K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2008, 00:52   #1
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
I har nu muligheden

lige her:

http://www.mitansvar.dk/debat/144

hvor Claus Hjort Frederiksen pipper lidt og prøver at forklare:

Ansvar for eget liv – uden afklaring fra kommunen?
Af: Claus Hjort FrederiksenPubliceret: D. 1. august 2008
Et af de gennemgående kritikpunkter her på hjemmesiden går på forholdene for mennesker, der har mistet enten en del af eller hele deres arbejdsevne. Som en af flere spørger Lonni, om det er rimeligt, at ”man går i så mange år uden afklaring? Jeg kan ikke tage ansvar for mit eget liv, det ligger i kommunens hænder”.

Lonni beskriver, hvordan hun efter en trafikulykke i 1996 har fået piskesmæld og depression. Hun kom på kontanthjælp i 2002 og ”kan ikke forstå, at man skal gå i så mange år uden at blive afklaret. Jeg har været i arbejdsprøvninger, kurser, reva, smerteklinik osv. – intet har ført til noget, andet end at jeg blev dårligere og dårligere”. Lonni påpeger ganske rigtigt, at jeg som minister ikke kan kommentere enkeltsager, men jeg vil alligevel gerne sige, at jeg forstår hendes frustration. Det er regeringens politik, at mennesker, der søger hjælp, skal behandles ordentligt og have den nødvendige vejledning. Det gælder ikke mindst mennesker, der på grund af sygdom står i en svær situation.

Uden at kende og kommentere Lonnis sag vil jeg gerne forklare baggrunden for, at nogle syge ledige er på kontanthjælp i stedet for eksempelvis sygedagpenge. Helt generelt og ikke med henblik på Lonnis situation kan jeg sige, at sygedagpenge er en midlertidig forsørgelse for syge mennesker. Udgangspunktet er, at der kan udbetales sygedagpenge i 52 uger.

Hvis man stadig ikke er blevet rask, kan man herefter få forlænget sine sygedagpenge. Forlængelsesmulighederne er i vidt omfang baseret på udsigten til, at den syge kan vende tilbage til arbejdsmarkedet. Sygedagpengene kan derfor forlænges, hvis der kan iværksættes revalidering eller lignende, eller hvis man er under eller venter på en lægebehandling, der betyder, at man kan vende tilbage til arbejdsmarkedet igen. Sygedagpengene kan også forlænges, hvis der er påbegyndt en sag om førtidspension. Hvis der ikke er udsigt til, at den syge kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, er sygedagpenge ikke den rette forsørgelse.

Som jeg tidligere har forklaret her på mitansvar.dk, skal førtidspension være sidste udvej. Før man tager så drastisk og permanent et skridt, kan fleksjob være en mulighed. Inden kommunen kan visitere en borger til fleksjob, skal den undersøge grundigt, hvor lidt eller meget borgeren kan arbejde. Det ideelle mål er jo, at borgeren i så høj grad som muligt kan klare sig selv og få et liv med aktivitet og arbejde.

Det er kommunen, der afgør, hvordan arbejdsprøvningen skal tilrettelægges. Der kan sagtens være behov for mere end en arbejdsprøvning, før kommunen kan give en endelig vurdering af den syges muligheder for at arbejde. Derfor tager visitation til fleksjob ofte tid. Visitationen til fleksjob kan først ske, når kommunen kan konstatere, at arbejdsevnen er varigt nedsat. Alle muligheder for revalidering, arbejdsprøvning med mere til ustøttet beskæftigelse skal altså være afprøvet.

Lonni skriver videre i sit indlæg, at hun gerne vil på førtidspension: ”Så tænker du nok, jeg kunne søge førtidspension… Det gjorde min daværende sagsbehandler også i 2006… men jeg fik dengang afslag, og den ankede jeg sammen med LO og fik igen afslag. Så blev sagen sendt til beskæftigelsesankenævnet, og så fik kommunen den tilbage i hovedet igen, om at den manglede lægeoplysninger”. Herefter får Lonni afslag på førtidspension igen, og hun anker endnu engang. Dermed bliver processen meget lang, og Lonni har stadig ikke fået tilkendt førtidspension. Ifølge hende selv skyldes det blandt andet hendes unge alder.

Jeg er nødt til at gentage, at jeg ikke kan udtale mig om enkeltsager. Helt generelt kan jeg derimod sige, at det ligesom med fleksjob er kommunen, der skal træffe afgørelse om at tilkende førtidspension. Førtidspension forudsætter, at borgerens arbejdsevne er så væsentligt og varigt nedsat, at der ikke er mulighed for at arbejde enten på ordinære vilkår eller i et fleksjob. I afgørelsen indgår blandt andet lægelige udtalelser, og kommunen vurderer, hvad der skal til for at afklare sagen. Kommunen skal sikre, at sagen ikke trækker i unødigt langdrag, men hastigheden afhænger selvfølgelig af, om der mangler oplysninger, og om borgeren anker eller klager.

Der er en god grund til, at alle andre veje skal være afprøvet, før kommunen kan tilkende førtidspension. Når man først havner på passiv og permanent forsørgelse, er der ganske enkelt færre myndigheder, der gør noget for en. Især for unge mennesker er det en katastrofe at blive dømt helt ude af arbejdslivet – også fordi mange med årene enten får det bedre eller helt lægger deres sygdom bag sig.

Førtidspension til unge bliver i dag ofte tilkendt på grund af psykiske sygdomme, men langt fra alle psykiske lidelser er kroniske. Derfor skal vi være meget varsomme med at stemple unge mennesker som uarbejdsdygtige hele livet. Det er en ringe trøst, når man som Lonni står i en svær situation, men jeg håber, at det lykkes at finde en løsning.
*******

Han skriver:

Som jeg tidligere har forklaret her på mitansvar.dk, skal førtidspension være sidste udvej. Før man tager så drastisk og permanent et skridt,

for mig virker det nu mere dratisk at blive ved med at være på kontanthjælp år efter år, men sådan er vi jo så forskellige.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 09:05   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, jeg har ofte tænkt, hvordan Hjorten ville besvare en evt henvendelse fra MIG.

Jeg har været psykisk syg siden 3 års alderen, og har været på kontanthjælp i over 20 år og har aldrig nogensinde haft et arbejde. I dag er jeg 38 år. Og ikke en eneste sagsbehandler har fortalt mig at jeg er parkeret på forkert ydelse - det har jeg selv måtte finde ud af. Jeg har altid stået til rådighed for arbejdsmarked selvom jeg reelt ALDRIG har været til rådighed!

Hvis jeg får afslag på førtidspension, så bliver han en af de personer jeg har tænkt mig at skrive til. Og Borgmesteren får også en hilsen - og flere af landets aviser.

Mit mål er at blive afklaret inden jeg fylder 40. Så er der også gået 22 år med en afklaring.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 09:41   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg tænker på om vi kunne finde muligheder for at lave en sag tilsvarende den der nu vasere mod ingrationsministeriet?
Kan vi på nogen måde, hænge Claus H op på forkert vejledning, forkert ført politik, manglende retssikkerhed?
Se evt hvad jeg har skrevet på Mit Ansvar! Har jeg måske fat i noget?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 11:02   #4
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Nå havde ikke regnt med han svarede på mit indlæg

men klogere blev man da ikke, synes bare det er en gang blar blar
Citat:
I afgørelsen indgår blandt andet lægelige udtalelser, og kommunen vurderer, hvad der skal til for at afklare sagen
ja det hjælper jo ikke meget når de skider på læge udtalelser

Citat:
Førtidspension til unge bliver i dag ofte tilkendt på grund af psykiske sygdomme, men langt fra alle psykiske lidelser er kroniske. Derfor skal vi være meget varsomme med at stemple unge mennesker som uarbejdsdygtige hele livet. Det er en ringe trøst, når man som Lonni står i en svær situation, men jeg håber, at det lykkes at finde en løsning
er det bare mig eller hvad

men jeg syndes det virker som om han tror at det er psykiske med mig ??
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 11:56   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Peacock... sådan er regeringens tankegang.

Man er "tosset", hvis man ikke kan arbejde pga. noget fysisk.

Læs også om TERM, så falder brikkerne på plads.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 18:45   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tja, og de himler op om, at tilkendelser af førtidspensioner til psykisk syge er eksploderet. Men det er jo dem selv der får drejet ALT over på psykisk sygdom. Har man Fib, jamen så skyldes det da helt sikkert psyken! Har man ondt i ryggen, jamen så er det sikkert psykosomatisk. Fælder man en tårer eller smiler sjældent, jamen så er det da depression, og kan man ikke lige finde elevatoren, så er vi ude i en psykose.....

HVER ENESTE person med smerter bliver mistænkelig gjort for at have psykiske problemer, og at det der dét der skyldes smerterne. Selvfølgelig skal der da nok sidde nogen der tænker,, jamen kald det hvad du vil, bare jeg får ro!!

Problemet er, at kommunen ikke vil høre om smerter, smerter må ikke findes. Derfor er det sikkert bare psykiske problemer og ikke reelle smerter. Og når så det bliver konstateret at der er noget galt med psyken, så rykker pensionen nærmere. Og på den måde fik de skudt sig selv i foden ved at være så emsige og nævenyttige. Så nu er de ude efter folk med psykisk sygdom, og inden man ved af det, så skyldes DET sikkert smerter......

Folk MÅ IKKE FEJLE NOGET!!!!!!!

Sidst redigeret af Ninja; 02-08-2008 kl. 18:49.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 19:44   #7
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Lige netop.. helenekr.. jeg blir også mistænkelig gjort som alle andre, selvom jeg har slidgigt i det meste af ryggens led og ødelagte sener og muskler med konstante smerter, og hver gang jeg er til samtale med kommunen, kommer hypokonder på banen, ingen af dem vil eller kan forstå jeg har ondt og ikke kan klare et fuldtidsjob, de siger til mig jeg bare skal tænke positivt, så glemmer man sine smerter, SÅ DET RÅD VIL JEG LIGE GIVE VIDERE TIL ALLE HER.. jeg vidste slet ikke det var så nemt, man behøver slet ikke og fylde sig med al`den medicin.. LOL.. Hvordan fanden kan sådan nogle u-kompetente mennesker sidde i sådan en stilling og snakke om noget de overhovedet ikke har en skid forstand på, og får man det dårligt psykisk, har det den STØRSTE del af skylden, det har jeg fortalt dem en gang for alle.

Hvor ville jeg ønske man havde mod til og komme i TV og fortælle om det lortesystem.. vi har i Danmark..

Fortsat god dag.. fra Kjersti
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 21:40   #8
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
jeg har læst det CHF har skrevet flere gange

jeg tænker svare ham gør jeg sikkeret, men skal lige tænke det er sq ikke altid lige nemt med det hovde jeg render med

jeg vil i hverfalde korrigere noget af det han har skrevet
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2008, 00:33   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hjort skriver:

Citat:
Når man først havner på passiv og permanent forsørgelse, er der ganske enkelt færre myndigheder, der gør noget for en.
Er det en trussel?

Hvad med de gamle førtidspensionister (før 2003), som man vil have ud på arbejdsmarkedet?

Betyder det, at man så IKKE vil gøre noget for at finde skånejob/fleksjob alligevel?

Eller er det sundhedsydelser (TERM), der begrænses?

Hvad f.... mener manden?

Myndighederne gør jo ikke meget i forvejen... Kan det blive værre? GYS!!!



------------------------------------------------

Fik lige lyst til at hive den her frem igen.

http://www.mitansvar.dk/ildsjael/67



---------------------------------------------------------

Citat:
Din virkelighed
Af: Publiceret: D. 19. maj 2008
Er der folk eller instanser, der træffer beslutninger hen over hovedet på dig?
Hvor og hvordan sker det?
Skriv om dine oplevelser og del din mening her.


http://www.mitansvar.dk/virkelighed/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af Webmaster; 18-08-2008 kl. 01:47. Årsag: 3 indlæg lige efter hinanden slået sammen til 1 pga databasestørrelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
man får jo aldrig muligheden for at prøve at arbejde henningv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 14-05-2012 21:53
kommune vil ikke give fleksjob på 25 timer selvom muligheden er der... kirsten01 Spørgsmål ang fleksjob 47 16-01-2012 11:27
Du har muligheden............ Odenseaneren Et godt link! 1 01-07-2010 17:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension