K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-08-2008, 17:35   #1
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Førtidspension / invalidepension ?

Hej.
Jeg blev pr. 1/5-2008 visiteret til et flexjob på 50% og begyndte at arbejde 4 timer om dagen. Det gik også meget fint i starten, men nu går det hastigt nedad bakke med helbreddet
De 4 timer dagligt er derfor, som jeg har det nu, skudt langt over målet. Mit spørgsmål er så, hvad gør jeg nu ?
Skal jeg søge fp med det samme, eller skal jeg forsøge at få lavet en ny aftale, så jeg kommer ned på færre timer dagligt ?
Jeg vil jo gerne blive i arbejde, men ikke på bekostning af det sidste helbred jeg har tilbage.
Hvad er i grunden forskellen på førtidspension og invalidepension ?
Hvad er satserne på henholdsvis det ene og det andet ?
Jeg er mand, 44år, gift med 2 hjemmeboende børn, hvis det skulle have noget at sige.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2008, 18:44   #2
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Hej PerBeer
Hvis Dit helbrede lider skulle Du måske overveje en sygemelding, under den lovpligtige sygeopfølgning kunne Du så gøre opmærksom på dit forværrede helbred, så kunne Du måske genvurderes til 2/3 f. eks, dvs ned til ca. 12,5 timer om ugen. Hvis Du heller ikke kan klare det, hedder det nok på sigt en ftp, men jeg tror Du skal lade sagsbehandleren der skal lave sygeopfølgningen komme med et udspil, så kan Du altid overveje mulighederne. Det vigtigste er Du ikke lader Dig køre helt ned, for så risikerer Du en varig forværring ag din personlige funktionsniveau, og ikke kun af din arbejdsevne, så ryger livskvaliteten rask væk med. Har Du det dårligt med arbejdet hver dag, så er mit råd, overvej om Du så egentlig ikke er for syg til fleksjobbet og bør sygemeldes.

mvh Nøvsen
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2008, 00:07   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
perbeer det er rigtig nok det neruosmølf skriver (ikke noget brok der)

men jeg ville nok hvis jeg var på fire timer og fik svært ved at klare det (har prøvet det selv ) begynde at skrive dagbog så du kan finde ud af hvor det er det går galt , så ville jeg tage en snak med lægen (for at sikre mig opbakning fra den kant ) og dernæst sætte mig i kontakt med kommunen (jobkonsulent og sagsbehandler) læg alle kort på bordet , fortæl hvordan du har det og hvad det er der går galt ...

Inden der overhovdet er nogen der begynder at tale pension skal alt undersøges og tjekkes , kan du feks være på samme arbejdsplads evt færre timer og større tilskud, skal du over i et andet erhverv eller ? skal dine timer laves om (jeg røg på 18 timer med en ugentlig fridag) måske du kun skal arbejde 3½ time fire dage om ugen med en hvile dag i midten , eller noget helt trejde , det er normalt den måde man ordner det på ....

mener du at det skader dig helt og aldeles så skal du selvfølgelig sygemelde dig , men i første omgang vil jeg helt klart anbefale dig at søge en anden løsning ...

du slipper alligevel ikke uden om alt bøvlet og det er bedre at vise sig som den der prøver at løse problemerne end det er at give op og overlade det hele til kommunen ,. mister du dit arbejde (det gjorde jeg) så er du sygemeldt på ledighedsydelse og din sag skal behandles som en sygedagpenge sag , det vil sige at der er arbejds prøvninger osv .. man kan ikke bare lige komme fra fleks til førtidspension alt skal prøves først


I mit eget tilfælde bad jeg selv om at få lov til at stoppe i jobbet da både min læge jobkonsulent og arbejdsgiver mente at det var min sygdom som jeg var visiteret til fleks på der blev forværret af mit job og at jeg derfor skulle have et andet job, jeg kom på ledighedydelse og efter 2 mdr blev jeg langtidssygemeldt da man fandt ud af at der var kommet ny sygdom til ...

havde jeg vidst det da jeg var i job havde jeg valgt at komme yderlig ned i tid evt sygemelde mig fra job (sygedagpenge får kommunen til at tage dig mere seriøst end ledighedydelses)

som det er nu så er jeg bare på stand by og kommer engang i mellem til samtale eller i arbejdsprøvning ...

men jeg ved helt sikkert at min jobdagbog hjalp mig igennem med hensyn til kommunikationen til kommunen...

det er normalt sådan at begynder noget at gå galt så kontakter man sin jobkonsulent og fortæller sammen med denne hvordan det er til chefen...

MEN jeg kan kun anbefale dig at du ikke ringer til din jobkonsulent men SKRIVER og når du skriver til jobkonsulenten sender du samtidig en kopi til din sagsbehandler og beder om at få brevet ind i din sag , skriv evt jobdagbog i 14 dage og send en kopi til begge og bed også om at få det ind i din mappe, på den måde kan de ikke løbe fra ansvaret bagefter og sige at du ikke selv gjorde noget ...


DET ER VIGTIGT

og ved at sende besked til begge to om at der er noget galt bliver det svære for den ene at lade være med at træde i karakter

Hvad ang ftp når du er gift så er ydelsen et par tusind lavere end for ikke gifte og samlevende , dertil kan der også komme træk af din pension alt efter din kones indtægt , men det kan man finde meget mere om på siden ved at søge , og i første omgang ville jeg hvis jeg var dig , bruge energi på at få afklaring omkring jobbet

Mvh

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 24-08-2008, 10:06   #4
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Tak for svarene. Det ser ud til at jeg skal ha' fat i min sagsbehandler.
Heidien, du snakker om både jobkonsulent og sagsbehandler, skal man have begge to ?
Jeg har nemlig ikke nogen jobkonsulent, men det skyldess måske at jeg allerede selv havde fundet et job, inden jeg blev visiteret til flex.
Spørgsmålet er så, skal min sag skal starte helt forfra (med indhentning af oplysninger fra nær og fjern) eller er den så ny, at de bare kan "rette" i den ?
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2008, 19:06   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er vist forskelligt, hvordan kommunerne sagsbehandler. Det er muligt, du kun har en sagsbehandler i din kommune.

Din ressourceprofil skal opdateres med nye oplysninger, så den viser et realistisk billede af din helbredssituation, skånebehov o.lign.

Det er svært at vide, om der skal indhentes nye oplysninger, eller om der er nok i forvejen. Det er vist også op til sagsbehandlerens skøn.

Men du kan SELV bede om en evt. henvisning til en speciallæge, hvis du mener, det er nødvendigt.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
førtidspension eller invalidepension pmlshs69 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 14-05-2013 18:42
invalidepension hmxenm Alt det andet 4 21-07-2011 08:43
Hvad er forskellen mellem invalidepension og førtidspension Annemette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 05-01-2011 20:34
ftp/ invalidepension knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 10-12-2008 20:14
Førtidspension- og invalidepension Lykkejuul Dit og Dat 2 08-09-2008 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension