K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2008, 17:36   #1
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Sørme om ikke Hjort atter udbreder sig

http://www.mitansvar.dk/debat/103

Svar på kommentarer og debatindlæg fra Claus Hjort Frederiksen

”Hvorfor skal nogen mennesker slæbes igennem et 20 år langt forløb i kontanthjælpssystemet, for med fandens (og Claus Hjorts) vold og magt at få dem til at komme i arbejde, når de nu ikke kan?” Det spørgsmål stiller Jess D. Skov-Nielsen i en kommentar her på hjemmesiden – og han er ikke den eneste.

Skov-Nielsens kritik er repræsentativ for en række af de kommentarer og debatindlæg, der er kommet, siden www.mitansvar.dk gik i luften. Anklagen mod regeringen er den samme: Vi tvinger de ledige i arbejde – uden hensyn til sygdom og skavanker og uden at have et anstændigt formål for øje.

Jeg tvivler ikke på, at det for mange uden job er en meget stor udfordring at tage skridtet ind på arbejdsmarkedet. Jeg tvivler heller ikke på, at udfordringen kan virke særligt uoverkommelig, hvis man har været uden job i længere tid – for eksempel på grund af sygdom. Men jeg vil gerne slå fast, at det hverken er uanstændigt eller formålsløst at få flere ledige ud af overførselsindkomst og ind på arbejdsmarkedet. Det er en opgave, der ligger mig meget på sinde, og det gør den, fordi et arbejde betyder andet og mere end en månedlig lønseddel.

For de fleste mennesker, der har evnen til at arbejde, er jobbet en del af selvværdet og identiteten. Det er en del af vores rolle i fællesskabet. Derfor er et liv med arbejde altid målet for regeringen.

Og der følger midler med målet. Med initiativer som for eksempel ”NY CHANCE.TIL ALLE”, hvor kommunerne fik 500 millioner kroner til ekstra hjælp til de mindre stærke grupper, satser vi massivt på at give de sidste ledige mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Vi ved, at selv en lille tilknytning til arbejdsmarkedet kan være med til at vende en negativ social spiral. Derfor har vi valgt en aktiv linie, der sætter fokus på det, folk kan, i stedet for at dyrke det, de ikke kan.

Den linje og den politik står vi ved. Jeg vil simpelthen ikke være med til at anerkende et livssyn, hvor man på forhånd opgiver at få mennesker i arbejde. Jeg vil ikke være med til at betale aflad ved at parkere dem på en social ordning uden udsigt til at klare sig selv. Også de mindre stærke ledige skal have chancen for et job – med alt hvad det indebærer af bedre økonomi, øget selvværd og social kontakt.

Den tilgang falder ikke altid i god jord. Igennem min tid som minister har et utal af journalister, socialrådgivere og mange andre kritiseret, at vi stillede krav til ledige, der ikke havde en jordisk chance for at bestride et job. Men kritikerne tog fejl. Siden 2004 er der sket et fald på ca. 39.000 ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere. Heraf er omkring 21.000 blevet selvforsørgende i kortere eller længere tid – det er det største socialpolitiske fremskridt i årtier.

Når det er sagt, er der stadig mange mennesker, der ikke kan magte et arbejde. Enten fordi de er kommet til skade eller er nedslidte og ikke har fuld arbejdsevne. Fordi de har misbrugsproblemer – eller noget helt fjerde. Nogle af dem skal have håndholdt hjælp med for eksempel revalidering eller et job med løntilskud fra staten. Andre skal have en førtidspension, men inden de når dertil, skal alle andre veje være afprøvet. Når man først havner på passiv og permanent forsørgelse, er der ganske enkelt færre myndigheder, der gør noget for en. Det er de hårde realiteter.

Derfor ser regeringen i øjeblikket på, hvordan vi bedst kan hjælpe den gruppe af unge, der er i fare for at ende på førtidspension. Antallet af unge, der får tilkendt en førtidspension, er nemlig steget i de senere år – det er en alarmerende udvikling.

Hvis udviklingen fortsætter, vil vi få meget store grupper af unge, der bliver dømt helt ude af arbejdslivet. Det vil ganske enkelt være en katastrofe – især fordi nogle af de unge med årene enten bliver stabiliseret eller helt lægger deres sygdom bag sig. Førtidspension til unge bliver især tilkendt på grund af psykiske sygdomme, og på bare ti år er der sket en fordobling i andelen af personer, der får tilkendt førtidspension af psykiske årsager. I 1998 var det hver fjerde førtidspensionering, der skyldtes psykiske lidelser – i dag er det hver anden.

Samtidig peger læger på, at der i den samme periode ikke er kommet flere psykisk syge. Det paradoks giver stof til eftertanke, og det samme gør udtalelser fra den psykiatriske overlæge ved Bispebjerg Hospital, Morten Birket-Smith. Birket-Smith påpeger, at mere end 90 procent af de psykiske tilkendelser af førtidspension skyldes lettere psykiske diagnoser som for eksempel angst, depression og stress. Det er kun de færreste af de lidelser, der ender med at blive kroniske, så de unge er ikke nødvendigvis uarbejdsdygtige hele livet. De unge skal have en chance for at komme sig – og derefter træde ud af offentlig forsørgelse og ind på arbejdsmarkedet.

Jeg er forberedt på, at vores overvejelser vil blive mødt med kritik. Nogle vil sikkert anklage mig for ikke at have de syges interesser for øje – ligesom ”Nielsen” gør det i sin kommentar her på hjemmesiden:

”Hvor er Hjorts ansvarsfølelse over for syge i kontanthjælpssystemet?...Som samfundet ser ud nu, handler alt om penge. Kun penge. Der er ingen menneskelighed tilbage, for kun erhvervslivet og de velbjergede har noget at skulle have sagt. De snakker om bundlinier og skattelettelser, og det er det eneste, der tæller i Hjort & co’s verden. Mennesker har som individer ingen værdi, med mindre de kan bidrage med et stykke arbejde.”

Jeg gør mig ikke mange forhåbninger om at overbevise Nielsen om de gode intentioner. Men jeg er endnu ikke stødt på én eneste god grund til, at unge mennesker skal have en førtidspension, uden at vi har gjort alt, hvad vi kan, for at hjælpe dem til at få et mere aktivt liv.

Jeg vil også gerne slå fast, at regeringen har sat stærkt ind med hjælp til de udsatte grupper. Alene med udspillet ”Lige Muligheder” præsenterede vi 18 nye initiativer med en økonomi på mere end 630 millioner kroner over en fire-årig periode. Med psykiatriaftalen for 2003-2006 afsatte vi en milliard kroner, og med psykiatriaftalen for 2007-2010 afsatte vi 1,2 milliard til en forstærket indsats på det psykiatriske område. Heraf gik de 500 millioner til en fortsat indsats på det sociale område. Med ”Nye veje til arbejde” forbedrede vi mulighederne for, at sindslidende og andre udsatte grupper kan komme i beskæftigelse, blandt andet med hjælp fra en social mentor, der står til rådighed 24 timer i døgnet.

Men penge gør det ikke alene. Det handler også om menneskesyn og principper. Jeg synes, det er menneskeligt værdigt at blive mødt med nogle krav fra samfundets side. Det signalerer respekt for det enkelte menneskes muligheder og evner. Når jeg gør op med den passive parkering, er det ikke et udtryk for kynisme. Tværtimod. Den virkelige kyniske er at lade stå til.
***********

Husk nu at I kan imødegå hans lange sang.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 21:47   #2
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
hej san maj-britt hvornår er man ung og hvornår er man gamle i følge hjorten bare en fråga ja jeg spørg bare kh rolle sweden
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2008, 22:29   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Syntes nu at Hjorth svare på¨alt andet end hvad Jess D. Skov-Nielsen spørger om ..

Hvor ung er man når man er slæbt 20 år igennem kontanthjælps systemet, nå det må vente til i morgen når migrænen har lagt sig, så kan det jo være at man skal spørge manden selv
  Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 09:43   #4
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Så fik han en laaaaaaaaaang smøre fra mig.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 11:29   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Maj-Britt og Pia e larsen hammer gode svar, så vil jeg lade manden være og tygge på den, for i fik det hele med begge to og ramte hovdet på sømmet godt skrevet
  Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 17:08   #6
tuxon
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2007
Indlæg: 181
Styrke: 17
tuxon er rigtig godt på vej
Nu vil jeg dæleme bare ikke håbe, at de får skovlen under ham, p.g.a. hans bilagssjusk !
Klyng ham bare op - for min skyld ingen alarm - men det ville være fór tragisk hvis det blev på den konto !
Han har meget værre ting på samvittigheden !
tuxon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 17:17   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
tror nu ikke at det er de 35000 der vælter ham, jeg tror ikke at der er nogen i den regering der tager ansvar for noget som helst, han kalder det jo uheldigt og noget rod og så skynder han sig at betale dem tilbage...

Og skal vi vædde på at der så ikke sker en døjt mere, det er ikke så meget beløbene men det at de kan finde på at misbruge borgernes penge i en grad som det kommer frem at de gør som er problemet...

Det er jo kun det der bliver opdaget der kommer frem og som bliver betalt tilbage , hvor meget andet lusk der foregår i den regering er kun noget man kan gisne om, men respekt for borgerne det har de bestemt ikke
  Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 18:05   #8
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
Jeg har lige læst på tekst-tv at nationalbankdirektøren siger, at der skal produceres min. 50000 flere arbejdsløse for at få Danmarks økonomi i balance. Det kunne forklare, hvorfor at hjort m.fl. er efter kontanthjælpsmodtagere,ledige, sygemeldte m.m ???? Kan det være forklaringen på hvorfor så mange med ret til førtidspension får afslag, fordi de skal fastholdes som pynt for at få Danmarks regnskab i balance ?????????????????????

Hjort har efter sigende også brugt statens penge til partiformål.. S kræver kulegravning af alle ministre.. Cool ::::: lugter dette lidt af nyvalg ???
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 19:45   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
det er ikke så meget beløbene
Næ, men kontrolprincippet gælder KUN for alle andre.

Venstre skal jo SELV kunne klare at blive kontrolleret i lighed med alle, som ovenikøbet bliver HJEMLØSE pga. "småbeløb". (eks. under 10.000,- før skat til husleje, mad osv.).

Gid Venstre blev "hjemløse" pga. deres UKONTROLLEREDE brug af skatteydernes penge.

Grinede dog, da flere fra talerstolen mente, at det i disse dage var Foghs "afskedsreception" på Borgen.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2008, 20:09   #10
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
[url]Jeg vil også gerne slå fast, at regeringen har sat stærkt ind med hjælp til de udsatte grupper.
Er ikke i tvivl om at Claus Hjort Frederiksen selv tror på det han siger, men dem hans hjælp er målrettet for har mere end svært ved at få øje på andet en stramninger
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mit jobcenter er sørme opfindssomme Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 17-07-2010 18:47
Hjort; mist ikke modet ! Thelma Politik og Samfund 10 14-02-2009 20:58
Hjort: Kontanthjælpsmodtagere betaler IKKE skat zuza Politik og Samfund 13 06-02-2008 01:42
Slip så pisken, Hjort - straf virksomheder, ikke de ledige zuza Politik og Samfund 1 25-11-2007 01:43
Hjort...ikke flere ledige fleksjobbere ? Stella Politik og Samfund 8 23-10-2007 01:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension