K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-08-2008, 19:31   #1
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er Morten Birket-Smiths rapport til socialministeriet

Som de fleste nok ved, så er det blevet sværre for psykisk syge at få førtidspensionen igennem. Og diagnoser som Feks alm depression, angst, OCD er ikke længere HELT NOK til at få en førtidspension. Med andre ord, så skal man være ALVORLIGT psykisk syg, gerne med flere diagnoser, for at førtidspensionen kan gå igennem.

Flere spørger nok, hvorfor - hvordan - og hvad betyder det for mig.

Ved at læse rapporten, som i disse dage er blevet sagsbehandlernes værktøj, så kan man få et ret godt indblik.
Nogle hvisker at vi her i August 2008, kommer til at mærke rapporten træde i kraft. Og flere med enkeltdiagnoser som depression, stress, angst mm er allerede begyndt at kunne mærke en forandring.


http://www.dpsnet.dk/fileadmin/web-f...riet.final.pdf

Jeg synes selv at det er interessant læsning, men jeg læser med tilbageholdt åndedrag fordi der helt klart lægges¨vægt på, hvordan man undgår at psykisk syge får førtidspension. For enhver pris.

Sidst redigeret af Ninja; 08-08-2008 kl. 19:35.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2008, 20:02   #2
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ja, helene - det er tuff læsning og rigtig mange bæver lige nu.
Både os som h a r fået pensionen og jeg ved godt, du er hårdt trængt lige nu, desværre ligesom mange andre...
Det er næsten ubærligt at rumme, at EN psykiater bliver så meget hørt.
Vi må prøve at holde fast i, at han vist da nok er 'spin' - bestilt & betalt....
Jeg vil gerne vædde med, at flertallet af landets psykiatere & psykologer overhovedet ikke er enige med ham.

Han sidder også i DepNets brevkasse og jeg har lavet et indlæg over et svar fra ham til en spørger.
Jeg har spurgt vedkommende, om det er i orden og har ikke fået nogen respons, men hvis det er, sletter jeg selvfølgelig indlægget både her og på DepNet.
Jeg er også bare SÅ h a r m over den mand. Var så lettet og lykkelig, da min pension endelig efter år og ydmygelser gik igennem og så skal han medvirke til sådan en hetz

Kærlige tanker til dig - og her er indlægget så:

Meget tidsrelevant spørgsmål Til Morten Birket-Smith.
Som er besvaret her i dag af selvsamme.

Allerførst vil jeg sige, det er utroligt flot af vedkommende, at henvende sig til ham og hvis du læser det her og ikke har lyst til at dit spørgsmål kommer til debat, sletter jeg selvfølgelig mit indlæg.

Forhistorisk så har og er Birket-Smith været til debat efter sin rapport om psykisk syge på førtidspension i sær på K10 -flex&førtidspension, lidt her og så inde på www.bordelineforeningen.dk.
Ved godt, det er træls og tuff læsning, men efter jeg har fået min pension og har undersøgt temmelig meget om, hvorfor der er så store forskelle mellem kommunernes sagbehandling af borgerne og overtrædelser af retssikkerhedsloven,har jeg desværre fundet ud af, HVOR meget politik, der styrer det hele.
Dvs. vores liv og fremtid.

Kort fortalt - men læs endelig spørgsmålet - beskriver spørgeren klart, hvorledes forskellige former for angst, er endt med pension i en alder af 22.
Fortæller om både medicin og behandling/behandlere og spørger 'HVORDAN KAN JEG HELBREDES?
Netop meget relevant da denne psykiater, mener alle undtaget vistnok 2 psykiatriske diagnoser, skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Efter ham - alt afhængig af diagnoser og tids/årsbestemte behandlingstilbud.
Fx. personlighedsforstyrrelser ca. 13-14 års behandling - på HVAD FOR EN YDELSE?!

Vedkommende har været i kontakt med behandlingssystemet siden det 13'ende år og har været tilknyttet psykologer og en psykiater.
Yderligere medicinsk behandling og er nu på på Seroxat (verdensberygtet for afhængighed og retssager), men i håb om at komme ud af dette stof, bruges også Afeksin sammen med pm benzopræparat.

Morten Birket-Smith's svar er som forventet.
Ikke noget holistisk syn fra den front.
Selvklart er der derude en eller anden form for medicin, der skal afprøves, selvom vedkommende bla.a er på det berygtede Seroxat. Medicinen er 'givet op lige lovlig hurtigt'.
LIGE LOVLIGT HURTIGT?! VEDKOMMENDE HAR OG ER STADIG PÅ MEDICIN FRA SIT 19'ENDE ÅR TIL I DAG, 27!

Med hensyn til terapi bliver manden pludselig efter denne enorme promotion af en rapport dog 'noget usikker' hvor i landet, der er
behandlingsmuligheder for kognigtiv terapi......
- Men ender med at foreslå og hoste op med 2 klinikker, henholdsvis Rigshospitalet og Risskov, efter vedkommende udtrykkelig har beskrevet sin angst og i sær transportangst.
Oven i den medicinske - i sær den teraputiske behandling som netop ikke vokser på træerne for ikke psykotiske lidelser, glemte han også at fortælle hvor mange benzo'er og i særdeleshed transportbrækposer, der evt. skal medbringes, hvis vedkommende kan komme ind på disse 2 behandlingstilbud...


Jeg må indrømme, at jeg er målløs.

Pension er jo desværre 'time out' for alle, i følge ham undtaget 10 % af psykiske lidelser!
Det prøver han da i hærdigt, at sørge for med sit eget besyv og det her er, hvad han kan fremkomme med af forslag, mens vi andre går og bæver for politikkernes tiltag om en ny førtidspensionsreform/lov.

Mella
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2008, 20:37   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg er forarget over, at MINE skattekroner går til en rapport, der er så dårligt bearbejdet.

Der står INTET om, HVORDAN man får et værdigt liv med en indtægt, man kan leve af?

Der står INTET om, HVORDAN SAMFUNDET kan FOREBYGGE, at så mange bukker under for det syge samfund, vi efterhånden lever i.

Men der står til gengæld, at adskillige tusinde mennesker har levet i UVISHED i MERE END 5 år, FØR de fik pension.

Hvis de ikke skulle have pension, HVAD skulle de så leve af?

Det rummelige arbejdsmarked er IKKE rummeligt nok.

Arbejdsmarkedet tager IKKE ansvar for at nedslide medarbejderne.

Og der er snart INTET sikkerhedsnet tilbage for de nedslidte, for Birket-Smith samarbejder også med forsikringsselskaber og arbejdsskader osv. Det er jo tydeligt, at man bare skal knokle, til man dør, for TERM-læger er ligeglade. Sjovt nok ignorerer de selv fysiske diagnoser og pådutter borgerne psykiske diagnoser, og nu skal de så "fjernes" igen, så man ikke kan få hverken arbejde eller pension.

Når man hverken får behandlet fysiske eller psykiske lidelser, hvordan i alverden skulle man så kunne blive selvforsørgende i et arbejde?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2008, 22:04   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis de selv samme tanker jeg selv gør mig - der er overhoved ingen fatcitliste til korrekte ydelser, bedre livskvalitet, eller andet relevant.
Men okay, det er jo også skrevet af en mand der vider sig sikker på, at 9 ud af 10 førtidspensionister ikke burde have fået tilkendt førtidspensionen

Han tager KUN udgangspunkt i de faktuelle diagnoser - og skriver intet om at mennesker SELVFØLGELIG har andre ting i livet som kan spille negativt ind, og som også kan påvirke en diagnose.
Istedet fejer han det hele af med at det er ugifte, rygere, uuddannede og 'mindre begavede' der er i højrisikogruppen, og siger dermed indirekte at sagsbehandlerne skal passe på kontanthjælpsmodtagerne som jo nærmest er = lavstatus = førtidspension!

Men ok, manden er hyret af forskellige som kassetænkning og budgetsparer, og så siger resten ligesom sig selv.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2008, 23:37   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg tror stadig på, at mange af de psykiske diagnoser, der hentydes til, er pga at kommuner hellere vil give pension på en psykisk diagnose, end fysisk.

Forklaring:
Her tænker jeg overhovedet ikke på de psykiatiske diagnoser, som dels er af alvorlige karakter ej heller varige.

Jeg tror, at der i kommunerne har/er en vis interesse i, at give pension på en (let)psykisk diagnose for at slippe for ydelser under den sociale lovgivning, da det selvsagt bliver sværer at få feks invalidebil med psykiatisk lidelse end end oprindelige fysiske lidelse.

Det vil jo fremgå på pensionstilkendelsen hvilken vilkår/begrundelse den er givet på.

Er den feks givet på stress/angst/drepssion og lign., giver det inden adgang til den nødvendige hjælp, især ikke hvis man nærlæser papirerne og finder ud af at det er lidelser der er indtrådt i forbindelse med afklaringen, og ikke tidligere har givet problemer.

Hvor mange her, vil ikke kunne nikke genkendende til, at der er kommet psykiske problemer til under langvarige sagsforløb?
Nok størstedelen!

jeg har selv siddet med 2 sagsbehandlere i 2006, hvor det tydeligt blev antydet, at hvis der også var psykiske problemer, kunne det være det der gav pensionen. Forklaringen var efterfølgende, at det jo så var oven i det andet, og dermed udløsende faktor for pensionen!??
På mig virker det som en logisk forklaring på, at der er nedgang i tilkendelser i fysiske sygdomme, og tilgang i de psykiske lidelser.
Statisk ses det tydeligt, og det forholder sig jo ikke pludselig sådan, at folk bliver mindre fysisk syge/handicappede, og mere psykisk syge.

Alt den snak om stressrelaterede sygdomme, har (efter min mening) blot givet grønt lys for de mange tilkendelser(pension) på psykiske sygdomme.

Efterfølgende bliver der således stor forvirring om vi taler om langvarige og alvorlige psykiske lidelser eller blot papir diagnoser.
Konsekvensen bliver selvfølgelig, at folk fra denne gruppe også bliver ramt, at yderligere besvær med at få tilkendelsen.

Fordi der bliver kikket/givet eks på de lette sager, som begrundelse.
Selvsagt bliver de rigtige sager brugt i div undersøgelser, betalt af vores kære regering, for at støtte politikken, ikke de alvorlige sager hvor pension på psykisk grundlag er åbentbart!

Kan I følge mig?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2008, 01:40   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan godt følge dig. Og kan også godt se pointen.

Men jeg tror tilgengæld ikke at kommunen tilkender nogen førtidspensioner af hverken fysisk eller psykisk karaktér, hvis de kan slippe!

Og jeg kan heller ikke forestille mig at de hellere vil tilkende en pension pga psykiske årsager - da det i det samlede regnskab betyder 0 kr til hjælpemidler, da de penge kommer fra en helt anden kasse. Tror stadig den økonomiske gevinst ligger i at få reelle førtidspensionist-kandidater over på Fleks inden de overhoved får formet munden til at udtale det forbudte ord 'førtidspension'.

Jeg tror at stigningen af tilkendte pensioner, kommer af at folk er blevet mere bevidste om sig selv og psyken. Det er ikke længere tabubelagt at være ramt af stress, depression, OCD (som i årevis er kendt for at være usynlige sygdomme) fordi folk var flove over det og holdt lidelserne skjult. For mit eget vedkommende lukkede jeg først op for lykkeposen i 1993 og indrømmede at jeg var psykisk syg overfor kommunen - før det, havde jeg sagt at jeg havde ''problemer med ryggen'' fordi det ganske enkelt var ukompliceret at sige, og spørgsmål var overflødige. Det var først efter 5 år til rygterapi på Hans Knudsens plads, at jeg begyndte at se det latterlige i at ligge der og modtage massage når det var knolden den var gal med.

Og sådan tror jeg faktisk rigtig mange psykisk syge har haft det. Det er lettere at blive forstået nu, og hvis man kigger på tallene for ordinerede Lykkepiller (Serotoningenoptagshæmmere) - som er eksploderet, så er det egentlig fantastisk at der ikke er flere der søger førtidspension. Så vi taler stadig ansøgere i yderste konsekvens. Og brugere, der fungerer på arbejdsmarked.
Så det er noget fis når MBS siger at der er 'mystiske stigninger' - for tallene passer fint med den medicin der bliver langt over disken.

At der så kan være noget om, at sagsbehandlerne ikke ved en fis om psykiatri er ikke noget nyt, de fatter simpelthen ikke de mest genkendelige diagnoser og har for vane at mixe hele balladen sammen, og stille SÅ dumme spørgsmål at man må spørge sig selv om de virkelig er seriøse, eller bare joker. Det er sjældent sidstnævnte!
Men nu er det så heldigvis heller ikke sagsbehandlerne der skal stille diagnoser - selvom flere vitterligt forsøger sig. Også at komme med foreslag til medicinering.

Men uanset hvad MBS skriver, og uanset hvad sagsbehandlerne gør og lægekonsulenterne mener. Så har alle tilkendte førtidspensioner haft en sagsbehandling, og det er blevet konkluderet af psykiatere og andre speciallæger via dokumentation, at patienten/klienten IKKE har en nævneværdig arbejdsevne.

Så når Morten Birket-Smith skriver, at 9 ud af 10 førtidspensionister ikke burde have fået FTP, jamen så er det præcis det samme som at sige, at 9 ud af 10 psykiatere er fulde af lort. At 9 ud af 10 lægekonsulenter har begået fejl. At 9 ud af 10 sagsbehandlere har begået fejl. Og den tror jeg simpelthen ikke på!!

Derfor denne rapport der nu skal få førtidspensionerne endnu længere ned i antal - præcis ved at skære hovedgrupperne væk : stress, depression, OCD og angst.

Hvis der i fremtiden ikke kan tilkendes førtidspension alene på baggrund af disse enkelte lidelser, jamen så kan i jo se fremgangen i tabellerne og høre kommunekassen klinke af besparede kroner. Og så kan disse grupper af syge, så parkeres på Fleks fordi det er den eneste relevante ydelse - og hvis i derude uden psykiske sygdomme har svært ved at finde jobbet, jamen så tænk på dem der er psykisk syge og hvor store chancerne SÅ er for dem at få et job. Kan allerede nu høre ramaskriget når deres uopfordrede jobansøgninger lander på firamets bord, og valget står mellem psykisk syg på fleks, flekser med skånebehov og muskuløs polak......

For første gang i mit liv ser jeg en lille fordel ved at være periodisk plaget af psykoser, da det måske bliver mine stemmer i hovedet og mine hallucinationer der en dag skal redde mig.
Og de, for mig, eneste trøstende ord i Morten Birket-Smiths rapport er kode ordene IKKE-psykotiske lidelser, som åbenbart ikke er en af de lette diagnoser.

Sidst redigeret af Ninja; 09-08-2008 kl. 01:48.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2008, 09:38   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
jeg kan godt se din poiente, og er helt enig med dig i, at man vil prøve at begrænse/udelukke visse diagnoser.

Men i hillerød kommune er det de samme mennesker der sidder i "Voksen og Handicap" som tager stilling til pensioner. Derfor er der klart en kobling.

Det mest tåbelige ved denne og andre reporter, er dog at borgere kun tilkendes pension, såfremt der INGEN ARBEJDSEVNE ER. Dette viser en arbejdsprøvning netop, ligegyldig hvad diagnosen så er. Ergo er det en noget useriøs rapport, fordi den også misviser adgangen til pension.
Der er for så vidt ingen krav om diagnoser overhovedet, men arbejdsevne eller ej.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2008, 11:00   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og MBS skriver også, at det ikke er diagnoserne de skal hænge sig i, men arbejdsevnen. Og at en diagnose ikke nødvendigvis udløser en manglende arbejdsevne - og det er jo også korrekt, for der er jo MANGE der har diagnoser, som er ude på arbejdsmarked i normale jobs. Men det er vel kun naturligt at nogle tusinde om året vitterligt IKKE kan mere - flere bilver jo fyret pga sygefravær, ustabilitet og som har en diagnose der har ramt pågældende hårdere.
En depression kan jo ikke bare skæres over én kam, og de fleste psykiske sygdomme kan heller ikke, da de fleste har grader som let, moderat og svær - og ofte er afhængig af indstilling, accept, netværk, økonomi osv. Så man må næsten formode at det i er de i forvejen svageste med diagnoser, i de moderate til svære grader, der får tilkendt førtidspension - for hvordan kan de ellers få indfriet §20. Det ville jo aldrig kunne lade sig gøre med en let diagnose, hvor behandlingstiden er kort og det ikke kan dokumenteres at klientens behandlingsmuligheder er udtømte i forvejen. Og der er vel heller ingen psykiater med respekt for sig selv, der erklærer en patient uden arbejdsevne på baggrund af en af de lettere diagnoser - det kan jo stille ham/hende i et utroværdigt lys.

Det eneste denne rapport nu kan, det er at give lægekonsulenterne endnu mere magt til at oversætte frit fra leveren. Og sagsbehandlerene kan nu, uden at skamme sig, kaste rundt med en stor gruppe mennesker 'som ikke skal rende rundt og tro de er for syge'....
Jeg synes det er farligt.

Enig Pia e larsen, kommunerne budgeterer sikkert anderledes fra kommune til kommune, hvilket jo bare gør det endnu værre/sværre at få en uvildig og korrekt sagsbehandling. Suk.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Obs: P1 i dag ang lægekonsulenter, Socialministeriet og Ombudsmanden buster Lægekonsulenternes Rolle 3 10-01-2012 22:13
Måske en tillægsgevinst hos Morten B Smith? Mella Politik og Samfund 1 20-03-2009 11:38
Morten kaufmann, kender du ham? lisapigen Dit og Dat 9 22-02-2009 13:59
Socialministeriet væk !!!! Stella Politik og Samfund 0 26-11-2007 13:23
Retssikkerhed ifølge Socialministeriet zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 19 17-09-2007 00:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension