en positiv indstilling - så kommer du længst
Bigmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 10:12   #4
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa, jeg er også ved at afslutte patientuddannelsen. tidligere kaldt Lær at lev med din kroniske sygdom. Gigtforeningen har haft flere af disse kurser, og flere kommuner har dem i udbud. Kurset gennem kommunen er gratis, men der medfølger en bog til ca kr. 150., ligesom jeg skal bruge penge på taxa, da jeg ikke kan tage offentlig transport.

OBS! tal evt. med jeres jobcenter for at se om dette kursus kan komme med i jeres jobplan, så kan I måske få dækket jeres omkostninger hertil. Hvis I så får afslag hertil, er der mulighed for at søge om at få udgifter hertil dækket efter § 100 (men dette kræver naturligvis, at I er berettiget til merudgifter iht § 100 og har samlede merudgifter for mere end 6000,- pr. år). Blot lidt praktisk økonomisk info, da de penge sagtens kan bruges til andre hyggelige ting.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2009, 19:31   #5
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
Jeg vil også gerne anbefale patientudannelsen Var selv afsted på det i efteråret og syntes det var rigtig godt, fik masser af gode redskaber at arbejde med, og det var meget interessant og spændende
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension