K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2008, 09:54   #1
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Ydelse efter virksomhedspraktik.

Hej--håber der er nogen af jer der kan svare mig.

Mit spørgsmål går kort og godt ud på at jeg efter periode på sygedagpenge, nu er på revalideringsydelse, er i virksomspraktik på revalideringsydelse--pt, 18 timer om ugen, jeg skal være der ½ år---mit mål er at blive tilkendt et flexjob.

Hvad sker der når jeg har været der i 6 mdr, vil jeg bevare min revalideringsydelse----eller gå på sygepenge igen eller kontanthjælp.

Håber at der er nogen der kan svare da jeg er helt rundforvirret.
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 10:23   #2
Brogaard
Føler sig hjemme på K10
 
Brogaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2008
Lokation: sønderborg
Indlæg: 25
Styrke: 16
Brogaard er ny på vejen
Hej Thelma! Jeg er alvorlig bange for at når din praktikperiode er udløbet og det i givet fald ikke giver dig flexjob, så smutter du på kontanthjælp. Desværre,men men jeg går ud fra at du er i praktik nu, så du skal få en tid med sagsbehandleren og få afklaret dit videre forløb ang økonomi og det skal være på skrift ,der er ingen anden udvej end at gå til kilden. Held og lykke med dit praktikjob
Brogaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 10:36   #3
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Hej Brogaard.
Tak for svaret, jeg er i praktik pt, som jeg er glad---jeg vil kontakte sagsbehandler ,det er en svær periode at samtidig gå og afprøves også skal tænke økonomi oveni, i givet fald hvis jeg ikke bliver visiteret til et flexjob, venlig hilsen Thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 11:00   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja snak med sagsbehandler, måske din reva periode skal/kan forlænges?? Sygedagpenge får du ikke med mindre der er tilstødt ny sygdom, som ikke har relation til det du fik reva på, altså hvis du bliver syg med anden sygdom i løbet af de her 6 måneder, kan du blive sygemeldt igen og der ved starte for fra.

Kontanthjælp må de faktisk ikke tvinge dig til (at man så gør det frivilligt er jo en anden sag) fordi de allerede har anerkendt at du ikke kan bestride et job under ordinære vilkår, det har de i det øjeblik de gav dig reva, og har skrevet i din plan at målet er felx, det var noget andet hvis målet var arbejde på ordinære vilkår, for så har du fået reva som en foranstaltning til at komme tilbage, og det menes der med også at en reva i sig selv vil være nok til at du kan varetage et alm job uden anden støtte. Så står der i din plan at målet er flex er kontanthjælp udelukket.
Noget andet er så at de sikkert vil sætte dig på kontanthjælp alligevel, eller i hvert fald forsøge det bedste de har lært.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 11:21   #5
Brogaard
Føler sig hjemme på K10
 
Brogaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2008
Lokation: sønderborg
Indlæg: 25
Styrke: 16
Brogaard er ny på vejen
Hej LUM! Er ikke helt enig i det du skriver, kontanthjælp er ikke noget man tvinges til eller selv kan vælge. Ordet er hjælp til midlertid forsørgelse indtil man evt selv kan eller er hjulpet videre til flexjob, husk selv om man er visiteret til flexjob og ikke har været i job i min 9 mdr til at oppe arbejde flexydelse ja så ryger man tilbage på kontanthjælp igen....

Hej Thelma Tag en dag ad gangen og få en tid hos din rådgiver, skriv dine spørgsmål ned til ham/hende, slut af med at bede om skriftlig svar af dine spørgsmål, så har du altid sort på hvidt hvad der aftales, sig om nødvendigt at du ikke husker så godt..derfor alt på skrift okay? Jeg tror på at du nok skal få dit flexjob igennem da det er i alles interesse at du fortsat kan have en vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Husk nu at få dit flexjob bevis når du tilkendes ordningen, hav tålmodighed da det er svært at få flexjob, men ikke helt umuligt.

Sidst redigeret af Stezu; 16-09-2008 kl. 12:07. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
Brogaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 12:45   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Brogaard skrev:

Citat:
husk selv om man er visiteret til flexjob og ikke har været i job i min 9 mdr til at oppe arbejde flexydelse ja så ryger man tilbage på kontanthjælp igen....
Jeg har lige 2 bemærkninger til dine kommentarer:

1. Det hedder ledighedsydelse, hvis man er ledig fleksjobber. Fleksydelse svarer til efterløn for ordinært ansatte. Fleksydelse er altså efterlønsydelsen til fleksjobbere.

2. Man ryger IKKE tilbage på kontanthjælp efter 9 måneders ledighed som fleksjobber. Man bevarer sin ledighedsydelse. Der skal "mirakler" til for at frakende en ledighedsydelse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 14:10   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Thelma Se meddelelser
Hej--håber der er nogen af jer der kan svare mig.

Mit spørgsmål går kort og godt ud på at jeg efter periode på sygedagpenge, nu er på revalideringsydelse, er i virksomspraktik på revalideringsydelse--pt, 18 timer om ugen, jeg skal være der ½ år---mit mål er at blive tilkendt et flexjob.

Hvad sker der når jeg har været der i 6 mdr, vil jeg bevare min revalideringsydelse----eller gå på sygepenge igen eller kontanthjælp.

Håber at der er nogen der kan svare da jeg er helt rundforvirret.

Hej Thelma
Jeg var også på revalideringsydelse samtidig med, at jeg var i praktik, som du er nu. Som du siger, så er målet: Fleksjob. Sådan var det også med mig. Målet var at det skulle blive til et fleksjob. Praktikken går ud på at finde ud af, hvor mange timer du kan klare og hvilke skånehensyn der skal være i forbindelse med fremtidige lønnede jobs.
Når du er færdig med praktikken eller lige inden, så få dig en snak med din sagsbehandler om det, om hvordan det er gået osv... I mit tilfælde var det sagsbehandleren/jobkonsulenten selv, der sørgede for at følge det op hele tiden.
Hvis du undervejs i din praktik finder ud af noget, som skal "justeres", det kan være arbejdsfunktion eller hjælpemidler, så tag endelig kontakt til din sagsbehandler.
Efter tiden i praktik finder I ud af det sammen, om målet stadigvæk skal være et fleksjob eller ej. Hvis målet stadigvæk er fleksjob, synes jeg ikke, du skal bekymre dig. Du vil sikkert være på revalideringsydelse indtil, du bliver godkendt som fleksjobber..... Revalideringsydelse kan man få i 5 år iøvrigt.

Du kan læse lidt mere om revalidering her: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=30304#K6


Håber ovenstående har givet svar på dine spørgsmål.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 16:44   #8
Thelma
Hjemmevant på K10
 
Thelmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: København
Indlæg: 281
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Thelma er ny på vejen
Hej til alle der har svaret mig så hurtigt, har lige tilmeldt mig siden her til morgen, så det var overvældende.

Jeg kan se at jeg har formuleret mit spørgsmål ukorrekt, her på siden, i min jobplan / revalideringsplan står der optræning af arb, evnen- mhp, ordinært arbejde--lempelig start 15 timer om ugen , øges over tid hvis det er muligt, har været der 3 mdr, nu og er på 18 timer pt, så er der beskrevet mine skåne hensyn.
Det er virkelig mit eget ønske og mål at blive visiteret til et flexjob--efter endt praktik.
Jeg bor i København og har i dag været i SR, Bistand for at få rådgivning, talt med en soc, rådgiver der, hun har læst min jobplan Revalideringsplan, og jeg fortalte om min baggrund, hun sagde det er ikke urealistisk at det ender med et flexjob.
Jeg er tilknyttet Contra som følger mig på praktikstedet, min bekymring kom forleden efter møde med contra medarbejder, som fortalte at jeg nærmest skulle mangle både arme og ben, hvis et flexjob kom på tale, alle foranstaltninger skulle afprøves inden da, det er jeg også godt klar over og er gået med til at øge mig 3 timer om ugen.soc, rådgiveren i SR, Bistand fortalte mig i dag at Contra skal beskrive mig til forvaltningen ang, praktikken, Contra medarbejderen må ikke stikke dig blår i øjenene og love mig noget, hun foretog også en opringning til conta for mig, praktikken kan også forlænges sage Br, Bistand, jeg er genhuset og skal flytte pga, brand i egendommen, venter på Psykoterapeutisk center på Bispebjerg hospital efter at jeg har post traumatisk strees symtom efter et meget groft overfald, med fysiske skavanker bagefter og ikke mindst psysisk, at stå foran en behandling der skal igang og vente på en ny lejlighed er stresset nok i sig selv, men det var jo ikke min sygehistorie jeg ville beskrive, jeg kan se her på dette udemærkede forum at vi er mange der deler en grum historie bag os.
At have alle disse ting ved siden af min praktik / arbejdsprøvning gør at jeg er lidt *forvirret og tænker meget især økonomi* efter endt praktik---da jeg har mistet alt min indbo ved branden i egendommen, (var ikke den eneste)jeg får som beskrevet revalideringsydelse nu, før var jeg på sygedagpenge, jeg har ikke min a-kasse iorden.
BR, Bistand sagde også at praktikken kunne forlænges------stedet er glad for mig og jeg for dem, ---jeg passer på mig selv med de hensyn der skal tages, på vej tænkte jeg om det er at forlænge min ubegrundet angst for hvad afgørelsen så end bliver, ordentlig mundfuld, men lidt svært at formulere ned da jeg virkelig ikke kender reglerne men er ved at prøve . Venlig hilsen Thelma
Thelma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 21:47   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Thelma jeg har selv en veninde der for ikke så længe siden stod i samme situation som du, da hun efter et år ikke var kommet over 18 timer i den for revalidering hun var i ville de stoppe for revaliderings ydelsen og sætte hende på kontanthjælp...

Dette fik vi stoppet fordi der ikke var lavet en plan for hvad hun så skulle de mente bare at hun skulle på enten dagpenge eller kontanthjælp ((hun var i fagforening) jeg vil mene at du når du endnu ikke er kommet over de 18 timer skal tænke kun på dig selv ...

det vil sige at uanset hvad contra siger tænker og tror så skal du ikke gå med til at lægge tre timer oveni med mindre at du helt sikkert kan det...

du burde hvis du ikke allerede gør det , begynde at skrive jobdagbog sådan at man klart kan se et billede af om du kan klare det job eller ej...

det er sådan at kommunen skal have en handleplan for dig og det lyder som om at det netop kunne være fleksjob , dog står contra bedre hvis de kan få dig op i tid...

kan du gå op i tid , så er det selvfølgelig godt men det er vigtigt at du lytter til dig selv og din egen krop hele tiden...

sørg evt for at lade din sagsbehandler følge lidt med også selv om det er contra der har dig .. mange kommuner ser helst at folk kan magte 20 timer for at få fleksjob men det er fis i en hornlygte man kan sagtens få det på mindre timer ...

Det lyder som om du allerede har nok at tænke på uden at skulle gå og tænke over helbred hele tiden og jeg syntes også at det godt kunne lyde som om det kunne ende ud med en fleksvisitation...

hvis du mod forventningerne skulle få stoppet din forrevalidering så er der jo det i det at kommunen skal dokumentere at alt er prøvet og at du kan bestride et ordinær job .. og det får de mere end svært ved... som jeg høre det ...

så at du skal ligefrem mangle lemmer for at få fleksjob det er en skræmme teknik fra contras side..

selvfølgelig er intet sikkert her i denne verden, men umiddelbart syntes jeg ikke at der er det store at frygte, det at du ovenikøbet og oven i sygdom kommer ud for en genhusning og dermed forværring af stress og har pstd kan jeg kun se som endnu en ting der peger mod et fleksjob...

og jeg kan da lige tilføje at de kommunen ville stoppe min venindes revaliderings ydelse lykkedes det os at påpege så mange fejl og mangler at de med det samme i stedet forlængede den i et halvt år og lige pt ser det ud til at det munder ud i et fleksjob

med venlig hilsen
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 16-09-2008, 22:56   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Brogaard: Du snakker flex til kontant, det gør jeg ikke, jeg taler reva til kontant, og det gør jeg ud fra følgende §§

§ 9. Kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen kan forbedres.
§ 10. Kommunen skal visitere en person til fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er varigt begrænset, og at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.

Hvor der efterfølgende i vejledningen til dem står: "Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, så skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse og tilmeldes AF. Hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejds på det ordinære arbejdsmarked, men at arbejdsevnen kan forbedres, skal sagsbehandleren give borgeren tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob, skal sagsbehandleren give tilbud om et fleksjob"

Fundet her: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=29554.

At der så i §§ omkring flex står at en flexer må smides på en kontanthjælp, er en anden sag, og har intet med reva at gøre.

Og her skal det så lige fremhæves at jeg skrev, at målet med revalideringen naturligvis har betydning, spørgsmålet er om kommunen har anerkendt at man ikke kan varetage et job på ordinære vilkår, eller om de ikke har.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ydelse ifm. virksomhedspraktik Mette1971 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 16-05-2013 21:54
Kun 1 ud af 10 får job efter Virksomhedspraktik. Lotus Politik og Samfund 1 22-02-2011 01:26
leve af en mindre ydelse (27A eller Bolig sikring)førtidspension efter 2003 1970girl Det er da strengt ! 4 25-05-2010 09:36
er det kontanthjælp efter virksomhedspraktik? V_Brask Alt det andet 7 05-01-2010 17:37
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension