K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2008, 20:33   #1
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Reglsæt for § 100

Hej

Jeg har i dag fået brev fra kommune, vedr. min § 100 aftale som jeg søgte om for nyelse om i Janura, jeg har fået den i år 07, uden problemer, nu ved jeg at de har ansat en anden person til at vare tage denne opgave på kommune, og har snakket med hende i Februra, som skulle kigge min sag igennem, jeg vil sige at jeg har fået mine penge selvom at jeg intet har hørt fra dem siden februar, når men nu skal jeg så til samtale og, nu skriver hun at jeg skal dokumenter mine udgifter men i loven står der jo at jeg bare skal sandsynliggør dem, jeg har ikke gemt kviteringer da jeg jo ikke skal dokumenter dem, og jeg kan jo heller ikke komme med kviteringer for nået jeg ikke har købt eller harft udgifter til i nu, det er jo derfor man kun skal sandsynliggøre dem. nu har jeg ledt og ledt efter regsætte hvor det står og kan ikke finde det syntes at det på et tidspunkt stod her på sidden.

Når men er der nogen der kan give mig et link hvor jeg kan printe regsættet ud så jeg har det med når jeg skal til møde.

De er sku ude efter os med §100, så hvis kommune går efter den sidste afgørelse i ankestyrelsen så mister jeg nok min § 100.

Så betyder det at jeg ikke længer har råd til at gå til fys, varmvandtræning og ryggymnastik, jeg betalter i forvejen over 12ooo om året i medicin og med de andre ting ja så må jeg melde pas. Så må jeg melde ud til min jobkonsulent at jeg ikke længer har råd til at forsætte, om så betyder at jeg slet ikke ser nogen mulighedder for at komme tilbage til arbejdsmarket som hun vil have, selv om at min læge og kommunes psykoklog siger at jeg nedslit, og at jeg ikke kan arbejde mere jeg har jo flere sygdomme som jeg slogs med ,for uden slidegigt i ryggen hoft og knæ og 2 prolapser i lænden anurisme i hjerne (venter stadigvæk på operation, og er i også i vente position for diagnosen sclerose som egen læge og privat neurolog siger at jeg har, så hvis ikke jeg får de penge så ender jeg nok i en kørestol for så har jeg ikke råd til at holde min krop bare lidt i gang. og så må jeg også vælge min medicin fra, jeg har jo også en famile som skal have mad hver dag. Og hvis de så også tager mine sygdagpenge fra mig som de snakker om jeg ikke kan få mere når min sag i arbejdskadestyrelse er over her inden for 2 måneder, så skal jeg jo forsørges af min mand da jeg jo er gift og ikke kan få kontanthjælp, ja så kan man sku lige så godt lægge sig til at dø, for så kommer der ikke mad på borderet hver dag, jeg kan jo nok ikke tage pant i min lejet lejlighed det tror jeg ikke boligselskabet ville syntes om

når men det blev sku en længer historie

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever det gøre sku bare så ondt)
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 21:10   #2
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Hej Mai-Britt,

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan finde den konkrete paragraf for det lader til at serviceloven ikke ligger i en opdateret version på nettet ! :/

Den hed tidligere §84 og hedder nu § 100 også i Serviceloven:

Citat:
Kapitel 15

Dækning af nødvendige merudgifter

§ 84. Kommunen yder dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en følge af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks. merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager førtidspension tilkendt efter de før 1. januar 2003 gældende regler, er ikke berettigede til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 77.
Kilde: Retsinformation.dk.Serviceloven v. lovbekendtgørelsen af 7. juni 2006
Det du skal sikre dig, er at du har godkendelsen til merudgifter fra sidste år på skrift.

Derefter skal du opstille dine udgifter og med din egen betaling på 12.000 til medicin alene er du jo langt over kravet på 6.000 per år. Husk også at tage din fysioterapeutbehandlinger med i dine udgifter.
Vedlæg også godkendelsen fra kommunen som et bilag til dine sandsynliggjorte udgifter. Vedlæg også en lægeerklæring eller en ergoterapeut vurdering fra kommunen eller en henvisning fra din læge til fysioterapeut som grundlag for din fys og andre ting. Dækning af merudgifter er ikke afhængig af din indtægt eller måske mangel på samme.

Kommunen vil nok prøve at søge om kronikertilskud fra regionen. Det vil reducere din egenbetaling fra 12000 til maks. 3270,- Men husk at medtage de 3270 til dine sandsynliggjorte merudgifter, hvis kommunen søger og du får bevilget kronikertilskud.

Vedr. dine sygedagpenge, så er det en god idé at klage hvis eller når kommunen vil stoppe dine sygedagpenge. En gennemgang fra Ankestyrelsen (var det vist) viste, at omkring 40% ville have fået medhold i en klage over fratagelsen af sygedagpenge.

Det er så også den mulighed, at du kan søge om blive indstillet til fleksjob eller førtidspension. Det lyder ikke som om, du har mulighed for at arbejde på fuld tid. En klage over bortfald af sygedagpenge (hvor du får medhold) kan åbne op for, at du kan få en tilsvarende ydelse fra kommunen under "udredning" til f.eks. fleksjob.

Husk på, at du har ret til at få vejledning på skrift plus skriftlige afslag og vejledning om klagemuligheder fra offentlige myndigheder.

Nåååh, det blev vist også en længere historie :/

Spred Glæde...trods alt :/
FlemmingLeer
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 02-08-2008 kl. 21:12. Årsag: lidt redigering
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 21:23   #3
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej FlemmingLeer


Tak for dit svar, jeg har helt styr på hvordan det skal forgå og jeg har sendt et langt brev op i Janura, men en et helt regnskab på mine sansynlig udgifter, det som hun vil have er dokumentation for år 07, og dem har jeg ikke gemt da der jo står at man ikke skal dokumenter sine udgifter, og det som jeg har sendt op i Februar er for i År med sansynlige udgifter, Mine medicinudgifter kan jeg tage ind på sundhed dk. men jeg har desværre ikke gemt de andre da jeg jo ikke troede jeg skulle bruge dem, og jeg har sku så mange papir i forvejen med kommune og arbejdsskadstyrelsen, så jeg smider sku det ud som jeg kan og måske har jeg så været for hurtig denne gang.

Men regnet med at jeg kunne regne med hvad der stod i lovgivningen

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever.
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 21:53   #4
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Mai-Britt,

Nej, du har helt ret med at du ikke skal dokumentere dine udgifter. Når du snakker med hende, så må hun jo kunne henvise til loven om kravet for dokumentation for merudgifter. Bed om at få det på skrift. Og da hun ikke kan det kan du være ganske rolig.

Jeg tror desværre, at det et udtryk for kommunernes stramme økonomi for baggrunden for hendes krav om dokumentation.

Hvis hun evt. vil give afslag nu på merudgifter, så få det på skrift og klag over afslaget til i første omgang kommunen og fasthold den, så den kommer til det sociale nævn.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 22:05   #5
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Hej FlemmingLeer


Endnu en gang tak for dit svar, jeg har lige fundet reglsætte på en link fra Zuza vedr§100 hvor Lena har lavet et link, så det har jeg så lige printet ud så kan de bare komme an. Jeg er endnu en gang taknemmelig for denne hjemmeside, ved ikke hvad jeg skulle have gjordt uden den og alle de søde mennesker, som også er syg og som alligevel har overskud til at hjælpe andre, selv er jeg ikke altid lige meget på da jeg ikke altid har det lige godt men prøver at hjælp så godt jeg kan.


Så min taknemmelligehed er enorm til alle jer søde mennesker på denne side.

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever ( det gøre bare så ondt ) til jer alle
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 23:53   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var godt, du fandt det.


Det er ALTID en god ide at bruge søgefunktionen her på siden først.

Vi har lagt rigtig mange ting ind... og forsøger at holde det opdateret, selvom det kan være svært, når der bombarderes med bekendtgørelser konstant.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension